العاب فلاش

صفحة 3 من 5 الأولىالأولى 12345 الأخيرةالأخيرة
النتائج 41 إلى 60 من 100
    الصورة الرمزية حضارة الاسلام
    علم الدولة : Users Country Flag

بسم الله الرحمان الرحيم والصلاة والسلام على أشرف المرسلين أعزك الله ياأستاد عمرو خالد وبارك الله فيك الحلقات كل واحد لها روعتها جزاك الله خيرا . بنسبة لي اخترت الحل الاول لأن لو تطورة العلاقة ممكن تتعلق به وتعاني من صدمة اخرى لو تركها فأظن من الافضل أن تسارحه كي تعطيه حق اختيار. ولازم تتحمل نتائج خطئها.

عضو امبراطور الصورة الرمزية هابى5

3agek13 مسئولية الاختيار

ا.عمر خالد

لاول مرة باختلف مع حضرتك فى حاجة .انا بتابع بجدية كل خطوات حضرتك الى هدفها اننا ناخد ديننا على انة اسلوب حياة بمعنى انة يكون زى اى علم تطبيقى اقدر استفيد منة فى كل جوانب الحياة .لكن الموضوع ده بختلف مع حضرتك جدا ان الى انكسر ينفع يصلح ...طبعا حضرتك حاتقول انا ما قولتش كدة ؟ وكنت حريص طول الحلقة انى ما بينش راْى الشخصى؟ بس كان احساسى ان ده راْى حضرتك .************ مش عارفة لية ؟يمكن لاننا اتعودنا من حضرتك على التسامح .بس الصراحة كله الا كده .ايوة كله الاكدة....التسامح سهل بالنسبة لي والله وانا مش شريرة وقاسية لا سمح الله .ولاول مرة بردة مش بدافع بمنتهى المثابرة عن بنات جنسى لانى مقتنعة كل الاقتناع ان لا يستوى ابدا ..ابدا الخبيث والطيب حتى لو البنت دى تابت طب بعد اية ؟ ولية نلوم الرجل الى عايز زوجة هو يكون اول واحد فى حايتها ؟دى ابسط حقوقه ولا يلام على كدة اطلاقا . وبلاش بقى الكلام المعلب بتاع لازم المجتمع يتغير...والنظرة تتغير ....افندم تتغير و ..لية ؟والتغير ده تفتكر حضرتك انه للاحسن .يعنى مثلا لما الخطيب _ده لو كان عند البنت امانةيعنى_او الزوج يعرف انها كانت متزوجة عرفى المفروض ان الزمن ان الزمن اتغير ..والدنيا ما باقتش زى الدنيا ...واحنا فى عصر السرعة ..والمسامح كريم طبعا ...***ه.ده فى راْى تغير سلبى وانتكاسى وشاذ كمان . انا عارفة ان حضرتك حتقول دلوقتى فى سرك لية بس كدة؟ان الله غفور رحيم .لكن كمان ربنا عادل وسريع الحساب ولا يمكن يساوى بين بنتين واحدة اجوزت عرفى وكسرت اهلها بكل ما فى الكلمة من معانى ورخصت نفسها وبين بنت كانت فخر وفرحة لاهلها وهما بقدموها فىالنور لزوج المستقبل الى اختارتة ووافقوا علية وعنيهم مرغرغة بالدموع.فرق كبيييييير الظلمةوالنور_الفخر والكسر_الاقتناع والامر الواقع.حتى ولوتابت لازم بشكل او باخر البنت دى تدفع الثمن من كرامتها وسمعتها .وكمان عقوق الوالدين لازم جزء من العقاب يكون دنيوى.
    وما ظنش ان حد من الطرف الاخر _الرجال _حايقول عادى انا ممكن ارتبط ببنت كدة.لو قالها يبقى حاجة من الاثنين لا كداب وعايز قال يعنى بمجرد الكلام كده يبقى شخصية متمدينة او نادم لانة لازم فى وقت من الاوقات يفتكر الى كان ويندم على اختياره
    والانسان ربنا فطرة على معرفة الصح من الغلط يعنى حتى لو ما فيش الاب الصديق او الام الصديقة او فى ظروف عائلية مش كويسة ما يكونش دة دافعاو مبرر للغلط. لازم البنت ما تقومش ...ماتقومش _وهى بتسجل ولا بتمضى على ورقة من الارض ولا اى وسيلةمن دى غير الى ربنا شرعهالنا للجواز...ما تقاومش احساسها الفطرى بالصح والغلط ولازم البنت تفتكر ان كله فوق دماغها من الاول للاخر.
    الاء بسيونى

