العاب فلاش

صفحة 5 من 5 الأولىالأولى 12345
النتائج 81 إلى 100 من 100

علم الدولة : Users Country Flag

لم أستطع المشاركة فى حلقة أمس على الهواء لظروف النت لكن استمعت لها اليوم واحتفظت بها على الجهاز ، وأذكر لحضرتك موقف حدث لى منذ يومين وهو أن ضاقت بى الحياة ووجدت نفسى أقف فى الشرفة أنظر للسماء وأبكى بكاء حار وأقول لربنا ( يارب أنا بأتذلل لك فأقبل ذلى لأنى ماليش غيرك يارب أقبل ذلى وفرج كربى زاكشف همى وغمى بحق ذلى ليك يارب ) وأتمنى أن يكون ربنا قبل ذلى والحمد لله بعدها حسيت براحة وأن ربنا برًد قلبى بحلاوة جميلة
    أنا كلمت حضرتك فى أول يوم عن خلافى مع زوجى وذكرت حضرتك أن من على خلاف مع أحد أن يتصل به ويزيل الخلاف لبلو ليلة القدر وفهمت أن حضرتك بترد على رسالتى دون ذكر اسمى وأشكر حضرتك لكن بجد أنا مش قادرة زوجى أهاننى وجرحنى قوى أنا وأهلى وإذا كنت حضرتك بتتكلم اليوم عن صلة الرحم فحضرتك تقول ايه عن أب قاطع صلة رحمه بابنه الوليد البالغ من العمر 3 أشهر وأنا اللى كنت بأساعده قبل خلافاتنا فى صلة رحمه مع أهله مع والديه وأخواته ازاى حضرتك تطلب منى أنى أبادر بأكلمه وأنا اللى عايزة أحس بحبه سلوك وأفعال كما حضرتك ذكرت فى الجنة فى بيوتنا .. انا عارفة أنى ممكن أكون مقصرة من وجهة نظرك وأن لازم أبغى وجه ربنا من الاتصال لكن فعلا مش قادرة جرح المرأة فى مشاعرها خاصة من زوجها لا يمحيه إلا فعل قوى جدا من الزوج خاصة أن حضرتك عارف أن الستات مابينسوش القسوة والجفا ... أنا مش عافة أعمل أيه فياريت حضرتك تتيح لى فرصة للقاء حضرتك إذا سمح وقتك وأعرف إنه طلب يطلبه الكثيرون لكن من فضلك حاول ... وأرجو من جميع الأخوة والأخوات فى المنتدى أن يدعو لى فى هذه الأيام المباركة بصلاح الحال وأن يكتب ربنا لى مافيه الصالح والخير وأتمنى أن ترد عليا اليوم فى حلقة النهاردة او كتابة عن طريق المنتدى ولا تنسانى فى دعاءك بحق حبك لرسول الله
    هيدى

عضو جديد

salamu alaikum my dear brother
    today's episode was soo nice mashAllah..elhamdulelah I love my family a lot and I always do selat ra7em elhamdulelah
    Even though I live abroad, I always ask about them through email, phone, messges, etc..elhamdulelah
    And when we go back to Egypt, we always meet together elhamdulelah and have family meetings in our houses
    inshAllah we will stay this way forever and for the next generations to come as well

I just have one question for you, have you been making dua for me like I told you to?? please don't forget me from your dua these last ten blessed days. because I really need it
    ba7ebak fellah wallahi. and I can't imagine my life with you
    jazaka Allah kul khair and may Allah bless you
    fe amanellah
    your daughter

التعديل الأخير تم بواسطة i luv islam ; 05-10-2007 الساعة 03:07 AM

عضو متألق الصورة الرمزية ريناد الجنة

بسم الله الرحمن الرحيم
    الحلقة حلوة اوى وجميلة جدا وعجبيتنى وفعلا العلاقات الاسرية بين الناس بقيت في النازل ده فيه اخوات الباب قدام الباب ومش بيكلموا بعض وطول الحلقة جاى شخص في بالي حد كنت بحبه اوى تقريبا هو اللي مربينى ولاسف المشاكل وكلام الناس خلتنى ليا فترة مش بشوفه بس والله انا بدعى من رمضان اللي فات انى اقدر اشوفه ومازلت بدعى وواثقة انى ربنا مش هضيع كل دعواتى ليه اما بالنسبة انى اتصل بالشخص ده فده مستحيل خصوصا انى اكيد هبقي صغيرة في نظره 15 سنة وكمان المشاكل كبيرة اوى لدرجة انه ممكن يقفل التليفون في وشى ودى يبقي اقل حاجة عاملها ربنا يهديه ويصلح الحال يا رب

