العاب فلاش

                   
صفحة 1 من 2 12 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 20 من 30
  1. #1
    Webmaster الصورة الرمزية مدير المنتدى
    تاريخ التسجيل
    Mar 2004
    المشاركات
    1,357
    علم الدولة : Users Country Flag

     الجنس :

    معدل تقييم المستوى
    30

    افتراضي الحلقة (2) قصة ابني آدم تطرح 6 آفات بشرية وكيفية معالجتها


    في الحلقة الثانية من برنامج "قصص القرآن" تناول الأستاذ عمرو خالد قصة ابني آدم ـ عليه السلام ـ وأكد أن جذور القصة ترجع إلى وقت أن كان آدم يعيش في الجنة واختاره المولى عزوجل كي يكون خليفة في الأرض وهنا بدأ الحسد والكبر يدبان في الشيطان فلم يترك آدم ألا وقد زين له ما في غير يده حتى يخرجه من الجنة ونجح في ذلك.
    نزل آدم إلى الأرض ومعه حواء وأنجبا توأما هو قابيل وأخته في أول مرة ثم هابيل وأخته في المرة الثانية، وكان قابيل هو الأكبر سناً ولكنه كان كسولا مثل معظم الشباب في عالمنا العربي وكان يعاني من 6 أمراض هي:
    1. الحسد
    2. الكبر
    3. البخل
    4. الطمع
    5. العِند
    6. الغضب
    هذه هي الأمراض التي كان قابيل يعاني منها فالشيطان قد زين له أن أخته التوأم هي الأحلى من أخت هابيل فالشيطان يجعلك ترى غير المقدور عليه أحلى وأجمل مما في يديك، ويلعب في مواصفات الجمال كي يلهي العين عن الأشياء الداخلية وفي النهاية قتل قابيل هابيل بسبب هذه الأمراض.
    ويبقى التساؤل: هل أنت
    مثل قابيل أم هابيل؟
    عليك أن تكتب الأمراض الستة في ورقة ثم تضع أمام كل مرض درجة توضح نسبته لديك، والآن سننتقل إلى كيفية معالجة كل مرض.
    الحسد: يجب أن تركز على نفسك وتترك غيرك في حاله.
    الكبر: تواضع للفقراء.
    الطمع: إمنع نفسك عن ما تشتهي.
    البخل: انفق الكثير من الصدقات، وشهر رمضان يعتبر فرصة عظيمة لذلك.
    الغضب: حاول مجاهدة نفسك ودربها على عدم الانفعال وتوضأ في كل مرة.

    في الغد بمشيئة الله تكملة قصة قابيل وهابيل، والمفاجأة هي انتقال الأستاذ عمرو خالد إلى التصوير الخارجي بالمكان الذي وقعت به أحداث قصة ابني آدم عليه السلام، وكيف استطاع قابيل أن يقتل أخيه هابيل.

    لتحميل الملف الخاص بالامراض الستة وكيفية معالجتها .. برجاء النقر عالى الرابط التالي
    http://server4.amrkhaled.net/temp/Ka...beel_part1.pdf




    تحميل الحلقة الاولي من قصص القران
    http://www.amrkhaled.net/multimedia/multimedia1205.html

    تحميل الحلقة الثانية من قصص القران
    http://www.amrkhaled.net/multimedia/multimedia1206.html

    التعديل الأخير تم بواسطة مدير المنتدى ; 03-09-2008 الساعة 11:01 AM
    معا نصنع الحياة .

