العاب فلاش

صفحة 3 من 7 الأولىالأولى 1234567 الأخيرةالأخيرة
النتائج 41 إلى 60 من 138

علم الدولة : Users Country Flag

اشعر الان شعور غريب
    فانا اشعر بالغبطه وليست حسد والله
    علشان انا نفسى بجد انى اشوف الاماكن دى على الطبيعه
    الكهف , ارض الجنه
    وقبل كده غار ثور وغار حراء
    اكيد احساس مختلق
    وجزاك الله عنا خيرا يا استاذى وبجد الحلقات حلوه جدا
    ولا تنسى الدعاء لنا جميعا بالهدايه والثبات فى رمضان وبعد رمضان
    واللهم تقبل منا جميعا

افتراضي Saudi Arabia

Salamo 3alikom
    I enjoyed the episode alot and i need to thank al those who shared in this work.

i have one question if u could help me to answer it.. i am Egyptian and i used to live in Egypt where alot of voulantry work could be done but currently i moved to Saudi Arabia as i got maried and i feel like i have nothing to do.. please help me by showing me a way or giving me an idea about how to be an effective person who could benift Islam taking into consideration Saudi Arabia culture and atmosphere.

Jazakom allah Khairan

جزاك الله الفردوس الأعلى ياعمرو خالد على البنامج الرائع ,عندي سؤال محيرني ازاي اصحاب الكهف مختاروش مواجهة الملك وفي قصة اصحاب الاخدود الغلام اختار مواجهة الملك عايز افهم الفرق..حضرتك قلت ان مواجهة فيه عدم توكل...وقلت ايضا ان الله يريد ان يعلم اصحاب الكهف ان النصر من عند الله..هل لهذا فقط؟؟ام هناك اسباب اخري؟؟

الصورة الرمزية lovelyspirit

افتراضي السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

الى استاذنا الفاضل/عمرو خالد:-
    بعد السلام احب ان اشكرك عن مجهودك الرائع في مساعدة الشباب علي النهضة بالامة فأنا اتابع برامج حضرتك منذ زمن انا فتاة في الرابعة عشرة من عمري و قد حفظت سورة الكهف ومريم و لكني لم اقرأهم بفهم كبير الا بعد سماع البرنامج و انا اشكرك كثيرا عن شرح قصة مريم فلقد كانت الحلقة رائعة و انا اردت ان اخبر حضرتك عن ما فعلنا في مدرستنا لحملة حماية فقد طبعنا ما يقارب 3000ملصق و وزعناهم على طلبة المدرسة ونزل كل واحد في شارعه والصقا الشعار في كل مكان و في حفلة ختام الأنشطة الصقنا الملصق على الملابسنا طوال الحفلة و علي المسرح و انا قد حاولت الدخول لى المنتدي في ذلك الوقت و لكني لم استطع في النهايه اريد انا اشكر حضرتك كثيرا و استحلفك بالله ان ترد علي عند قرائتك هذه الرسالة.
    و انا شعاري سأكون داوود

عضو جديد الصورة الرمزية الفجر الباسم قادم. .

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة halaaaaa مشاهدة المشاركة
    جزاك الله خيرا يا استاذ عمرو
    عندى سؤال بس واحد ويا ريت حضرتك ترد عليا فيه انا ف كلية علوم بس دخلتها وانا مش بحبها اوى بس اهى كليه وخلاص وقلت ان شاء الله هحاول انجح فيها حتى لو صعبه لانى من صغرى وانا كويسه ف الدراسه وبطلع الاولى علطول بس للاسف لما دخلت الكليه لقيت الدكاتره مش مساعدين خالص اللى مبيشرحش بضمير واللى ينزل ورق ويقول احفظوه هوا كده وحاجات كتير اوى كرهت الكليه وبقيت بروح تقضية واجب وبجيب ورق الكورسات واحفظ اللى فيه بس مشكلتى الحفظ وعندنا كل المواد حفظ ونتيجه ل كده نزلت سنه رابعه السنه دى ومش قادره اروح تانى الكليه لان كل صحابى اللى بيعرفوا يحفظوا ويلموا المناهج ف الاخر نجحوا وانا عشان الحفظ نزلت وانا كان نفسى ادخل حاجه الاقى نفسى فيها بس لما دخلت الكليه قلت خلاص ده نصيب بس دلوقتى حسه انى مشلوله مش عايزه الكليه ومش هينفع اشتغل ف اى مجال تانى عشان الشهاده ارجو الرد لانى بجد عاوزه اعمل حاجه وحاسسه اننى متسلسله

