العاب فلاش

صفحة 3 من 5 الأولىالأولى 12345 الأخيرةالأخيرة
النتائج 41 إلى 60 من 100
    عضو مجتهد الصورة الرمزية dodo_love1821
    علم الدولة : Users Country Flag

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى القدير عمرو خالد فى الحقيقه انا لم اشاهد الحلقه لانى اشاهدها على الرساله ولكنى عرفة ان الحلقه تتحدث عن صلة الرحم وفى الحقيقه هو موضوع مهم جدا وخطير ولكنى عندى مشكله وهى باختصار
    اعمامى وعماتى للاسف لا يعتبرونى منهم بمعنى انهم بعاد عنى تماما لا بسئلوا عنى لا فى افراح ولا اجزان وده طبعا غير الحاجات الاخرى منها انهم يرونى مثلا فى الطريق مثلا ولا يسلمو ا على وكانهم لا يعرفوننى ويكذبو عليا ويقولو كلام محصلش وكل هذا لان امى وعمتى كانوا حوامل مع بعض ولكن للاسف عمتى سقطة وامى انجبتنى فهم يحاسبونى على شىء لا دخل لى فيه وانا كنت شيلاهم من عقلى ولكنى بعد تديونى ومعرفتى لاهمية صلة الرحم نسيت كل شىء فعلوه معى تماماواحببت ان اصلهم ولكن المشكله هى ان امى لم تنسى ما فعلوه بى وبها ايضا وكلما تحدثة معها فى انى اصل رحمى تثور على وتخاصمنى وانا ملتمسلها العذر فهى شافت منهم الكثير وكانت تتحمل من اجلى
    ولكنى خايفه ان يقطعنى الله عز وجل وانا من هذا فى حيره من هل اصل رحمىواغضب امى؟
    ام استمر فى الى انا فيهولا ازورهم؟
    ملحوظه:
    انى اعاملهم كويس عندما اراهم وياتى عندنا فى البيتولكنى لم اتصل بيهم ولا ازورهم
    فارجوك يا اخى( ابا على) ترد على لانى محتاجه الايجابه بشده حتى اتخلص من حيرتى وخوفى الشديد بشان علاقتى بالله عز وجل
    ولا تنسانا بالدعاء ارجوك اختك فى الله وتلميذتك النجيبه المجتهده( دعاء)
    و السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

عضو جديد الصورة الرمزية sohaila_a

كانت حلقه جميله اوي

جزاك الله خير استاذ عمرو

عضو مجتهد الصورة الرمزية lolo belle

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

استاذ عمرو ارجو ان ترد على مشركتى هذه المرة

فنا بفرح والله لما الاقى حد مهتم بكلامى عشان انا مفقتده ده بجد

المهم الحلقه النهارده انا سمعتها لبابا وفرحت لما بابا قالى مين اللى بقالنا كتير مسالناش عليه؟؟

كنت فرحااااااانه اوى من السؤال ده وقعدنا نشوف مين اللى متاخرين عنه بالسؤال

فنا بشكر حضرتك بجد ومقتنعه بكل كلمه حضرتك بتقولها بس المشكله نفسى الاقى حد يسمعنى او بمعنى اصح يهتم بكلامى

انا نفسى اعمل مع حضرتك اى حاجة وربنا يعلم انا بعمل اللى انا بقدر عليه عشان طمعانه فى النظر لوجه ربنا يوم القيامة ومكنش لوحدى انا وبابا وماما واخوااااتى وصحابى وكلنا نبقى مع بعض

ارجوك يااستاذ عمرو ادعيلى بلم اسرتى مع بعض كلنا وانه يرزقنى بالزوج الصالح اللى يعينى على كده ويكون مهتم بجد بالكلام ده

ارجوووك متنسااااااااش الدعاء بالاسم لعلى وعسى يستجيب منك ربنا

وعلى انا عندى 19 سنة اخر سنة فى الكليه ان شاء الله فاعندى طموح كتيرة جدا بس ياارب الاقى اللى يشجعنى عليها

