العاب فلاش

صفحة 2 من 38 الأولىالأولى 123456789101112 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 21 إلى 40 من 759
    عضو مميز الصورة الرمزية مخبوطة
    علم الدولة : Users Country Flag

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الجنة فى بيوتنا مشاهدة المشاركة
    الجنة في بيوتنا

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

قبل ان يمضي قطار الزواج

داليا فتاة ممتازة خلقاً وعلماً وديناً وهي علي قدر مقبول من الجمال، بلغت الشهر الماضي 30 سنه لم تتزوج بعد رغم كثرة من تقدموا لها، وموضوع تاخر الزواج لم يمثل لها أي حساسيه فهي نشيطة اجتماعياً، ناجحة في حياتها العملية، وكان تعتقد أن الأمر قسمه ونصيب وأنها تستوعب طاقتها من خلال عملها ونشاطها الخيري والاجتماعي .. يتقدم لها عرسان متميزين مناسبين ناجحين عمليا، لكن لم يحدث ولا مرة أنها شعرت بارتياح عاطفي أو بميل نفسي أو حتى قبول روحي لاي شخص تقدم لها رغم أنها لا تنكر أنهم متميزين، علماً انها متفهمة أن الحب لا ياتي من أول يوم فهي ليست رومانسية حالمة لكنها تتكلم عن القبول والراحة النفسية
    إلا أن ضغوط الاهل زادت في السنة الاخيرة خاصة من والدتها لتقبل أي عريس يتقدم لها حتى لا تكون رافضة لنعمة الله .. فان نصيحتك لداليا تكون :

شارك برأيك معنا

اختر إجابة واحدة فقط من الإجابات الأربعه التالية :

1) تتزوج أي شخص مناسب يتقدم لها ويوافق عليه الأهل للتخلص من ضغط الأهل والمجتمع خاصة وأن فرص الزواج أصبحت فعلاً قليلة والعمر يمر فهذا هو صوت العقل ولم يعد الحب ذو قيمة في هذا الزمان وخاصة أن كثير من الزيجات التي قامت علي الحب المتبادل انتهت بالمشاكل والطلاق.

2) تصبر وتصر علي مبدأها أن القبول العاطفي شرط أساسي في الزواج، وتبقى تنتظر الشخص المناسب والذي تشعر بقبول مبدئي له فاذا لم ياتي فهي راضية عن قدر الله وسيكون نجاحها العملي ونشاطها الخيري هو الذي يعوضها نفسيا ويحميها من عقدة أنها بلا زواج، حتى لو قضت حياتها بلا زواج فالعاطفة والميل القلبي جزء اساسي لا يمكن الاستغناء عنه في الزواج.

3) توافق دون شروط فليس المهم أن تحبه هي لكن المهم أن يحبها هو ، فاذا أحبها وشعرت بذلك فستوافق فورا لانه لو أحبها سيبذل كل جهده لاسعادها وهو المطلوب، وبالتالي فهي ستوافق فورا اذا لمست الحب الصادق القوي من طرف العريس.

4) تتخلى عن فكرة الرفض السريع للعريس وتعطي نفسها فرصة اذا تقدم لها شخص مناسب (حتى وإن لم يحدث اي قبول من طرفها) أن تقبل فكرة التعارف أو حتى الخطوبه (طبعا مع مراعاة آداب الدين والاخلاق) لفترة أطول لعل التقارب سيعطي فرصة للتفاهم وسيحدث ميل قلبي وتدعو الله أن يحببها فيه.
    السلام عليكم

رأيي الشخصي يميل للحل الرابع ..

ولكن ...

للقبول درجات .. وللنفور درجات
    وبالتالي الأمر يتوقف حسب شعور البنت بشخصية الشاب المتقدم لها

ممكن تشعر البنت اتجاهه باللا شعور
    ودي حالات ممكن تحس بيها البنت اتجاه الخاطب
    هنا بنقول للبنت فكري .. كلميه تاني وفق الضوابط الاسلامية والاخلاقية
    لأني لما احس ان لا قبلت العريس ولا كرهته
    يعني قد يأتي الميول العاطفي الذي سيتصاعد مع الوقت والمعاملة الحسنة طبعا

اما في حالة الشعور بالنفور ..
    اعتقد هيكون من الصعب التعامل مع الخاطب
    بطريقة طبيعية

هو هيشعر بالشيئ ده وبالتالي هيكون في نوع من التوتر بينهم

وبالتالي هي مسألة موازنة بين العاطفة والعقل

الصورة الرمزية mygodforgiveme

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أكاديمية للتعليم عبر نت مشاهدة المشاركة
    مش المواقف دة شبة المواقف اللى
    كان موجود اول موقف
    وكان نفس الاختيارات
    الموقف دة عرض قبل ذالك فى بدايات الجنة فى بيوتنا
    والله مستعان
    انا كمان حاسه اني قريت الموقف ده قبل كده بس

اكيد في حكمه من تكراره

ثقتي بربي تباركت اسماءه تجعلني استكين لاقداره و ان غابت عني حكمته

افتراضي ما نريده و ما يراد لنا

السلام عليكم ورحمة الله

قبل ان يفوت قطار الزواج

انا اول ما قريت المشكله دي اول حاجه جت علي بالي كلام كده كان قاله الشيخ محمد الغزالي لما سالوه " لو خيرت قبل المجيء الي الدنيا في العصر الذي تختاره لتحيا فيه فاي عصر كنت تفضل ؟"