السلام عليك يا أختي halaaaaa
    معلش أنا آسفة إني تطفلت عليك ورديت عليكي وطبعا دا ما يغنيش عن رد أ. عمرو خالد عليكي طبعا وإنشاء يقرأ رسالتك ويرد عليكي ...
    بس أنا حبيت أهون عليكي لإني كنت برده محبطة قوي في الكلية بس الفرق إني كنت حابة الكلية اللي أنا فيها بس كنت محبطة جدا والكليات كلها مع الأسف قايمة ع الحفظ مش علوم بس ... هي علوم كلية صعبة شوية بس حلوة جدا والله والحمد لله إنك دخلتيها في كتير بيتمنى يدخل كلية علوم اديكي شايفة مجاميع السنة دي عاملة ازاي(بهزر معاكي)
    بس بجد شدي حيلك قوي وحطي نية وقدامك رمضان أهو ادعي في ربنا إنه يعينك وقوي فيه ارادتك وحطي حلم تحققيه من خلال علمك لإن زي ما قلتلك كلية علوم كلية محترمة ومقدرة برة جدا جدا جدا ...وحاولي وأنت بتذاكري تاخديها من باب الإستفادة والاستمتاع باللي بتذاكريه حاولي بس حرام يعني بعد كل دا تقولي إني مش حاباها اربطيها بحاجة حاباها أو انجزي فيها حاجة من خلال هوايتك مثلا:
    بتحبي الكمبيوتر أو الرسم فصممي حاجات بالأنيمشن يشرح مادة علمية عندك معقدة ونزليها ع اليوتيوب وكدة تكوني عملتي حاجة عظيمة(علم ينتفع به)
    مثلا يا ستي بتحبي الكتابة ناقشي موضوع في البلد مثلا خاص بمجالك واكتبيه في مجلة أو جرنان أو ع النت ...
    .........................إلخ
    بس المهم ما تيأسيش لإن دي أسوأ حاجة والله وأنا بكلمك كأختي لإن مر قدامي حالات كتيرة من اليأس وأنا كمان مريت بحالة من اليأس...
    واللي ثبتني هدفي ورغبتي الفظيعة وقناعتي الفظيعة في النهضة...
    أنا آسفة إني طولت عليكي بس والله عشانك ويا رب أكون قدرت أفيدك بأي حاجة...
    لا تنسيني من دعاءك وبكرر إنك ماتزعليش من مداخلتي بس من باب الأخوة والصحبة زي أصحاب الكهف...
    وربنا يوفقك وتعزي الإسلام وتعملي نهضة بعلمك من كلية العلوم... آمين

i want to thank you for your program its very beatiful and i learn today the man shouid choose the best friend for him espsial girls and i promise you i will dothat andiwill be muriamia

الصورة الرمزية اية88

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
    الحلقة جميلة جدا و بجد معبرة عن معانى كثيرة لم أدركها قبل الحلقة
    فعلا فى أهداف كثيرة نسعى فيها وعند قرب بلوغها تنقلب الاحداث من حيث لا ندرى ثم يفتح الله علينا ويجعلنا نعيد حسابتنا ونفكر باستراتيجية جديدة نحقق من خلالها أهداف اخرى و أقوى والصحبة الصالة تعين على تقبل المواقف الصعبة واجتيازاها بنجاح.
    يا رب ارزقنا جميعا صحبة صالحة تعيننا على طاعتك ،يا رب ارزقنا صفات قتية أهل الكهف .
    أرجو ألا تنسنا فى الدعاء يا أستاذ عمرو بأن يثبتنا الله ويرزقنا الاخلاص ويجمعنا بحبيبنا صلى الله عليه وسلم في جنة الفردوس.

