العاب فلاش

صفحة 3 من 5 الأولىالأولى 12345 الأخيرةالأخيرة
النتائج 41 إلى 60 من 82
    الصورة الرمزية احمد_4
    علم الدولة : Users Country Flag

استاذى اكيد حلقة جميلة وروعة مثل اخواتها جزاك الله كل الخير وثبت قلبك وقلبىو قلوبنا جميعا واكبر امانيا ان اقابلك شخصيا يارب اوعدنى بهذه الامنية امين

عضو مجتهد الصورة الرمزية محبةللاسلام

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    استاذى عمرو ربنا يكرمك الحلقة حلوة جدا بس ابشرك الحمد لله تماااام يمكن ف البيت محتاجين زقة لقدام بس الحمد لله بيتنا كله ود الحمد لله وبمناسبة الحلقة دى على الزوجين انا اتعلمت كتير اوى من حاجة بابا عملها فى مرة كنت مسافرة انا وماما بس من غير بابا واختى عشان اختى كانت ف الثانوية العامة المهم لما رجعنا من السفر دخلنا بيت تانى خالص غير بيتنا ياااااااه بابا عمل حاجات تحفة ف البيت يمكن كلمة تحفة مش على كم اللى اتعمل لا على شكل اللى بابا عمله ونيته ف ان ماما لما ترجع تحس ان كل حاجة اتجددت عشانها وعمل نفس الكلام ده لما ماما سافرت الحج والمرة دى كنت انا اللى فى الثانوية العامة وجدد حاجة فى البيت ماما كانت فعلا عايزة تغيرها وماما بردو لما بابا سافر الحج كانت اختى ف الثانوية العامة "احنا واخدنها جامد" قعدت ماما توضب ف البيت لحد ما حسيت انى خلااااااص كل ده شغل ف البيت لييييه بس ما تخيلتش ان اثرها على بابا هيكون كده حسيت ان كلام الافلام بتاع زمان ده لما اتنين بيتزوجوا وبيروح الود ما بينهم وان العشرة مش بتفرق اصلا كله فعلا كلام افلام وتفكيك اسر وهدم مبادئ ربنا يكرمهم ويكرمك يا استاذنا يارب
    انا عايزة اعلق على الحلقة اللى فاتت بحاجة عشان حسيت ان حضرتك كنت متدايق اوى اوى