فرد عليهم الشيخ محمد الغزالي وقال : ان ايماني بربي و ثقتي في حسن اختياره لي يجعلاني لا اختار الا ما اختاره الله سبحانه وتعالي فلا احب ان اتقدم برغبه تخالف ما وقع لي

عجبني اوي رده الصراحه

هما افتكروه هيقول كان نفسي اكون في عصر الصحابه مثلا ..... بس هو كان شايف انه لو كان بعصر الصحابه كان هيكون صحابي من اصحاب رسول الله بس هو شايف ان ربنا اختار الاحسن لانه دلوقتي من احباء الرسول و اخوانه الذين امنوا بالله و رسوله ولم يرونه فلعله يكون في درجات الرضا و القبول عند الله اعلي و افضل

علشان كده انا مع الاختيار الرابع

تتخلى عن فكرة الرفض السريع للعريس وتعطي نفسها فرصة اذا تقدم لها شخص مناسب (حتى وإن لم يحدث اي قبول من طرفها) أن تقبل فكرة التعارف أو حتى الخطوبه (طبعا مع مراعاة آداب الدين والاخلاق) لفترة أطول لعل التقارب سيعطي فرصة للتفاهم وسيحدث ميل قلبي وتدعو الله أن يحببها فيه.

احيانا بنحس ان المسافه بعيده جداااااااااااا بين احنا عايزين ايه وقدر الله سبحانه وتعالي ايه وعلي فكره احيانا بيكونوا متقاربين مش كده وبس ده احيانا كمان ربنا بيختارلنا الاحسن

احيانا احنا بنثق في حكمنا علي الامور و بنفتكر ان ده يعني عين العقل و سبحان الله " عسي ان تكرهوا شيئا و يجعل الله فيه خيرا كثيرا"

صاحبة المشكله مشكلتها الرئيسيه و الاساسيه هي القبول والراحة النفسية ...

طب مش القبول ده بيحصل بالتقارب و النقاش والتعامل ازاي بترفضي من غير ما تدي لنفسك فرصه ولا تديه هو كمان فرصه امال فتره الخطوبه دي معموله ليه ؟ مش علشان نشوف هل الشخصين مناسبين انهم يبنوا بيت مع بعض ولا لأ

مش ممكن يكون من بين المتقدمين النموذج المثالي لشريك الحياه اللي انتي بتدوري عليه بس بسبب تمسسك برايك بتفوتي علي نفسك خير عظيم وانتي مش حاسه

في قطارالحياه الي احنا عايشين فيه في مسافرين كتير كلهم ميعرفوش بعض في ناس منهم بنحس ان دول اخر ناس ممكن نتعامل معاهم في حياتنا لاننا مش مرتاحيين معاهم يعني محصلش قبول وبيكونوا هما اكتر ناس ينفع نتعامل معاهم بس احنا مدناش نفسنا لا الفرصه ولا الوقت علشان نتعرف عليهم

اكيد احنا كمسلمين مامورين بغض البصر فازاي هتلاقي اللي بتدوري عليه في اطار شرعي الا من خلال المتقدمين ليكي هو انتي عايزه تقنعيني ان كل الناس اللي قبلتيهم في حياتك انطباعك عنهم كان مظبوط من اول تعامل اكيد انطباعتنا بتختلف لم بنتعامل و تظهر مواقف تبين لنا معادن الناس

علي فكره ممكن يكون نجاحها في العمل واستقلاليتها هما سبب مشكلتها هي حاسه بالاكتفاء باللي وصلتله و مش حاسه ان ناقصها حاجه بس مش كل الحياه نجاح بالعمل و بس هي حاسه كده لانها لسه في ريعان الشباب بعد فتره هتلاقي انها فوتت علي نفسها احساسها كزوجه و احساسها كام لاما مكنش ربنا قال علي الزواج سكن ورحمه و موده بنحتاج احيانا حد نرمي عليه هموم الحياه ونشارك معاه افراحنا لا هو ابونا و لا امنا ولا حد من اخواتنا حد تاني يكون فاهمك اكتر حاسس بيكي اكتر مين فينا مش محتاج ابن لما تكبري يرعاكي ويبرك

او ممكن يكون سبب مشكلتها ميل لشخص معين بس لم تساعدها الاقدار علي الارتباط به وفضل هو النموذج اللي هي عايزه زيه اصل 30 سنه استحاله استحاله تكون مقبلتش اللي بتدور عليه

او ممكن يكون ضغط اهلها عليها من شدة خوفهم عليها هو سبب المشكله و بيؤدي الي نفورها من فكرة الارتباط واستخدامهم الكلمات و المصططلحات الاجتماعيه الجارحه بيزود من تمسكها برايها حفاظا منها علي كرامتها

لازم البنت تكون صريحه جدااا مع نفسها اذا تمت خطوبه و لم تجد القبول فلا يوجد ما يجبرها علي الارتباط والتكمله

