العاب فلاش

صفحة 3 من 7 الأولىالأولى 1234567 الأخيرةالأخيرة
النتائج 41 إلى 60 من 137

علم الدولة : Users Country Flag

السلام عليكم جزاك الله كل خير أستاذ عمرو
    بصراحة أنا كتير بحاول اني كون ايجابية ومن زمان بس
    دايما ما بعرف ليه كل ما بختلط مع الناس بعاني من المشاكل الكتيرة
    وبلا قي أريح طريقة هي الاعتزال
    وكل وقتي بقضيه بدراستي وشغلي
    وكل الأعمال الخيرية اللي الله بقدرني عليها بحب أعملها بس بدون ما احتك مع العالم
    كيف فيني كون ايجابية وساعد العالم وانا ما كبحب الاختلاط فيهم أرجو منك المساعدة لأني بصراحة كتير أعجبت بالنملة والهدهد واستحييت من حالي
    وجزاك الله كل خير

عضو جديد

افتراضي How to turn your reality

Dear Mr. Amr Khaled , and all wonderful people in this room,

I strongly agree with you with today’s talk, I personally think that being positive and effective is totally a mind set position, I have done this many times in my personal life when God put me in very difficult situations as part of my being in the world, in every obstacle I just look for a positive benefit or lesson to look for that God have send to me.

In fact our outcomes are our feedback for our previous thinking, acting and decisions.
    Moreover the more you focus on how bad is your current reality the more power and energy you put to more bad it become.

Our subconscious mind will just accept any idea you put in, and it will take it as it is and will build your reality and future upon that idea. It will simply believe you in all what you say. Be careful about what you think and what you feed your mind with.

Here I would like to introduce some effective ways to be positive and achieve your goals and dreams:

1. Decide what you really really want. You may want to write down all your dreams in a book and call it my dream book.
    2. Find out what most of what you do bring you the most joy and happiness.
    3. Design your day and future around what you want and what bring you joy the most.
    4. If your reality is far away from your desired future of wish, this is actually what is required to activate your subconsuise mind to find a way to fill the gap between your reality and coming future.
    5. Keep visualizing your dreams before you go to bed and when you wake up in the morning, this will put your mind and **** in a positive situation all day long, and will activate your mind to generate positive and successful ideas and solutions in order to achieve the sitting goals. You may sit down in a quite place, take some deep breath and see the image of your self having that important thing that you want.
    6. Keep your faith in God who will give you all the best that the life can bring you your way. Even if it shows the opposite for a while, but deep down it is the best gift and blessing that God sending your way.
    7. Gratitude id the most powerful tools and effective guarantee key which God teach us to use in order to get all what we want in the life . the secret is that the more that you will be thankful and grateful for what already have , the more that you will bring in your life from what you already have or what you wish to have. Be careful it will work exactly in the opposite way to, the more you complain about how bad is your reality, the more bad things and situation you will experience. قال الله عز وجل " ولأن شكرتم لأزيدكم " صدق الله العظيم
    8. Every day take a small step to ward your dream, and improve your outcomes, listen to the feedbacks, maintain it and keep going.
    9. Keep asking for all what you want and reject rejections, which differently will be in your way toward your success, actually sometimes rejection is a great sign that you are on the right truck. Keep saying “next” and move foreword.
    10. Act as you already achieved what you put the intention to have, be or do. Put your self in that mind set and feel all the feeling that will come along achieving your desired goal.
    11. Receive what you want. Pay great attention to your world, because some how you will see signs and indicators to use and benefit from to achieve your goals, the only thing that you have to do is to TAKE AN ACTION. This is the only thing that you have to do…

Take your action today.. Wish you all the success with that.

See you with the next talk.

