العاب فلاش

صفحة 2 من 7 الأولىالأولى 1234567 الأخيرةالأخيرة
النتائج 21 إلى 40 من 138

علم الدولة : Users Country Flag

Post الصحبه الصالخه

السلام عليكم :
    جزاك الله خيرا يا ا/عمرو خالد علي هذه الحلقه فهي فعلا حلقه جميله وتبين ان اصحاب الكهف كان لديهم الايمان بالله والاراده القويه وكان لديهم شئ يفقده كثير من الشباب الا وهي الصحبه الصالحه التي تعين علي طريق الايمان وتشد من ازر الفرد في عمل الخير واني احمد الله علي ان اعطاني صحبه صالحه كل منا يشد من قوي الاخر ونكون علي طريق الايمان
    ......وجزاك الله خيرا علي ما تفعله وتفدمه من خير واسال الله ان يكون في ميزان حسناتك

جزاك الله كل الخير عن امتنا و شبابنا يا ايها الاخ الفاضل و اسمحلي ان القبك بالاخ الفاضل لانك فعلا اخ للجميع يا استاذنا الفاضل/ عمرو خالد . والله انت فعلا اخ للجميع لوالدي الذي يوجد بينك و بينه فارق سن كبير و اخ لي و هذا يملأني فخرا و انا فتاه في السابعة و العشرين و اخ لاختى الصغري ذات الخمسة عشر عاما انت فعلا قريب للجميع
    و سبحان الله و الله و الله و الله انا واحدة من الناس اللي بلاقي نفسي و الله في كل حلقة من قصص القرأن
    فمثلا لقيت نفسي نفس لوامة في قصة قابيل و هابيل و لقيت نفسي فعلا في قصة اصحاب الجنة لما اصحاب الجنة رفضوا مساعدة الناس فربنا قربهم ليه بطريقته هو سبحانه و تعالى
    و لقيت نفسي في قصة مريم العذراء عليها السلام لما كانت في ضيق من حملها و خوفها من الناس فلم تشكو الا لله فزادها ذلك قوة و صلابه و لقيت نفسي في قصة طالوت و جالوت و اكيد وقعت في الغربلة طبعا لاني مش ملاك بس الحمد لله لقيت نفسي عندي اهم حاجة على حد تعبيرك و هو اني الى حد ما منضبطة و ع فكرة الانضباط دا بدأ عندي متأخر شويه من بعد ما اشتغلت و الحمد لله اان مش زعلانة لان بحمد ربنا اللي اهداني احلى هديه بعد نعمة " لا اله الا الله سيدنا محمد رسول الله صلى الله عليه و سلم " و هي اني صادقة مع نفسي و عارفة عيوبي كويس اوي و الحمد لله
    يبقى طلب شخصي وانساني اخير و فعلا انا في امس الحاجة اليه و لا يحتمل التأخير و ربنا وحده هو اللي يعلم انا فعلا في اشد الحاجة لطريقة للتواصل مع حضرتك سواء عنوان بريد الكتروني خاص بحضرتك او بأي طريقة تانية و ياريت يكون دا ع وجه السرعة ارجوك و فرصه و حضرتك موجود بالقاهرة ارجوك ارجوك ارجوك و استحلفك بالله ان تنال هذه الرساله حيز من اهتمام حضرتك الشخصي لان و الله الموضوع لا يحتمل التأخير او التخاذل و ربنا وحده الاعلم و بالنسبة ليا انا عنوان بريدي الشخصي ***********************أرجوك اقسمت عليك استحلفتك بالله ان تري رسالتي بعين الاهتمام و الجدية
    وفقك الله لما يحبه و يرضاه

التعديل الأخير تم بواسطة Moderator ; 10-09-2008 الساعة 11:08 AM سبب آخر: عذرا أخي الفاضل ممنوع وضع ايميلات على المنتدى حسب القوانين

