العاب فلاش

صفحة 4 من 4 الأولىالأولى 1234
النتائج 61 إلى 80 من 80

الموضوع: ضع هدفا لاسرتك

Moderators الصورة الرمزية عمرو خالد
    علم الدولة : Users Country Flag

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amalohaelgna مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته جزاك الله خيرا كثيرا جزاك الله خيرا كثيرا والله انا مش عارفة اقول لحضرتك ايه ربنا يجعل لم شمل الامة عل يدك ان شاء الله ومن هم مثلك يا رب يارب استجب دعائى يا رب وابلغ استاذى الفاضل كم انا احبه في الله وكم هو يمثل لى الوالد واحترمه كامل الاحترام واتمنى من الله تعالى ان يجمعنا واياه في الجنة الفردوس ان شاء الله مع الحبيب المصطفى صلى الله عليه وسلم واتمنى لو ما كانش ف نصيب انى اقابل حضرتك في الدنيا فان شاء الله والله ادعو بها في صلاتى ان نتقابل في الفردوس الاعلى ان شاء الله يارب ارزقنى اياها يا رب ولا تحرمنى من هذا الامنية يا رب يارب استجب دعائى وحقق فيك رجائى وياريت لو يعنى ما ابقاش كترت في كلامى ولكنى كنت احاول ان اعبر عما في قلبى تجاه حضرتك يا استاذى الفاضل ويكون شرف لى ان امضى ب.... ابنتك ويارب ان شاء الله اقابلك عن قريب ولو حتى اعرف رقم تليفون حضرتك من اكبر امنياتى في الدنيا والله... ادعيلى يا استاذ عمرو ربنا يكرمك ولاخواتى وابويا وامى جزاك الله خيرا كثيرا انا اسفة جدا عارفة انى طولت على حضرتك بس والله كنت عايزة اقول لحضرتك شباب امة سيدنا محمد صلى الله عليه وسلم مع حضرتك كمل واحنا معاك ومش حنخزلك ابدا حضرتك صح واحنا مع حضرتك يا رب يكون ليا نصيب واشوف حضرتك عن قريب اوى اوى اوى ان شاء الله واسفة مرة تانية او تالتة انا اسمى آية وعندى 16 سنة وبعت لحضرتك اكتر من مرة بس للاسف رد الموقع كان بيجى على ايميلى مفيرس بس ان شاء الله اقرى الرد المرة دى ويبقى كويس جزاااااااااااااااااااك الله خيرا ان شاء الله
    ربنا يرضى عنك يا اية ويبلغك ليلة القدر ، إن شاء الله نلتقي في الدنيا وفي الجنة

التعديل الأخير تم بواسطة عمرو خالد ; 03-10-2007 الساعة 09:38 PM
    ... معاً في طريق التنمية بالايمان...

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة soumaya jouini مشاهدة المشاركة
    [align=center]يااااااااااااااارب تكون عائلتي من الـ5000 عائلة التي تحدث عنها أبا علي
    أسألأ الله أن نحشر وعائلاتنا سويا نقف بأهدافنا وأعمالنا أمام الله ورسوله فنسعد سعادة لا شقاء بعدها أبدا

ادعو لنا أرجـــوك يا أستاذ عمرو حتى لو لم ترد عليا فادعو لنا من قلبك إذا ما قرأت مشاركتي
    وجزاك الله خيرااا كثيرا[/align]
    إن شاء الله تكوني يا سمية انتي واسرتك .. اسرة لها هدف ويعز بيكم الاسلام والمسلمين