  2. #2
    عضو محترف الصورة الرمزية abobkr2006
    تاريخ التسجيل
    Jan 2006
    المشاركات
    2,561
    علم الدولة : Users Country Flag

     الجنس :

    معدل تقييم المستوى
    69

    افتراضي

    السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

    بجد يا أستاذ عمرو الحلقة كانت اكتر من رائعة .. و فعلا زى ما حضرتك قولت بقا معظم شباب العرب و انا مش بنفى نفسي منهم زى قابيل .. الكسول .. اللذي يريد ان يأخذ كل شئ بأقل شئ .. الحسود .. الطماع ..
    مش بقول العرب كده .. طبعا لاء بس نسبة كبيرة فينا كده و غالبيتنا كده .. اكيد يكد طبعا فى كتير زى هابيل .. النشيط الانسان الطيب الجميل ده ..
    فعلا الامراض دى انا خايف اوى يكون فيا حاجة منها و هشوف و ادور جوايا و افكر فى المواقف اللى فاتت و انا اتصرفت ازاى و على اساسها هحدد انا فيا اى مرض من دول .. و ان شاء الله هحاول اعالجة
    كمان حضرتك شرحت نظرية الخلافة فى الارض بشكل فعلا فهمنا لأول مرة يعني ايه الانسان ده خليفة عشان يبني الارض دى و يعمرها ..

    كلام كتير عندى بس عشان تقرأ كلام غيري ..

    جزاك الله كل خير يا أ.عــمرو


  3. #3
    عضو مجتهد الصورة الرمزية ayman_moustafa_2007
    تاريخ التسجيل
    Apr 2007
    المشاركات
    124
    علم الدولة : Users Country Flag

     الجنس :

    معدل تقييم المستوى
    12

    افتراضي

    كلام مهم جدا ولا ننسى علاج العند : للعائلة اقول حاضر واسف
    انا شايف ان فعلا صلة الرحم بقت تقيلة على ناس كتير
    وخاصة الاب الذي لا يعود ولديه على صلة اهله او اهل امه
    سوف يجتهد الاب والعائلة لصلة اهله واهل امه
    ان شاء الله ويارب الايجابية في ذلك وذلك سيحفزنا بالايجابية ان شاء الله
    بارك الله فيك يا استاذ عمرو وفي كل المسلمين اللي هيعملوا بالكلام ده

    ايمن مصطفى
    Ayman Moustafa
    facebook.com/AymanMoustafaWasfy

  4. #4

    تاريخ التسجيل
    Sep 2007
    المشاركات
    1
    علم الدولة : Users Country Flag

     الجنس :

    معدل تقييم المستوى
    0

    Smile رائعة

    السلام عليكم...
    بصراحة الأخوة والأخوات حكوا وكفوا ووفوا...
    والحلقة رااااااااائعة جدا...والبرنامج كلو كتير مفيد ...ويطابق الواقع بدرجة كبيرة جدا جدا..
    وهذا ما شدني اليه...وأكثر صفة تطابقني في حلقة اليوم وللأسف..هي الغضب..أعانني الله على معالجتها...باذن الله..
    شكرا الك أ.عمرو خالد...وحزالك الله كل خير...


  5. #5
    ¤°الفائزة الثانية بمسابقة التصوير 2°¤ ★*الفائز الثالث بأفضل صورة في مسابقة أبدع بكاميرتك لتصوير أجواء بلدك فى رمضان*★ الصورة الرمزية هبه الحمصي
    تاريخ التسجيل
    Sep 2006
    المشاركات
    2,629
    علم الدولة : Users Country Flag

     الجنس :

    معدل تقييم المستوى
    83

    Smile

    بسم الله الرحمن الرحيم
    جزاك الله الخير الحلقة كانت مفيدة جدا ورائعة
    بالفعل هالامراض موجودين عند كتير من الناس
    بالنسبة الي الغضب الحمد لله مو كتير وعم حاول اني خففو
    والله المستعان
    وانت ببتكلم عن قابيل وهابيل قلت يااااااااه ده الحيكاية من زمن بعيد جدا بس هي موجودة عند ناس كتير وانا شايفة هدول الناس الطمع والتكبر عمة على قلوبهن ومثل ما بقول المثل الطمع ضر ما نفع
    متشوقة جدا لحلقة الغد
    انت قلت حتصور الحلقة من الشام يعني جيت للشام بس امتى نحنا منتظرينك عنا بالشام

    التعديل الأخير تم بواسطة هبه الحمصي ; 03-09-2008 الساعة 04:52 AM
    الى الموهوبين في سوريا شاركونا
    http://forum.amrkhaled.net/showthread.php?t=313585
    تفضلوا معرضي للتصوير الأول ما كنت متوقعة هيك الحمد لله
    http://forum.amrkhaled.net/showthread.php?t=372505

  6. #6
    عضو متألق الصورة الرمزية هل أكون كذلك (mensa team 12)
    تاريخ التسجيل
    Jul 2006
    المشاركات
    848
    علم الدولة : Users Country Flag

     الجنس :

    معدل تقييم المستوى
    28

    افتراضي

    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

    اللهم أعز الامة بشبابها وبناتها واجعل النهضة على أيدينا ..