ادي لنفسك فرصه و صلي استخاره

انا من رايي ثقي في فضل الله سبحانه وتعالي و استكيني لاقداره وان غابت عنك حكمته

التعديل الأخير تم بواسطة mygodforgiveme ; 10-06-2010 الساعة 05:19 AM

اخترت الاختيار الرابع (تتخلى عن فكرة الرفض السريع للعريس وتعطي نفسها فرصة اذا تقدم لها شخص مناسب (حتى وإن لم يحدث اي قبول من طرفها) أن تقبل فكرة التعارف أو حتى الخطوبه (طبعا مع مراعاة آداب الدين والاخلاق) لفترة أطول لعل التقارب سيعطي فرصة للتفاهم وسيحدث ميل قلبي وتدعو الله أن يحببها فيه)

المشكله لدينا نحن الفتيات المتدينات نوعا ما هو الخجل وعدم القدره على التفاهم مع الرجال الاجانب بسرعه لذلك يكون القلق والخوف اولا ثم اذا حدثت فتره تعارف لابد ان تجد خلقا فيه يرضيها والامر بيد الله وتكون اخذت بالاسباب فاذا حدث رفض ولم يتقدم لها خاطب غيره تهدىء نفسها ولا تفكر في انها السبب في العنوسه برفضها للجميع مع تقدم عمرها وترضى بما كتيه الله لها ويخف ضغط الاهل والمجتمع عليها وربما يحدث القبول وهو ماتوقعه غاليا لاننا كلنا لنا عيوب ومميزات ومالم نقبله اولا نعود ونقبله بعد فتره من الزمن المهم ان يكون كله فما يرضي الله

الصورة الرمزية Dr.haila

تتخلى عن فكرة الرفض السريع للعريس وتعطي نفسها فرصة اذا تقدم لها شخص مناسب (حتى وإن لم يحدث اي قبول من طرفها) أن تقبل فكرة التعارف أو حتى الخطوبه (طبعا مع مراعاة آداب الدين والاخلاق) لفترة أطول لعل التقارب سيعطي فرصة للتفاهم وسيحدث ميل قلبي وتدعو الله أن يحببها فيه.

دا رايي الاختيار الرابع

السبب:
    ان في ناس كتير بيتظلموا لو حكمنا عليهم من الوهله الاولي و عشان يكون حكمها صحيح و مرتاحة له نفسيا و متندمش عليه في يوم من الايام

ممكن جدا بعد ما تقعد معاهتعجبها شخصيته و اراؤه و ربما يحدث قبول عاطفي

و في الاول و الاخر كل واحد ليه نصيب مش هاياخد اكتر و لا اقل منه
    المزقف دا انا شفته بالظبط بس مع الفرق ان البنت كانت اختها اللي اصغر منها ب5 سنين تزوجت قبلها فالضغوط كانت مضاعفه كمان مع انها كانت ناجحة علة جميع المستويات

متفوقة في شغلها جدا متدينه و تحفظ اجزاء من القران و لها نشاط خيري

بس للاسف مجتمعنا بينسي كل دا و يفتكر انها متزوجتش

بس بعد كدا ربنا اكرمها بزوج صالح و انجبت عبد الله كمان

و يا ريت يا استاذ عمرو توجه كلمة للناس يرحموا البنات شوية بجد

و حرام ان البنت تختصر بس في زواجهاو يتنسى اي حاجة تانية بتعملها بجد حرامم

استاذ عمرو من فضلك اقرا التوقيع بتاعي و ادعيلي به

يارب رحماك

الصورة الرمزية Dr.haila

[QUOTE=mygodforgiveme;1051426865]السلام عليكم ورحمة الله

قبل ان يفوت قطار الزواج

علشان كده انا مع الاختيار الرابع

علي فكره ممكن يكون نجاحها في العمل واستقلاليتها هما سبب مشكلتها هي حاسه بالاكتفاء باللي وصلتله و مش حاسه ان ناقصها حاجه بس مش كل الحياه نجاح بالعمل و بس هي حاسه كده لانها لسه في ريعان الشباب بعد فتره هتلاقي انها فوتت علي نفسها احساسها كزوجه و احساسها كام لاما مكنش ربنا قال علي الزواج سكن ورحمه و موده بنحتاج احيانا حد نرمي عليه هموم الحياه ونشارك معاه افراحنا لا هو ابونا و لا امنا ولا حد من اخواتنا حد تاني يكون فاهمك اكتر حاسس بيكي اكتر مين فينا مش محتاج ابن لما تكبري يرعاكي ويبرك

اختي ص
    عب اوي ان في واحدة يعوضها شغلها و نجاحها عن احتياجها العاطفي للامومة غلى الاقل
    و انا بكلمك من منطلق تجربة واقعيه انا تزوجت بعد 4 سنين شغل في مجال يعتبر نادر و الحمد لله كنت ناجحة فيه و مش انا بس انا وزميلاتي بس عمر ما في واحدة فكرت ان دا يكفيها عن الزواج و الامومه بس جايز الشغل بيخلي الناس عقلها اكبر و بتحكم بصورة اصح وواقعية اكتر
    الهدف هو الزواج الناجح و مش اي جواز و السلام
    و بعدين المفروض انننا مش بنتزوج عشان نعوض نقص عندنا في جانب النجاح العملي