I wish you all health, peace and happiness

Truly,

Fatima Seyed

الصورة الرمزية nada el nagar

بسم الله الرحمن الرحيم
    استاذي عمرو خالد حلقه النهارده حلقة جامدة مووووووووووووووت هي وحلقة الاخلاص الاتنين تحفه......انا سالت حضرتك سؤال وهو عن اهل الكهف....في السوره ان عددهم ما حدش يعرفوا الا قليل و حضرتك لما فسرت كلمة الرقيم قلت كانه مستند او سجا موجود ومكتوب عليه اسماء الفتيه .....طب ما هم لو عدوا الاسامي هيعرفوا العدد و هل لسه موجود ولا لا....
    انا مستنيه حلقة بكره بفارغ الصبر ارجو من حضرتك انك تفسر آخر جزء من الرحله وهما لما ذهبوا الي قريه و ابوا ان يضيفوهما انا نفسي افهمها .....
    و عايزه ابعت لحضرتك رساله ومش ارفة بس هحاول ومش هياس أبدا ..سلاااااااااااااااام
    وبارك الله فيك

عضو جديد

نشكرك يا أستاذ عمرو على الحلقة الرائعة
    أنا نفسي نكون إيجابيين بس بطلب من حضرتك نفس طلب أمس إننا نكون بنشتغل بخطة موضوعة من خبراء في كل مجال ويكون شغل صناع الحياة تحت إشراف خبراء و ممكن حضرتك تخلي إيجابيتنا بطريقة جماعية مدروسة بحيث كل واحد يكون له دور لوحده أعتقد ده أحسن من إن كل واحد يفكر يكون إيجابي لوحده وممكن بسبب قلة الخبرة والتعليم نوجه الإيجابية غلط وكمان العمل الجماعي بيساعد كتير عالثبات وربنا سبحانه وتعالى كان بيرسل 3 مرسلين مع بعض
    ايه رأي حضرتك يا أستاذ عمرو إن حضرتك تقودنا في خطط التقدم خطط مدروسة معلش بنحمل حضرتك مسئوليات كبيرة
    أنا عندي اقتراحات وخطط كتيرة أحب إنني أقولها لحضرتك أقدر أبعتها فين وشكرا

عضو جديد الصورة الرمزية عامرة للأرض

الله الله الله بسم الله ماشاء الله عليك
    الحلقة جميلة أوي اوي وبربط بيها ان ربنا قال (ان الله لايضيع أجر من أحسن عملا)
    وانك تشتغل لحد ب وربنا هيكمل لك ل ي وكمان انك ما تكونش فردي وتفكر في مجتمعك
    زي ما بتفكر في نفسك انا عموما مستنية حملة حضرتك اللي بعد رمضان على احر من الجمر وانا كنت قلت لحضرتك صعب هنا في جدة ومفيش مجال بس انا هصنع مجالي وهكون مركز
    وهلف على الجمعيات اللي هنا من السنترال وهعرف ارقام التليفونات وهتصل وهبدأ اشتغل وهعرض فكرة الحملة عليهم وهتوسع اكتر وكتر وهكون اكيد ايجابية

عضو مجتهد

Icon23

بجد يا استاذ عمرو الموضوع مهم جد لان الايجابية دى لو بقت ف كل واحد فينا هتغير فينا حاجات كتير.
    وبجد عايزة اشكرك ع فكرة قصص القرآن ولو كانت متاخرة بس انا كأنى فعلا بسمع القصص دى لاول مرة وحتى لو سمعتها من حد تانى بس بصراحة اسلوب حضرتك بدون تعليق اكتر من الرائع وبجد بشكرك جدا
    وعايزة اقول انى بجد لما بشوف حضرتك وبسمعك بتغير حاجات كتيرة اوى ف حياتى وبيحصل لى حماس كبير جدا وبجد كان نفسى اشتغل معاك واستفيد من خبرتك.