    أنا وللأسف عندي مشكلة في الغضب بغضب بسرغة وسرعان ما أهدأ لكن المشكلة أنني أغضب ..
    حملت الطرق للتخلص من هذه الأمراض ...وان شاء الله أنشرها قدر الإمكان ...

    وأحمد الله عز وجل على ما أنا بها من قدرة على متابعة البرنامج فغيري لم يصله البرنامج ولم تصل الفكرة كذلك له ... فهيا بنا ننشرها حتى لو كنا في آخر يوم في رمضان ...
    وأحمد اللله تعالى على فضله وكرمه فأنا الان أتابع على خطى الحبيب من جديد من السي دي ...حتى أكون على تواص دائم بسيرة الحبيب المصطفى

    فالحمد لله على كل شيء ...


  7. #7
    عضو متألق الصورة الرمزية attiya
    تاريخ التسجيل
    Oct 2006
    المشاركات
    1,765
    علم الدولة : Users Country Flag

     الجنس :

    معدل تقييم المستوى
    42

    افتراضي

    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته


    بارك الله فيك ا/ عمرو حلقة اليوم كانت ما شاء الله اكثر من رائعة
    وطريقة عرض القصة والربط بين الامراض الستة والاحداث ربنا يبارك فيك استاذى الفاضل وفعلا حاجات كتير ما كنت اعرفها

    ربنا يجزيك عنا كل الخير وترجع بالسلامة وربنا يتقبل منك ان شاء الله


    كل انسان عبارة عن صورة وسيرة لحين الموت تختفى الصورة وتختفى السيرة.. الا من ترك بصمة فى الحياة كانت خطوة الانتقال من عالم تعيش فيه الى عالم يحيا بك
    خطوة للحياة :من عالم تعيش فيه... الى عالم يحيا بك.

  8. #8
    عضو محترف
    تاريخ التسجيل
    Oct 2006
    المشاركات
    2,140
    علم الدولة : Users Country Flag

     الجنس :

    معدل تقييم المستوى
    259

    افتراضي

    بسم الله الرحمان الرحيم
    السلام على من تبع الهدى و حضرتك منهم
    ربنا سبحانه و تعالى يحميك و يحفظك يا دكتورنا و أستاذنا الحبيب
    فعلا الحلقة مهمة جداااااا و بتمس مجتمعنا و علاقتنا ببعض
    ربنا سبحانه و تعالى يعزك يا أستاذنا الغالي و يجازيك عنا كل خير
    و شكرا جزيلا لحضرتك
    و كل سنة و حضرتك طيب
    و صلي اللهم و سلم و زد و بارك على سيدنا و حبيب الرحمان سبحانه و تعالى ثم حبيب قلوبنا سيدنا و حبيبنا المصطفى عليه الصلاة و السلام و عليه أفضل الصلاة و أزكى التسليم و على آله و صحبه الأخيار الكرام أجمعين و سلم تسليما كثيرا
    و السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
    أختك في الله سبحانه و تعالى عبير


  9. #9

    تاريخ التسجيل
    Aug 2008
    المشاركات
    15
    علم الدولة : Users Country Flag

     الجنس :

    معدل تقييم المستوى
    0

    افتراضي



    بسم الله الرحمن الرحيم

    اتحفتنا كعادتك يا قدوتنا العزيز باسلوبك الرائع و موضوعك الاروع

    قال الرسول صلى الله عليه و سلم


    { إن أقربكم مني مجلساً يوم القيامة أحسنكم أخلاقاً }


    لدافمن الواجب علينا الحرص على اصلاح نفوسنا من تلك الامراض التي دكرتها لكي نكون بجوار رسولنا الكريم يوم القيامه
    جعلنا الله سبحانه و تعالى مثل هابيل نشيطين مقبلين على الله مخلصين في عملنا