او ممكن يكون سبب مشكلتها ميل لشخص معين بس لم تساعدها الاقدار علي الارتباط به وفضل هو النموذج اللي هي عايزه زيه اصل 30 سنه استحاله استحاله تكون مقبلتش اللي بتدور عليه

لا و الله بتحصل بجد و مش بهزار
    و الله لسه كنت بقول من كام يوم علة واحدة صاحيتي بجد بنت هايله جداااااااااا ادب و دين و اخلاق و علم و اصل و مال
    كنت بقول الرجاله اتعموا في عنيهم و لا ايه

او ممكن يكون ضغط اهلها عليها من شدة خوفهم عليها هو سبب المشكله و بيؤدي الي نفورها من فكرة الارتباط واستخدامهم الكلمات و المصططلحات الاجتماعيه الجارحه بيزود من تمسكها برايها حفاظا منها علي كرامتها

دي انا معاكي فيها الضغوط للاسف بتكون ممله و ممكن الاهل بيوصلوا لمرحلة انهم عاوزين اي جوازة و خلاصمته

يارب رحماك

الصورة الرمزية Dr.haila

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الأخوة لله مشاهدة المشاركة
    خايفة يكون ده مصيرى

أبقى عنسة

لايأتى الله إلا بخير

لى عودة لأشارك برأى
    انتي عارفه لو الناس تسكت و كل واحد يبقي في حالة و الله الموضوع يتسهل من عند ربنا

بس طول ما انتي مش مخطوبه
    هوا مفيش حاجة قريب ان شاء الله

بعد الخطوبه هانفرح بيكي امتي ان شاءلله

بعد الجواز كل العنين بتسال انتي حامل و لا و غير طبعا اللي بيسالوا عادي

هاتي اول طفل و بعد كده مش هاتخويه بقا

ساعتها ممكن يسبوكي في حالك

يارب رحماك

الصورة الرمزية عمر أفندي

لو علمتم الغيب لأخترتم الواقع..!!
    دلوئتي أصبح تعنت البنات والتعجيز إللي بيسببوه هما واهلهم هو السبب الرئيسي
    في زيادة نسبة العنوسه في الوطن العربي وبالذات في مصر..
    مفيش بنت عايزه تقتنع إن إللي عايز يبقي كيبر ومستواه كويس،لابد إنه يبدا صغير..
    أصبحت عشية الرفاهيه و الرقي المبكر هو الهاجس الذي يدور برؤس البنات.!!
    وللأسف ساعات بيتقدم شاب بيكون جاهز من"مجاميعه"
    زي ما بيقولو..،وبتوافق عليه الفتاه بنائآ علي علي إللي هي شايفاه ..،شقه وعربيه وفلووووس كتير..
    نظره سطحيه وماااديه باحته
    دون النظر أو التدقيق في الدين أو ألاخلاق.!!
    للاسف المعايير أختلت..،وألاسس اصبحت معكوسه..،واليمين بقي شمااال خاالص..

التعديل الأخير تم بواسطة عمر أفندي ; 10-06-2010 الساعة 08:28 AM

اختي لولا الصيدلانيه

اختي صعب اوي ان في واحدة يعوضها شغلها و نجاحها عن احتياجها العاطفي للامومة غلى الاقل
    و انا بكلمك من منطلق تجربة واقعيه انا تزوجت بعد 4 سنين شغل في مجال يعتبر نادر و الحمد لله كنت ناجحة فيه و مش انا بس انا وزميلاتي بس عمر ما في واحدة فكرت ان دا يكفيها عن الزواج و الامومه بس جايز الشغل بيخلي الناس عقلها اكبر و بتحكم بصورة اصح وواقعية اكتر
    الهدف هو الزواج الناجح و مش اي جواز و السلام
    و بعدين المفروض انننا مش بنتزوج عشان نعوض نقص عندنا في جانب النجاح العملي

بصي انا مقصدتش كده بالظبط عاطفة الامومه غريزه و فطره انا اقصد ان ممكن يكون سبب في انها مش بتفكر بشكل جاد في موضوع الارتباط لانها مش حاسه بالفراغ او الملل و في ناس تنازلهم عن طموحهم العملي بيبقي حاجه صعبه و متنكريش ان البيت اكيد والاطفال ليهم الاولويه

لا و الله بتحصل بجد و مش بهزار
    و الله لسه كنت بقول من كام يوم علة واحدة صاحيتي بجد بنت هايله جداااااااااا ادب و دين و اخلاق و علم و اصل و مال
    كنت بقول الرجاله اتعموا في عنيهم و لا ايه

عارفه انا بحاول احلل الموقف و احط نفسي مكانها انا ليه برفض من غير ما اشوف و اتعرف و اتعامل
    ربنا هيرزقها " اقصد صاحبتك " متقلقيش متعمليش في نفسك كده

دي انا معاكي فيها الضغوط للاسف بتكون ممله و ممكن الاهل بيوصلوا لمرحلة انهم عاوزين اي جوازة و خلاصمته

الحمد لله اخيرا وافقتيني علي حاجه

التعديل الأخير تم بواسطة mygodforgiveme ; 11-06-2010 الساعة 10:39 AM

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

اسمحو لي اعطي رأيي بموضوع داليا.

