العاب فلاش

صفحة 2 من 2 الأولىالأولى 12
النتائج 21 إلى 35 من 35

علم الدولة : Users Country Flag

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    جزاك الله خيرا أستاذ عمرو
    بجد حلقة جميلة جدا وأعطتنا دفعة قوية أوى
    لأنى كنت دايما بأحس انى سلبية وبأحاول أقوم الموضوع دا وجات الحلقة دى ادتنى امل وانى ممكن فعلا ابقى حاجة تنفع دينى وأمتى
    أنا طبعا عندى قصور فى بعض الأشياء المذكورة
    ونفسى أقدر اعالجها واصححها وأقدر أعمل حاجة نافعة ومفيدة
    وياريت حضرتك تعرفنا ازاى
    لأنى متأكدة إن فيه ناس كتير زيى
    بس محتاجين حد يدلهم على الطريق منين
    وهتلاقو أحلى شغل وأعلى همم باذن الرحمن
    بارك الله فيك أستاذى وكل القائمين على البرنامج

الصورة الرمزية ! Malak...

افتراضي سأحيا بالقرآن

استاذى واخى الفاضل عمرو خالد اولا ارحب بعودتك الى بلدك الحبيب مصر وزى ما بنقول مصر نورت لازم تنور لان شمسها وقمرها عادو ليها بعودتك بجد يمكن انا معرفش حضرتك ساكن فين بس حسى ان البلد كلها منوره مش مجامله ربنا يكرمك ويجعل تعبك وسفرك وكل مجهودك فى ميزان حسناتك ويحققلك كل اللى بتحلم بيه فى حياتك وكمان للبرنامج ان شاء الله
    واحنا فى انتظار حضرتك لانى اتمنى لقائك والكلام معاك ربنا يجازيك عنى خير الجزاء

حلقت اليوم روعه كتير حلوة ماشاء الله وربنا يفتح عليك اكثر من علمه فى كتابه وسنة حبيبةالمصطفى انا الحمد لله درجاتى كانت كويسه بس معادى فى حاجه واحده ان شاء الله هشتغل عليها لحد ما تتحسن وقول لحضرتك على النتيجه بس ادعيلى ان ربنا يعنى واقدر احسن درجتى ان شاء الله اتمنى شجاعه سيدنا داود وقوه ارادته وانضباطه وحبه للعمل الخير و يقينه وعزيمته انا وشباب وشبات المسلمين امين يارب العالمين
    واتمنى ايضا ان يستجيب الله لدعائك ويظلنى بظل عرشه يوم لا ظل الا ظله نحن المتحابين فيه هو عز وجل والمتقابلين على طاعته فاللهم تقبل منا يا رب العالمين

الله يفتح عليك يا استاذ عمرو. جزاك الله كل خير.

والله لقد دعوت لك اليوم وانا ابكي بسبب هذه الحلقه التي كانت تقريبا الي. الحمد لله عندي طاقه وارادة ولكن انضباط= zero للاسف وهو المشكله و العائق الرئيسي فعلا. لقد سالت كثيرا و قرات ايضا واكن سمعت منك اليوم تقريبا الجواب الشافي. احمد الله و اشكرك يا استاذي على النصيحه الغاليه.

الحقيقه لا ادري كم اشكرك
    و لكن اسال الله ان ينصرك و يعزك و يبلغك غايتك و ان يجعلك رفيق النبي في الجنه اللهم امين.

و اسال الله ان يحقق حلمنا حلم النهضه الذي يتحقق شيئا فشيئا و سوف يكتمل باذن الله بسواعدنا نحن الشباب ومن ياتي بعدنا.