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    أولا حمدا لله على سلامة حضرتك يا أستاذ عمرو ونورت بلدك مصر
    ثانيا الحلقة انهارده كانت حلوه أوى وبتكلمنا .وعلى فكرة أنا كنت فاكره برضه إنهم لما راحو الكهف راحو عشان يعتزلو الناس...وأكتر حاجتين أثروا فيه جدا لما حضرتك دعيت على باب الكهف..ياااااه والله جسمى قشعر وبكيت،تانى حاجه لما الشباب قعدوا تحت الشجره وخايفين إنهم يحكوا عن السبب الى خرجهم من الاحتفال
    وبعدين كل القصص الى فاتت كلها أبطالها شباب قدينا ويمكن أصغر مننا..،الواحد غيران جدا ومكسوف ع الآخر من نفسه،انهم شباب قدينا ف السن وظروفهم أصعب من ظروفنا ميت مره وأقويا قد إيه ف الحق،،فعلا القرآن ده معجزه ومش أى حد يفهم القرآن،عاوزه أقول لحضرتك إن أنا كان أهم حاجه إنى أحفظ القرآن بس،لكن أما فهمت القصص حبيت القرآن جدا جدا وهو فعلا يغنى عن أى كتاب آخر بس للى يفهمه ويتدبر معانيه.جزاااك الله خيرا

عضو جديد

ربنا يكرمك يارب ويكثر من أمثالك ويجعلنا نقدر نعمل زي ما حضرتك بتعمل ونمشي على منهج الإصلاح اللي حضرتك بتقول بيه علطول
    نفسي تدعيلي وتدعلنا كلنا يا أستاذ عمرو كتييييييييير ان ربنا يقدرنا ويشفي امراض قلوبنا ويمحو ضعفنا عشان نعمل ولو ربع اللي عمله اصحاب الكهف
    أنا عموما بحب أطمن حضرتك إننا بنسعى في إصلاح نفسنا وتجهيزها التجهيز اللي يليق بأشخاص يحملوا هم الامه وهم نشر النور في قلوب الناس والله بدأنا يا استاذ عمرو وعشان كده احنا محتاجين دعوات حضرتك أكتر وأكتر

ياااااااارب شرفنا بإستعمالك لنا في نصرة دينك ونشر هدايتك بين الناس ولا تستبدلنا ياااااااارب

عضو جديد

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
    اولا احب اشكرك و احييك يا أ/عمرة علي حلقة اليوم و الله حلقة مهمة جدا جدا علي الاقل لينا كشباب عشان زي ماحضرتك قلت "ما نستصغرش نفسنا" و الله انا فعلا اتحمست جدا و حابة فعلا تكون ليا رسالة اعيش من اجلها مش بس اعيش اكل و اشرب و اتجوز.........و لفت نظري حاجة حلوة اوي اتكررت في كذا حلقة من قصص القران ,و هي ان صاحب اي رسالة اول خطوة بيعملها انه بيخدم الناس و يساعدهم و ده شيء حلو جدا و خطوة مهمة ......و فعلا موضوع الصحبة ده مهم جدا جدا عن تجربة شخصية و الله فعلا زي ما حضرتك قلت بياثر علي مستقبلك و علاقتك باهلك و علاقتك بربك نوعية اصحابك................في انتظار حلقه غدا ان شاء الله ربنا يوفقك و يكرمك و يرزقنا و اياك الفردوس الاعلي ان شاء الله مع الرسول صلي الله عليه و سلم

Thumbs up أول مشاركة

السلام عليكم اسمي آلاء من الشام عمري 15 سنة و هذه أول

مشاركة لي في المنتدى .

وشكراً لك يا أستاذ عمرو على هذه الحلقة

و أبشرك أني سأنهي أكثر من ختمة في رمضان و أنظر ما يمكنني

فعله لمساعدة الناس

وخاصة أني انتقلت من مدرستي الشرعية ذات الجو الإسلامي و

الراقي والطاهر بعد أن نهلت من بحور العلوم الإسلامية و العملية إلى

جو قدساده الفساد فهو يحتوي على ديانات أخرى وذلك لظروف لم أكن أريدها أن تقع .

والسلام عليكم .