احنا حطينا الهدف
    الحمد لله
    انا من اواخر الردود بس اتمنى ان استاذ عمرو يشوف ردى
    المهم امبارح الساعة 12 كان فاضل 5 دقايق على الحلقة وكان ماما وبابا واختى وانا قاعدين سمعنا ال5 دقايق دول حضرتك كنت بتقول حط هدف لاسرتك، انا بتمنى نطلع ب 5 الاف اسرة، اكتر واحد متحمس للهدف هو اللى مسؤل يفكرنا كل شوية بالهدف.
    بس اول ما سمعت متحمس رفعت ايدى طبعا "مفيش هدف اصلا عشان اتحمسله" بس بعد الحته دى ماما قالت طيب يلا هنتفق على هدف طبعا انا فرحت اوى وقلتلها يلا وقعدنا وقلنا كل واحد يقترح هدف فماما قالتلى انتى ابدائى فاختى قالت عايزين ندخل الجنة مع بعض وبعدها نزلت كل الاهداف من عند ربنا قلنا هنحفظ القران ف سنة ونص باذن الله مع بعض وهنساعد بعض فكل حاجة وهناخد القرارات مع بعض.
    اهم حاجة طلعت اننا هنبقى واحد مش اربعة وطبعا منسيناش دعوة للتعايش اتفقنا هيكون فى اختلاف لكن مش خلاف و خناقة.
    اتفقنا نحسن علاقتنا بالعيلة كلها بس هنبدا بعلاقتنا احنا الاول
    انا واثقة ان الموضوع صعب لكن والله كل حاجة اتفقنا عليها بدات بنفسى وبحاول انفذها .
    بابا كان بيقول على الاهداف بتاعتنا شعارات بس فضلت وراه لحد ما اقنعته وبعدها رحت وقلتله احنا المهم عندنا انك تكون راضى "عارفة ازاى ءاثر عليه" بس والله انا نفسى من الاعدة دى اتغيرت انا كنت عارفة كويس اوى اننا بنحب بعض جدا وبابا مش عامل توكيل لماما خالص وحاسين بوجوده معانا لكن كان فى حاجة مهمة ناقصة الحوار ...ايوة الحوار كان ناقص كنا بنعد اتنين اتنين لكن مش اربعة قصدى مش واحد
    بجد اى حد يقرا الرد ده ادعولنا نكمل ادعولنا نحقق هدفنا مع بعض ياااارب.
    وجزاك الله خيرا يا استاذ عمرو ومتقلقش حضرتك وراك رجالة صعبة ايون صعبة بس احنا ف صناع الحياة اتفقنا مفيش مستحيل وعلمتنا نحط هدف لنفسنا لازم يكون واضح ومحدد وقابل للتنفيذ صح كده؟ يبقى خلاص هدفى يكون فى هدف لاسرتنا يتحقق ولا؟اكيد باذن الله هيتحقق وندخل الجنة مع بعض باذن الله.
    ليه ميكونش فى استقصاء عن هدف الاسرة ونعرف كام اسرة عملت الهدف ده و النتائج تتحط على الموقع كنوع من التحفيذ؟
    صناع الحياة
    معندهمش مستحيل

عضو محترف الصورة الرمزية *اللهم رضاك والجنة*

أستاذى العزيز عمرو خالد
    جزاك الله كل خير
    مجهود واضح
    جعله الله فى ميزان حسناتك وميزان حسنات
    كل من عمل فيه وشارك فى إخراجه بهذه الصورة المشرفة

وبصراحة موضوع الحلقة جامد جدا
    الحب بين الزوجين
    فى وقت أصلا معانى الحب فيه اختفت
    لكن يظهر فجأة بصيص من نور مصدره
    الجنة فى بيوتنا
    يقول لكل زوجين تعالوا نبدأ صفحة جديدة
    تعالوا نعيد معانى نسيناها أو فلنقل نتناساها
    فى زحمة الدنيا ومشاكلها

حضرتك ذكرت أمثلة كثيرة جدا
    وأحلى مافيها أنها نماذج من هم قدوتنا وأسوتنا
    فى هذه الحياة
    أمثلة من سنة نبينا وأصحابه رضوان الله عليهم جميع
    وكأن حضرتك بتقول لكل زوجين تعايشوا مع النماذج دى
    قريبة منك قوى سيروا على خطاها
    لى صديقة اسمها سمر كانت بتعاتب حضرتك إن حضرتك لم تلق الضوء بشكل كبير على حياة الأئمة الأربعة مع زوجاتهم وكيفية التعايش الأسرى فى برنامج دعوة للتاعيش
    لكن اليوم كانت الدعوة أكثر إيجابية

تذكرت أبى وأمى الحبيبين إلىّ لما أسأل حد منهم مثلا فى تفسير آية أو سؤال دينى فلا تكون الإجابة موجودة أو ربما غير متأكين فيها فماذا يحدث؟؟؟
    افتحى يا شيماء التفسير وشوفيها
    شيماء مش عارفة تدور..
    هاتى يابنتى الكتاب
    ويبدأ بابا وماما فى موقف بحب أشوفه جدا منهم
    إنهم يبدأوا يذاكروا سوا ويبحثوا عن الإجابة

موقف جديد لما بنسابق بعض كلنا بقى باب وماما وأخواتى لمياء وأسماء وطبعا أنا يعنى فى ختم القرآن