ويارب ترد على مشاركتى المرة دى

عضو متألق الصورة الرمزية ابنة عائشة

السلام عليكم يا ابى ومعلمى
    تعليقى على الحلقة لم اكتبه لانى ساذهب لمشاهدتها الان ولى تعليق لاحق ولكن لى سوال لحضرتك انا ليا اتنين صحبات هما فى نفس ينى حدود 17 سنة وهما نشاوا نشاة اسلامية ويقال عنهم انهم متديينين ولكن هما عندهم مشكلة وهى انهم بيحاولو يصلو للجوهر اللى يخليهم يعبدوا ربنا جدا وبحب شديد وجلسوا عشان يصلوا وذكروا حاجات كتيرة ور النية والقران بس ما عرفهوش هم عارفين ان دى حاجات صح بس هم ما عارفين ازاى يستخدموها وواحدة منهم امبارح كانت فى صلاة التراويح تبكى لانها لا تجد حلاوة الصلاة ولا الايمانوبالليل واصلت هذا البكاء مع العلم انها محربة حلاوة الصلاة والدعاء مرات كتيرةبس لا تدرى ايه اللى حصل و ما عارفين يعملوا ايه والموضوع ده مضايقهم جدا ومؤثر عليهم وبيخليهم ينظروا ان اى حاجة مش جلوة تحصلهم لاننهم بعاذ عن ربنا مع انهم بيبحثواواحداهم ابتدت تفقد الامل وهم عاوزين يعرفوا هل ده امتحان ام غضب ام هم ما بحثوا بجد وخاصة الان وهم يسمعوا برنامح معز مسعود وغيرانيين ازاى هو وصل للحب ده وهم لسة وتكاسلهم احيانا بيضايقهم بيجاهدوا بس ما قدرين يثبتوا على صلاة الفجر او القيام ولا يعلمون الجوهر اللى يخليهم يصلوا لربنا بجد ويخافون من النفاق لان الناس تراهم ملتزميين وهم يحسون القصور وهم ترددوا لغاية ما خلونى اكتب لحضرتك الريالة عشان ما عاوزين يحسسوك بخيبة امل خاصة انهم من تلاميذك

التعديل الأخير تم بواسطة ابنة عائشة ; 04-10-2007 الساعة 10:29 PM
    لا اله الا الله محمدا رسول الله

عضو متألق الصورة الرمزية nehad_tariq2002

بجد بجد حلقة رائعة جدااااااااااااااااااااا وفوق الرائعة كمان بس للأسف فكرتنى بالأيام اللى كان شمل العيلة بتاعتنا ملموم ومتجمع فيها ...كانت ايام لا تعوض والله... وخاصة ان جدتى بنت لنا كلنا عمارة واحدة اتولدت لقيت نفسى فيها مع عماتى وأعمامى وأولادهم لكن للأسف بعد وفاتها بسنتين كل واحد بقى فى طريق وبدت الخناقات والمشاجرات من الكبار والصغيرين لدرجة ان لأمور وصلت اننا ممكن نشوف بعض فى الشارع ونحاول نتهرب من ألتقاء الوجوه ببعضها والأزيد انه فرح بنت عمى اللى كلنا كنا مستنينه وانا أولهم وكنا بنحلم اننا نشوفها فيه عروسه والكل حواليها اتجوزت ومفكرتش لا تعزمنا ولا تعزم عمها ولا ولاد عمها ...وكل واحد بيدور له على سكن مشتقل ليه واحنا اول الناس وهنسيب العمارة الجميلة اللى اتربينا فيها كلنا وكانت مليانا بضحك ولعب بناتها وأولادها كلهم أخوات قلبهم كان على قلب بعض
    والله العظيم انا حاولت أصلح العلاقة بينا بس حسيت انى اتهنت فى رد الفعل بعد ما نزلت لبنت من بنات عمى صالحتها وأخدتها وخرجنا وبعدها بيومين تشوفنى فى مدخ العمارة تدور وشها الناحية التانية.أنا بجد مش عارفة انا كده مقصرة قدام ربنا ولا لأ؟؟؟ بس اللى متأكدة منه أنه عمر الأيام الحلوة ما هترجع تانى