عضو مجتهد

بسم الله الرحمن الرحيم

احتراماً لرغبة الأخت سكرتير البرنامج في عدم تكرار المشاركة فإنني أدمج ما أريد كتابته في مشاركة واحدة حتى لو طالت عليكم بعض الشيء ..

أولاً .. بالنسبة لحلقة صلة الرحم ..

1 ) كثير من الناس يقومون بما يسمى الجمعيات المالية بين أفراد العائلة .. أي أن كل فرد يدفع مبلغاً محدداً ( 1000 ليرة سورية مثلاً ) كل شهر أو كل أسبوعين .. ليأخذها أحد المشتركين في الجمعية .. وتكون الزيارة عند من يأخذ المال .. أعتقد أنها طريقة معروفة عند الجميع .. فأنا أرى أن هذه الطريقة تجمع بين صلة الرحم والتعارف من جهة ونوع من أنواع التكافل الاجتماعي من جهة أخرى .. ويا سلام لو رافق هذه الزيارة ختمة قرآن أو درس ديني أو أي شيء يضفي على الزيارة مسحة دينية .. يكون أصحابها قد ضربوا ثلاثة عصافير بحجر واحد ( والثلاثة قد أصيبوا )

2) في أحد ردودكم عن موضوع لإحدى الأخوات صنـَّفتم الصديق قبل العائلة .. والجميع استغرب منكم وقتها هذا التصنيف وأنا منهم .. فهل ما زلتم على تصنيفكم ذاته ؟؟..

3 ) ذكرتم في هذه الحلقة قصة غريبة جداً عن النبي صلى الله عليه وسلم ما عرفناها من قبل بل عرفنا ضدها .. وهي قصة النبي صلى الله عليه وسلم مع ابني عمه عتبة وعتيبة ابني لهب .. فكلنا يعرف أن النبي صلى الله عليه وسلم قد دعا على أحدهما لما أغلظ مع النبي صلى الله عليه وسلم القول .. فاستجاب الله تعالى دعاءه وأكله سبعٌ من السباع .. وربما كان ذلك قبل فتح مكة .. فاستغربتُ جداً من القصة التي ذكرتموها .. فما مدى صحة هذه الواقعة ؟؟..

أما النقطة الثانية .. فهي بشأن الحوار اليومي للأستاذ عمرو ..

لماذا لا تعرضون في الموقع كل يوم حوار الليلة السابقة .. فبسبب الضغط الكبير الحاصل على الموقع في اللحظة ذاتها فإن الاتصال لا يتم والرسالة لا تصلنا .. في حين أنني استمعت إلى لقطات من هذا الحوار في اليوم الأول وكان مما سمعتـُه أن الأستاذ عمرو قد وعد في وضع هذا الحوار في اليوم التالي وذلك إجابة لأحد الأسئلة التي وردته في هذا الموضوع ..

أرجو الاهتمام بهذا الموضوع .. وفقكم الله وسدَّد خطاكم

عندما أشعر بالسعادة والفرح .. أضحك ملء قلبي وفمي .. وعندما أشعر بالحزن والتعاسة ..أبكي فألتجئ إلى حضنكِ يا أمي .. الحضن الذي يزيل عني كل همٍّ وغم .. ويحتويني بكل ما فيه من عطفٍ وحنان فأحس بالأمن والاطمئنان .. كيف لا .. وليس في العالم أكثر حباً وعطفاً منكِ يا حبيبتي .. أيتها الكبيرة كالجبال .. والحنونة كأمهات العصافير ..
    عهداً عليَّ بإذن الله لن أنساك - ما حييتُ - يا أمي

عضو مجتهد

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    بارك الله بجد يا ابى قبل استاذى ومعلمى ما شاء الله عليك الحلقه رائعة يا استاذ عمرو
    كان نفسى اقول لحضرتك بجد انى كل لما بشوف حضرتك او بسمع لحضرتك حاجة بفتكر نعمه ربنا عليا انه وقف حضرتك فى طريقى