أستاذى الفاضل
    أعزك الله
    وسدد على الحق خطاك
    ورزقك الإخلاص فى القول والفعل
    ونصرك دوما لعزة الإسلام أنت وجميع دعاة المسلمين
    وبارك فى عائلتك وجعلهم قرة عين لك
    اللهم آمين

عضو جديد الصورة الرمزية canariya

افتراضي وصفة سحرية

الصراحة لا اعرف من اين ابدا وصفة سحرية بجد حلقة في غاية الروعة ربنا يكرمك يا استاذنا ياااااااااااااااااااه ده لو كل زوجين يتعاملوا بالحب والود ده تخيلوا حيصير ايه في الدنيا...

(( مِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَرَحْمَةً))

اللهم بلغ اسرتي وبلغ كل اعضاء المنتدى وبلغ ا.عمرو خالد ليلة القدر اولو اااااااااااااااااااااااميييييييييييييييييين

التعديل الأخير تم بواسطة canariya ; 03-10-2007 الساعة 11:24 PM

عضو محترف الصورة الرمزية *اللهم رضاك والجنة*

الذين يشاهدون محتوى الموضوع الآن : 96 ( الأعضاء 33 والزوار 63) ‏alshaimaa11, ‏crooky, ‏محبةللاسلام, ‏احمد_4, ‏حسيبة82, ‏OLA NAIF, ‏saramohmmod, ‏tamadour, ‏canariya, ‏توتوح, ‏xxnoha, ‏le_soleil_brillant, ‏SABBAH19, ‏shaazaaaa, ‏miss jawaher, ‏فتاوى على الهواء مباشر, ‏rereroro, ‏ابنة الخنساء, ‏imanebelkasmi, ‏حـبـة الندى, ‏amany_nana, ‏sun_sunne, ‏فتاة مؤمنه, ‏نورعامر, ‏ميروة, ‏العطاء^, ‏جمال الجنة, ‏seselia, ‏AHYH, ‏massaa, ‏sara_sarsoura, ‏شبيبة نحو المعالي

اللهم اعتقنا
    اللهم إنك عفو كريم تحب العفو فاعفو عنا
    اللهم اجمعنا فى الجنة
    اللهم آمين

عضو جديد

جزاك الله الف خير على هذا البرنامج وعلى كل برامجك التي بفضل الله غيرت حياتنا كثيرا
    وابشرك ان من أهافي ان شاء الله هو تقديم دورات مجانيه في تربية الأطفال والأرتقاء بالعلاقه بين الزوجين فارجوك ادعو لي باتوفيق والثبات والاخلاص لانني بحاجه للدعاء كثيرا.

عضو جديد الصورة الرمزية حسيبة82

السلام عليكم انا لم اشاهد الحلقة بعد ارجو استاذ الا تبدأ الحوار الحي حتى تنتهي حلقة المحور لاننا في الجزائر نتابعها بعد صلاة التراويح و هو التوقيت الوحيد المناسب
    جزاك الله خيرا

الصورة الرمزية حجابي حياتي

محجوز للردد بعدسماع الحلقة

الصورة الرمزية جمال الجنة

Post الرسالة وصلت.

السلام عليكم ......
    أخي العزيز " عمرو خالد" حلقة هادفة وفي الصميم لأنها تحدثت عن العلاقة بين الرجل وزوجته وكيف يجب أن تكون في إطار ديننا وقيّمنا الجميلة.
    عجبتني كثير الأمثلة الي د عمت بها كلامك و الإقتداء بحبيبنا محمد صلي الله عليه وسلّم.
    جزاك الله خير .
    ملاحظة..أجزم وأؤكد أنك نجحت في برنامك الإجتماعي الإصلاحي بنفس مهارة ونجاح البرامج الدينية .
    أشعر أنك قّربت أكثر من لب مشكل عالمنا العربي والإسلامي وطريقتك دي لقت صدي في بلدي الجزائر بحيث أني دائما أسأل الناس عن برنمجك " الجنة في بيوتنا "لجس نبضهم ولاحظت إن كثير من الأمور إتغيرت فيهم وفي طباعهم وبالتالي الرسالة وصلت والحمد لله بفضل نيتك الحسنة وصدقك.
    وأكيد إلي يخرج من القلب يصل بكل صدق إلي القلب.
    شكرا وجزاك الله أخي
    أختك في الله .......ياسمين........
    " ربي لا تدرني فردا و انت خير الوارثين"