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الاء بسيونى مشاهدة المشاركة
    ا.عمر خالد

لاول مرة باختلف مع حضرتك فى حاجة .انا بتابع بجدية كل خطوات حضرتك الى هدفها اننا ناخد ديننا على انة اسلوب حياة بمعنى انة يكون زى اى علم تطبيقى اقدر استفيد منة فى كل جوانب الحياة .لكن الموضوع ده بختلف مع حضرتك جدا ان الى انكسر ينفع يصلح ...طبعا حضرتك حاتقول انا ما قولتش كدة ؟ وكنت حريص طول الحلقة انى ما بينش راْى الشخصى؟ بس كان احساسى ان ده راْى حضرتك .************ مش عارفة لية ؟يمكن لاننا اتعودنا من حضرتك على التسامح .بس الصراحة كله الا كده .ايوة كله الاكدة....التسامح سهل بالنسبة لي والله وانا مش شريرة وقاسية لا سمح الله .ولاول مرة بردة مش بدافع بمنتهى المثابرة عن بنات جنسى لانى مقتنعة كل الاقتناع ان لا يستوى ابدا ..ابدا الخبيث والطيب حتى لو البنت دى تابت طب بعد اية ؟ ولية نلوم الرجل الى عايز زوجة هو يكون اول واحد فى حايتها ؟دى ابسط حقوقه ولا يلام على كدة اطلاقا . وبلاش بقى الكلام المعلب بتاع لازم المجتمع يتغير...والنظرة تتغير ....افندم تتغير و ..لية ؟والتغير ده تفتكر حضرتك انه للاحسن .يعنى مثلا لما الخطيب _ده لو كان عند البنت امانةيعنى_او الزوج يعرف انها كانت متزوجة عرفى المفروض ان الزمن ان الزمن اتغير ..والدنيا ما باقتش زى الدنيا ...واحنا فى عصر السرعة ..والمسامح كريم طبعا ...***ه.ده فى راْى تغير سلبى وانتكاسى وشاذ كمان . انا عارفة ان حضرتك حتقول دلوقتى فى سرك لية بس كدة؟ان الله غفور رحيم .لكن كمان ربنا عادل وسريع الحساب ولا يمكن يساوى بين بنتين واحدة اجوزت عرفى وكسرت اهلها بكل ما فى الكلمة من معانى ورخصت نفسها وبين بنت كانت فخر وفرحة لاهلها وهما بقدموها فىالنور لزوج المستقبل الى اختارتة ووافقوا علية وعنيهم مرغرغة بالدموع.فرق كبيييييير الظلمةوالنور_الفخر والكسر_الاقتناع والامر الواقع.حتى ولوتابت لازم بشكل او باخر البنت دى تدفع الثمن من كرامتها وسمعتها .وكمان عقوق الوالدين لازم جزء من العقاب يكون دنيوى.
    وما ظنش ان حد من الطرف الاخر _الرجال _حايقول عادى انا ممكن ارتبط ببنت كدة.لو قالها يبقى حاجة من الاثنين لا كداب وعايز قال يعنى بمجرد الكلام كده يبقى شخصية متمدينة او نادم لانة لازم فى وقت من الاوقات يفتكر الى كان ويندم على اختياره
    والانسان ربنا فطرة على معرفة الصح من الغلط يعنى حتى لو ما فيش الاب الصديق او الام الصديقة او فى ظروف عائلية مش كويسة ما يكونش دة دافعاو مبرر للغلط. لازم البنت ما تقومش ...ماتقومش _وهى بتسجل ولا بتمضى على ورقة من الارض ولا اى وسيلةمن دى غير الى ربنا شرعهالنا للجواز...ما تقاومش احساسها الفطرى بالصح والغلط ولازم البنت تفتكر ان كله فوق دماغها من الاول للاخر.
    الاء بسيونى
    سورى يا آلاء بس انا مش معاكى فى كام حاجه اولا أ عمرو قال للبنت لا اوعى تعملى كده ومترخصيش نفسك والولد مبيحبش البنت اللى تقوله اتجوزنى وبالذات الرجل الشرقى دى مش دعوه ان البنت تغلط ونقول احنا هنصلح بعدك بس افرضى لا قدر الله حصل واتجوزت احنا بنى آدمين وخير الخطائيت التوابين لو حصل ده احنا لازم نقبلها لو تابت مش بنفرضها على نفسنا بس على ايام الرسول حصلت حكايه زى دى والس يده دى جت للرسول وقالتله طهرنى يا رسو ل الله المهم جت بعد سنتين بعد ما فطمت البيبى واترجمت عشان عايزه تتوب فو احد من الصحابه تقريبا واله اعلم قال عليها زانيه فالرسول بيقولو هى مش كفايه انها تابت معنى الكلام يعنى ان ربنا قبلها وصبرت سنتين عشان تتقبل توبتها
    تانى حاجه يا جميل مين قال ان فى مساواه هو البنت اللى شايفه انها رخصت نفسها بيبأى احساسها زى البنت اللى صانت نفسها اكيد لأ حبيبتى كفايه اعصابها اللى بتدمر من الموضوع وتابت تابت ورجعت لربنا ليه ربنا ميدهاش زوج يحفظها ويسترها ويصونها ربنا بيقول رحمتى سبقت غضبى هتقوليلى وفين باى التفرقه لما دى صانت نفسها والتانيه لأ هقلك ربنا عادل جدا ومفيش اعدل من ربنا بين خلقه وده فى الاول والآخر رزق بتاع ربنا يديه لحد ميدهوش لحد كله من عند ربنا
    انا رأيى انها تكتب كتابها رسمى ع الولد ده وكده تبأى اسمها اتجوزت واللى ييجى يبأى عارف كده وخلاص.