والحلقه فعلا جت على الجرح يا استاذ عمرو من زماااااااااااااان كنا بتجمع وانا صغيرة اوى يعنى لكن دلوقتى مفتش كتير ولا حاجة انا 18 دلوقتى لكن للاسف وفين وفين لما بنشوف بعض او بنسال على بعض كل واحد بيقول يله نفسى
    بقعد اتحايل على بابا نروح المصيف مع اريبنا كلنا نبقى مع بعض يقولى لا مش عايزين وجع دماغ وديما نصر نبقى لوحدنا وبقى اخواتى دلوقتى مش بيحبوا اصلا يبقوا مع العيلة فى اى حاجة حتى فى العيد ادعلنا يا استاذى

وللاسف يا استاذ عمرو احب انقل لحضرتك راى ناس كتير ان فى كتير مش بيشوفوا البرنامج وبيقولوا اصل مكنش ينفع يبقى فى رمضان احنا عايزين ايمانيات للاسف
    وانقل لحضرتك حاجة تانية جميله ان بجد وجود تامر حسنى ومحمد محى بجد لفت انتباه ناس كتير وبجد خطوة يعنى ربنا يبارك لحضرتك فيها وكتير اوى بيقولو ان حضرتك ان شاء الله هتفضل ورا تامر لحد ما يكون اديه فى ايدينا يا رب ان شاء الله
    ربنا يبارك فى حضرتك ويعزك ويعر بحضرتك الاسلام وبجد يا بخت على وعمر بحضرتك وانا بعتبر نفسى ابنتك (يا ريت تقبلنى )
    ابنتك :ندى

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته جزاك الله خيرا ان شاء اللهحلقة كالمعتاد من حلقات حضرتك فوق فوق فوق الممتازة والرائعة موضوع صلة الرحم ده ناس كتير مش حاطاه في حسابتها بس الحمد لله رب العالمين انا بسعى والله انى احققه ادعيلى حضرتك لانى فعلا محتاجة الدعاء من حضرتك انا في تانية ثانوى ادعيلى ربنا يكرمك وادعيلى انى احاول انظم وقتى وانجح وبتفوق علشان قبل ما بابا وماما يفتخروا بيا افتخر بنفسى قدام ربنا وقدام نفسى علشان احقق نيتى من نجاحى وتفوقى انى عايزة اوصل لرلضى ربنا وبابا وماما عنى وبيهم حوصل ان شاء الله للفردوس الاعلى ادعيلى ربنا يكرمك جزاااااااااااااااااااك الله خيرا كثيرا انا عارفة بجد انى رخمة كل ما اكتب توقيع او رد اطلب من حضرتك طلب اسفة مرة تانية جزاك الله خيرا كثيرا وجعل جمع شمل الامة على يدك ان شاء الله

عضو مميز الصورة الرمزية روح المحبة للحبيب

Icon23 على طبق من ذهب!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

استاذي الفاضل انا كنت علقت على حلقة ليلة امس وحكيت انها مش النا لكن حضرتك بحلقة اليوم سطلتنا كانت جامدة وقوية هزت كياننا وكانه واحد بهزنا وبقول يا قاسيين ويفضل يهزنا والله حسيت انه خلص اخذت جهنم وعلى طبق من ذهب والعياذ بالله طبعا لكن من كثر ما احنا مقصرين حسيتك بتقدملنا جهنم وبتحكيلنا اتفضلوا لو عايزينها كملوا قطيعتكوا ياه لهدرجه غالية الرحم واحنا من سنين مقاطعين وما بنسألش على حد وكل واحد فينا بحاله يارب يعينا على صلة الرحم حضرتك وصلتلنا معاني اول مرة بنسمعها او يمكن اسمعناها لكن عمرها ما تعلقت بقلوبنا كما اليوم.
    استاذي الفاضل احنا اعمامي دائما بجتمعوا مع بعض واولاد عمامي واخواني لكن احنا البنات بضل النا وضع خاص بحكم بنات يعني مثلا انا من اربع سنين وانا مشغوله بدراستي ونادرا ما ازور حد لكن الحلو بالموضوع انهم بزوروني صدقني الحمل ثقيل جدا علينا انا مش سائل عن خالتي لحتى اسأل عن اقارب والدي او والدتي بعرف انه احنا وحشين زياده لكن والله عزمنا النية ويارب يوفقنا يا الله كلها اكم شهر واتخرج وازورهم ما تحكيلش من هالحظه لانه عندي مشروع تخرج ومشغوله فيه لكن ان شاء الله بالتليفون انا شيفاك زعلان وامعصب لكن ما اتخفش مبدأيا بس بالتليفون وبعدين ان شاء الله نبدأ بالعملي .
    والحمد لله انه اعرفنا قبل ما انموت والف حمد وشكر لله وبعد هيك شكرا لك يا استاذنا عمرو ربنا يعزك ويكرمك ويوفقك لكن والله اوجعتنا وادمعتنا واخفتنا
    يارب يارب يارب ساعدنا على صلة الارحام يارب قرب قلوبنا وجمعها بعد شتاتها ووحدها على طاعتك يارب آآآآآآآآآآآمين