¤°الفائزة الثانية بمسابقة التصوير 2°¤ ★*الفائز الثالث بأفضل صورة في مسابقة أبدع بكاميرتك لتصوير أجواء بلدك فى رمضان*★ الصورة الرمزية هبه الحمصي

أستاذي الفاضل الحلقة رااااااائعة ومفيده ومهمه في هذا الزمان زمن كتر في الخيانة زمن قل الحب بين الزوجين زمن كتر المشجارات بين الزوجين اللي بتأدي للطلاق وبكون السبب تافه
    كل اللي قلته في الحلقه حلو بس للأسف قليل من بسمع وبنفذ هالكلام
    لللأسف للأسف يا استاذ عمرو في رجال اذا عملو مثل ما حكيت بفكروا ان هاد بقلل من الرجوله الرجوله مو هيك بتكون بهالكلام بفكروا ان الرجوله هي بالضرب والصراخ على الزوجه والحب والغزل كلام فاضي

التعديل الأخير تم بواسطة هبه الحمصي ; 03-10-2007 الساعة 11:09 PM
    الى الموهوبين في سوريا شاركونا
    http://forum.amrkhaled.net/showthread.php?t=313585
    تفضلوا معرضي للتصوير الأول ما كنت متوقعة هيك الحمد لله
    http://forum.amrkhaled.net/showthread.php?t=372505

عضو متألق الصورة الرمزية nourgabrah

لا إله إلا الله

ana radit awel ma khalest el7ala2a w begad rabena ybarklena fik ammmmmmmmmmmmmmmmmmmmmminnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnn

حبيبي في الله وأخي الداعيه عمرو خالد
    يعلم الله أننا نحبك في الله ونحسبك علي خير
    أدعوك يا أخي الكريم بزيارة صفحتي وطلب الدعاء في العمره لك ولأهلك لأمة الإسلام فأنا سأقوم بآداء فريضة العمره بفضل الله سبحانه وتعالي يوم الجمعه وقدر الله لي أن تكون في العشر الأواخر - اللهم إنك عفو تحب العفو فاعف عنا -
    أستحلفك بالله أن تزور صفحتي لتري أمة حبيبك وتدعو معي لهم
    بارك الله فيك وأسكنك فسيح جناته
    http://forum.amrkhaled.net/showthread.php?t=149689

موقوف

Icon27 كنترول السعادة

بسم الله الرحمن الرحيم

ياه يا أستاذنا الكريم – رائع التعريف بالمستوى الرائع الذي عرفته لنا كيف هو مطلوب – ربنا كريم انه تعريفك للمستوى المطلوب للعلاقة بين الزوجين يكون هو المتعارف عليه في العالم كله قريبا ان شاء الله – وبعد ما العالم يعرف ماهو المستوى المطلوب على الازواج ان يتابعوا مع كنترول السعادة وكنترول السعادة يتطلب باستمرار ان يلتقي الزوجين والزوجين فقط ويعملوا تقييم الى اي درجة هم قريبين من المستوى المطلوب –

وبعد التقييم يشوفوا الاسباب لما هو مفقود وهنا للاسف يتهرب الكثيرين ولكن حفاظا على كنترول السعادة انه يفضل شغال لابد من مواجهة الاسباب بهدؤ والبحث لحلول تلك الاسباب ولو تطلب ذلك التعلم والمعرفة مش خسارة لتحقيق الوصول للمستوى الرائع والراقي الذي قد ذكرته انت في الحلقة