عضو محترف الصورة الرمزية اميره ام نهله

السلام عليكم و رحمه الله و بركاته
    قصة أهل الكهف :
    سبعه من الشباب احبوا الاسلام حبا شديدا و عاشوا للاسلام و اووا الى الكهف ليبدأوا من جديد و معهم النيه
    فأنزل الله الرحمه عليهم فالكهف أواهم

كم من اغنياء عايشين فى قصور بلا ايواء
    و كم من الفقراء و البسطاء عايشين فى قمة الايواء

الشباب هم الامل

لمعرفة الايمان فى قلبك : لو مكان فيه سوء لا يمكن تستطيع ان تتواجد فيه
    الصحبه الصالحه تؤثر فى علاقتك مع الله عز وجل و مع علاقتك مع اهلك و فى مستقبلك
    قم و صلى و اعبد الله سبحانه و تعالى و خذ بيد الناس و صلح فى الارض و اعمل عمل صالح
    هل بتشعر بحرقه على الناس انت بتحب الناس

ابدأ باطعام الناس الفتيه " اهل الكهف " بدأوا بمشاريع للناس و هى يعرف الناس ان يوجد خير
    و ينشروا الرساله
    من دعاء رسول الله صلى الله عليه و سلم " اللهم نعوذ بك من الكفر و الفقر

اللهم اربط على قلوبنا كما ربطت على اهل الكهف
    اعرف الله سبحانه و تعالى فى وقت الرخاء يعرفك فى وقت الشده

يا ذا الجلال و الاكرام نسالك ان تأوينا كما اويت أهل الكهف
    يا رب اشملنا برحمتك و رعايتك يا ارحم الراحمين
    يا رب ارحمنا و اجعلنا مما ينصرون الاسلام و استخدمنا و اجعلنا نقلدهم يا رب
    اللهم نسألك حبك و حب من احبك و حب عمل يقربنا لحبك
    اللهم ارزقنا الصحبه الصالحه و اجمعنا بهم فى الجنه
    يا رب اربط على قلوبنا فلا نخاف
    يا رب استجب آمين آمين آمين
    و اللهم صلى و سلم و بارك على سيدنا محمد صلى الله عليه و سلم و على آل سيدنا محمد صلى الله عليه و سلم و على اصحبه أجمعين
    و الحمد لله رب العالمين

لا اله الا الله وحده لا شريك له , له الملك و له الحمد و هو على كل شىء قدير

عضو مجتهد الصورة الرمزية norhan basyouni fatouh

اللهم استخدمنا ولا تستبدلنا
    ان الشباب في ذلك الوقت كانوا يعانون معاناة اكثر من شباب عصرنا اليوم ومع ذلك اصروا على رسالتهم التي نشرها الله لهم على مدى العصور في قرآن يتلى ليوم القيامة
    ان كهف الرسالة احب الى اصحاب الاصلاح اكثر من الدنيا كلها
    نفس الرسالة التي حملها محمد (ص){والله ياعم لو وضعوا الشمس في يميني والقمر في يساري على ان اترك هذا الأمر ماتركته حتى يظهره الله او اهلك دونه}فاظهرها الله
    ونفس الرجالة يحملها اطفال فلسطين الرجال
    يارب نكون على نفس القدر من المسئولية

الصورة الرمزية doctormuslim

Icon23 اللهم استعملني ولاتستبدلني..

حلقة رائعة رائعة رائعة...
    كل يوم أعاهدك على شئ لكني خائفه أن أقصرفي عهدي هذا ياوالدي ومعلمي الفاضل إدعوالله لي بالتوفيق والنوروالثبات..
    فعلا سبحان الله لامأوى لنا إلى في رحاب الله ومعيته
    و من يكابرويظن غيرذلك هالك لامحاله
    فهمها سيدنا نوح وناشدابنه أن يفهمها لكنه أبى واستكبر(قال سآوي إلى جبل يعصمني من الماءقال لاعاصم اليوم من أمرالله)