التعديل الأخير تم بواسطة nehad_tariq2002 ; 06-10-2007 الساعة 12:40 AM

عضو جديد الصورة الرمزية الهام الاصيل

استاذى عمرو خالد حلقة النهاردة عن صلة الرحم كانت رائعة ومفيدة جدا واحب اقول لحضرتك انى من قبل رمضان حاولت اقرب من اقاربي ولكن عن طريق اولادهم الى سنى قريب منهم وبالفعل حسيت انى بعمل حاجة حلوة اوى وهما كمان كانو سعداء جدا بقربنا من بعض وكمان حاولنا اننا نستغل قربنا من بعض فى بعض الاشياء المفيدة فكنا مثلا نتفق على اداء بعض العبادات مع بعض مثل صيام النوافل وختم القرأن والمناقشة فى بعض الموضوعات المفيدةو اننا نحاول نعمل طاعات كثيرة وفعلا حسيت فى الفترة دى ان قربنا من بعض كان مفيد جدا وعايزة اقول لكل الشباب ان انتو لكم دور مهم جدا فى لم شمل العيلة وبجد حاولو بصدق واكيد ربنا هيبارك لكم .

أنا لست محبط ولكن هل تظن ولو للحظة أن يختفى هرم خوفو من مكانه أستاذى لقد أختفت صلة الرحم فأرنى فى حلقاتك القادمة كيف نعيدها كلامك حلو وجميل ولكن الفعل من أتجاهنا صعب صعب لأبعد الحدودهل لك أن تقوى عزيمتنا

عضو مجتهد

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته الحلقه يا استاذ عمرو اكثر من روعه وجايه على الجرح فعلا و كنت كتبت لحضرتك مشاكره ويا رب تشوفها قبل م اشوف الحلقه و بجد كل ال كنت بتمناه حضرتم قولتو انهارده
    انا عنيت اوى ان مفيش حضن لعلتى الكبيره و اتعرضت للظلم الشديد في جوازي من علتى واقرب الاقربين و من ارحمنا قطعونا وطعنونا اما الناس جميعا
    ظلمونا وفرقو بينى وبين من كان سيكون زوجا لي
    انا نفسي وبتمنى احقق حضن العيله ده مع زوج صالح وعيله تانيه صالحه بجد
    نفسى ولادي يجدو حضن العيله واعيش في بيت عليه
    في وسط جد وجده و عم وعمه لولادي
    ادعيلى ادعيلى محتاجه دعائك محتاجه انسى كل ال اتعرضتولو من اقرب الاقريبن من اعمامى و من ابن خال بابا ال كان سبب جوهري في فساد و فركشه زواجى بسبب ابن خال بابا و مراته ال هيا خالت ال كلن خطبيى
    ادعيلى ادعيلى ادعيلى اعيش الجنه في بيوتنا مه زوج وحمى و اوخوات زوج يكونو رائعين
    وان يعوض صبري خير
    ابنتك المجروحه الحزينه المظلومه الراجيه فرج الله
    مريم

عضو مجتهد

الاسم :مروة أخرس
    من سوريا
    سؤالي هو أني بالفعل أحب أجواء العائلة كثيراً ودائماً أسعى لصلة الارحام ولكن للاسف لانلبث أن نخرج من مشكلة حتى ندخل بالاخرة ورغم كل هذا اني عندما ألقا أقاربي أسلم عليهم جميعاً رغم كل مايحصل فماذا أفعل وجو الاختلاط بعائلتي كثير وانا لاأفضله والذي يجمعنا مناسبات وانا لاأحضرها
    هذا هو سؤالي
    والسلام عليكم

عضو مجتهد

للاسف كل كبراء العوائل كانو اساس المشكله في فركشه جوازي و وقفو يتفرجو على الطعن وقطيعه الرحم وكل واحد بقى همو مصلحه نفسو

ألف شكر للاستاذ عمرو خالد....وحلقة اليوم كتير رائعة....وانا بتمنى من كل انسان عنده عائلة كبيره انه ما يضيع الاحساس فيها انا فلسطينية وكل عائلتي الكبيره بالاراضي المحتلة(فلسطين) وكم اتمنى ان اكون قريبه منهم بس الحمدالله عم بحاول اكون بجانبهم قدر الامكان .............

ارجوا من الكل ان يدعوا للاهل بفلسطين وانه الله يلم شملهم...........

وجد الف شكر............