قال رسول الله (ص) (ما من ايام العمل الصالح احب إلي الله من العشر الاوائل من ذي الحجة)

الصورة الرمزية نور الهدى2008

افتراضي أستاذ عمرو أرجو من حضرتك النصيحة

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
    أستاذى و معلمى و أبى الروحى عمرو خالد جزاك الله كل خير
    انا مش عارفة و الله أقولك لحضرتك اه حضرتك بفضل الله غيرت فينا حاجات كتييييييير أوى
    البرنامج أكتر من رائع حسيت أنى أبتديت فعلا أفهم حاجات كتير فى قصص القرآن ماكنتش فاهماها قبل كده
    ما شاء الله حلقة النهاردة جميلة (أنا لسه ماشفتهاش كلها بس سمعت الجزء بتاع القصة الأولى قصة النملة)......أول مرة أخد بالى ان النملة فى قصة سيدنا سليمان ايجابية انا كان فكرى ان القصة بتاعة النملة فائدتها فقط ادراك مدى نعمة الله على سيدنا سليمان من حيث انه يفهم لغة الطيور و الحيوانات
    عمرى ما فكرت ابدا ان ممكن القصة تحمل معنى الايجابية .......سبحان الله
    بصراحة حلقة امبارح بالذات (قصة كعب بن مالك) خلتنى أحس أد أه انا ضعيفة و أنانية و سلبية لدرجة أنى بجد كنت هابكى امبارح و أنا بتفرج على الحلقة يمكن لانها لمست شئ بداخلى فعلا انا من جوايا ساعات كتييير اوى بيدور جوايا الصراع اللى دار جوه نفس الصحابى كعب بن مالك رضى الله عنه
    فعلا بأجل أن انا أكون ايجابية علشان خاطر الامتحانات و المذاكرة و لما بيجى الصيف كل يوم أقول بكرة لغاية ما الصيف يعدى..........
    انا ضميرى بيأنبنى جدا و مش عايزة رسول الله صلى الله عليه و سلم يزعل منى يوم القيامة و يقول لى ما أخلفك ؟؟؟
    نفسى اعمل حاجة أخدم بيها المجتمع و الناس و أقابل بيها ربنا عز وجل
    أنا بصراحة عندى مشكلتين و عايزة أخد رأى حضرتك فيهم أولا أن أنا معظم صحابى بيقولولى أن الدراسة مع الأعمال الخيرية مش ينفع و هيأثر على الدراسة خصوصا أن أنا فى كلية شغلها كتير شوية فبالتالى بيدور جوايا صراع ضميرى بيأنبنى على سلبيتى و فى نفس الوقت كلامهم ساعات بيأثر فيا
    و ماما و بابا مش معترضين خالص بس ماما من وجهة نظرها أنى أتخرج الأول أفضل على أساس أن ان شاء الله السنة دى النهائية فى الكلية لكن فى نفس الوقت هى سيبانى برحتى
    المشكلة الثانية ان أنا خايفة أشترك و بعد كده أكسل و حماسى يقل و يجيلى احباط.................
    أنا نفسى حضرتك تقولى أعمل اه؟؟؟؟؟
    يارب يا أستاذ عمرو يكرمك و يعزك و يعطيك من فضله و يباركلك فى حياتك و أسرتك و عملك و يرزقك الاخلاص و يعينك على اعمار الأرض و هداية شباب و بنات المسلمين.و صلى اللهم و سلم و بارك على سيدنا محمد و على آله و صحبه و سلم
    أبنتك:داليا

التعديل الأخير تم بواسطة نور الهدى2008 ; 17-09-2008 الساعة 12:26 AM سبب آخر: اضافة جملة

عضو متألق الصورة الرمزية rana rony

السلام عليكم
    جزاك الله كل خير يا استاذى الفاضل عمرو خالد بجد حلقة جميله جدا و اتعلمت كتير جدا منها سبحان الله احنا بنتعلم من الحيوانات و الطيور كتير و انا ملاحظة انهم ماشين معانا فى اغلب القصص الغراب الى علمنا الدفن و كلب اصحاب الكهف و النمله و الهدهد و الاسماك و الحوت الى سيدنا يونس سمعهم و هما بيسبحوا و الدابة الى كانت فى قصة اصحاب الاخدود الى عن طريقها ادرك الغلام الطريق الصحيح سبحان الله الذى خلق كل شىء يا رب نكون ايجابين يا رب