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة رانيا السيد عبد الحميد مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم استاذي الفاضل
    استاذ عمرو خالد:
    عارف حضرتك احنا كشباب بنحب حضرتك في الله جدا لية ؟ علشان حضرتك متعايش معانا ومع عقولنا وبتتكلم عننا وحاسس بينا عايزة اقول لحضرتك ان حلقة انهاردة مهمة جدا جدا جدا بس عايزة اقولك حاجة هنعمل هدف جماعي يجمع الاسرة كلها ازاي واحنا كل واحد فينا بيدور علي حياتة وعايش مع نفسة اذا كان الاب بيقول انا ما فياش دماغ اعد واجتمع بيكو انا برة طول النهار تعبان وعايز ارتاح ويوم الجمعة بيصلي الجمعة ويتغدي وينام للمغرب يقوم مش فايق وطبعا اولادة الشباب برة يوم اجازتهم هما كمان محتاجين يخرجو ويتفسحو وهو مش قادر يتعايش معاهم طيب فين بقي اللي حضرتك بتتكلم عنة عارف حضرتك الاب اللي بتكلم عنة دة هو صديقي جدا لدرجة محدش يتخيلها بس اخواتي الولاد بيهربو منو دايما علشان بابا بيعنفهم دايما يزعق طبعا مش هتلمو حوالية لان كلامة دايما مش بيعجبهم ومش بيقدرو يردو علية يمكن انا الوحيدة اللي بقدر ارد علية واحاورة وافرد وجودي ورايي دا طبعا بحكم الصداقة اللي بينا عارف حضرتك كل دة عامل اية في البيت عامل تفكك بس مش مياشر اقصد مش باين يعني الواضح اننا مترابطين لاكن الواقع لا عايزة اعرف ازاي نتجمع ونعمل هدف اذا كان كل واحد فينا مش قادر اصلا انو يعمل هدف لنفسة واولهم انا وانا عندي23سنة يعني النفروض اكون قادرة علي تحقيق هدف ولعلمك انا تعباتة جدا بسبب اني مش لاقية نفسي ولا لاقية هدف ولاني من طبيعة شخصيتي اني عايزة انجز فدا تاعبني جدا مش حاسة ان ليا اي كيان ولا وجود حتي اسفة علي الاطالة بس كنت محتاجة اتكلم مع حضرتك جدا ويا ريت بعد اذنك ترد عليا
    ربنا يرضى عنك يا رانيا .. إن شاء الله ببركة العشر الاواخر وليلة القدر ي كون لك هدف عظيم يبدأ يتبلور في هذه العشر الاواخر

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة _النسر_ مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
    هذه اول مشاركة لى فى المنتدى
    و هذا لان لدى قصة رائعة تصلح لتكون خاتمة لهذا البرنامج
    قصة نجاح حدثت لى تحقق فيها ما يدعو اليه البرنامج قبل ان اراه
    لاثبت ان نجاح الفكرة ليس مستحيلا
    للاسف سرعتى فى الكتابة قليلة جدا (ملحوظة:هذه السطور استغرقت نصف الساعة لكتابتها)
    ادعو لى ان يوفقنى الله فى كتابتها
    وارجو ان يعدنى الاستاذ الرائع عمرو خالد ان ينشرها
    أنا سعيد أني أتواصل معك في أول مشاركة ليك على المنتدي وأنا منتظر ان ترسل لي قصتك واعدك انس ساهتم بها بشدة ... في انتظار رسالتك يا اخي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة علا مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    بسم الله الرحمن الرحيم وبه نستعين على كل خلق يوصلنا لمعنى البر فنسمو به على خطى الحبيب فاللهم صلي وسلم وبارك على سيدنا محمد وعلى آله وصحبه وسلم
    استاذنا الغالي جزاك الله خيرا انت واهلك برضى وحب من رسول الله
    اتمنى على الله طمعا ورجاء ان نكون من ال5000 اسرة وكذلك اتمنى ان لايكونوا 5000 بل اكثر
    والواقع يقول شئ ونحن نتمى شئ ولاكن ليس ذلك على الله بعزيز عسى الله ان يحيينا بتغير انفسنا
    وبعد اذن حضرتك ممكن اعمل سبق صحفي لمنتدانا الغالي واسالك عن هدف اسرتك
    وماذا حققتم مع بعض وكم هدف وضعتموه سويا واحتفلتم بانجازه
    وممكن تذكر لنا واحد عالاقل
    وهل اخي علي الله يحفظه ليك ولامه وللامة هوه واخوه هل اقترح عليكم هدف فقبلتموه ونفذتوا
    وهل لطنط علا هدف شخصي غيرك وغير علي وعمر ساعدتها على تحقيقه
    وانا ارى ان كلمة هدف جميلة تعبر عن كلمة نية ان لانعيش هكذا وخلصت على كدة وهل توافقني ان الاصل لكل فرد هدف يسعى لتحقيقه والكل يساعد الاخر على تحيقيق هدفه
    ولاكن يجب ان يكون هناك هدف مشترك يلتم حوله الجميع
    ولو اهداف مؤقته ولكن تتجدد بلا انقطاع تكون نقطة مشتركة يلتف حولها الجميع
    وانها العامل الاكبر للتلاحم الاسري
    فقد لاحظت من بعض التعليقات لبعض الاخوة انهم بيكتبوا هدف ابني كذا وهدف بنتي كذا وهدفي كذا
    ومافهمته من الحلقة اليوم عظيم ان نسعى على اهداف بعض ولاكن من المؤكد ان يكون هناك هدف مشترك يشارك فيه الجميع ولو بسيط اعتقد انه اكتر شئ بيكون ماسك الاسرة وبيحافظ عليها
    فهل ترى ان يكون السؤال ماهدف كل فرد في العائلة وماهدف العائلة كلها مع بعض
    هل رستم قصة لحياتكم