    انا ايضا عن نفسي احاول دااما ان احارب تلك الامراض خاصه مرض الغضب الدي يبادرني بعد المرات و احاول داما الابتعاد عنها قدر الامكان


    بارك الله فيك سيدي في انتظار القادم
    ورمضان كريم



















  10. #10
    عضو جديد الصورة الرمزية GHMN7174
    تاريخ التسجيل
    Feb 2005
    المشاركات
    2
    علم الدولة : Users Country Flag

     الجنس :

    معدل تقييم المستوى
    0

    افتراضي

    اخى الكبير عمرو خالد

    الموضوع كبير وحلو

    ولقد تذكرت اثناء الاستماع للحلقة
    الشيخ متولى شعرواى اثناء وصفة للنفس وترويضها
    عندما مثل النفس بحبة الطماطم وانت تريد ان تدخل اصبعك فى الحبة تجد صعوبة فى الاول ثم تغرز ايدك لتكون بالداخل فتجد انك فى مائع هش خفيف عكس ما كنت عليه وهذا الاحساس عندما تريد النفس ان تسير فى طريق الشيطان تجد نفسك وانت نفسك صالحة لا تريد ان تدخل فى طريق الشيطان وتجد صعوبة فى الاول للدخول ولكن عندما تنهار وتسمع للشيطان تجدها قد غاصت فى المعصية

    والعكس عند ترويضها كان اصبعك يريد ان يخرج مرة ثانية من الحبة فيقابل الجدار السميك مرة اخرى ولكن بجهاد النفس والشيطان يخرج الى عالم النور وهو الطريق الى الله

    وكل عام وانتم بخير بمناسبة الشهر الكريم اعادة الله عليكم وعلى الامة الاسلامية باليمن والبركات

    اخوكم محمد غانم


  11. #11

    تاريخ التسجيل
    Sep 2007
    المشاركات
    25
    علم الدولة : Users Country Flag

     الجنس :

    معدل تقييم المستوى
    0

    افتراضي

    السلام عليكم ورحمة الله

    جزاك الله خيرا د/عمرو على الحلقة الرائعة

    كلنا نعرف قصة قابيل وهابيل بس اول مرة نعرفها بوجهة نظر محتلفة وتطبيقها علينا ونرى امراض نفوسنا من خلال القصة فجزاك الله عنا كل الخير.
    ومنتظرين حلقة الغد ان شاء الله


  12. #12
    عضو جديد الصورة الرمزية عامرة للأرض
    تاريخ التسجيل
    Dec 2006
    المشاركات
    40
    علم الدولة : Users Country Flag

     الجنس :

    معدل تقييم المستوى
    0

    افتراضي سنحيا بالقرآن

    بسم الله الرحمن الرحيم
    ربنا يبارك في حضرتك
    أنا شايفة ان القصة ده مستمرة الى وقتنا الحاضر سبحان الله ربنا عارف انها موش حواديت هناخدها ونحكيها ونتسلى بيها بس لكن هو عارف ان الحوادث ده هتكرر مع البشرية كلها
    والمفروض اننا نفهمها ونطبقها على حياتنا ونشوف المناطق المشتركة اللي بين حياتنا وحياة الاشخاص ده ونحاول نقرب منها ونحل مشاكلنا زي ما شوفنا مشاكلهم
    قصة قابيل وهابيل فعلا قصة الماضي المستمر قطيعة رحم وحسد وطمع وحقد
    انا الحمد لله معنديش حاجة من الامراض ده ويارب يهدي الكل في رمضان السنة ده
    لكن احنا عايزين نرجع الحوار تاني بين الاسرة عايزين نرجع الاب المتفقد والام الذكية اللي بتحاول ترجع ابنها عن حاجة غلط بطريقة غير مباشرة
    فعلا ربنا حاطط في القصص ده نواميس الحياة اللي نعيش بيها
    ربنا يوقف كل الناس في رمضان انها تستغل رحمة ربنا فيه صح وربنا يوفق حضرتك للخير


  13. #13
    عضو جديد الصورة الرمزية amrkhaled_bahebo
    تاريخ التسجيل
    Oct 2005
    المشاركات
    55
    علم الدولة : Users Country Flag

     الجنس :

    معدل تقييم المستوى
    13

    افتراضي

    والله الحلقة بجد رائعة ...