قتاة تسعى أن تكون مريمية،وتعيش من أجل الرسالة كالغلام
    وتحبك فى الله ،وتتمنى لك دوام النجاح

لا اله الا الله وحده لا شريك له له الملك وله الحمد وهو على كل شئ قدير

I15 السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

حلقة حلو************ جدااااااااااااااااااا جزاك الله كل خير نفسنا نكون زى اهل كهف فى فكرهم فى رسالة وزى الغلام وسيدة مريم يارب يرزقنا رسالة وعمل نقوم بة ارضاء لله وخدمة دينا بس يمكن مش عرفين نبدأ منين ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ اللهم ما اتوسل اليك يا سيدى ان تستخدمنا فى نصرة ديننا زى اهل كهف وفعلا افدتنا بمعلومات مش كنا نعرفها خالص ان الاحداث كانت فى دولة اسلامية الاردن كلنا عرفين انها فى العصر الرومانى بس اول مرة نعرف انها فى دولة اسلامية سبحان الله ولما حضرتك صورت عند الكهف دايما بتقوم بى حاجات بنبقى نفسينا فيها وعمرنا ما تخيلنا ان احنا هنشوفها جزاك الله فعلا كل خير اوعز بيك الاسلام وجعل نهضة بلادنا على ايدك واحنا معااااااااااااااك بحبك اوى فى الله بالله عليكم حد يقولى فين بنكلم استاذنا عمرووووووووووووووووووووو خالد ارجوكم جزالكم الله كل خير بحبكم جميعا فى الله

و اخيرا استطعت ان اكتب ليك بعض الكلمات و ان تقراها

سامحني على طريقة تعبيري و كتابتي لانني مغربية و لهجتنا مختلفة

جزاك الله كل خير يارب و نفه بيك الامة يارب

فعلا انا استادنا
    فانا من صناع الحياة المغرب

وأتمنى انك تزورنا في يوم من الايام و اتمنى كثيرا و لست انا الوحيدة بل جميع صناع حياة المغرب ينتضرون زيارتك لنا احر من الجمر

البرنامج اكثر من رائع فانا الان اقرا كتبك لخزاطر قرانية او حقيقة اكثر من رائعة و قلت قبل رمضان لما انتهي من هدا الكتاب اشتري كتاب لقص القران لي عمر خالد و لكن الحمد الله رايت البرنامج

فعلا اكثر من رائع و الله دون مجاملة
    تنظر للامور من ناحية جد رائعة و تراه من جميع النواحي

جزاك الله كل خير
    فجميع الحلقات رائعة و ننتظر الحلاقات الاخرى بفارغ الصبر

كم من مرة قراة سورة الكهف و كن لم اشعر و م افهم معناه الا ليوم و تعلقت بسورة و احببتها كثيرا زي ما احببت سورة البقرة بعدما قراة خواطر القران و رايت كيفية شرحها

جزاكالله كل خير
    و جعلنا متل اصحاب الكهف يارب

هده القصة حفزتني على العمل خيري داخلة الجمعية

لان نحن عددناقليل لا يتجاوز 30 عضو في الجمعية
    و نقول انا يجب ان نستقطب الاعضاء و كنالحمداللهحفزتني الحقلة كثيرا
    جزاك الله كل خير يارب

عضو جديد الصورة الرمزية مريم خليل

Smile اعاهدك على ان اثبت على الصفااات

ها هو ردي عن حلقة اليوم فأرجو منك ان تتحملني فهذا ردي الثاني على هذه الساحه ولم اكتب ذاك الرد الا والله لحاجتي لكلماتك الرائعه تطمئنني وارجو منك الرد على الأثنين اذا سمحت...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    استاذي ومعلمي وقدوتي البطل عمرو خالد...
    كل يوم ازداد ايمانا وشجاعه وقوه بأنني اريد ان افعل شيء للأسلام فوالله ان ما تسألنا اياه في البرنامج (هل لديك هذه الصفات؟؟ وهل انت كذا وكذا؟؟)وتعطينا حلول لهذه الاشياء ولكنك نسيت حلا مهما جدا..وهو مشاهدة هذا البرنامج الذي يزيدنا من الايمان والقوه فرؤية الوجه الممتلىء ايمانا وبشوشا والذي نشعر بحبه لنا وعطاءه الكبير..هذا الوجه لوحده يعطينا الامل لنعمل من اجل الله..فجزاك الله عنا كل خير يا صاحب رسالة الاسلام..
    وانا اليوم كنت سعيده لان الأربع صفات التي تدل على الايمان الصادق احسبها موجوده عندي بفضل الله ولكن ارجوكك ادعو الله ان يزيدها عندي ويثبتني عليها ويرزقني الاخلاص..
    وانا اعاهدك ان ابقى على هذه الصفات ..
    وآخر شيء اريد ان اقوله:
    لا تنساني من صالح دعائك فوالله انا لا انساك ابدا..وما زلت مداومه على الدعاء لك بالاربع دعوات : ان يرزقك الله الاخلاص ويثبتك ويرضى عنك ويعينك على الأصلاح في الارض وغيرها من دعواااات كثيرا وبشرى لك هي انني كلما ذهبت الى المسجد الاقصى المبارك اصلي لك ركعتان واهديهما لك وادعو لك بهما دعااااء شديد..