التعديل الأخير تم بواسطة rana rony ; 17-09-2008 الساعة 01:04 AM
    ساعات ألاقى فى بحر طريق و ساعات عليا الدنيا تضيق و بحمدك انا فى الحالتين

عضو مجتهد الصورة الرمزية dina-sh

بسم الله الرحمن الرحيم :السلام عليكم :أستاذ عمرو حلقة اليوم رائعة ولكن لمست جحا في قلبي لأني أرى معظم الناس يعيشون بسلبية يمكن تقول وأنت ماذا تفعلين ؟ الحقيقة أنا والحمد لله أشتغل في مجال عملي وأحاول اذا رأيت شيئا" لا يرضاه الله أحاول النصح والأصلاح وأيضا في نطاق عائلتي والله ألاقي صعوبات كثيرة ويتهموني بأنني أتدخل بأمورهم ولكن هناك البعض الذي يسمع والحمد لله والله هو الموفق ودائما من أول دعائي في كل يوم العزة للأسلام والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته .

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

جزاكم الله الف الف خير يا استاذ عمرو على بث اليقظة فينا وروح الامل والحماس فى الشباب ..واننا ان شاء الله هنتغير وحال الوطن العربى هيكون باذن الله احسن لو بدانا وغير نا نفسنا

حلقة امس _واليوم _((رغم انى لم اشاهدها بعد بس اكيد ممتعة كما عودتنا دوما يا استاذنا ))..كانوا مختلفين جدا ..عشان بيتكلموا عن الامة والمجتمع وكمان الايجابية

حلقة امبارح ..كانت دفعة كبيرة جدا لينا ...خلت الواحد يقوم من الصبح ويدور ويسال عن الجمعيات الخيرية القريبة من المنزل وان لم يكن فالبعيدة ..رسالة وصناع الحياة وحماة المستقبل وحدد هدفك وصحابة الخيروغيرهم كتيييييير جدا هنلاقيهم محتاجين متطوعين وشباب يساعدوهم....والحمد لله ربنا اكرمنا وجمعنا اطنان من شنط رمضان كله بفضل ربنا ثم مجهود الشباب المشرف.....وكمان يوميا بتخرج وجبات على الافطار ....ويابخت كل واحد ادخل السروو على قلب مسلم

والعمل لم ينتهى ...مثلما الجنة لم تمتلىء بعد ...زى ماربنا فتح علينا وروحنا وساعدنا الشباب دول فى تجميع وتعبئة شنط رمضان ....بدعوكم يا شباب وفتيات منتدى ا عمرو خالد ..الا من مشمر للجنة ...اسالوا عن الجمعيات دى..الحمد لله بقت فى كل مكان ..وفيه غيرها كتير ..وشجعوا اخواتكم وقرايبكم ..الشباب والاشبال الصغيرين كمان ..شجعوهم عشان ينشؤا ان شاء الله على طاعة الله
    فيه مشاركات كتييير خالص بتقول نفسهم يعملوا حاجة بس مش عارفين ازاى..بسيطة خالص...انا تحت امركم ...اى حد عاوز يسال عن اى جمعية _يعنى لو اعرفها_..مكانها او رقم تليفونها فى الاسكندرية ..انا فى الخدمة ...
    اللهم كما جمعتنا على طاعتك فى الدنيا ..اجمعنا كلنا بجوار رسول الله صلى الله عليه وسلم يوم القيامة ..امين

الصورة الرمزية هبة البدران

السلام عليكم

طبعا الحلقة اليوم مثل كل الحلقات مؤثرة جدا جدا ... والحقيقة الواحد حس بحالوا انو

مقصر كثير بحياتوا اريد ان اخبرك ياستاذنا شيئ : انا اعيش في انكلترا وجيراننا هم

هنود وهم من القبائل الذين يعبدون غير الله ولهم اله يحتفلون به بمناسبة خاصة كل

سنة ويضعونه في خيمة (وهو عبارة عن تمثال كبير على شكل طفل وله الوان متتعددة

ويلبسونه القلائد ) على فكرة انا كل ما يعملوا هذا الاحتفال اقف امام الشباك وارى

مراسيهم الغريبة واقول مع حالي الحمدلله اننا خلقنا مسلمون ... وبعد كل هذا

وعند انتهائهم من الغناء له وتقديم الهدايا له يبقونه تحت الخيمة محاط بالورود والفواكه