عضو جديد الصورة الرمزية الاميرة ذات الهمة

السلام عليكم
    جزاكم الله خيرا كل من شارك فى هذه الحلقة وهذا الحوار الرااااااااائع
    واللى بيعلمنا ازاى نشغل دماغنا و نفكر فى حلول لمشاكلنا بنفسنا
    عشان كمان نقدر صعوبة المواقف دى فنبعد عنها

بصراحة انا مش فاكرة اوى الحلول الاربعة اللى حضرتك طرحتها فى الحلقة
    بس رأيى بيميل للاختيار اللى البنت بتوافق فيه على الخطبة وترتبط فترة بخطيبها
    وبقترح انه اثناء الفترة دى تحكيله القصة دى على انها حصلت لبنت تعرفها او حتى
    تدخله على منتدى عمرو خالد وتخليه هو يختار ويتناقشو فى الموقف بعيد عنها
    وتشوف رد فعله هيكون ايه لو كان مشفق على البنت واختار ان الشاب يرتبط بيها يبقى ممكن تطمئن وتصرح له انها البنت دى

اما لو كان قاسى ورفض الغفران للبنت دى حتى مع محاولتها اقناعه بتوبة البنت دى وتعاطف الناس معاها لانها بشر يبقى الافضل مش تصرح له وتنفصل افضل

كمان فيه مواقف افتكرتها من السيرة بس مش فاكراها اوى
    لما تقريبا حد زنى وبعدين راح يعترف للرسول فالرسول رجعه 3 مرات عشان ميفضحش نفسه فمنها انه طالما ربنا ستره يبقى ميفضحش نفسه افضل
    وتقريبا حد من الصحابة لما شاف حد زنى وبعدين كان هيقول مين ف لا مش فاكراه اوى بصراحة ومش عايزة الخبط بس خلاصتها انه لماربنا يستر حد مش لازم نفضحه فمن باب اولى الفرد نفسه مش يفضح نفسه طالما ربنا ستره

يوووووووووووووووووووووه بلغة المصراوية غلب حمارى !!!!!!!!!!!

ارجوك يا استاذ الحقنا بالحل بسرعااااااااااااااااااااااااااااااااااااه !!!!!!