ابنتك وتلميذتك المتواضعه والتي تفخر انك اباها واستاذها وانك بطل مسلم مصلح رسول للنهضة:مريم مصطفى خليل
    18 سنه
    معا...نصنع الحياة بأذن الله

ومعا...نحيى بالقرآن مع قصص القرآن

التعديل الأخير تم بواسطة مريم خليل ; 10-09-2008 الساعة 02:49 AM
    أمات الحب عُشّاقا...وحُبك يا رب أحياني
    ~ أحبك ربي ~

عضو مجتهد

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته يا دكتور عمرو و الف حمد الله على السلامة رجوعك لعاءلتك و بلدنا الغالية مصر. اولا معلهش مشاركتي متاخرة شويه علشان مولودي زياد كان مانسني قدام الحلقة و نام متاخر جزاك الله كل الخير ان حضرتك ذهبت الى الكهف و صورته لنا هذه فكرة راءعة ان توصل القصة مع التاثير البصري مما في ذلك الاثر الكبير, انا النهاردة بس حسيت بمدى خوف هؤلاء الشباب فحضرتك رجعتني لايام ما انا كنت في نفس سنهم و ذهبنا في رحلة سياحية لبلد اوروبي و زورنا احد الكهوف مش عايزة اقول لحضرتك مدى الرهبة اللي كانت فيا فانا لا اتذكر الا الظلام و الخيالات المخيفة من ظلنا على نور الكشاف و انا ماسكة في هدوم امي فدي بس كانت مجرد دقاءق امل العيشة تلميت سنه عاملة ازاي, ساعات اسال نفسي و اقول هم الناس بتوع زمان كان احساسهم بالخوف و الالم اقل مننا كخلقة؟ انا من جواي بقول لا علشان هم عنندهم ارادة و عزيمة تهد جبال يا رب ربنا يديهالنا بحق هذه ساعة مفترجة. و الله الشباب دول لو في منهم دلوقت لكان هناك اكبر التاثير, بس حضرتك انا عندي سوال با استاذ عمرو ما الحكمة في وجود الكلب معهم؟ معلهش اصل انا دايما اسال نفسي السوال ده في علاقة الانسان بالحيوان, اخيرا لك مني كل تقدير يا استاذنا الفاضل و اتمنى ان امر و علي فرحوا بالهدايا اللي حضرتك جبيتاهلهم ربنا ما يحرمهمش منك و لا يحلرمنا منك, مش هوصيك تدعي لمولودي زياد ان يكون من الذرية الصالحة اميين و من امثال هؤلاء الشباب.