والهدايا ويبقى ليلة كاملة وايظا اضائة قوية عليه .. انا في كل هذا الوقت كنت اتابع

بشدة مايفعلون وكنت اتخيل في هذا الصنم قصص المشركين قبل الاسلام

ومايعبدون من الاوثان ... عندما سمعت اليوم الاستاذ وهو يتكلم كيف يكون

الشخص ايجابي يعمل شيئ لدينه وانا سامعة قصة الهدهد من قبل لكن لم احس بشعور مثلما

احسسته وانت تقول (النمل والهدهد عرفوا يصرفوا وانتو رميها عل الظروف) وتذكرت

جيراننا وقلت مع حالي طب الهدهد شاف ناس تعبد غير الله وكان هو السبب في

هدايتهم طب انا جيراني يعبدو غير الله وانا ماهو موقفي من كل هذا فقط الاطلاع

والضحك عليهم وعلى الصنم الذي يعبدوه والاستهزاء والاشمئزاز مهنم . يــــــــالله كم احسست بغربة مع حالي عندما

سمعت كلامك فقررت ان اتقرب لجيراننا كي افهم لماذا يعبدون هذا الصنم وعندها

انشالله سأحوال ان اعرفهم طريق الله فأدعوا لي ان لا اتهاون في الموضوع وان لا ارميها

على الظروف

والسلام عليكم

وسنــحيا بالقران

عضو جديد

بسم الله الرحمن الرحيم
    فبل الحلقة بلحظات كنت في المسجد وختمت سورة النمل وبعد عودتي للمنزل مباشرة لاشاهد الحلقة وجدتها تدور حول سورة النمل
    يا استاذ وانت تقول عن الايجابية وحكاية الهدهد تذكرة برنامج صناع الحياة وحلقة الايجابية وسبحان الله نفس الوقت فبدأة بعد الحلقة اقارن نفسي قبل سماعي حلقة صناع الحياة وحلقة اليوم فجازاك الله عنا كل الخير وسنكمل ما بدأة ونكون امة ايجابية فنحن أمة سيدنا محمد عليه اقضل الصلاة والسلام

عضو مميز الصورة الرمزية meryem125

I15

السلام عليك يا استادي الفاضل....جزاك الله خيرا على هده الحلقة الرائعة
    بصراحة فشيتلي خلئي ......انا مند ان كنت و انا احلم انني اريد ان افعل شيئا للاسلام و ان ارفع كلمة الاسلام ليس وحدي فقط لكن مع مجموعة من الشباب نعمل معا و نعيش النجاح معا و لكن احيانا تحبط معنوياتي من دراسة خاصة و المحيطين بي و تمر كل سنة و انا ارا احلامي لم تتحقق و يشهد الله اني بكيت كتيرا عندما رايت صناع الحيات يتحقق وانا لم استطع ان اكون جزء منه لكن املي مازال قائما و اعلم ان الله سوف يساعدني في تحقيقه .....كثيرا ما احاول ان اجعل اصدقائي ايجابيين و ان ازرع فيهم روح العمل من اجل الاسلام لكن دون جدوى فهم يعتبرون ان مكان المراة هو الزواج والانجاب و فقط.....و انا اقول لما لا تكون ناجحة في الاتنين بيت سعيد و يرضي الله و في نفس الوقت يكون لها رسالة و هدف تعمل من اجله..... اشكرك كل الشكر على هدا البرنامج الرائع و انا من المتابعين الاوفياء لكل برامجك فقد تعلمت الكتير و اصبحت اخشع في صلاتي و اقرء القرءان بطريقة مختلفة........اقد تغيرت حياتي عن طريقك .شكرا جزيلا ...و السلام عليكم.