افتراضي الانسب وليس الامثل

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته انا اري ان الحل الاول هو الانسب فالله ستير يحب الستر والاولي الا تخبر احد بهذا الموضوع فهي ان صدقت توبتها مع الله فسبحانه وتعالي لن يفضحها ابدا ولو تكلمنا بصراحة فنحن في مجتمع شرقي لن يقبل فيه الرجل هذا الوضع وحتي ان قبل به ظاهرا فعقله الباطن ونفسه لن ترحمه فلماذا نضع الشخصين في هذا الوضع وهي ان اخبرته فما الضمان ان يسترها ان قبل او رفض القبول ولما اضعها في موقف انكسار امام الخاطب وكيف اهز صورة الاب امامه فبلا شك هناك تقصير من جانب الاب والام ولكن يا اخواني الستر اولي ولما اذبحها مرتين فقد تابت وندمت وعسي ان يكون زواجها مجال لقوله تعالي (الا من تاب وامن وعمل صالحا) فتقوي الله في الزوج هو نعم العمل الصالح ولذا فعليها ان تتقي الله علي قد ما تقدر في هذا الزوج بصراحة الموضوع صعب جدا فهو صراع نفسي بين تقوي الله ومراعاة الامانة التامة وبين الرغبة في الزواج الطبيعي والحب والاستقرار وانا ادعو الله لها بالستر في الدنيا والاخرة ويقبل توبتها ويتم زواجها ويرزقها بالذرية الصالحة ويعينها علي تربيتهم التربية السليمة وتتفادي الاخطاء اللي وقع فيها الاب والام وتكون صديقة لاولادها

افتراضي الانسب وليس الامثل

راي الا تخبرر احد والله ستير يحب الستر

عضو متألق الصورة الرمزية بحبك ياربى

الموقف الاول
    انا جاوبت عليه 4
    والموقف التانى ماما جاوبت 4
    وموقف الشاب اخويا
    قال نعم
    وجزاكم الله خيرا

اللهم ارحم امة سيدنا محمد صلى الله عليه وسلم رحمة عامة
    امييين

عضو جديد الصورة الرمزية golia

Icon42

بسم الله الرحمن الرحيم

قبل ما أقول رأيى انا عايزة اشكر أ/عمرو خالد على المجهود اللى بيعملة للنهضة بأمتنا وانشاء الله يكون فى ميزان حسناته وانا والله العظيم بدعى لحضرتك فى صلاتى وفعلا فخورة جدا بحضرتك وكنت اتمنى تكون من عائلتى جزاك الله خيرا

انا هختار الاختيار الثالث من وجهة نظرى انة الانسب لان الاختيار الاول بالنسبة لى مستحيل أنا مش ولد بس أنا حاسة ان اى شاب هيسمع من البنت كدة من اول مرة يقعد معاهعا هيطلع يجرى هو ميعرفهاش عشان يغفر لها الذنب دة

كمان الاختيار الرابع بالنسبة لى مستحيل لانه من الصعب على الاب انه يتقبل خطأ زى دة من بنتة فما بالك بشخص غريب وخصوصا والد العريس يعنى هيتعاطف مع ابنة جدا ومش هيقبل انة يتجوزها ويسلام لو والدة العريس عرفت

اما الاختيار الثانى أنا اتفق مع حضرتك جدا بنات كتير مبتعرفش تخبى وتكذب لفترة طويلة وبالذات لما تتوب مش كل البنات طبعا بس اعتقد ان كتير كدة مش هتقدر تخدع الشاب اللى هيكون زوجها وابو اولادها

لكن البنت قبل ما تقول للشاب دة غلطتها لازم تتأكد انه انسان كويس وممكن يفهم انها تابت وندمت واتغيرت وأهم حاجه انه ميذلهاش بعد كدة انه اتجوزها وعمل فيها جميلة احنا مش ملائكة ومعصومين من الخطأ صحيح هى ارتكبت ذنب كبير بس هى برضو تابت معتقدش انه من اخلاقنا كمسلمين ان احنا نعاقب انسان على ذنب عملة وندم عليه مدى حياته
    بس فى نقطه مهمة والدها لازم يعرف بس ازاى وامتى انا مش قادرة أحدد عشان يقدر يقف جنبها لو حصل حاجة وعرف بعد ما تتجوز هتكون صدمة كبيرة جدا ليه

الموضوع معقد جدا ويختلف من أسرة للتانية

Icon34 بسم الله الرحمن الرحيم

أنابرأيي تتعرف عليه و يتعرف عليها لكي تعلم أولاً هل هو من الأشخاص اللذين يتفهمون مثل هذه الأمور وثانياً لكي يتيقن أنها فتاة غير سيئة إلى حد ما و يقدّر أنها قدتابت و يمكن لها أن تستعين بشخص متفهم و على درجة عالية من الدين ليتحدث معه و يخبره بالحقيقة فإن فشلت فيجب أن تعلم أن لكل غلطة في هذه الحياة ثمن .

السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
    أنا قد اخترت في التعليق الحل الأول حيث يجب على المرأة أن تجلس مع الأخ الكريم و تخبره بكل شيئ حتي تتم بعد دلك بإذن الله تعالى حياتهم بشكل عادي وعلى مبادئ خلقية

وفي التعليق الثاني الحل الثاني ، ولكن نصف نصف لا يجب ضربها بل الجلوس معها بشكل حبي و عدم مقاطعتها
    جزاكم الله خيرا

عضو مجتهد الصورة الرمزية ahmad kalaji

بسم الله الرحمن الرحيم
    الموقف-1-
    في كل الأحوال يمكن أن يرفض الشاب هذا الوضع وان رفضه سيطرح تساؤلا"حول السبب مما سيولد فضيحة الفتاة أمام أهلها لكن اخبار الأب بالواقع يمكن أن يخفف المشكلة وتكسب الأسرة كرامتها لذلك أختار الحل الأخير
    الموقف-2-
    ان الفتاة نقلت من حالة لأخرى وان الشاب أولى بتحمل المسؤولية واتمام زواجه من الفتاةرغم ما قد يستغل الموقف من تبخيس لحقوق الفتاة ومهرها ولكن هذا أهون الشرين
    لذلك أختار الحل -3-
    والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

ان أريد الا لاصلاح ما استطعت وما توفيقي الا بالله

الصورة الرمزية kawtar n

افتراضي مشتركة جديدة

انا مشتركة جديدة بمنتدى الاستاذ عمرو خالد.لقد شاهدت الحلقة و قد اعجبتني كثيرا و انا اقترح الحلين 3 و4لانها اذا اخبرت الشخص الذي تقدم لها في هذه الحالة سيسامحها لانه قد عرف اخلاقها .

بسم الله الرحمن الرحيم في البدايه اقول للاستاذ عمرو جزاكم الله خيرا بصراحه انا اول مره اشارك عذرا لو ماكنتش منظم اما بالنسبه عن راييي فانا اميل للراي الثالث لانه لابد انه يعرفها الاول ويعرف شخصيتها ويتاكد من حسن خلقها فالبالتالي لما تصارحه بالموضوع هيكون اهون من انها تصارحه في البدايه ويحسب ليها المصارحه التي تقتضي الامانه والشجاعه والقدره علي تحمل عقبات اخطائها الي جانب انها تصارح ابوها بما حدث لانه بالطبع لابد ان يعرف لكنه ليس من الضروري ان يصارح والد العريس لكي لا يتفاقم الامر ويحتفظ الامر بسريته فيكون الامر محصور بين الاطراف الثلاثه وبالتالي من الممكن احتواء الامر دون ذيوع الخبر وبالتالي تكون جمعت بين الامانه والشجاعه واخبار الاهل مع الاحتفاظ بسرية الامر
    وجزاكم الله خيرا