عضو جديد

ماذا عن حال الأجيال التي نشأت في الغربة .... لا يعرفون أقاربهم إلا بالأسماء..... خاصة إن كانت العائلة كبيرة نوعا ما ...... تصل مين والامين......!!!!!!

عضو جديد

بسم الله الرحمن الرحيم
    الأسرةجوهرة ثمينة نحن لن نعرف قمتها والله والله احب اسراة كثيرا
    ربي عيش امي وارحم ابي

عضو مجتهد الصورة الرمزية متفائلة في زمن اليأس ..

ارجوكمـ انا راح اموت عاوزة اسمع المحاضرة ..
    كيف اقدر اسمع الحلقة
    التسجيل ما يشتغل
    ارجوكمـ اعطوني رابط الموضوع الي سمعتو منو الحلقة ..
    وبارك الله فيكمـ.......

يا فاطمة الزهراء ادخلي على الصفحة الرئيسية وانقري على المكان المكتوب فيه هذا الموضوع تم انقري على المكان اللذي كتب للدخول على الحوار الحي انقر هنا

عضو محترف الصورة الرمزية abobkr2006

الحلقة قـــوية جدا جدا..و فعلا لازم يكون صلى الرحم شئ اول فى حياتنا على الاقل لو اطفال و كبروا وسط صلة الرحم هيكون فى حضن يحتضنهم اكيد....

شكرا جزيــــــــــــــــــــــــــــــــــــلا يا استاذ عـــــــــــــــمـــــــــــــــــرو و جزاكـ الله كل خيييير يــــــــــآ رب

عضو مجتهد

[align=center]اللهم ونحن في هذه الليلة اعتق كل من على المنتدى الآن .. واجعله رفيق الرسول في الجنة .. واحشرنا جميعا في زمرته.. اللهم آمييين[/align]

Icon37

جزاك الله كل خير على كل حرف تقوله في نفع لينا.انا يمكن اول مرة اشترك معاكم بس انا بعت رسالتين قبل كده بس يمكن انا لسه مكنتش بعرف ابعت ازاي
    الحلقة حلوة طبعا جدا بس انا ليا سؤال انا بطبيعتي محبش الاجتمعات ولا احب ازور اقاربي حتى لما بيجوا مبطلعش اسلم عليهم واقعد في غرفتي وطبعا بابا بيزعئلي على كده بس انا يمكن انطوائية شوية مبعرفش اكلم مع الناس وحاولت اندمج شوية معاهم بس معرفتش.فهل كده يبقى حرام عليا وربنا يبقى غضبان عليا؟ ولو كده طب انا اعمل ايه؟ بالله عليك ترد عليا بس ياريت على المنتدى وميكنش على المشاركة الصوتية
    عايزة اسال سؤال تاني.ماما وبابا شبه لا توجد علاقة جيدة بينهم وده اثر عليا جامد على المذاكرة وكنت ساعات اخش غرفتي طول اليوم واعيط واقول لنفسي لي بابا و ماما كده وده كان بياثر معايا ساعات وانا في المدرسة كنت افكر كده كتير واحس بخنقه جامده معرفش اخد فيها نفسي وبعدين يغمى عليا ولما حصلت الحكاية كتير ودوني عند الدكتور مفكرين الي انا تعبانة جسميا وليس نفسيا .بس دلوقتي كل ما افكر اقول لنفسي هانت كلها شويه سنين وحد فينا يروح بس بعدين احس بالذنب الكبير ومعرفش اعمل ايه ارجوك قولي انا اعمل ايه لان انا تعبت وصبرت كتير؟بالله عليك ترد عليا لان انا محتاجة اجوبتك دي ضروري.وجزاك الله كل خير
    ابنتك نهى