أعاهدك على الثبات ومما يعيننا ويثبتناماقلته لنا في آل عمران وأن للثبات خمسةعوامل لابدأن نتمسك بها
    1-اللجوء إلى اله بالدعاء
    2-الإكثارمن العبادة
    3-الدعوة إلى الله
    4-تحديدالهدف
    5-الصحبه الصالحة
    وأن الشهوات والمعاصي تحيدنا عن الثبات
    سوره رائعه يامعلمي ودائما أذكرنفسي بكلماتك جزاك الله خيرا
    أرجو أن تجيبني على سؤالي بالأمس في الصفحه السادسه

عضو جديد

الله يجزيك الخير يا استاذنا واخونا
    انا قرأتي للمصحف الكريم اختلفت في الشهر الكريم لاني بعيش مع القصص القرآنيه بفهم واكيد بحاول اطبق الرسائل المبعوتة لينا من قصص القرآن.
    ربنا يكون بعوننا ويسر لينا طريق الهدى ويرزقنا بالصحبة الصالحة ونعين بعض على الخير ويكون النا يد في اعادة العزة للامة الاسلامية وتعمير الارض

عضو مجتهد الصورة الرمزية norhan basyouni fatouh

اللهم استخدمنا ولا تستبدلنا
    ان الشباب في ذلك الوقت كانوا يعانون معاناة اكثر من شباب عصرنا اليوم ومع ذلك اصروا على رسالتهم التي نشرها الله لهم على مدى العصور في قرآن يتلى ليوم القيامة
    ان كهف الرسالة احب الى اصحاب الاصلاح اكثر من الدنيا كلها
    نفس الرسالة التي حملها محمد (ص){والله ياعم لو وضعوا الشمس في يميني والقمر في يساري على ان اترك هذا الأمر ماتركته حتى يظهره الله او اهلك دونه}فاظهرها الله
    ونفس الرسالة يحملها اطفال فلسطين الرجال
    يارب نكون على نفس القدر من المسئولية

عضو جديد الصورة الرمزية akram fattoum

افتراضي الحلقة (9) أهل الكهف - الجزء الأول

استاذي العزيز عمرو خالد جزاك لله كل خير عنا على هذه الحلقة الطيبة ولله اعجبتني كثيرا وتعلمت منها عبرا كثيرا ويمكن ان تستخلصها كما يلي

الثبات على المبدا والتضحية من اجله انظر كيف ترك اصحاب الكهف اهليهم وقصدوا الجبل وخططوا لكيفية اصلاح بلادهم ونشر كلمة لا الاه الا لله وعدم التذلل للملك رغم منحهم فرصة بالتجاوز عما فعلوه كذلك منعوا التخريب وذلك كي يبقى هفهم ساميا بل التجؤوا الى الكلمة الطيبة وساعدوا الفقراء ويقولون لهم اننا نساعدكم من اجل لا الاه الا لله وهذه دعوة صريحة الى نشر دين لله

اهمية الصحبة الصالحة كيف تعرفوا على بعضهم البعض بعد موت الراهب وسعوا جاهدين الى ترك ما يلهيم في الاصلاح حتى ان الكلب الذي معهم نال شرف الذكر في القران اذن علينا بصحبة صالحة تقودنا الى الاصلاح اذا اردت ان تعرف من انت قل من هم اصحابك