الصورة الرمزية قلب اخضر

هو انا رأى فى الموقف ده انه لا ينفع ابدا انها تعيش مع جوزها فى المستقبل من غير ما تصارحة باللى حصل والا دا يبفى غش.وتخبره بعد ما تتاكد من دينه واخلاقة اللى تحول دون فضحها حتى لو لم يرضى انه يعيش معاها بعد ما يعرف ودا من فترة الخطوبة اللى لازم تمتد فترة كافية و على فكرة اللى يقول اان فترة الخطوبة بتبقى رسم وشوش فانا لا اعتقد ان فى حد يقدر يرسم وجه غير وجهه لمدة7 او 10 شهور او سنة لازم هيبان فى موقف معين اوكلمة قالها او ما شابه. ولا تحاول تقول لخطيبها الا بعد ماتتاكد ان هو دا اللى تريد العيش معه. اما عن ابوها.........انا راى لاتخبره لانه لم يعلم فى بادىء الامر حتى حين لما اكتشفت خطأها وتابت اكيد كانت محتاجة صدر حنين تبكى فى حضنه او حد يساندها ويقف جنبها فى ازمتها ويفكر معاها لكن هى فضلت السكوت ولان نحن فى مجتمع شرقى لاينسى ولا يسامح فضلت السكوت. الوحيد القادر على انقاذها فى الحالة دى هى توبتها لله ودعاءها بالستر وان ربنا يرسل لها زوج مسامح ذو دين واخلاق يسترها لان المسالة كلها هتبقى فى يده فى الاخر. واللى هتخده من ابلاغ ابوها هو كسرة نفسه ونظرة احتقار لها كما وانه هيحس ان عمره ضاع و كل اللى بناه اتهد لانه هيشعرانه ما عرفش يربى ، وعقل معظم الرجال الشرقين فى مثل المواقف دى بيتجه للانتقام سواء من بنته او امها خصوصا لو كانت امرأة عاملة لانه هيتمها بالنقصير فى حق تربية اولاده كلهم او الولد اللى كانت متجوزاه ومشاكل اكتر و اعقد ممكن تنتهى بخراب البيت. كما ان واحد قال فى الحلقة انها ممكن ذى ما اتخطت ابوها ممكن تتخطى جوزها وتعمل اى حاجة من وراءه وانا ارد عليه ان التوبة اللى عرفت قلبها اكيد غيرت القلب ده وهى كان ممكن تفقد الامل فى الله وتمشى على حل شعرها السنين اللى فاتت بحجة انه خلاص مفيش فايدة ومين هيرضى بيها وهى كدا لكنها التزمت وتابت ولو شك فيها جوزها بعد الجواز وبعد ما حكم عقله واستخارربه واقدم على الخطوة دى يبقى هو لم يكن صادق فى نيته

الصورة الرمزية قلب اخضر

طب يا جماعة لو سمحتم ما تيجى نقلبها بمعنى.....لو بنت اتقدم لها ولد هى شافت انه مقبول واخلاقه حميدة والولد دة فى الاصل كان متجوز عرفى وبعدين ضميره صحى بعدها بشويه وتاب ورجع لربنا وحب يصلح غلطته فدور على البنت اللى كان متجوزها و لما تعب وملقهاش او عرف انها اتخطبت و حب يكمل نص دينه اتقدم لها ودخل البيت من الباب المرة دى توافق ولا ما توافقش هو يقول لها اصلا ولا ايه!!!!!!!!!!!!!

عضو محترف الصورة الرمزية أريج السعودية

حبيت أقول الله يحفظك إن فكرة الحلقة جميله جدا جدا جدا وأرجوا أن تستمر هذه الفكرة مع باقي المشكلات .. استاذ عمرو لا تنسانا ومشاكلنا في الخليج .. فالزواج العرفي يمكن يكثر أكثر في مصر حماها الله , ولكن عندنا في الخليج نوع آخر من المشاكل بين الشباب .. أحب أقلك إنه بندعيلك إن ربنا يفتح لك ويعينك على المهمه الصعبه هاذي فهي منهجية وطريقة تفكير جديده وتحتاج لتعب وجهاد فيسر الله دربك وأعانك ... استاذ عمرو حبيت أطلب منك طلب يمكن بدري عليه ولكن يحتاجه كل المخطوبين والمقبلين على الزواج قريبا -كما أعتقد- وهو أن تبين لنا بعض المهارات التي ينبغي علينا شباب وبنات أن نكتسبها ونتعلمها ونتقنها حتى نستطيع بناء بيت قوي بعيد عن المشاكل مثل التعاون والتخطيط أدب الحوار والإختلاف ..وما إلى ذلك ..شكرا جزيلا لك ... والسلام عليكم

أخواني في سوريا .. يقول الله تعالى :" أم حسبتم أن تدخلوا الجنة ولمّا يأتكم مثَل الذين خلوا من قبلكم مستهم البأساء والضراء وزلزلوا حتى يقول الرسول والذين آمنوا معه متى نصر الله ألا إن نصر الله قريب "

عضو متألق الصورة الرمزية abo alowfa

السلام عليكم
    كن داعيا الى الله
    ولك أجر الذى اسلم دون أن ينقص من اجرة شىء
    زور هذا الرابط ولا تدع فرصة افوز بالبرفدوس تفوتك :

http://forum.amrkhaled.net/showthrea...=1#post3107087

افتراضي جزاك الله خيرا..