التعديل الأخير تم بواسطة noha_mohamed ; 06-10-2007 الساعة 07:17 AM

في البداية جزاك الله كل خير لدعائك للعراق بالفرج القريب وطلبك من كل اعضاء المنتدى ان يدعو للعراق عسى ان تكون ساعة استجابة

اما بالنسبة لموضوع حلقة اليوم (صلة الرحم) ففي عائلتي الكبيرة النوعان من القطيعة قطيعة دائمية(من جهة اهل ابي) وقطيعة بسبب مشاغل الحياة(من جهة اهل امي ) لكني لن اتحدث عن عائلتي ولكن سوف اتحدث بصورة عامة عن صلة الرحم في بلادي الان
    في الحلقة تقول ان العائلة الكبيرة لا تجتمع فقط الا في الاعياد والافراح والماتم ولكن حتى هذا لم يعد يحصل في بلادي
    ففي السابق كانت القطيعة اختيارية اما الان فاصبحت اجبارية بسبب الظروف في العراق
    هل تعلم يا استاذي الفاضل لو ان احدا توفي من العائلة (عم او خال او ابن عم او ابن خال )ويسكن في مكان بعيد وان كان في نفس المحافظة فانه لا يستطيع الذهاب الى هناك ليؤدي الواجب وان ذهب مخاطرا بنفسه فانه يذهب لوحده ولا ياخذ احدا من عائلته خوفا على حياتهم .
    وكذلك الحال في الافراح فبذلك ازدادت المسافة بين الاهل واصبحت القطيعة امر اعتيادي فلا اعرف كيف يكون الحل في مثل هذه الظروف.
    فادعو يا استاذي الفاضل للعراق بان يفرج عنه هذه الغمة حتى يرجع الوئام بين العائلات وبين العراقيين لكي يصلوا رحمهم.
    وارجو من جميع اعضاء المنتدى ان يدعو للعراق وفلسطين وجميع بلاد المسلمين الذين هم في محنة

عضو جديد الصورة الرمزية مريم خليل

Post صلة الرحم

بسم الله الرحمن الرحيم
    السلام عليك ورحمة الله وبركاته يا ابي واخي ومعلمي واستاذي عمرو خالد.
    معاني رائعه نتعلمها كل يوم منك يا ابي عمرو في حلقاتك الرائعه, فما اجمل لم شمل العيله! فعندما اجلس مع اقاربي واتكلم معهم اشعر براحه كبيره وفرحه كبيره واشعر ان ربنا راضي عني وعننا جميعا.
    عندما كنت تتكلم عن صلة الرحم كنت فرحانه جدا لان اقاربي تربطهم علاقه رائعه فكل واحد يحس بالتاني ويسأل عنه ونحن نجتمع دائما تقريبا اعمامي وابناء اعمامي واخوالي وخالاتي. شيء رائع! واجمل من هذا كله لمة العيلة في رمضان عند الافطار يا له من شعور رائع فنحن لا نجتمع فقط لكي نأكل ولكن الجلسه معا على نفس الطاوله شيء رائع ويؤثر فيي انا شخصيا.
    واخيرا فجزاك الله خيرا يا ابي عمرو (اسمح لي ان اناديك ابي فأنا اشعر بهذا فعلا) ربنا ينصرك ويعزك ويكرمك وان شاء الله ترى اولادك علي وعمر من كبار رجال المسلمين المصلحين وربنا يحفظلك زوجتك علا العزيزه وربنا يقرب بينكمك كمان وكمان ويا رب يجعلك من اهل الفردوس الاعلى انت وكل من تحب وكل من يحبك يا صاحب رسالة الاسلام يا رسول النهضه.
    ادعو لي دائما ارجوك ادعو لي بالعزه والاخلاص وبالفوز بالفردوس الاعلى ومرافقة النبي صلى الله عليه وسلم.
    احبك في الله(والله شاهد على ما في قلبي) ومعا...نصنع الحياة بأذن الله
    ابنتك:مريم خليل