كم من صديق قاد صديقه الى جهنم نذكر عقبة بن ابي معيط وابي جهل

ان افعل شيئا في المستقبل واسبقه ب ان شاء لله

ان احيا بالقران وذلك بقراءة سورة الكهف كل يوم جمعة ان شاء لله وخصوصا في رمضان

والسلام عليكم ورحمة لله وبركاته

[
    اعدك اني ساحيا بالقران ان شاء لله يا خير صديق

وعجلت اليك ربي لترضى

عضو جديد

Smile ربنا يكرمك يااستاذ عمرو خالد

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته .......بابا عمرو خالد
    انا بحاول من اول حلقه انى ادخل المنتدى بس كل مرة كان بيبقى فيه مشكله عل النت....انا بس كنت عايزة اقول لحضرتك ياجبل مايهدك ريح وربنا ينصرك انا كل مابقول انا وجارتى انك خلاص فقدت الامل ويأست تطلع لنا بحاجه جديده واجمد من اللى قبلها وكل ما نقول ان عليك ضغوط كفيله بانك تنسي اى نهضه وتقول زى سعد زغلول مفيش فايده بنلاقيك اقوى واقوى....والله العظيم انا كمان كنت يائسه اوى ...وصدقنى اول ماشفتك طالع كلك امل مبتسم وجاى تانى بحاجه جديده انا عنيا اتملت دموع وكنت فرحانه اوى اوى ......ربنا يكرم الامه ويجعل نهضتها على ايديك وادينا .... اه وحبيت اقول لحضرتك ان موضوع الشجاعه ده بايظ معايا خالص....بمعنى انا ممكن لو حد هيعمل مشكله على شيء بسيبهوله تماما..وبفضل انسحب....انا بقرا قران طول السنه وف الصلاه بالذات ....وبدرس ف معهد دينى بالانجليزى بجانب الكليه....والحمد لله دايما مابقلش عن التالته وعن تقدير جيد جدا ...ودايما اصحابى وداكترتى بيقولو انى الاولى ف اللغه التركيه....بس اول ماتحصل مشكله بيكون تفضيلى انى اخد جنب وابعدوممكن اقعد ف البيت واسيب المكان اللى فيه المشكله ... انا عايزة اغير ده ....خطيبى امريكى اسلم من 3 سنين وانسان كويس جدا والحمد لله ودايما مبادر ودايما زى مابيقولو واخد حقه .ودايما يعيب عليا حته انى مش زيه كده ..معرفش واحيانا بيفرح بيها...بس انا كنت عايزة اسال حضرتك اعمل ايه....وسؤال بس.... هى حلقات على خطى الحبيب ترجمت للغات؟ وايه هى اللغات اللى ترجمت ليها؟......بابا عمرو خالد انت عالى اوى اوى ف عيوننا ومايهمكش اى حد بيقول اى حاجه..لان اكيد احنا نقدر فهم ونعرف مين اللى كل همه انه يصلح ومين اللى كل همه انه يشوه كل جميل.....السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

عضو جديد الصورة الرمزية sea star

السلام عليكم ورحمته وبركاته
    ابنتك ندى
    هذه الرساله نقلا عن امى وابى يوصلانك ايها بعد الدعاء لك والشكر على ما تفعله لانهم شيفين الحمد لله تطبيق لما تقوله فيا يصبهم الحزن لا اخفى عليك دائما لان اخى النقيض تماما منى (اصغر منى)
    هو عنده 16 سنه تقريبا زى الفتيه اصحاب قصة انهارده لانه اولا مش بيصلى مع انه بيسمع لك وحاولنا فيه كتير بس حضرتك اعلم بالمراهقين فى السن ده مش بيسمعوا كلام حد
    فأرجو ان تعيرنى بعض الافكار او النصائح لكى يقوموا بها (امى وابى ) وانا سأحاول معهم باذن الله
    لكى يبدأ فى الصلاه مع انه والله شاب محترم جدا والكل بيحسد ماما عليه لانه اخلاقه كويسه وبيسد فى المواقف بجد بس الصلاه حافظ له من فتن الدنيا اللى برهواحنا مش هنقدر نتابعه جوه وبره
    ارجوك ساعدنىِِ
    انا اسفه انى خرجت بره موضوع الحلقه والقصه بس يشفعلى انه فى نفس السن تقريبا
    وكمان والله ماما وبابا صعبوا عليا مش عارفين يعملوا ايه

عضو جديد

السلام عليكم
    جزاك الله خيرا أستاذي الحبيب

بالنسبة لي إن أجمل ما في القصة ايتين , خليني أقول كلمتين , هم أضداد لكن الله سبحانه وتعالى جاء بهم وكأنهم لازم وملزوم:

الأول: كلمتي (ربط و قيام), لايمكن لمجموعة أشخاص أن يقوموا وهم مربوطين مع بعض لكن الله سبحانه وتعالى جعل من هذ المستحيل أكثر من الممكن في قوله
    (وربطنا على قلوبهم إذ قاموا فقالوا ربنا رب السموا والارض) ولايمكن هذ النوع من القيام الا مع هذ النوع من الربط .