1) تتزوج أي شخص مناسب يتقدم لها ويوافق عليه الأهل للتخلص من ضغط الأهل والمجتمع خاصة وأن فرص الزواج أصبحت فعلاً قليلة والعمر يمر فهذا هو صوت العقل ولم يعد الحب ذو قيمة في هذا الزمان وخاصة أن كثير من الزيجات التي قامت علي الحب المتبادل انتهت بالمشاكل والطلاق.

السيئ بهذا القرار هو انها راح تلبس مشكله بمشكله اكبر. لو تزوجت شخص و ما ارتاحت معاه نفسيا راح تأذي نفسها و زوجها و اهلها و كل الي يحبوها. الفائده من هذا الحل هو انها حتحاول تتأقلم مع حياتها الجديده و احتمال كبير انها تنجح. بنظري هذه الاجابه تجلب المشاكل اكثر من الفوائد.

2) تصبر وتصر علي مبدأها أن القبول العاطفي شرط أساسي في الزواج، وتبقى تنتظر الشخص المناسب والذي تشعر بقبول مبدئي له فاذا لم ياتي فهي راضية عن قدر الله وسيكون نجاحها العملي ونشاطها الخيري هو الذي يعوضها نفسيا ويحميها من عقدة أنها بلا زواج، حتى لو قضت حياتها بلا زواج فالعاطفة والميل القلبي جزء اساسي لا يمكن الاستغناء عنه في الزواج.

الفائده بهذا الاختيار هو انها راح تكون مرتاحه من داخلها على قرارها لانه لحد الان هو هذا الي تفعله. و ايضا كونها راح تفرغ نفسها للعمل الخيري راح يعطيها مجال تتعرف على ناس اكثر مما يكثر احتمالية انها تتقابل مع شخص و ترتاح له. لكن للاسف ما في احد يعيش لحاله. الضغوط من الاهل راح ترجع الها و من المحتمل يغضبون عليها لانها ما سمعت كلامهم. و نقطه ثانيه الزواج هو نصف الدين. و نصف متعة الحياة تاتي من البنون. هذا الخيار محتمل لكنه صعب.

3) توافق دون شروط فليس المهم أن تحبه هي لكن المهم أن يحبها هو ، فاذا أحبها وشعرت بذلك فستوافق فورا لانه لو أحبها سيبذل كل جهده لاسعادها وهو المطلوب، وبالتالي فهي ستوافق فورا اذا لمست الحب الصادق القوي من طرف العريس.

هذا الجواب قريب جدا من رقم 1. بالحالتين هي راح تعاكس رغبتها و ارادتها. و لو حدث شي لا سماح الله حتقول امي و ابي اجبروني على شيئ ما حبيته و تزوجت ارضاء لهم. و طبعا المهم انها تحبه و ترتاح له لانها حتعيش مع شخص بكل تفاصيله اليوميه و لو ما حبته ما راح تقدر تعطي او تتعايش معاه. الزوج موده و رحمة بين الطرفين و لازم تكون هذه الموده و الرحمه متوازنه من الشخصين و الا الزواج حيكون حب و عطاء و بذل من طرف واحد وليس مشاركه!

4) تتخلى عن فكرة الرفض السريع للعريس وتعطي نفسها فرصة اذا تقدم لها شخص مناسب (حتى وإن لم يحدث اي قبول من طرفها) أن تقبل فكرة التعارف أو حتى الخطوبه (طبعا مع مراعاة آداب الدين والاخلاق) لفترة أطول لعل التقارب سيعطي فرصة للتفاهم وسيحدث ميل قلبي وتدعو الله أن يحببها فيه.

طبعا الرفض السريع غلط كبير لانها بهذه الحاله ما تعطي فرصه لنفسها انها تشعر بميول للشخص. و الخطوبه كمان فكره غلط اذا لم يكن هناك ميول من البدايه لان اذا انخطبت و فسخت اكثر من مره حيزيد كلام الناس و راح تتاذى هي. انا بنظري هذا الجواب سليم ما عدا الخطوبه. المفروض تقابل الشخص اكثر من مره بغرض التعرف عليه و هذا يتم بوجود الاهل او الاخوان كجلسه عائليه حتى تعطي مجال لنفسها انه يكون قبول او ميل له. و اذا ميلة له تتم الخطبه و يتعرفون عن قرب اكثر. اما اذا ما مالت له فتكون واضحه انها ما ارتاحت له و بهل حاله يكون كصديق للعائله لا اكثر.

هذا رأيي بالسؤال و طبعا لو في اختلاف..فالاختلاف لا يفسد بالود قضيه.