عضو مجتهد الصورة الرمزية houralganaa

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته محجوز

عضو محترف الصورة الرمزية أم عمرو و رامى

New إقتراح للم الأسرة الكبيرة زى أيام زمان

إقتراح
    أستاذنا عمرو
    إخواتى فى الإسلام
    عندى فكرة نساعد بيها نفسنا للم شمل الأسرة بس محتاجة مننا نبطل حساسية و نبدأ بنفسنا من غير كسوف ..
    إحنا العرب مشهورين بالكرم , و كنت بحكى لإبنى إننا فى مصر كان عادى جدا عندنا نبقى قاعدين و فجأة تقول لنا ماما " ما تيجوا نروح نتغدى مع تانت فلانة أو أونكل فلان " أو نبقى فى زيارة لحد من أقاربنا و يمسكوا فينا فنبات , أو نبقى بنفطر و نلاقى أصدقاء داخلين و يفطروا معانا .. فإبنى قال لى " الله يا ماما . دى تبقى عيشة حلوة أوى " ..
    أنا زمان كنت بشعر إن مصر كلها أسرة واحدة ..
    لكن دلوقتى الدخل بقى على القد و كل أسرة يادوب مكفية نفسها مهما زاد دخلها لكثرة متطلبات الحياة , و فى نفس الوقت أصبحت العزومات للمنظرة مش للكرم , حتى الأفراح , و الأقارب ما باقوش يتقابلوا إلا فى الأفراح و المياتم ..
    ليه الأسرة ما تحجزش فى رستوران أو نادى أو هوتيل للفطار أو السحور و بيبقى سعر الوجبة محدد و معروف و كل واحد يتكلف ثمن أسرته الصغيرة ( الزوجة و الزوج و الأولاد فقط ) و يبقى الغرض بس إن العيلة الكبيرة تتجمع .. متهيألى السعى للم الأسرة الكبيرة عليه ثواب حتى لو ما صرفناش عليهم فلوس .
    بس بقى الكل يتفق على وجبة فى نفس حدود التكلفة علشان ما يبقاش فيه مجال للمنظرة .. و كمان الفرع الأغنى يدفع كل واحد منهم و لو 10 جنيه زيادة و تتجمع علشان تضاف للفرع الأفقر من غير ما يشعروا ..
    و بكدة لا يبقى حد إتكلف حاجة فوق طاقته , و لا يبقى حد ملزم يرد عزومة و هو مش قادر , و العيلة كلها تتقابل و الأولاد يعرفوا بعض و تحصل ألفة بين الأهل و شوية شوية ترجع لمة العيلة بتاعة زمان ..

أنا و جوزى لما كنا فى لندن كنا إحنا و زمايلنا المصريين بنخرج دايما سوا كلنا - أكثر من 10 أسر - الرجالة تتفق أقصى إمكانية لتكلفة الواحد كام .و حد فيهم يحجز و نخرج و نتبسط مع بعض لغاية ما بقينا أكتر من الأهل , و مازلنا نفعل إلى الآن بعد ما رجعنا بلدنا ..
    كمان فيه فكرة " الدش بارتى " : كل زوجة تعمل صنف واحد فقط من الطعام - بالإتفاق بين الزوجات - و العائلة الكبيرة تتقابل فى أكبر بيت فى العيلة أو كل مرة عند حد بشرط أن تكون الأكلات مقدمة فى الأطباق و الصوانى الفويل منعا للمنظرة و الحساسية لو حاجة ضاعت أو إتكسرت ..
    إيه رأيكم ؟ مين يبدأ معايا ؟

لم الأسرة الصغيرة ثم لم الأسرة الكبيرة فلم الأمة بإذن الله تعالى يارب ..آمين

الصورة الرمزية طاعه الله الدائمه

افتراضي رائد نهضه الامه

استاذى الفاضل
    جزاك الله خيرا كالعاده حلقه اكثر من رائعه
    بصراحه اهم حاجه لمه العيله واى بيت محتاج لمه العيله بس للاسف مشاغل الحياه
    بجد انا بحب عيلتى جداااااااااا
    وبحاول انا وبابا نزور قرايبنا كتير الحمد لله
    بس بطلب من حضرتك طلب انك تدعيلى بطاعه الله
    ورسولهوياريت حضرتك تكون معانا بعد رمضان
    وكل عام وانت بخير