Moderators الصورة الرمزية عمرو خالد

سلام عليكم يا شباب .. هذا أول يوم لي في رمضان في القاهرة. قرأت كثير من تعليقاتكم تقولون أن حلقة اليوم أعطتكم همة وطاقة لكن لا تدرون كيف تستغلونها .. وأنا أقول لكم .. بعد رمضان مباشرة إن شاء الله سيبدأ برنامج صناع الحياة من جديد وسنبدأ حملة جديدة كبيرة تحتاج آلالاف الشباب المتطوع لخدمة بلده ودينه، سنحتاج في هذا المشروع وهذه الحملة جهود رهيبة استعدوا وحافظوا على الطاقة التي حصلتم عليها من رمضان ومن العبادة ومن البرنامج لنحيا طوال العام الجديد بقوة هذه الطاقة وسنحيا بالقران باذن الله ، وسنقدم مشروعات لنهضة بلادنا باذن الله وسنثبت للعالم أن شباب بلادنا المتهم أن مستسهر قادر أن يزيل وجه البؤس عن بلادنا إذا اتيحت له الفرصة، أنتم أمل بلادنا إلي شباب ، أنتم الغلام في هذا العصر وأنتم جنود قصة طالوت بالشجاعة والإرادةو والانضباط وأنتم يا شباب أهل الكهف ، هكذا آراكم .. صدقوني هذه الحلقات رغم أنني أكلم فيها كل الأعمار ..إلا أنها لكم أنتم يا شباب ولكم أنتم يا صناع الحياة .. ولكم أنتم يا شباب المنتدى .. والله سيكرمنا بكم وسيرفع شان أمتنا بكم وسيكون عز ونصر بلادنا بسواعداكم وأيديكم وقلوبكم المخلصة.
    برنامج قصص القران هو أنتم بل أقول أن قصص القران تكلمكم أنتم فاهموا أنتم المخاطبون لقول الله عن أهل الكهف ((أنهم فتيه آمنواء بربهم وزدانهم هدي .. وربطنا على قلوبهم)) ولذلك نحن نعطي الآن في قصص القران المفاهيم الاساسية والطاقة النفسية والروحية ليكون موعدنا بعد رمضان عمل جاد متواصل وجهد وعرق لله.

ملحوظة : ساكون معكم غدا باذن الله على الهواء مباشرة في إذاعة صوتكم الساعه 12:30 ليلا بتوقيت القاهرة وشسوف تضع إدارة الموقع الرابط الذي يمكنكم من خلاله التواصل معي.

وأما الآن فانا سأبدا بالرد على مداخلتكم

... معاً في طريق التنمية بالايمان...

عضو جديد

سلام عليكم و رحمة الله و بركاته...حلقة اليوم كانت رائعة بكل المقايس
    الله يعزك و يفتح عليك و ينفع بك و يكرمك كمان و كمان يا أستاذ عمرو:
    أنا هحكيلك حكاية سريعة عشان مطولش عليك ....إحنا مجموعة من الشباب (صناع حياه – صناع الشمس بنادى الشمس) كنا عايزين نعمل حاجة مختلفة من حوالى سناتين ....حاجة نساعد بيها الشباب بس تكون مختلفة عن اللى باقى صناع بيعملوها....نظرم\نا حولينا و جدنا شباب فى النادى خريجين يبحثون عن عمل و شركات تبحث عن كوادر ناجحة لتوظيفها و الإثنين مش عارفين يوصلوا لبعض.....وجدنا جامعات كثيرة بتعمل ملتقيات توظيف لكنها لخريجين الجامعة فقط....فقررنا إستغلال مساحة نادى الشمس (أكبر نادى فى الشرق الأوسط و أكبر عدد أعضاء) لإقامة ملتقى توظيف كبير لخدة أعضاء النادى و غير الأعضاء أيضا...مش محتاجة أحيلك عن التحديات و الصعوبات التى واجهناها بس خلينى أقول لك النتائج:
    1-95% من الشركات المشاركة فى الملتقى أقرت رغبتها فى المشاركة معنا فى ملتقيات قادمة
    2- الكل (شركات و زوار) أشادو بتنظيم الملتقى وسعة صدرالقائمين عليه وحسن إدارتهم
    أحد المتخصصين فى مجال التنمية البشرية و أحد المهتمين و المنغمسين فى مجال التوظيف... قال بالنص " بإختصار this is out standing” هايل فعلا هايل"
    4-أكثر من 30 شاب تم توظيفهم أو تدريبهم بالفعل (علما بأن عدد الشركات المشاركة 22 شركة فقط
    5- كتبت عنا مجلة الشباب موضوع تحت عنوان (أجدع من الحكومة)