و السلام عليكم و رحمة الله بركاته

اختكم نادين

الصورة الرمزية معنيزن

توافق دون شروط فليس المهم أن تحبه هي لكن المهم أن يحبها هو ، فاذا أحبها وشعرت بذلك فستوافق فورا لانه لو أحبها سيبذل كل جهده لاسعادها وهو المطلوب، وبالتالي فهي ستوافق فورا اذا لمست الحب الصادق القوي من طرف العريس.
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته انا اؤيد الراى السابق لانها في كل الاحوال ليس لديها ميل عاطفي تجاه شخص معين فلا اقل من ان تبحث عمن يكن لها عاطفة وحب بشرط ان يكون هناك قبول فكرى له اي تفكر بعقلانية في كل صفاته فان كان هناك تكافؤ توافق
    وعلى فكرة القبول العاطفى المبدئى في احيان كثيرة يكون خادع
    وقد ترى صفات بعد ذلك تجعلها تغير رايها لذا لا احب ان نعول كثيرا على اللقاء الاول
    لذلك ارى ان توافق ان كان هناك شخص مناسب ويحبها ثم تتضح الامور اكثر في فترة الخطبة

علمت أن رزقي لا يأخذه غيري فاطمأن قلبي وعلمت أن عملي لا يقوم به غيري فاشتغلت به وحدي

وعلمت أن الله مطّلع عليّ فاستحييت أن يراني على معصية
    وعلمت أن الموت ينتظرني فأعددت الزاد للقاء ربي

السلام عليكم أختار الحل الثانى وهو عدم التخلى عن شرط القبول العاطفى فهو شرط اساسى لنجاح الزواج فهو يساعد فى تخطى العديد من العقبات والمشاكل المستقبلية كما انه يمتص اى اختلاف فى الشخصيات بينهم وعن تجربة خاصة فان التغاضى عن هذا الامر يمثل ضغط كبير على الفتاه لانه شرط لا يمكن الستغناء عنه ومن تجارب الاخرين حولى الذين تزوجوا دون ارتياح نفسى وعاطفى كان زواج فاشل بكل المقاييس فقد اهم شئ وهو العاطفة واصبحت الحياة بينهم شاقه جدا ومؤلمه ايضا ونصيحة لكل البنات الذين تخطوا الثلاثين بالصبر ولا يتخلوا ابد عن الارتياح النفسى والعاطفى ويعينها على ذالك ما نصحنا به استاذنا الفاضل عمرو خالد وهو ان تصرف وحدات العاطفه لديها فى العمل التطوعى

Thumbs up مممممممم

هالمرة المسألة اوضح
    برأيي :
    هادة الخيار مناسب اذا كان الشخص يحقق التكافؤ بالنسبة لها يعني اذا شافت انو شخص مناسب الها تعمل بهادة الخيار ..لانو المقابلة الاولى و النظرة المبدئية ما بتكون اساس ماكن للرد بهادة الموضوع او تحديد مدى القبول و الراحة له .
    و كمان تعمل استخارة هادة بساعدها اكتر على انو الموضوع يمشي او لا

فى الحقيقه انا اميل للاختيار الرابع

لانه تجربه رئيتها امامى اكثر من مره

وفقكى الله

الصورة الرمزية رضوي ..

Icon34

السلام عليكم
    أنا مع الحل الرابع : فيجب علي داليا ان تتريث عندما يتقدم لها أي عريس خصوصا في هذا الزمن الذي قل فيه فرص الزواج
    و اذا كان مناسبا خلقا وعلما ودينا تقبل به وتعطى لنفسها فرصة لتتعرف عليه خلال فترة الخطوبة

الصورة الرمزية hajar_islam

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أكاديمية للتعليم عبر نت مشاهدة المشاركة
    مش المواقف دة شبة المواقف اللى
    كان موجود اول موقف
    وكان نفس الاختيارات
    الموقف دة عرض قبل ذالك فى بدايات الجنة فى بيوتنا
    والله مستعان
    انا كذلك حسيت هيك اول ما قرأته

فلسطين

الذكاء اللغوي:5، الذكاء المنطقي الرياضي:4، الذكاء الموسيقي: 4، الذكاء المكاني:2، الذكاء البدني الرياضي:2، الذكاء الشخصي:4، الذكاء الإجتماعي:5

عضو محترف

السلام عليكم ورحمته وبركاته

انا ارى الحل الرابع هو الحل الامثل بعد ان جربت بنفسي ان التسرع في اتخاذ قرار مبني على الارتياح او عدم الارتياح من او لجلسة
    هو اعتقاد خاطئ بل يجب ان تعطي فرصة لتتعرف على الشاب جيدا وبعد ذلك تقرر الرفض او القبول

عضو محترف الصورة الرمزية ( فتاوى على الهواء مباشر... ايمان ) ام عبد الرحمن

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اخوتي واخواني الكرام ،اشكر جميع من ارسل لي على الايميل وعلى الرسائل الشخصية من اجل المشاركة في الكتاب وبإذن الله تعالى سنعلن الاسماء المشاركة خلال ايام قليلة ..
    اخيرا ادعو لكل اخواني واخواتي الذين يؤدون امتحاناتهم بالتوفيق والسداد والنجاح والتفوق ان شاء الله ...