الصورة الرمزية براء سواح

Icon37 شكرا لك اخ علاء الدين

استاذي عمرو خالد
    حبيت ان انقل لك مشاركتي في موضوع ل اخ اسمه ewewe كنت انت قد رددت عليه في الحلقة السابقة ولعلها تكون فكرة لك ايضا

السلام عليكم اخي ewewe
    لا اعرف ان كانت فكرتي هذه قد طرحت من قبل او لا لانني بصراحة لم اقرأكل الردود
    انا طالب في كلية الطب من سوريا وعندما درسنا الطب وجسم الانسان احسست بأنه عالم خارق وقادر لوحده على اثبات عظمة الله عز وجل
    فكرتي هي:
    ان نحاول فتح قسم في المنتدى نعرف فيه الشباب بجسمهم الذي اعطاهم اياه الله عز وجل
    صدقني يا اخي اغلب الناس لا يملكون ادنى فكرة عما يحتويه جسمهم من عجائب ولربما يخطأون في موقع القلب والزائدة وغيرها
    اذا اعجبتك الفكرة واعجبت الشباب اخبروني وانا مستعد للاشتراتك بحكم دراستي والمساعدة على توعية الناس من هذا المجال بالذات
    سواء بعمل كتب او كتيبات او بروشورات او مواقع الكترونية او اي شيء

اخي علاء الدين هي فكرة كتييييييييييييييييييير حلوة والله انا اشجعك عليها من كل قلبي ويا ريت تعملها
    اختك براء

الصورة الرمزية ahmed_suyori

افتراضي الحمد لله الذي علمنا ما لم نعلم

السلام عليكم ورحمه الله سبحان الله علمنا مالم نعلم علم سيدنا سليمان لغت الطيور وغيره وكان من الشاكرين النمله تحمي وتخاف على غيرها احنا محتاجين ده يبقى بينا والهدهود يغار على دين الله ولا يقبل ان يسجد مخلوق غير لله وكان السبب في هدايتهم بعد الله سافر من فلسطين الى اليمن الى سبأ حتى يرى ويعرف مكانهم ويقول لسيدنا سليمان على ما رأى هوا ايضا سعى ذهب وسافر من اجل الدين والاسلام وحب الله والرجل الذي اتى يصدق المرسلين يقول لهم اتبعو المرسلين اتبعو من لا يسئلكم اجرا وفضل وراهم علشان يتبعو المرسلين ولما ربنا ادخلو الجنه قال ياليت قومين يعلمون ياريت قومي يشوفو الي انا فيه انا نفسي اعمل حاجه للأسلام والمسلمين وبعدي ربنا يطهر قلبي فكل صلاه مش عايز يبقى فيه شوائب مش عايز ابقى منافق نفسي ربنا يرضى عني ويهديني الي الصراط المستقيم استاذ عمرو خالد احنا بحب فالله كل شباب فلسطين يحبوك فالله ويارب يوفققك لما هوا خير لهاذه الامه جزاك الله كل خير

الصورة الرمزية Menna_Yasser

افتراضي لازم أتغير ......

بسم الله الرحمن الرحيم
    أستاذي العزيز : هذه اول مشاركة لي ف منتداكم الرائع واول تواصل لي مع صناع الحياة رغم متابعتي لحضرتك من أيام ليالي رمضان .
    ماشاء الله قصص القرآن أكثر من رائعة ولكن منى فينا مستعد للتغيير ..؟
    أنا شخصيا كل سنة ببدأ مع حضرتك ف رمضان وقبل ما ينتهي بكون وقعت .
    السبب أنا والمشكلة فيا عارف حضرتك بالظبظ زي كعب ابن مالك بفضل أأخر نفسي واقول انا جاهزة ممكن أتغير ف أي وقت بس ما بيحصلش على الرغم من ان ربنا دايما بيبعتلي حاجات تساعدني وناس تاخد بإيدي بس دايما بقع خاصة ف المواظبة على الصلاة .
    بس من النهاردة هحاول أغير نفسي وأغير ف الناس اللي حواليا ولو حتي ف نطاق اسرتي و أصدقائي .
    انا رايحة سنة ثالثة كلية تجارة صدقني لو قلتلك لولا كرم ربنا ومنه عليا لكنت لسة ف سنة أولى لكن السنااااااااااااااادي بإذن الله وكرمه أيضا وبدع حضرتك هجتهد ف المذاكرة على قد ما أقدر وهاخد حلقة النهاردة وابعتها لناس كتير وهوصي ناس تتابع من بكرة برنامجك.
    بس حضرتك ادعيلي بالثبات والاخلاص وانا بإذن الله هبدأ من اللحظة دي وربنا يعيني.