رغم بعض العراقيل و المشاكل مع إدارة النادى التى واجهناها فى العامين التاليين و التى حالت دون إعادة إقامة هذا الملتقى إلا أننا لا نيأس أبدا و كلما صعب علينا عمل مشروع تذكرنا و ذكرنا بعضنا بالتقى الذى كان إقامته تحديا بكل المقايس....تحدى فى الوقت و المال والموافقات من النادى و قلة عدد النظمين و إقبال كلا من الشركات و الزوار.....تحدى بجميع المقايس..
    هذه القصة لا تشبه قصة أصحاب الكهف بشكل كبير ولكنها تشبهها فى كونها قصة مجموعة من الشباب يبحثون بإخلاص كيف ينفعوا المجتمع بشكل فعال ولا ييأسوا ولا يقفوا عند الفشل و يواجهوا التحدى بإصرار على النجاح...إدعلنا بقى ربنا يثبتنا و يسدد خطانا و أنا على فكرة لا أنساك فى دعائى

بالمناسبة أنا لم أشاهد حلقة الأمس (طالوت و جالوت) على التليفزيون و لكن شاهدتها بعد ذلك على الnet و إنت لما بتسأل "بتحب بلدك ؟؟ بتحب مصر؟؟؟" على فكرة أنا بحب مصر جدااااا جداااا جداااا بس قلبى مكسور جداا !!!!!!!!

عضو محترف الصورة الرمزية امانى زنون

افتراضي يا ترى ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!

[COLOR="Blue[SIZE=

"5"]"]السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    اخى فى الله استاذ عمرو
    جزاك الله كل خير
    معلشى يا شاب هاطول بس رساله حابه اوصلها
    يا ترى يا شباب ويا بنات
    احنا لو كنا مكان الفتيه كنا هنعمل ايه هما كانت المشكله عندهم اضطهاد دينى فكان لازم يهربوا بدينههم لحد ما يلاقوا طريقة تانية يرجعوا بيها ويحققوا رسالتهم
    لكن الحمد لله الحمد لله
    احنا الوقتى فى بلد مسلمه والاسلام متاح لينا فى كل زمان ومكان وبالذات فى مصر ربنا انعم علينا بنعمة الامان والسلم
    لكن احنا عارفين يا شباب اننا بنواجه مشاكل كتير والمعوقات قدامنا اكتر والياس والاحباط مدمرين حياتنا لكن اظن ان مهما عددت المشاكل اللى بتواجهنا مش هتكون قد انك تكون محارب فى دينك
    طب ليه يا شباب اذا كان فى فلسطين اللى محاصرين فى كل مكان وهتلاقى منهم شباب وبنات عندهم امل وواثقين فى ربنا هنكون احنا ايه فى دول
    هنفضل لحد امتى يا شباب حطين المعوقات قدام عنينا وبنتفرج عليها
    هنفضل لحد امتى بنقول مش بايدينا
    هنفضل لحد امتى نقول الامر الواقع انت مش شايف احنا عايشين ازاى

على فكرة انا مش باقول كدة وانا معنديش نسبه احباط بالعكس
    لكن لو دورنا يا شباب وراجعنا حلقة امبارح مع حلقة انهاردة وجمعنا الاهداف والوسائل اللى حققت الاهداف هنلاقى القصتين مكملين بعض
    امبارح
    كنا بنقول لازم يكون فيه ثقة وقوة ارادة واخلاص وانضباط وشجاعة
    انهاردة
    انا طلعت من الحلقة بحاجة
    لازم يكون فيه اصرار وتحدى مش تهور وهمجيه
    حطوا الاتنين على بعض وشوفوا النتيجه ايه
    هتلاقى صورة محمديه بدات تكتمل
    هتلاقى صورة عمريه بدات تتكون
    هتلاقى يا بنات صورة مريمه بدات توضح [/C
    OLOR]
    وساعتها يا شباب هتلاقوا نفسكم نفس الاسم نفس الشكل نفس الملامح
    بس مش نفش الشخصيه مش نفس الجوهر
    وبعدها هتلاقيك بتتحدى الكون بايمانك وثقتك بربنا
    وبعدها نقدر نقول يا شباب احنا قد صناع الحياة
    ساعتها ندعى بكل يقين ان ربنا هيقف معانا وهيستعملنا
    ساعتها نقدر نقول مرحب بلقاء الله
    لانك ساعتها هتلاقى حاجة تقابله بيها
    هتلاقى حاجة تقدر تفرح بيها النبى
    ساعتها نقول يلا بينا نتقابل على باب الجنه
    بس فكروا يا شباب وحطوا هدفكوا قدام عينكم
    وصروا عليه وتوكلوا على ربنا قبل اى شىء
    وساعتها هنلاقى مليون صلاح الدين مش هنقول فينك يا صلاح الدين