السلام عليكم.
    سارة فؤاد

assalemou 3alaykom wa ra7matou ALLAHI wa baraketoh.as2alou RABI AL AZIZ an you3izza l islema bi baraketi chabeb lmoslimin alladhina ta3ahadou fi hedha lmaw9e3 aw 3abra mouchehadetihim li hedha lbarnemaj lmoubarak lil ostedh 3ala an nekouna kal ghoulem wa an tekouna lena iradetou as7abi talout:rijelouna ka daoud wa nise2ouna maryamiyet,tari9ouna 3ala 5outa lhabib wa na7ya bil 9or2en...wassalem 3ala man yarjou ssalem min RABI assalem

عضو محترف الصورة الرمزية امانى زنون

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة هبة الله محمد العبسى مشاهدة المشاركة
    حلقة الليلة اكتر من رائعة لذا نويت ان اخذ مباردة للباقى من رمضان نويت ان اخذ مبادرة للباقى من رمضان على حسب كلام استاذنا الكبير واليك الخطة
    الهدف :العتق من النار باذن الله
    اولا :العبادة
    الصلاة
    الاهداف:
    1-تحقيق اكبر عدد من صلاة النوافل
    2-تحقيق الخشوع فى الصلاة والاخلاص فيها
    .....اليك الخطة
    1- صلاة الفجر.....وما قبلها من صلاة سنة الفجر
    2-صلاة الضحى
    3-الظهر : 4ركعات سنة قبلية+صلاة الظهر+ركعتين سنة بعدية
    4- صلاة العصر +4ركعات سنة قبلية "غير مؤكدة"
    5- المغرب :صلاة المغرب +2ركعة سنة بعدية
    6- 6ركعات بعد المغرب "ركعات الاوابين"
    7- صلاة العشاء +2ركعة سنة بعدية
    8- التراويح
    9-التهجد "اذكر عدد ركعاته
    10- صلاتى الشفع والوتر
    11- 2ركعة شكر "اضافة"
    12-ركعتى توبة"اختار ذنب معين واتوب عنه"
    "شىء ثابت اذكار ما بعد الصلاة مع كل صلاة
    القرآن "سأحيا بالقرآن"
    الاهداف:
    1-ختام القران بمعدل 5ختمات فيما فوق بمعدل 8 اجزاء يوميا
    2- التدبر فى القران
    3-العمل بما جاء فى فصص القران
    .....اليك الخطة
    يم قراءة كل جزء بعد الصلاة واثناءقيام الليل
    اختيار جزء يوميا من القران واقرا التفسير من اي كتاب للتفسير
    الاذكار والدعاء
    الاهداف:
    1-تريطيب اللسان بالذكر طوال اليوم
    2-الدعاء باخلاص على الدعواى الشخصية
    3- تثبيت الدعاء للامة الاسلامية بالنهضة ورزق الاخلاص
    اليك الخطة
    1- اذكار الصباح والمساء بعد الفجر والعصر غلى التوالى
    2-التركيز على عددمعين من الدعواى الفردية
    3- الدعاء بنهضة الامة
    4- "لااله الاالله وحده لاشريك له له الملك وله الحمد وهو على كل شىء قدير" "سبحان الله وبحمده ..سبحان الله العظيم" وباقى الاذكار المعروف 100 مرة يوميا
    المبادرة والنواحى الجسدية
    اليك الخطة
    ساعة يوميا مشى "وخاصة فبل الافطار بساعة"
    صلة الرحم "كل يوم اتصل باحد من اقاربى"
    قرار تنقية النفس من الكلام على الناس واصفح عنهم
    مساعدة امى يوميا فى المنزل "بوجه بشوش ولسان رطب"
    التأمل فى خلق الله "اطلع فوق السطح وانظر الى الحديقة والسماء"
    ....فى النهاية ادعو الله ان اصبح انسانة جديدة مع حلول العيد
    ...شجاعة ...منضبطة....مخلصة....قوية الارادة
    هل هذا يكفى استاذى؟ ليتى ألحق الصف
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
    اختى فى الله انا بصراحة معرفكيش ولا اعرف انتى مين ولا منين لكن بجد بادعليلك ربنا يثبتك ويجازيك كل خير ويعينك على تنفيذ ما كتبتى ويرزققك فيه الاخلاص ويجعلك من المقبولين
    وبجد ما شاء الله
    اوحب ابشرك بشىء من ناحية الانضباط فانت ما شاء الله ما دام جانب التنظيم عندك قوى ودة انا عرفته من طريقةكتابتك واسلوبك فانا متاكدة باذن الله انك منضبطة وهتزودى الانضباط دة وربنا يتقبل منا ومنك
    ولكن لى رجاااااااااااااء
    ادعيلى معاكى ربنا يثبتنا ويجعلنا من عتقائه ويستعملنا ولا يستبدلنا
    والسلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
    الفقيرة الى ربها دائما وابدا