    وزي ما قال استاذ عمرو ..

    القصص دي بتمس كل واحد فينا ... وتبينه قصاد نفسه ...

    وانا بجد والله ماكنتش شايف حجات في نفسي ...

    الحلقه دي وضحتهالي ... أووووووووي ...

    وربنا يبارك فيك يا استاذ عمرووو ...


  14. #14

    تاريخ التسجيل
    Aug 2008
    المشاركات
    15
    علم الدولة : Users Country Flag

     الجنس :

    معدل تقييم المستوى
    0

    افتراضي

    بسم الله الرحمن الرحيم

    اتحفتنا كعادتك يا قدوتنا العزيز باسلوبك الرائع و موضوعك الاروع

    قال الرسول صلى الله عليه و سلم


    { إن أقربكم مني مجلساً يوم القيامة أحسنكم أخلاقاً }


    لدافمن الواجب علينا الحرص على اصلاح نفوسنا من تلك الامراض التي دكرتها لكي نكون بجوار رسولنا الكريم يوم القيامه
    جعلنا الله سبحانه و تعالى مثل هابيل نشيطين مقبلين على الله مخلصين في عملنا

    انا ايضا عن نفسي احاول دااما ان احارب تلك الامراض خاصه مرض الغضب الدي يبادرني بعد المرات و احاول داما الابتعاد عنها قدر الامكان


    بارك الله فيك سيدي في انتظار القادم
    ورمضان كريم


  15. #15

    تاريخ التسجيل
    Aug 2008
    المشاركات
    15
    علم الدولة : Users Country Flag

     الجنس :

    معدل تقييم المستوى
    0

    افتراضي


    بسم الله الرحمن الرحيم

    اتحفتنا كعادتك يا قدوتنا العزيز باسلوبك الرائع و موضوعك الاروع

    قال الرسول صلى الله عليه و سلم

    م
    { إن أقربكم مني مجلساً يوم القيامة أحسنكم أخلاقاً }
    لدافمن الواجب علينا الحرص على اصلاح نفوسنا من تلك الامراض التي دكرتها لكي نكون بجوار رسولنا الكريم يوم القيامه
    جعلنا الله سبحانه و تعالى مثل هابيل نشيطين مقبلين على الله مخلصين في عملنا

    انا ايضا عن نفسي احاول دااما ان احارب تلك الامراض خاصه مرض الغضب الدي يبادرني بعد المرات و احاول داما الابتعاد عنها قدر الامكان


    بارك الله فيك سيدي في انتظار القادم
    ورمضان كريم


  16. #16

    تاريخ التسجيل
    Sep 2008
    المشاركات
    4
    علم الدولة : Users Country Flag

     الجنس :

    معدل تقييم المستوى
    0

    3agek13 Quran Parables, non-muslims Reflections, Explanation Needed Please

    Assalam Alaykom Brother and Mr. Amr,

    Ramadan Karim First, I would like to let you know how much I thank Almighty God, Allah (swt) for having you...masha Allah..and I pray for Allah to keep you around and bless you always and also to give me a husband like you exactly

    About the wonderful theme for this Ramadan, Holy Quran Parables, I can't begin to tell you how much we need this and ppl may not know how much we need them..first, and as u said to learn and deepen our faith...and secondly, because non-muslims and the outside world don't understand the importance of such thing in Quran and in our religion...and those who don't understand, actually use it against us muslims and against Islam...and this is what I need to talk to you about...I have some points to ask you about since I've been talking to non-muslims and atheists:

    1- Atheists call these parables "fables" and they claim that they are written by people...and in their criticizm they claim that there is no evidence that these stories actually happened.
    2- They, atheists, also say that if God meant for these stories to be educational, then what is the difference between these stories and other stories that address values which are written by writers who also talk about good deeds and as such.
    3- They also say that if the Quran was God's word, then why do we need someone to explain and interpret it to us and hwy can't we muslims understand it all by ourselves??
    4- non-muslims and especially Jews, claim that these parables were copied from old myths and stories from Torah and other older sources from the Quran.
    5- in the west today, appreciation for the family as an entity has decreased way too much that they consider the factory to be the basic unit in society and not the family!! Now today it occured to me while watching Adam story Alayhi Al Salam and Qabil and Habil...I thought that atheists and non-muslims might say: see? if this is the first family in humanity then God (astaghfar Allah) may not be so perfect...because he created the first family to be so full of struggles and hatred, zena maharem since they married from eachother and killing!! how do we answer these questions and explain all that?

    Please note that these are not my opinions, these are reflections and feedback based on my debates with atheists...and sorry for the long msg. Please help me to explain to them by replying this msg.

    God bless you always

    Thanks & Kind Regards,
    Sereen


  17. #17
    عضو جديد
    تاريخ التسجيل
    Feb 2007
    المشاركات
    29
    علم الدولة : Users Country Flag

     الجنس :

    معدل تقييم المستوى
    0

    افتراضي

    بسم الله الرحمن الرحيم

    يعاني من 6 أمراض هي:
    1-الحسد((مفهوم الحسد هو تمني زوال النعمه من الغير))
    تساؤل : اذا رايت احد المقربين الي الله وتمنين ان اكون مثله او اقرب الي الله ورسوله منه هل هذا يعد من الحسد؟هل اذا ظننت اني احسن العمل بنعمه ولا يحسنها كثير وتمنين ان اعمل بها في سبيل الله لو كانت عندي ما التقييم القراني لهذا؟

    لعلاج الحسد انظر الي تعدد نعم الله عليك وكثرتها --وما اعطاك الله ومنعه غيرك ولا تنظر لما منعه الله عنك واعطاه غيرك ((ربما منعك ليعطيك))انظر دائما لمن اقل منك ولا تنظر لمن اعلي منك

    2. الكبر((اعتقد اني مش فاهماه قوي كل الي فاهماه عنه ان صاحبه يظن انه افضل من الاخرين))-بس كل المجددين و المبدعين بيقال عنهم متكبرين لان نظرتهم للاشياء تختلف عن نظرت الاخرين لها وهم لا يبالون لما يقوله الناس عنهم فيقال انهم متكبرين--------ياريت توضيح لمفهوم الكبر لتحيري فيه

    3. البخل ((انك تعطي ولكن بعد ذلك تمن علي من اعطيت-او تعطي في الرخاءولا تعطي في الشده او تاثر نفسك علي غيرك((ومن اصعب البخل بخل المشاعر))

    4. الطمع((اضيف اليوم مفهوم جديد له عندي انك تريد من افضل الاشياء بابخس الاثمان))سلعه الله غااااااااااااااااااااااااااااااللللللللللللللللللل للليييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييهه ************
    5. العِند(هل يوجد عند في الحق؟ بمعني اذا كان الشخص علي حق والاخرين يدعوه لغير ذلك هل يعد هذا عند --لان كل الموازين الان مقلوبه ودائما الذين علي الطريق الصحيح اقل بكثير من الذين علي باطل
    6. الغضب((يقال ان الغضب لله ورسوله محمود وهل الغضب الذي شاهدناه في قضيه الرسوم المسيئه كذلك ؟ام ان من الافضل ان نبحث عن رد بنفس الوسيله مثل معرض رسومات عن الاسلام ورسوله


  18. #18
    عضو جديد
    تاريخ التسجيل
    Feb 2005
    المشاركات
    1
    علم الدولة : Users Country Flag

     الجنس :