اسفة طولت بس انا كنت بافوق نفسى معاكم وحبيت ادى ليا وليكم روح حسيت بيها

يا رب توصل
    والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    الفقيرة الى ربها دائما وابدا[/SIZE]

الصورة الرمزية nada el nagar

السلام عليكم استاذ عمرو خالد
    يمكن تكون دي اول مره استمع فيها لبرامج حضرتك عامة بس انا كنت اسمع عن حضرتك كتير و اللي عرفني بحضرتك هي صديقتي لما قلت ليها انا نفسي اعرف السيره النبويه قالتلي انها عندها البرنامج علي خطي الحبيب و انها هتجيب cd ليا علشان احمله و قالتلها ان انا عايزه كتب.... قالتلي ان حضرتك بتقولها باسلوب اروع من الكتب.. وفعلا اخدت cd و حملته سمعت اول حلقه بعدين جيت علشان اسمع التانيه حصل موقف محزن منعني من مشاهدتها بعديها كنت خايفه اكمل ...بس لما سمعت التانيه والتالته بقيت مدمنه لسيرة الرسول صلي الله عليه وسلم ....يمكن تكون دي كانت اول مره اسع فيها حضرتك بالاصرار ده ....بس بعد ما سمعتها قررت باذن الله اني انسخ منها نسخ واوزعها اولا علي اقاربي زي ما الرسول صلي الله عليه وسلم عمل بدأ باقاربه في نشر الدعوه ..انا هعمل كده برده.. و بعدين هحاول انشرها لاكبر عدد ممكن علشان الناس تعرف رسولهم....
    بارك الله فيك حلقة النهارده جميله جدا عجبتني يمكن علشان انا اصلا قلبي متعلق بسورة الكهف من وانا في خامسه ابتدائي ..لدرجه انها بتوحشني من الجمعه للجمعه ...
    في انتظار المزيد...

عضو جديد الصورة الرمزية << *تواقة إلى الجنة*>>

Icon34 فهم القرآن طريق إلى حفظه و العمل به

بسم الله الرحمن الرحيم
    و بعد
    حلقة اليوم تبين مدى أهمية حسن اختيار الأصحاب و كيفية وجوب التعاون في صنع الخير و نشره معهم
    بالإضافة ماتعلمته اليوم هو أن الهمة و التصميم و التمسك بالحق و السعي للعلم و المعرفة مع
    تنمية الذات بالعبادة و التقرب لله بخدمة الناس هو شيء يجعلني راغبة في متابعة وجودي في الدنيا
    أرجو الله تعالى أن يخلصنا لعبادته و لنهضة أمتنا و لنشر ديننا الحنيف
    و جزاك الله عنا ألف خير أستاذي و أبي الفاضل عمرو خالد
    اللهم أعزه بعزك و جلالك و قوه بقوتك و ثبته و قلب قلبه على طاعتك
    و اجعله مع الرسول الحبيب (ص) يوم القيامة رفيقاً و أنت راضٍ عنه
    و اجعله من المخلصين و الأولياء الصالحين
    آمين
    و السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

http://forum.amrkhaled.net/image.php?type=sigpic&userid=411876&dateline=12518  06841
    إرادة أقوى ..... لحياة أفضل
    كــــــــن نفســــــــــــــــك

عضو مميز الصورة الرمزية روح المحبة للحبيب

تعرف يا استاذي الفاضل بصراحه انا ماسمعتش الحلقه

لكن لما حضرتك جت الاردن ونورتنا سمعت محاضرتك وكانت والله مؤثرة ولما سمعناها كان نفسي اصلح الدنيا وعليت همتنا اوي اوي اوي

والله يا استاذ عمرو كلماتك تحيي القلوب ربنا يرزقك الاخلاص وينصرك ويساندك

وابقى ادعيلنا محتاجه جدا للدعاااء مقبله على مشروع ونفسي انجح فيه فدعواتك بالله عليك