ثانيا:كلمتي (كهف و انتشار), لا يوجد انتشار في الكهف ولا يمكن ان تنتشر الكهف الا بمساعدة كلمتين متلازمتين الا وهم (الأيواء و الرحمة) فبمزج و خلط الكلمات الأربعة أصبح أنتشار في الكهف ممكنا في قوله جل وعلا (فؤوا الى الكهف ينشر لكم ربكم من رحمته)

والفاعل في كلا الحالتين هو(ربنا و ربكم)

والسلام عليكم ورحمةالله

عضو جديد

السلام عليك ورحمة اللة وبركاتة
    جزاك اللة عنا كل خير كانت الحلقة اليوم رائعة وقد بثت فينا الحماسة للتغير فى المجتمع
    ومتل ما قلت ان اهم شى الصحبة الصالحة وانا وللة الحمد عندى صحبة صالحة بس احنا بصراحة بنكسل او ما بنقومش باعمال خيرية او مشاريع مع اننا مشتركين بصناع الحياة
    بس انا نويت انى اتصل باصحابى بكرة واقلهم تعالوا ننزل ونشوف ونخطط ونشارك بمشاريع التنمية
    وادعيلنا لان حضرتك ذكرت اول شى واهم شى ترك مجال السوء واحنا متهيا لى الى بنصنع مجالس السوء يعنى بعد رمضاننفسنا بتضعف وبننسى ما عهدنا ربنا علية وهمتنا بتقل ونرجع للمسلسلات والافلام والاغانى
    فادعو لنا ربنا يثبتنا بعد رمضان وينصرنا على انفسنا
    واحنا لدينا النية ان شاء اللة للتغير والاصلاح
    وادعو لشباب الامة الاسلامية جميعا بالتقوى والصلاح وان ربنا يساعدنا للنهوض بالمجتمع والتغير فية
    ويارب يعزك ويكرمك ويجمعنا بيك وباعضاء المنتدى تحت ظلة ومع الرسول صلى اللة علية وسلم

عضو مجتهد الصورة الرمزية جويرية الرحمن سفيره للإسلام

أثناء الحلقه اتفقت مع نفسي كل حاجه حدرتك وصتنا بيها في الحلقات هاكتبها في ورقه كبيره واعملها زي جدول محاسبه وكل يوم أتابع صلحتها ولا لأ
    ودلوقتي بإذن الله هاعمله
    نفسي أوي أكون سفيره للإسلام بالله عليك أستاذنا ادعيلنا
    الله يفتح عليك أكتر ياأستاذنا ويزودك بطاقه إيمانيه عاليه تكفيك طوال العام وتزيد
    آمين ياااارب

اللهم بلغنا رمضان
    اسوا صناعة فى الحياة هى صناعة الاعداء و هى لا تتطلب اكثر من سوء تعامل لتجميع من حولك جموع من الخصوم و الكارهين و قد علمتنى الحياة ان الصبر على المخالفين و طول النفس معهم و عدم استفزازهم هو افضل دواء لهم"_دكتور عمرو خالد_