الصورة الرمزية نسمة سلام

افتراضي حمدا لله على سلامتكم

حمدا لله على سلامتكم استاذنا الفاضل ونرجوا ان تجدوا عائلتكم في اتم الصحة والعافيه والايمان والثبات.
    حلقة اليوم كانت بالفعل مختلفة عن كل الحلقات السابقة،لانها جعلتنا ننتقل الى مستوى آخر وهو الاصلاح في الذات واكتساب المهارات التي تمكننا من حمل رسالة التغييروالاصلاح وبالتالي العمل على نهضة الامة.
    انجزنا التمرين،وسوف نبدا باصلاح انفسنا وجبر ما ينقص حتى نصل المستوى الذي يرضي خالقنا حتى ييسر لنا سبل النهضة.
    جزاكم الله عنا كل خير وعود حميد الى اهليكم واحبتكم وابنائكم واخوتكم بالمنتد
    ى

Moderators الصورة الرمزية عمرو خالد

سلام عليكم يا شباب ...
    أكتب إليكم هذه الكلمات بعد ساعه فقط من وصولي إلي القاهرة وذلك لتعلموا مدى شعوري بأهمية بهذا اللقاء اليومي الرائع على النت والله أشعر تجاهكم بأخوة صادقة وأشعر في اللقاء اليومي بعد الحلقة بحب وتواصل وتفاهم عميق ولا أخفي عليكم كم أنا مرهق الان بسبب السفر الطويل من العمرة إلي دبي إلي لندن ثم إلي القاهرة اليوم ولكنني مع ذلك أستشعر فرحة وحلاوة لهذا التواصل ، وقد لا تصدقون أن فرحتي بقرءاة مشاركتكم أكثر من فرحتكم أنتم بردودي عليكم . أنها أخوة ومحبة واحساس صادق إن شاء الله وإن كانت الأعين والوجوه لم تلتقي فاني أدعو الله في هذه اللحظات من هذه الليلة المباركة أن يجمعني وكل شباب المنتدي الذي يلتقون كل ليلة في ظل عرش الرحمن وينادي فينا الله أين المتحابون بجلالي فنقول نحن يارب .. كنا نلتقي كل ليلة على المنتدي، فيقول الله لنا اليوم أظلكم في ظلي يوم لا ظل إلا ظلي .. آمين آمين .. آمين. وفي انتظار مشاركتكم الليلة ولكني سأتاخر في الرد قليلا فلقد وصلت منذ قليل وحان وقت سلامي على أهلي.

... معاً في طريق التنمية بالايمان...

السلام عليكم ورحمة الله
    استاذي الغالي عمرو خالد جزاك الله خيرا على البرنامج الرائع وحلقة اليوم كانت رائعة
    ولا تختلف في روعتها عن كل اعمالك بارك الله فيك.
    قصة طالوت وجالوت هي قصة النفس البشرية فيها الخير وفيها الشر وكلما قوي الخير كانت النتائج جميلة ومفرحة وكلما سيطر الشر على النفس حصدت الاحزان والهزائم فنحن كبشر وكمسلمين لازم نعود نفوسنا على ما يجعلها قوية ومنتصرة حتى نحيا حياة سعيدة وعزيزة.