الصورة الرمزية جمال الجنة

Icon23

السلام عليكم .
    أخي العزيز شكرا علي موضوعك الهام "صلة الرحم" والله أنا لغاية دي الوقت مش عارفة إزاي أشكرك فمواضيعك في الصميم تلم شملنا و تنبهنا لأمور كنا غافلين عليها ونعيد حسباتنا مع أهالينا و نغير أسلوب حياتنا إلي الأحسن ونجدد النوايا .
    عن أبي هريرة رضي الله عنه قال : قال رسول الله صلى الله عليه وسلم :

[ من كان يؤمن بالله واليوم الآخـر فليـكرم ضيفه ، ومن كان يؤمن بالله واليوم الآخر فليصل رحمه ، ومن كان يؤمن بالله واليوم الآخر فليقل خيراً أو ليصمت ] رواه البخاري.
    عن أنس رضي الله عنه قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم :

[ من أحب أن يبسط له في رزقه ، وينسأ له في أثره ، فليصل رحمه ] . رواه البخاري.

فعن النبي صلى الله عليه وسلم أنه قال : [ يأيها الناس أفشوا السلام أطعموا الطعام وصلوا الأرحام وصلوا بالليل والناس نيام ، تدخلوا الجنة بسلام ] رواه أحمد والترمذي وابن ماجه.

جزاك الله خير أخي في الله "عمرو خالد" وربنا يديلك علي قد نيتّك

عضو مجتهد

[align=center]ربنا يعزك يا استاذ عمرو والله إني لأدعو الله عز وجل أن يثبتك ويرفع من قدرك وذلك لأنك تدعي إلى معرفة طريق الله بالحكمة وبالكلام الطيب السهل والذي يدخل القلوب بل ونتأثر بهذا الكلام لنجعله فعل جميل ليفرح بنا رسولنا الكريم . لعلك لن ترى كل من في المنتدى وما بينك وبيننا هذه السطور القليلة والتي نتواصل فيها مع حضرتك .. ولكن إن شاء الله والله إني لموقنة بأن الله عز وجل سيجمعنا كلنا في الجنة ان شاء الله .. وأنا أتمنى أن حضرتك تقرأهذه السطور لتبلغ عني كل من في المنتدى بأني أدعو الله عز وجل أن يجمعنا كلنا في الجنة مع الحبيب المصطفى على حوض الكوثر اللهم آمين.[/align]

عضو جديد الصورة الرمزية الهام الاصيل

استاذى العزيز عمرو خالد انا سعيدة جدا بلقائك معانا يوميا والحقيقة انا شفت رؤية النهاردة وعايزة احكيها لحضرتك:
    انا شفت وكانى بتفرج على شاشة زى التليفزيون وشفت فيها( سيدنا محمدصلى الله عليه وسلم وهو يلبس ابيض ويركب حصان ابيض ويجرى به وقلت فى نفسى هو سيدنا محمد لسة عايش معانا طيب ليه مش بيكلمنا او بيظهر لنا وكان فين كا المدة دى وبعدين شفت الرسول وهو بيجري بنفس الحصان ولكن على نفس الطريق موجود سيارات لنقل الحجاج والرسول يجرى بجوارهم بحصانه الابيض وهم بنظرون اليه من النوافذ وقلت وقتها لماذا لا ياتى لنا الرسول ويحدثنا ونحدثه فسمعت من يقول ان الرسول لم يكلم احد الا اثنين جلالة ملك المملكة العربية السعودية والاستاذ عمرو خالد الذى ذهب اليه وقضى معه ليلة كاملة وكان ذلك ايام المحنة التى مررت بها وخروجك من مصر,واستيقظت من النوم وانا فى غاية الدهشة والسعادة, ولا اعرف معنى هذه الرؤئة ولكن اشعر انها خير ان شاء الله.

عضو جديد

Smile

سيدي وأستاذي الكبير، ربنا يعزك ويباركلك في بيتك وعمرك

التعديل الأخير تم بواسطة bob_684 ; 04-10-2007 الساعة 11:08 PM

صفحة 3 من 5 الأولىالأولى 12345 الأخيرةالأخيرة

معلومات الموضوع

الأعضاء الذين يشاهدون هذا الموضوع

الذين يشاهدون الموضوع الآن: 1 (0 من الأعضاء و 1 زائر)

المفضلات

المفضلات