وبعد مايتعرفوا عن الحلول ولابد انها عديدة وكثيرة كل حسب احتياجه ان ينمي اي نقطة ؟ - يبدؤا بممارسة تلك الحلول بدءا بما يشعروا انه الحل الاقرب لقدراتهم و كمية وقتهم المتاحة واكيد ان شاء الله بذلك سوف يكونوا اقرب الى المستوى الرائع الذي ذكرته في الحلقة –

وهكذا يعاودوا تكرار تحديد وتعريف المستوى المطلوب – ثم التقييم – ثم ممارسة الحلول والبدائل والبحث عنها وانا على يقين ان خلال ممارسة الحلول والمحاولات سيكون هناك الكثير والكثير من القفشات – والبكاء – والمرح والجدال الاستفزازي الايجابي مما يجعلهم اكثر قربا لاكثر من المشاركات من خلال ممارسة الحلول والبدائل بنية حب واخلاص للوصول الى كنترول السعادة للمستوى الذي عرفتنا عنه في الحلقة ان شاء الله -

ولا ننسى اهمية ان نعرف كمية الوقت المتوفرة لدينا ونحاول ان نستخدمها لان الانتظار فترات طويلة زيادة عن اللزوم لعمل تقييم وبدائل وممارستها وفقا للمستوى المطلوب ( كنترول السعادة ) يجعل الموضوع قديما في فاعلية تأثير البدائل والحلول - والله ولي التوفيق

عضو مجتهد الصورة الرمزية shitat

الحلقتين السابقتين
    لم استطع ان ارغم نفسي على فعل شئ لم تحس انها تعمله بكل صدق
    لاني احسست بثقل كبير في داخلي
    ان مهمتي في الحياة تحت النظر
    تحت المساءلة
    بيني وبين نفسي ؟ كلا لم تعد بيني وبين نفسي في محاسبة خاصة فحسب
    فالعالم والله طبعا
    يراقب
    يطلب ثمرة العمل
    ومثل صمت مطبق
    توقف عقلي عن التفكير وترك عواطفي تتخبط
    "انا لست وحدي "لست وحيدة هذه الاسرة
    الكبيرة"
    فالمحاولات المصيرية
    بل ابسط المحاولات تحتاج لتكافل جماعي..لجهود جدية
    جدية جداً
    فهل الاخرون مدركون للامر؟
    لاهميته وعمق خطورته؟ ربما
    لكن اولاد اليوم اصحاب اهتمامات اخرى ليست تتلاقى واهتماماتنا
    والهدف يغدو صعبا ..بل شبه مهمة مستحيلة وبدل ان تركز في اصلاح العالم
    يصبح علينا اصلاح اسرنا اولا قبل اي شئ اخر..
    واطفال اليوم بحاجة لكل السبل التي ذكرها الاستاذ عمرو
    واسهب فيها..بارك الله فيك
    وجعله الله رفيق النبي صلى الله عليه وسلم
    فهو تاج على رؤوسنا في الدنيا
    ومصدر فخر وتحفيز لنا لبذل كل الجهود وعم توفير شئ منها..
    في سبيل الله وفي سبيل سعادتنا اكيد
    دنيا واخرة
    وان شاء الله مغفوري الذنب..قابلي التوب
    الى الجنة مالنا..ومع النبي صلى الله عليه وسلم سعادتنا الاخرة

اللهم ارزقنا فضل العشر الاواخر

التعديل الأخير تم بواسطة shitat ; 03-10-2007 الساعة 11:11 PM

عضو متألق الصورة الرمزية أسماء ياسين

السلام عليكم
    جزاك الله خيراً يا أستاذ عمرو على الحلقة
    وبنتمنى إنه يرجع الحب في بيوتنا متل ما كان من زمان