ليااااااااا طلب وااااااااااااااااحد إدعيلي حضرتك بصلاح حالي ويارب اكون زي الهدد او النملة.
    انا اسفة للإطلة جزااااااااااك الله عنا كل خير و أعدكم بدوام التواصل ما أتيح لي ذلك ..
    بارك الله فيك
    وجزاك عني وعن المسلمين خير الجزاك
    وجمعنا واياك في ظل عرشه يوم لا ظل الا ظله
    والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

التعديل الأخير تم بواسطة Menna_Yasser ; 17-09-2008 الساعة 01:35 AM سبب آخر: إضافة تغيير هام لكلماتي ولحياتي

الصورة الرمزية loutesflower

3agek13 ايجابيتنا طريفنا الى عالم آخر!!!

بسم الله الرحمن الرحيم

والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

والصلاة والسلام على سيدنا محمد خاتم المرسلين وخير خلق الله

أولا اسمح لي يا معلمي وأستاذي وأبي وأخي أن أشكرك على هذا البرنامج الررررررائع الذي أوصل لنا القرآن كما يجب أن يصل , فكم من مرات ... ومرات نقرأ بها القرآن ولكن نمر على هذه القصص دون أن ندري ماهي القصة وماالهدف منها وكيف حدثت ومن هم ابطالها ولا حتى كنا نعرفهم , فشكرا لك على هذا الجهد الكبير الذي تبذله لكي تنهض بشباب الامة الاسلامية فجزاك الله ألف .. ألف خير .

أما من الناحية الايجابية فهذه الناحية انا متأكدة انها موجودة عند جميع الأناس ولكن من هم مازالت الفطرة التي فـُطروا عليها حية في قلوبه وأجسادهم فما من انسان إلا ويريد الخير لاخيه الانسان.

ولكن هذه الايجابية الآن مضمرة بسبب ما تتعرض له البشرية جمعاء من شتى أنواع التعذيب.

أتمنى من الله عزوجل أن تكون قصة اليوم قد أحيت في قلوب الشباب بالأخص حب الغيرة على أنفسهم وعلى أوطانهم , أن يكونوا قد تعلموا من النملة التي هي لا تساوي شيئا ً بالمقابل مع قوة الانسان .

وهاهو الهدهد قد حلق وقطع المسافات الشاسعة وذلك ليحي كلمة الله ونحن ما علينا إلا أن نتحرك فليس علينا أن نقوم بقطع هذه المسافات وإنما قد نستطيع أن نقوم بهذا الدور الايجابي ونحن جالسون في منازلنا ولكن وللأسف حب الذات والنفس المسيطرة التي تدعونا إلى تلبيتها والحاق بشهواتنا .

أدعو الله عزوجل أن يبث في نفوس الشباب على الأخص والجميع على الأعم الايثار هذه الصفة العظيمة .

وأخيرا أطلب منك يا معلمي الفاضل بأن تدعي لنا بالهداية إلى طريق الهداية والصواب .

ملاحظة : دائما أحاول أن أدخل على " راسل عمرو خالد " ولكن دائما دون فائدة ودائما أبحث عن أي طريقة أتواصل بها معك يا أستاذي ولكن دون جدوى فأرجو منك وممن يستطيع أن يقدم لي يد المساعدة أن يرشدني إليك وأنا من الشاكرين .