عضو محترف الصورة الرمزية امانى زنون

اخى فى الله استاذ عمرو
    انا عندى سؤال ويا ريت ترد على
    انا مشتركه مع مجموعة من الفتيات فى عمل خيرى ودة كان اصله فى البدايه جمعية لصناع ولكن لظروف لم يسمح باشهارها ولكن هذا ليس المهم فالنهضة هتحصل هتحصل باذن الله بدون باذن او تصريح من اى بشر ولكن هؤلاء الفتيات لم يكملوا اى مشروع من مشاريع صناه اشتغلنا مع بعض فترة سنتين وبعدين انتهى الامر على العمل الخيرى فقط وكان هذا هو سبب انقطاعى عنهم من عدة شهور ولا نلتقى الافى رمضان علشان شنطة رمضان وكان سبب بعدى عنهم انى عاوزة اعمل حاجة اغير بيها اعمل انجاز حاجة ملموسه مش اعمل عمل خيرى وبس فهل انا صح ولا غلط وارجع تانى ولا ابعد مش عارفة اعمل ايه
    ارجو الافادة
    والسلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
    الفقيرة الى ربها دائما وابدا

الصورة الرمزية شموع الايمان

Smile ربنا يخليك لينا يا استاذنا البطل عمرو خالد

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

استاذي وابي وقدوتي الاستاذ البطل عمرو خالد والحمدلله على سلامتك لعودعك من السفر سالما لعائلتك ولنا جميعا

بــــــــــــارك الله بك استاذنا الغالي على كل ما تقدمه من اجل ما تقدمه للنهضة وهداية الامة الاسلامية اجميعن فنحن مهما شكرناك فلم نوفي لك حقك علينا أيها البطــــــــــل العظيم

فأنت كل يوم تقص علينا قصة جديدة تفتح لنا امال جديدة وتؤثر فينا كثيرا وتقوي ايماننا وتجدد عزيمتنا وارادتنا

فمن جهتي فأنه ينضم الى قائمة الشخصيات التي ادعوا الله ان اصبح مثلها شخصية مباركة جديدة فأولا : هابيل وبعدها الغلام وبعده امنا مريم رضي الله عنها وارضاها وايضا الشاب ابن ال 16 عام وهو سيدنا داوود رضي الله عنه

فبــــــــــارك الله بك لأنك حقا بما تقدمه لنا يقوي ارادتنا وعزيمتنا وايماننا الذي يدفعنا للقيام اكثر بالاعمال الاسلامية التي تدعوا الى الله ونصرة سيدنا وحبيبنا محمد صلى الله عليه وسلم...

ومع هذا كله فشعاري هو :

سأحـــــــــــــــــــــــــــــــيا بالقــــران

وان اكون

مريـــــــــــــمية

بأذن اللــــــــــــه تعالـــــــــــــــى وتبارك

جــــــــــــــــزاك الله كل خير ابي عمرو خالد وجعلة كل عمل تقوم به في ميزان حسناك يوم القيامة وأدعوا الله ان يجمعني واياك مع الرسول صلى الله عليه وسلم في الفردوس الاعلى يا رب

وأدعوا لي استاذي الكريم بالهداية وبكل شيئ يخطر بالك لكن المهم ان تدعوا لي .....وأنا ايضا لا انساك من دعائي فبكل صلاة ادعوا لك وما زلت محافظة على ما طلبته منا ان ندعوة وهو" ان يرزقك الله الاخلاص في القول والعمل"...