وربنا يكرمك ويعزك

اللهم صل على نبيك وصفيك وعلى آل بيته الاطهار واصحابه اجمعين...
    ******أومثلي يدخل الجنة؟!!!!!!!!******
    مهما بلغت ذنوبي فوعزتك وجلالك ليبقى حبك في اعماق اعماقي...
    اللهم خذ قلبي مني خذه اليك عني ..كل مصائب الكون مني فاغفر لي ياسيدي واعفو عني

عضو جديد

لا اله الا انت سبحانك اني كنت من الظالمين:استاذ عمرو انا مشقادره اقولك غير انك بقيت عالمي زيك زي النجوم العالميين بس انت احسن منهم لانك اخد ناس مسلمه ماشي بيهم وبتقولهم هنا حصل كذا وهنا حصل كذا .. البرنامج مبقاش محاضره ممكن الواحد يزهق منها او يمل انما بقينا قعدين مشتاقين عشان نشوف في الاخر قبر هابيل او ارض الجنه ونعرف ايه هو الصريم او الكهف
    اسمحلي اقولك : انا حسيت بيك اوي النهارده وانت بتقول تخيلوا يا جماعه واحد لازم يخرج من بلده للمجهول .... معرفش ليه اول حاجه جت في بالي انت يا استاذ عمرو لما كنت عايش بره مصر في المجهول وياتري مين هيصدقك ومين معاك ومين وراك وياتري هارجع بلدي تاني ولا لا
    برضه حسيت بيك اوي يوم ما قلت ان الغلام في قصة اصحاب الاخدود اصبح رمز ....... وانت كمان يا استاذ عمرو اصبحت رمز ومتخافش عمرنا ما هنخذلك عارف ليه؟
    عشان انت ربنا جعلك سبب في هداية ملايين وانت هدية من ربنا لينا واللي نفسه مريضه هو بس اللي هيرفض هدية ربنايارب يخليلك اولادك ويزيدك من علمه كمان وكمان ويخليك لكل شباب المسلمين ...... امين

الصورة الرمزية (الفقيرة الى عفو ربها)

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    *انا بجد بحيي استاااااااااااااااذي عمرو خالد انهردة كانت الحلقة تحفة بمعنى الكلمة
    *انا بجد اتعلمت من الحلقة دي اني ابقي مبادرةفي كل حاجة
    *عجبتني اوي (وربطنا على قلوبهم) حسستني بجد بالامان وحسيت ان ربنا قريب مني
    *وبحيي حضرتك برضه لانك شوقتنا للحلقة الي جاية بجد عايزة انهردة يعدي بسرعة علشان اشوف الجزء التاني بتاع الحلقة
    جزاك الله خيرا
    ولا تنسو ان تصلو على الحبيب محمد (ص)

جزاك الله خير استاذنا على الحلقه

انا هنضم بإذن الله لجمعيه حدد هدفك تبع صناع الحياه فى كامب شزار

بس أنا مش عارف افهم إزاى العمل الخيرى هيشيل الظلم اللى علينا وحضرتك فاهمنى ليه منشاركش فى السياسه ونغير اسرع

مش عارف حاسس إنى مش هلاقى ثمره ملموسه لما اساعد الفقرا مع انى متأكد من ثواب العمل الخير وبفضل الله بعمله

يعنى يار يت حضرتك توضحلى لان عارف إن فى حلقه مفقوده عندى

لو حضرتك موجود يا ريت ترد عليا انا عارف مشغوليات حضرتك

ممكن تخلى السكرتير يرد عليه على إيميلى *****************************

التعديل الأخير تم بواسطة Moderator ; 10-09-2008 الساعة 05:25 AM سبب آخر: عذراً أختنا الفاضلة ممنوع وضع إيميلات على المنتدى

صفحة 3 من 7 الأولىالأولى 1234567 الأخيرةالأخيرة

معلومات الموضوع

الأعضاء الذين يشاهدون هذا الموضوع

الذين يشاهدون الموضوع الآن: 1 (0 من الأعضاء و 1 زائر)

المفضلات

المفضلات