ابنتك لوتس ............ والله ولي التوفيق

عضو مجتهد الصورة الرمزية الفائزة

جزاك الله خيرا يا استاذى

الحلقة جميلة اوى

وانا نفسى اعمل حاجة

والحمد لله وانا بسمع الحلقة النهاردة اتعرض عليا انى اعمل عمل خيرى وافقت فستأذنت والدى فرفض

انا الحمد لله بعمل عمل خير فى المسجد انى احفظ القرآن للبنات بس والمشكلة انه عبارة عن موسم فى الصيف وبس
    وكمان اللى بعمله انى لو شوفت واحدة عملت حاجة غلط انصحها يعنى فى المحيط اللى انا فيه شغالة خصوصا فى موضوع حفظ القرآن

بس نفسى اوسع شوية المجال او المجتمع اللى انا فيه

بصراحة الحمد لله عملت فى اول رمضان عمل خير كان اتعرض قدامى العمل دا ووافقت الحمد لله واستغربت ان والدى وافق فلما وافق لبست ونزلت على طول يعنى الحمد لله مش بتأخر لكن اتعرض عليا عمل خير اعمله ان شاء الله يوم الخميس بس رفض والدى

انا نفسى اعمل حاجة بس المشكلة عندى والدى ووالدتى يعنى بصراحة هو وافق مرة لكن المرة التانية ديه رفض

وان شاء الله على العموم قدامى لحد بكرة وبعده ان شاء الله هحاول بكل استطاعتى انى اتناقش معاه

استاذى ادعى لاهلى انهم يخلونى اعمل فى الاعمال الخيرية ديه كتير ومتنساش تنصحنى اعمل ايه كل مرة عشان يوافقوا ؟؟؟؟؟؟؟

وان شاء الله هعمل اللى عليا واتوكل على الله

جزاك الله خيرا

Icon34 اللهم اجعلنا سفراء الا سلا م في الغرب

السلام عليكم يا رب نكون يا استاد سفراء للا سلام في اوروبا انا والله من سنوا ت لما سمعتك في محا ضرة تحكي علئ ر سالتنا للغرب من خلال تصرفا تنا وانا احاول واركز علئ تصر فاتي ولا عمري حسيت بغربة لاني عندي رسالة انا شغلي في التجا رة و الحمدلله محجبة و قدرت اكسب حبهم واحترامهم و ثقتهم لد رجة كانو يقولولي انت ليش حاطا حجاب و بعدك صغيرة و حلوة اقلن انا حلوة بحجابي و مبسوطة فيه لاني حاس اني بطيع الله الحمدلله لكل جا لية المسلمة في الخارح احملو را ية الا سلام

شكرا يا أستاذ عمرو...الحلقة فعلا مفيدة..انت كل يوم بتخلينا نعيش أكتر بعالم قصص القرآن ونحبه ونفهمه ونعيش فيه..كل قصة فيها شيء يمس جانب من حياتك أو حياة الناس اللي بتعرفهم..و بترشد للحل وهادا أكيد من الاعجازللقرآن الكريم...متل حلقة اليوم مهمة كتير و تمس الواقع في بلادنا وخاصة فلسطين حيث أن الكل سلبي وما حد بتوقع الخير..عشان هيك صعب كتير يكون الواحد إيجابي في الوقت اللي بكون الكل سلبيين..ويؤمن انو ما في شيءمستحيل..بالتالي بكون قدوة وبغير كتير...وكمان احنا بحاجة لقائد متل سيدنا سليمان عليه السلام ينهض بالأمة ويصلح الحال..
    أنا عمري 18 والسنة دخلت الجامعة في القدس ايش ممكن أعمل اشي يفيد الأمة ؟؟؟
    أرجو الرد يا أستاذ عمرو...

صفحة 3 من 7 الأولىالأولى 1234567 الأخيرةالأخيرة

معلومات الموضوع

الأعضاء الذين يشاهدون هذا الموضوع

الذين يشاهدون الموضوع الآن: 1 (0 من الأعضاء و 1 زائر)

المفضلات

المفضلات