بارك الله بك

والسلام عليكم ورحمة الله

ابنتك التي تحبك بالله :
    سعيدة بدران
    18 سنة
    صانعات الحياة
    فلسطين

3agek13 الى الاستاذ عمرو خالد

السلام عليكم
    استاذنا الفاضل
    سبق ووعدت على صفحات المنتدى الجميل ده اني معايا كلام كتير ومواضيع كتيرة عن ظواهر اجتماعية خطيرة محتاجة بجد تتصلح ، وانا النهار ده عايزة اكلمك عن احداها .استاذنا الجليل
    احنا ف رمضان دي الوقتي و اللي بيحصل في بعض بيوت الله امر بيخجل وبيخللي الواحد لا بد انه يستحيي من اللي بيعمله ده ، ما فيش احترام في المساجد استاذنا ، في عيال بتدخل بيوت الله هدفها الشوشرة على المصلين وخلق فوضى بالمساجد ، في ستات عاملين فتنة في المساجد برضه ، واحدة جاية تصللي وما بتسمحش لحد يصلي قدامها وعاملة حصار على الاماكن المجاورة ليها وحاجزاها لصاحباتها وجيرانها ، هل هذا من الاسلام ؟؟ رجالة داخلين المسجد يتخانقو فيه ، و...و....
    حاجات كتيرة بتحصل اليومين دول في بيوت الله ، وامانة يا استاذنا الجليل توجه الناس دول وتقللهم كلام جامد تحاول من خلاله توعظهم وتذكرهم ان اللي بيعملوه ده بيجيبلهم سيئات بدل الحسنات . امانة تقول للستات اللي بتجيب معاها عيالها الصغيرين بلاش اقعدي ف بيتك صللي ، امانة تقول للمراهقين حرام عليكم اللي بتعملوه ف بيوت الله وفي المصلين ، امانة تقول لكل مسلم ده مسجد وتعرفه يعني ايه مسجد لان الحوادث اللي بتوصلنا بتخلينا واحنا بعاد عن المشاهد و الصور دي ننكسف من حالنا قدام رب العالمين .
    امانة اعمللنا حلقة يا استاذنا عن كده ووجه الناس دول ، حرااااااااااااااااااااااااااااااااااااااام ياناس كده ، مساجد الاحياء و بيوت الله القريبة من البيوت شبه خالية من المصلين وتلاقي مسجد مليان عن اخره و الناس بتصلي في العراء ؟؟ ليه كده وعشان ايه مش لاقيين جواب .
    سامحني على الاطالة بس من غلبي .جزاك الله عنا كل خير وادعيلي وادعي للناس دول بالهداية .

الف حمد الله على سلامتك ووصولك لبلدك يا دكتورنا و معلمنا و قائدنا للنهضة ان شاء الله. الحلقة النهاردة بجد ليها طعم تاني خالص، خلتنا نغوص جوا انفسنا ونشوف كل العيوب و المزايا اللي فيها. احيانا الواحد بيتخدع في نفسه و يظن انه شبه كامل لكن لما يقعد قعدة طويلة مع نفسه في حوار صريح بجد بيتصدم في نفسه. انا لقيت يا استاذ عمرو ان النتيجة عندي ٤٠ في المية بس.لكن حعمل على اني اعلي رصيدي ان شاء الله و من بكرة مش حستنى لبعدين ادعي حضرتك معانا بس، ومع كل اللي عايشين في الغرب. ربنا ينصرنا و يثبتنا ويقوينا على انفسنا و يستخدمنا ولا يستبدلنا و يجعلنا كلنا شباب المنتدى مشاركين في النهضة ان شاء الله بقيادة استاذنا الغالي دكتور عمرو. مستنيينك يا دكتور يوم الاربعاءان شاء الله، بس الاسئلة نبعتها ازاي؟ ارجوكم حد يجاوبني.

لا اله الا الله وحده لاشريك له له الملك وله الحمد وهو على كل شىْ قدير

اللهم اجعله فى ميزان حسناتك آميييييييييين

عضو مميز

بارك الله بكم على الحلقة وجعلها في ميزانكم ان شاء الله

صفحة 2 من 2 الأولىالأولى 12

معلومات الموضوع

الأعضاء الذين يشاهدون هذا الموضوع

الذين يشاهدون الموضوع الآن: 1 (0 من الأعضاء و 1 زائر)

المفضلات

المفضلات