    معدل تقييم المستوى
    0

    I15 ربنا يكرمك يا استاذ عمرو خالد الحلقة اكتر من روعة ؟

    بجد الحلقة اكتر من روعة والاحلى التحليل المنطقى الجميل اللى انت عودتنى على يا استاذ عمرو بجد الواحد يبقى فحوور بيك قوى وبجد انا المنهج بتاعك بحاول اتعلموا علشان اوصل الاسلام للناس فى البلد اللى انا فيها بجد يا استاذ عمرو الغرب محتاج الشخصية المرنة اللى زي حضرتك بنجبك كلنا فى الله والله وربنا يكرمك ويوفقك والحلقة اكتر من روعة كالعادة


  19. #19
    عضو متألق الصورة الرمزية favorites
    تاريخ التسجيل
    Jun 2007
    المشاركات
    1,686
    علم الدولة : Users Country Flag

     الجنس :

    معدل تقييم المستوى
    50

    افتراضي

    بسم الله الرحمن الرحيم

    ما شاء الله الحلقه كانت جميله جداً ....... وخاصه امراض النفس البشريه التى يعانى منها الكثيرين ....

    ولابد لها من علاج وكلنا يطمح لحل هذه الامراض الخطيره على نفس المؤمن ..ونحن فى هذا الشهر الفضيل ونريد ان نتقرب الى الرحمن (عز وجل) بكل الطرق .....

    ...ونحن فى شوق شديد لحلقه الغد لرؤيه المكان الذى دفن فيه هابيل ...

    وفقنا الله وأياكم لما يحب ويرضى




    اعجبتنى جداً قول الله تعالى لسيدنا آدم : (على من اجود برحمتى وأنا الغفور الرحيم )....

    ما ارحمك يارب ..وما اصبرك علينا نعصيك صباحاً ثم تغفر لنا مساءً .....يارب لو ظللنا طوال عمرنا ساجدين لك ما وفيناك حق ....
    فتقبل منا يا الله وارحمنا ....
    اللهم انك عفو كريم تحب العفو فاعفو عنى

    ســتــبــقــى هــمــســات قــلــبــى تــنــبــض بــحــبــك ربــى

    http://up.top4top.net/uploads/2011/07/16/top4top_7cd5cfb0f61.jpg

  20. #20
    عضو جديد الصورة الرمزية عامرة للأرض
    تاريخ التسجيل
    Dec 2006
    المشاركات
    40
    علم الدولة : Users Country Flag

     الجنس :

    معدل تقييم المستوى
    0

    افتراضي قصة تمثلنا

    بسم الله الرحمن الرحيم
    ربنا يبارك في حضرتك
    أنا شايفة ان القصة ده مستمرة الى وقتنا الحاضر سبحان الله ربنا عارف انها موش حواديت هناخدها ونحكيها ونتسلى بيها بس لكن هو عارف ان الحوادث ده هتكرر مع البشرية كلها
    والمفروض اننا نفهمها ونطبقها على حياتنا ونشوف المناطق المشتركة اللي بين حياتنا وحياة الاشخاص ده ونحاول نقرب منها ونحل مشاكلنا زي ما شوفنا مشاكلهم
    قصة قابيل وهابيل فعلا قصة الماضي المستمر قطيعة رحم وحسد وطمع وحقد
    انا الحمد لله معنديش حاجة من الامراض ده ويارب يهدي الكل في رمضان السنة ده
    لكن احنا عايزين نرجع الحوار تاني بين الاسرة عايزين نرجع الاب المتفقد والام الذكية اللي بتحاول ترجع ابنها عن حاجة غلط بطريقة غير مباشرة
    فعلا ربنا حاطط في القصص ده نواميس الحياة اللي نعيش بيها
    ربنا يوقف كل الناس في رمضان انها تستغل رحمة ربنا فيه صح وربنا يوفق حضرتك للخير


 

 
صفحة 1 من 2 12 الأخيرةالأخيرة

معلومات الموضوع

الأعضاء الذين يشاهدون هذا الموضوع

الذين يشاهدون الموضوع الآن: 1 (0 من الأعضاء و 1 زائر)

المفضلات

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •  

Powered by vBulletin® Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.



حماية المنتدى من اكساء هوست