روحي فداؤك.. طال البعد يا وطني.. كفى ضراماً بنفسي المعذبة..
    مال ِ اصطبار فراق الشام ألهبني.. أفديكِ أفديكِ هذا بعض أمنيتي..
    دمشق في القلب.. وقلبي في هوى حلب.. دمي حماة ونوح الجسر أغنيتي
    سورية اليوم بركان.. سيول دم.. شام الرسولِ منارٌ نار ملحمتي

ارجوكم اي حد يقولي على التوقيت في مصر دلوقتي ايه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

الصورة الرمزية smallheart

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ......جزاك الله كل الخير أستاذنا الفاضل عمرو وانا شخصيا أضع كل هذه الأفكار نصب عيني..لأحققها في بيتي المستقبلي ان شاء الله فيارب يحقق لي حلمي ويساعدني في تحقيق ما اتمناه وكل المسلمين..جزاكم الله كل الخير

افتراضي ارجو ردك

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
    انا عضوة جديدة واريد ان اخذ رايك فى مشكله بعد ان شاهدت حلقة بر الوالدين فانا وزوجى واولادى نقيم فى دولهعربيه لعمل زوجى بها وام زوجى تقيم فى مصر وترعاها ابنتها لان زوجها مسافر ولامشكلة حيث ان حماتى ارملة من 7 سنين وفجاه قرر زوجى ان اتولى انا رعايه امه بدلا من اخته وده رايها هى وتقول ان رعايتها مسئوليه ابنها وليست ابتها واقصد طبعا المسئوليهاى خدمتها مع انها فى صحه جيدة وليست المسئوليه الماديه فهى لها مطلق الحريه فى مال زوجى
    انا فى حيرة ماذا افعل لا اتذكر لها الا المواقف السيئه التى فرقت بين زوجى واهلى جميعا بسبها بعدان شوهت صورتهم واحنا فى الغربه ومع هذا لم اقاطع اهله واعاملها معاملة طيبه واكلمها فو التليفون ونقيم معها شهر الاجازة فى مصر ولكن لاادرى ما سيكون الموقف عندما تاتى وتقيم معنا هل ساتحمل ام لا وهل من حقه ان اخدم امه وفى الوقت نفسه لا يكلم اى من اهلى حتى السلام عليكم لا يقولها لابى عندما راه بالصدفه نسيت ان اخبرك انه شتم بابا وماما وانا سامحته حتى تستمر الحياه واربى اولادى فى حضن ابوهم كما تربيت انا وشكرا على البرنامج الجميل والمفيد زادك الله تقوى وعلم
    والسلام عليكم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته حلقة فوق الرائعة والبرنامج اصلا جميل جدا جدا جدا ربنا يجعله في ميزان حسناتك ان شاء الله فعلا علاقة الزوجين ببعض في بعض الاسر اصبحت جافة جدا ربنا يهدى كل الازاوج ان شاء الله ويرزقنا بالازواج الصالحين ويجعل جمع شمل امة سيدنا محمد صلى الله عليه وسلم ايد حضرتك ان شاء الله آية 16 سنة على فكرة انا واختى ما بطلناش ضحك من الامثلة والمواقف اللى حضرتك قولتها وفعلا هو ده اللى بيحصل بين الازواج اللى بيتكسف ايد مراته ولو مسكهه تقوله قطع ايدك قال ايه بيعدينى ربنا يهدى الازواااااااج وعجبنى اوى لما حضرتك قلت الزوج والزوجة فقط وكررتها كتير فعلا كانت حلقة رائعة ربنا يجعلها في ميزان حسناتك ان شاء الله السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

صفحة 3 من 5 الأولىالأولى 12345 الأخيرةالأخيرة

معلومات الموضوع

الأعضاء الذين يشاهدون هذا الموضوع

الذين يشاهدون الموضوع الآن: 1 (0 من الأعضاء و 1 زائر)

المفضلات

المفضلات