أمات الحب عُشّاقا...وحُبك يا رب أحياني
    ~ أحبك ربي ~

عضو مميز الصورة الرمزية ،حبيبة الرحمن،

بارك الله فيك وجزاك عنا خيرا ان شاء الله
    فى الحقيقة ان الحديث القدسى الذى يقول " خلقت الرحم وشققت لها اسما من اسمى فمن وصلها وصلته ومن قطعها فطعته" حديث طالما يؤثر فى كلما سمعته لانه يدل على عظم الامر واهميته فالصلة هنا اذا وصلت لن تكون بالعباد ولكنها ستكون برب العالمين , وقطعها هو انقطاع الصلة برب العالمين ,, يااااااااااالله الامر جد جلل وعظيم ,,

اخى فى الله عمرو

انى انتمى لعائلة كبيرة من ثمانية افراد لهم والحمد لله بروا وتزوجوا ورزقوا البنين والبنات منهم داخل مصر ومنهم بالخارج ,, الحمد لله اننا اسرة متحابة متقاربة ,, لنى الاحظ ان اخوتى اذين هم بالخارج اثكر قربا منى انا ووالدى عن اخوتى الذين هم معنا فى نفس البلد بل فى نفس العمارة ,, اخوتى طيبين لكنهم تغيروا بعد الزواج نعم هم يسألوا علينا ولكن على فترات كما انى ا احس بصدق سؤالهم عنى اشعر انه تأدية واجب , يأتون ويقبلون يدى امى ويسالونها الدعاء ثم يمضون الى حال سبيلهم لحظات قليلة لا تتعدى ثوان
    ما اريد ان اقوله باختصار اننى اشعر احيانا بالغربة وسط اخوتى فانا التى لم تتزوج بعد وابى وامى تجاوزا السبعين احس بالمسئولية تجاههم فى حين ان اخوتى المتجوزين نعم يسالون علينا لكن بشكل نظرى , بحس انهم لا يلقون بالا بالامر مجرد سؤال لا اكثر , عشان كده انا مش حاسة بوجودهم فى حياتى استقبلهم فى البيت كالغرباء لكن ليس هناك حوار متواصل بيننا , انا هنا اتحدث عن اخواتى الذكور تحديدا الى فى مصر لن اخوتى الذين هم بالخارج بار الله فيهم فبسؤالهم المتواصل وخوفهم علينا اشعر انهم معنا قلبنا وقالبا ودائما ما يوصونى بامى وابى وباخوتى الكبار رغم انى اصغر اخواتى

اريدك ان تقول رسالة لاخواتى عمرو ومنصور نعم هناك ظروف الحياة ومشاغلها لكن لا يمنع ذلك عن السؤال عن الام والاب مش تأديه واجب لكن بشغف وبشكل متواصل مش يسالوا عليهم بس لما يكونوا عايزين حاجة

وكمان رسالة لاخواتى عبدالله وهشام وعادل ان يجزيهم الله عن ابى وامى خير الجزاء

ورسالة الى امى الحبيبية فهى التى رغم مرضها التى تسال عن اولادها وتنشغل بهمهم اكثر مما تنشغل بنفسها وتوصينى انا واخواتى البنات ان نسال دائما عنهم ونسال عن احتياجاتهم ودائما ما تلتمس لهم العذر ,, انه قلب الام

واخيرا اسال الله ان يجمعنا انا وخوتى على الخير دائما وان يبعد عننا الشيطان وشركه واننا نكون صافيين من جوانا ونحب بعض فى الله ولله

ادعو لى اخى عمرو لى ولوالدى واخوتى بصلاح الحال وداعو لوالدتى بالشفاء وكذلك ابى وان يرزقنى الله بالزوج الصالح الذى ان احبنى اكرمنى وان كرهنى لم يظلمنى