الجنة في بيوتنا

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

قبل ان يمضي قطار الزواج

داليا فتاة ممتازة خلقاً وعلماً وديناً وهي علي قدر مقبول من الجمال، بلغت الشهر الماضي 30 سنه لم تتزوج بعد رغم كثرة من تقدموا لها، وموضوع تاخر الزواج لم يمثل لها أي حساسيه فهي نشيطة اجتماعياً، ناجحة في حياتها العملية، وكان تعتقد أن الأمر قسمه ونصيب وأنها تستوعب طاقتها من خلال عملها ونشاطها الخيري والاجتماعي .. يتقدم لها عرسان متميزين مناسبين ناجحين عمليا، لكن لم يحدث ولا مرة أنها شعرت بارتياح عاطفي أو بميل نفسي أو حتى قبول روحي لاي شخص تقدم لها رغم أنها لا تنكر أنهم متميزين، علماً انها متفهمة أن الحب لا ياتي من أول يوم فهي ليست رومانسية حالمة لكنها تتكلم عن القبول والراحة النفسية
    إلا أن ضغوط الاهل زادت في السنة الاخيرة خاصة من والدتها لتقبل أي عريس يتقدم لها حتى لا تكون رافضة لنعمة الله .. فان نصيحتك لداليا تكون :

شارك برأيك معنا

اختار الحل الرابع هو انسب الحلول طبعا

4) تتخلى عن فكرة الرفض السريع للعريس وتعطي نفسها فرصة اذا تقدم لها شخص مناسب (حتى وإن لم يحدث اي قبول من طرفها) أن تقبل فكرة التعارف أو حتى الخطوبه (طبعا مع مراعاة آداب الدين والاخلاق) لفترة أطول لعل التقارب سيعطي فرصة للتفاهم وسيحدث ميل قلبي وتدعو الله أن يحببها فيه

عاوزة اقول لداليا اى انسان بيتقدم لخطبة فتاة ميش ممكن طبعا يحدث توافق نفسى من اول لحظة لابد ان تعيشى موقف واحد على الاقل معاه او تسمعى عنه شىء متميز فاعطى نفسك فرصة للخطوبة ولو لمدة سنة حتى تعلمى عن اخلاقة وتصرفاته ومن خلالهما هتعرفى اذا كان هيتوافق مع فكرك وعواطفك ودينك ام لا ويقول المثل (( انت تعرف فلان فيقول اعرفة فيقول عاشرته يقول لا فيقول يبقى انت لا تعرفة))
    واكثر شىء يظهر للانسان وتستطعى ان تحكمى عليه فى وقت الشدة فاذا حدث لكم ظروف شديدة ووقف بجانبكم وقتها اذا هو انسان اجتماعى ويعرف الواجب ولو عاوزة تعرفى اذا كان بخيل ام لا فتاعملى معاه من الناحية الفلوس هيبان فى الجهاز هل يشترى اشياء رخصية ام غالية ام وسط هل يختار لكى شبكة بسيطة ولا غالية كل شىء فى تصرفاته هتظهر لكى واكيد هتحكمى عليه من خلال الخطوبة الشىء الوحيد الذى لا يقدر ان يخفية عن شخصيته هو البخل فى اى شىء فى مشاعره او فى عطاءه او فى واجباته الاجتماعية ممكن يعجبك طريقة تفكيرة فى الحكم فى المواقف هتجدى بينكم حلقة مشتركة اكيد لكن لا ترفضى رزق ارسلة الله لكى وكل الذى تقدم اليكى هيكون وسام شرف لكى تحكى به اليه والى ابنائك فيما بعد لان وضعك مختلف عن العوانس لان العانس لا يتقدم لها الكثير واذا تقدم لها احد بيكون ظروفة مطلق او ارمل لكن انتى وضعك متميز فلا تتركى الظروف تتحكم فيكى وتضرى ان تقبلى اى احد عنده ظروف خذى الشاب البكر مثلك واتمنى لكى حياة سعيدة

التعديل الأخير تم بواسطة ( فتاوى على الهواء مباشر... ايمان ) ام عبد الرحمن ; 10-06-2010 الساعة 11:11 AM
    ضحيتم بارواحكم لتحرير مصر من الفساد

((الان نتنفس حرية)) ويغلب فى تعاملتنا الان ((الصدق والوفاء والامانه )) يا بختك يا مصر بشبابك وشباب ثورة25

الصورة الرمزية ahmadelewah

السلامو عليكم ورحمة الله وبركاته
    اتوقع ان الاجابة الرابعة عبارة عن خطوات ف الاخر هتؤدي لنتيجة
    اما بالقبول واما بالرفض
    بس هي لو كانت بترفض على طول
    وده هيكون تحت اطار ف العجلة الندامة
    فختياري هيكون للاجابة الرابعة
    ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
    بس هعلق على كل اجابة هتتقال
    واعتذاري لكم لان دخولي هيقل الايام دي
    عندي امتحانات ومش هقدر ادخل كتير بيتي التاني
    بس اي وقت فاضي هخبط وادخل علطول