بسم الله الرحمن الرحيم
    إخوتي وأخواتي عندما كنت
    أستمع إلى أستاذنا الفاضل عمرو خالد في قصص القرآن تذكرت قوله تعالى: (لَقَدْ أَنزَلْنَا إِلَيْكُمْ كِتَاباً فِيهِ ذِكْرُكُمْ أَفَلاَ تَعْقِلُونَ)
    وبالتالي فكل مسلم مذكور في القرآن الكريم بتقرير من الله عز وجل و ما جعلت هذه القصص لكي نتسامر بها وإنما جعلت
    لنرى أنفسنا من خلالها ولنرى
    أين نقف فنكمل من حسب توجيهات الله عز وجل ولذلك نلاحظ أن أغلب القصص لم تذكر فيها أسماء الشخصيات
    لأن الهدف ليس القصة وإنما أنت الهدف
    ومن هنا فواجب على كل مسلم يقرأ القرآن أن يبحث عن نفسه بين آياته و شهر رمضان فرصة لنتعرف إلى أنفسنا
    لذلك فإني أدعو إخوتي وأخواتي ممن علت هممهم وأرادوا أن
    يختموا القرآن الكريم عدة مرات في هذا الشهر الفضيل أن يخصصوا إحدى هذه الختم للبحث عن انفسهم بين آياته
    و يستغلوا فرصة وجود الأستاذ عمرو خالد جزاه الله خيرأ الذي يساعدنا على ذلك من خلال
    برنامجه الرائع ليعرف كل منا نفسه من خلال القرآن لنتكامل مع بعضنا
    و نخرج للأمة رجلاً صدقوا ما عاهدوا الله عليه وجزاكم الله خيرأ.

افتراضي كِتَاباً فِيهِ ذِكْرُكُمْ

بسم الله الرحمن الرحيم
    إخوتي وأخواتي عندما كنت
    أستمع إلى أستاذنا الفاضل عمرو خالد في قصص القرآن تذكرت قوله تعالى: (لَقَدْ أَنزَلْنَا إِلَيْكُمْ كِتَاباً فِيهِ ذِكْرُكُمْ أَفَلاَ تَعْقِلُونَ)
    وبالتالي فكل مسلم مذكور في القرآن الكريم بتقرير من الله عز وجل و ما جعلت هذه القصص لكي نتسامر بها وإنما جعلت
    لنرى أنفسنا من خلالها ولنرى
    أين نقف فنكمل من حسب توجيهات الله عز وجل ولذلك نلاحظ أن أغلب القصص لم تذكر فيها أسماء الشخصيات
    لأن الهدف ليس القصة وإنما أنت الهدف
    ومن هنا فواجب على كل مسلم يقرأ القرآن أن يبحث عن نفسه بين آياته و شهر رمضان فرصة لنتعرف إلى أنفسنا
    لذلك فإني أدعو إخوتي وأخواتي ممن علت هممهم وأرادوا أن
    يختموا القرآن الكريم عدة مرات في هذا الشهر الفضيل أن يخصصوا إحدى هذه الختم للبحث عن انفسهم بين آياته
    و يستغلوا فرصة وجود الأستاذ عمرو خالد جزاه الله خيرأ الذي يساعدنا على ذلك من خلال
    برنامجه الرائع ليعرف كل منا نفسه من خلال القرآن لنتكامل مع بعضنا
    و نخرج للأمة رجلاً صدقوا ما عاهدوا الله عليه وجزاكم الله خيرأ.

استاذ عمرو خالد جزاك اللة خيرآ بصراحة انا ابتديت اقراء القران وافهمة بطريقة جديدة خالص وكل ماقراء قصة من القصص الى حضرتك حكتها اسمع صوتك واتخيل الاحداث
    وبالزات لما بتجيب الاماكن الى حصلت فيها احداث القصة مثل قصة أصحاب الجنة والكهف ربنا يجزاك عنا خير
    ارجو ايضا ان اكلمك شخصيا لوجود مشكلة فى حياتى وتخص ابنى الوحيد وهى مشكلة خطيرة ولكنى اشعر انى عاجزة ولا أقدر على فعل شئ ارجو معرفة كيفية الوصول اليك مباشرة لانها مشكلة محرجةجداااااااااااااااااااااا
    وانا اريد انا احلها حل دينى بحت لمستقبل ابنى نفسيآ
    وشكرا

صفحة 2 من 7 الأولىالأولى 1234567 الأخيرةالأخيرة

معلومات الموضوع

الأعضاء الذين يشاهدون هذا الموضوع

الذين يشاهدون الموضوع الآن: 1 (0 من الأعضاء و 1 زائر)

المفضلات

المفضلات