السلام عليكم ورحمة الله..
    أولا شكرا لك يا أستاذ عمرو على المواضيع إللي بتطرحها فعلا هي مواضيع مهمه كتيييير خصوصا بعصرنا الحالي,,,,,,,!؟!؟
    لكن أنا أريد أن أعلق على الموقف الأول بشكل صريح يا أستاذ عمرو جميع الإحتمالات أنا من وجهة نظري غير مناسبه وهذه الإحتمالات ممكن أن نختار منها في حالة إذا كنا بمجتمعات مثاليه لكن أين نحن من هذا .....؟؟ نحن بمجتماعتنا الشرقيه خصوصا لدينا حساسيه رهيبه في مسألة البنات فما بالك بمثل هذا الموضوع....؟!؟!؟!؟!؟!؟؟ يعني أنا بتقديري لا أظن أن أحدا يقبل بهذا...!؟؟!؟ فنحن نريد أن نتكلم بصراحه يعني نريد حل عملي للموضوع ولا اعتقد أن هذه حلول عمليه...!؟!؟ وأنا متشوقه جدا لأسمع رأيك بالحلقه القادمه يا أستاذي الفاضل لأنني على ثقه بما تقول بإذن الله ,,وفقك الله وجزاك عنا ألف ألف خير,,,,
    بالأخير أريد أن أعلق على الأباء والأمهات ...يعني لا أدري إذا كانت مثل هذه المواضيع تشاهد من قبل الأب أو الأم يعني إذا فكروا بحضور برنامج ديني لا يلجؤوا لمثل هكذا مواضيع...فأنا أتسائل كيفية إيصال مثل ذلك غلى الأبائ والأمهات اللذين لا يشاهدوا ذلك..فأنا من هنا أعتقد أن المواضيع هذه مفيده لنا كأمهات وأباء بالمسقبل أكثر من أباء وأمهات اليوم......!؟!؟!؟ مع العلم انني من عائله محافظه ولله الحمد وهذه أول مشاركه لي وأتمنى بذلك أن أقضي على الوقت الفارغ لدي...!؟!؟
    وشكرا

عضو جديد الصورة الرمزية gehadamhy

أستاذ عمرو ،
    السلام عليكم . أشكرك جدا على هذه الحلقة الرائعة فعلا البرنامك كل مواضيعه جميلة و ربنا يوفقك لما فيه الخير و الصلاح. أنا أحب أن أضيف أن الأسرة عليها عامل كبير جدا في حماية أبنائها من هذه الآفة. لو وجد الشباب و الفتيات الأسرة المعينة على أن يتكلموا بصراحة و يلجأوا لأهلهم في كل الأمور ما وقعت مثل هذه المشاكل و لأصبحت الحياة مفتوحة و الحوار بسيط بدون تعقيد و كل الأطراف تفهم بعضها. حتى لو وقعت أي فتاة في هذه المحنة ستجد من يفهمها و يقدر خطأها و يرشدها للطريق الصحيح.
    أنا بس كنت عايزة أعلق أيضا على الأخت "سارة السورية" التي طرحت الحل الطبي هو من جهة ممكن أن يكون حل كويس و بديل عن الوقوع في مشاكل لا حصر لها، لكنه من جهة أخرى قد يكون ذريعة لكل من يريد أن يفعل المعصية ثم يقول هناك حل. أنا أفهم تماما أنها تقصد البنت التي وقعت في ذلك و هي بنت محترمة فعلا و أخلاقها طيبة لكن هناك أخريات كثير ليسوا كذلك.
    الحقيقة الموضوع محير و في أكثر من طرف عليهم مسئولية كبيرة، لكن أنا أرفض أن تتحمل الفتاة كل الذنب لمجرد أنها "بنت" و يمسها ما لا يمس الشاب . و هل المعيار فقط في الحكم هو المعنى المادي أم أن الذنب و المعصية في حد ذاتها هي التي يجب أن يعول عليها؟ الخطأ هو الخطأ سواء كان من شاب أو فتاة.
    وفقنا الله و إياكم جميعا و السلام عليكم و رحمة الله و بركاته.

صفحة 3 من 5 الأولىالأولى 12345 الأخيرةالأخيرة

معلومات الموضوع

الأعضاء الذين يشاهدون هذا الموضوع

الذين يشاهدون الموضوع الآن: 1 (0 من الأعضاء و 1 زائر)

المفضلات

المفضلات