جمعنا الله واياك فى الفردوس الاعلى ان شاء الله مع نبينا محمد صلى الله عليه وسلم

عضو جديد الصورة الرمزية دعاء الورود

قول الله حق من وصل الرحم وصله الله بالرحمة ومن قطع الرحم قطع الله عنه الرحمة انا ححكي موقف حصل معي بخصوص صلة الرحم انا لي عمة كانت دائما بزور العائلة اخوانها وخواتها وبتصل رحمها وعمرها ما زعلت من حد ولا قطعته والحكاية ان عمتي مرة بمحنة كبير تغربت وتعرضت لابتلاء كبير وما حدش كان جمبها من اهلها لانها سفرت وببلاد الغربة تعرضت للمحنة انا كنت بدعيلها باستمرار بقيام الليل ومرة ربنا فتح علية بالدعوة دي اللهم انها اي عمتي كانت تصل الرحم بالدنيا فلا تقطع عنها رحمتك وانت ارحم الراحمين وطلبت من الله ان كانت دعوتي وصلت ليها يحكيلي باي رسالة من عندوا ان الدعوة وصلت وما كنا خلال فترة محنتها بنعرف عنها حاجة قكعت اخبارها عنا وبعد شهر فرج الله همها وازال المحنة عنها وفي اول اتصال ليها معنا كنت انتظر ان تطلب تحكي معي لكن ماحكت معي وبتاني اتصال ليها طلب ان تحكي معي واول كلمة حكتها كنت بنادي عليكي كتير انادي باسمك راني رانيا ساعديني انا لحظتها بكيت بكاء شديد لان عرفت اد ايه الله بحبني واستجاب دعوتي وانو بعتلي رسالة انو دعوتي وصلت ليها ولما التقيت بعمتي حكتلي انا ما كانت علاقتي بيكي كتير قوية بس ما بعرف ليش كنت بنادي على اخوتي واحد واحد وفجاة ناديت اسمك بصوت عالي وطلبت منك تدعيلي حسيت كان الله مستجيب دعوتك انا حكيتلها انا دعتلك الدعوة دي اللهم انها كانت تصل الرحم بالدنيا فلا تقطع عنها رحمتك وانت ارحم الراحمين وحكتلها تاكدي ان ربنا اخرجك من محنتك لانك كنتي تصلي الرحم وانا حجاوب على سؤالك مين باخد نية انا حصل رحم عائلتي انا بحكيلك انا وصلت وبصل وحصل الرحم وقادرة على هدا الشي بادن الله تعالى واسال الله الاخلاص فيه وحكايتي مع صلة الرحم حكيات كتيرة والحمد لله كنت بتفرج على البرنامج واحكي انا دي انا وصلت الرحم الحمد لله انا بستناك استادي ندعي سوى

عضو جديد

بسم الله الرحمن الرحيم
    جزاك الله عنا كل خير يا استاذي الفاضل الحلقة جدا جملية وفعلا حسيت انه توجد اشياء لم نكن نعرها اهمية ولكنها من قطيعة الرحم

عضو متألق الصورة الرمزية هالة قواف

بسم الله الرحمن الرحيم

جزاك الله خيراً
    صلة الرحم وترابط الاسرة موضوع مهم
    ان اتواصل ومع اسرتي الصغيرة بالبيت
    ومع أقاربي خارج البيت
    ومع اخوتي من ابي وامي من ابي ادم وامي حواء كل البشر ؟؟؟؟؟
    اذا كان كل البشر اخوات فكيف اهلي واقاربي المقربين
    هذه قصه عن سيدنا معاويه ابن ابي سفيان
    دخل الحاجب على سيدنا معاويه وقال له أخوك بالباب ..
    قال سيدنا معاويه من أخي هل معقول ابو سفيان تزوج غير امي وانا لا أعلم ثم قال له ليدخل فلما دخل الرجل
    قال له سيدنا معاويه من انت
    قال الرجل أخوك
    قال سيدنا معاويه من لدن من
    قال الرجل من لدن ادم
    قال سيدنا معاويه اه رحم مقطوعه سأصلها ان شاء الله !!!!!
    سبحان الله
    الحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله

صفحة 5 من 5 الأولىالأولى 12345

معلومات الموضوع

الأعضاء الذين يشاهدون هذا الموضوع

الذين يشاهدون الموضوع الآن: 1 (0 من الأعضاء و 1 زائر)

المفضلات

المفضلات