ادعولنااااااااااااااااااااااا

Ahmad Adel Elewah
    عضو صناع الحياة
    كتاب عمرو خالد بين ناقديه ومادحيه

عضو محترف الصورة الرمزية ( فتاوى على الهواء مباشر... ايمان ) ام عبد الرحمن

تعليقى على كل نقطة من الثلاث التى تم رفضى لها

ليست الزيجات التى قامت على الحب المتبادل انتهت بالمشاكل والطلاق لان الحب الصادق يعيش مهما حدث من مشاكل واذا حدث طلاق لاى سبب اخر عن الحب المتبادل فسوف يعود الزواج مرة اخرى مثل حالاتى انا سبب انفصالى كان ضغط نفسى وعصبى من اهله وليس منه وعندما انفصلت وبعدت عنهم ارتحت ورجعت افكر فى الرجوع اليه لان الحب يعمر ولا يفصل بين قلبين ولهذا اقول ان اسباب الطلاق تكون بتدخل الاهل او ان يشعرك ان ليس لكى لازمة فى حياته او انكى ضعيفة الشخصية فى تربية ابنائك هناك اشياء كثيرة مسببه للاطلاق وليس الحب المتبادل مع المشاكل لان الحب هو المقومات التى تحمى هذا الزواج ولكن الذى يؤثر عليه ويضعفة ولانى مرضت نفسيا لن استطيع المقاومة فضعفت وبعدت ولما بداءت اقوى مرة اخرى بالحب رجعت تانى الى رغبتى فى الزواج من نفس الشخص الذى ارتاح له قلبى وحياتى معاه

لن يعوضك العمل والمشاركة الاجتماعية والخيرية لانى فعلت ذلك عندما انفصلت وبردو لن يعوضنى عن حياتى كزوجة وام عن الحياة الاسرية وان تشعرى انى ملكة متوجة لهذا البيت الذى تسمعى به كلمة حبيبتى وكلمة ماما وشعورك دئما انكى اساس وعمود لهذا البيت السعيد لن يعوضك عملك عن نعمة لابد ان يقوم الانسان بها نحن لسنا مسيحين حتى نترهبن مثلهم فقد اعطانا الاسلام السعادة المال والبنين زينة الحياة الدنيا وايضا جعل الزوجة هى راحة الزوج وسعادته واكيد الارتياح النفسى والحب المتبادل هما من مقومات الزواج السعيد

هناك مثل يقول (( خذى الذى يحبك ولا تاخذى الذى تحبيه )) لان الذى تحبية هيشعرك بذل والاهانه لكى دائما تسعى لرضاه وهو لا يهتم بهذه المشاعر اما الذى يحبك هيبذل قصارى جهده ليوصل اليكى هذا الحب ولكن هناك شىء واحد اذا هو احبك لن تشعرى بمشاعره ولا حتى عواطفة وهيفضل بينكم جدار منيع ومهما بذل من جهد واسعادك لن تشعرى به كانه ياذن فى مالطة هيحدث بينكم نفور روحى وجسمانى ولن تطيقى ان تسمعى حتى صوته وهو يتحدث ولهذا انا رافضة لهذا الشىء عارفة ليه فقد تقدم لخطبتى شخصيات كثيرة ومتيسرين الحال ويشعرون معى براحة لكن عدم احساسى بهم رفضتهم كلهم وانا كنت منفصلة على فكرة

وايضا عندما كنت شابه لم اتزوج بعد تقدم الى خطبتى ثلاث ابو اولادى ومحامى وابن عمتى والكل يحبونى ويرغبون خطبتى رفضت المحامى وابن عمتى ووافقت على ابو اولادى لانى سمعت عنه سمع خير وكان يحكون لى عنه وعن مواقف متميزة فيه فتحرك الخيال عندى وشعرت بتقرب اليه بدون ان اراه واول ما شعرت انه معجب وطلب الخطبة منى وافقت على طول لان المشاعر اصبحت متبادلة وهذه توفيق من الله عز وجل وعندما فاتحنى عمى وقال لى هناك شخص يريد ان يتقدم لكى فاعتقدت وقتها انه اخوه الكبير وليس هو لان عمى لم يذكر اسمه امامى فرفضت فى بادى الامر وقلت له اكمل تعليمى الاول وبعد كدا افكر فى الزواج ولما بداء عمى يذكر اسمه تراجعت على الفور ووافقت كل هذا بدون ما اشوفة او اقعد معاه بمجرد ان اهله حكو عنه لامى وعن موقف وقفها مع اخواته الشباب فاعجبت بطريقة تفكيرة وحبه لاهله ومساعدتهم وطبعا الى مالوش خير فى اهلة ليس بيه خير فى احد فاعطى لكى فرصة تحكمى عليه من خلال مواقف او هيحدث لكى شىء امامك تقدرى تحكمى عليه مبدأئيا داليا صلى صلاة الاستخارة وتوكلى على الله لن يرزقك الله عز وجل بشر ما دمتى استخارتية وبعد الصلاة من يتقدم لكى تقبلية وان شاء الله هتسعدى بعيشة هنئية معاه

ضحيتم بارواحكم لتحرير مصر من الفساد

((الان نتنفس حرية)) ويغلب فى تعاملتنا الان ((الصدق والوفاء والامانه )) يا بختك يا مصر بشبابك وشباب ثورة25

صفحة 2 من 38 الأولىالأولى 123456789101112 ... الأخيرةالأخيرة

معلومات الموضوع

الأعضاء الذين يشاهدون هذا الموضوع

الذين يشاهدون الموضوع الآن: 1 (0 من الأعضاء و 1 زائر)

المفضلات

المفضلات