وهل سيكون هناك رحلة حج هذا العام انت قائدنا فيها
    وان كان فممكن تقلي من دلوقتي حتى نحط صندوق العيلة للحج مع الاستاذ عمرو هذا العام ان شاء الله (ويارب مهما استعدينا للحج بكل ماتعني الكلمة من استعداد مش حنحج الا بعزمية منك فاللهم اكرمنا بحجة مع الاستاذ عمرو )
    وطلب اخير ممكن تحطوا لينك الحوار بتاع العشرة الاواخر عالصفحة الرئيسية ويكون من خلال الصفحة الرئيسية ليس من خلال المنتدى لانني اليوم حاولت ساعة كاملة اني افتح المنتدى ومش راضي وبالاخر فتح لما الحاور انتهى

ونصيحة للجميع اعظم هدف رضى الله ورضى سيدنا النبي وان نكون كلنا متميزين في الحياة لنتميز عند الله ولاكن اجعلوها قاعدة تمشوا عليها مشوار طريق
    ولتكن هناك اهداف مؤقتة ومتغيرة يشارك فيها جميعا

إن شاء الله تكوني منهم يا علا ويكون لك هدف عظيم يساهم في نهضة أمة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عمر الفاتح مشاهدة المشاركة
    بسم الله الرحمن الرحيم
    هدفى ان شاء الله لاسرتى هو ان ربنا يعيننى ويقدرنى
    على تربية اولادى تربيه يرضى عنها الله ورسوله
    وانهم ينفعو الاسلام والمسلمين وانهم يكونوا حاجه كبيره وانهم
    يكون لهم يد فى نهضة بلادهم ويتركوا بصمه فى الدنيا
    ويحققوا مراد الله فى الارض وهو اعمارها
    ولو ده اتحقق باذن الله يكو ن لى ولوالدهم حق الافتخار بهم ونحس ان اهنا عملنا حاجه والثواب عند الله ارجو من العلى القدير ان يحقق لنا هذا
    بفضله وقدرته وبقوله للشى كن فيكون اللهم آآآآآآآآآآآآميييين
    إن شاء الله يتحقق هدفك ويكون ابنك عمر الفاتح إن شاء الله

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة apothker_zolfa مشاهدة المشاركة
    استاد عمرو خالد
    فكرة الحلقة اليوم جميلة جدا وانا نويت والنية لله وحده ان اطبق الفكرة مع اسرتي وابنائي في المستقبل اما عن تطبيقها في الوقت الحالي مع اسرتي فهزا امر صعب لان ابي يعمل بالسعودية ونحن نعيش بمصر اختي الكبرى ستغادر اسرتنا لانها ستتزوج الصيف القادم فاين هي الاسرة استاد عمرو
    دعني احدثك قليلا عن اهدافي التي احيا من اجلها اولا
    هدفي ان اعيد للناس المعاني الجميلة من صدق واخاء وحب واخلاص و....فتلك المعاني اختفت من قلوبهم مند زمن بعيد وانا احاول قدر المستطاع ان اعيده للناس
    ثانيا
    لي هدف يتعلق بكوني طالبة بكلية صيدلة الا وهو تصحيح الفكرة السائدة الخاطئة عن الصيدلي ومحاولة دعوة اصدقائي للتحلي بسلو كيات الصيدلي المسلم في العمل والحياة ودلك من خلال الاشتراك في مشروع مع الزملاء في الكلية اسمه مشروع الصيدلي الصح ومن خلال المشروع نوضح للناس افكارنا
    ثالثا
    اتمنى الزواج بزوج صالح يعينني على الطاعات وانجب منه ابنا مثل صلاح الدين الايوبي
    استادي العزيز هل انا مخطئة لانني لا يوجد هدف مشترك بيني وبين اسرتي وهل هناك مانع ان يكون لي اهدافا خاصة بي مع العلم اني لست متقوقعة على نفسي في غرفتي لا ابدا فانا اخبر امي عن كل اهدافي ودائما تشجعني عليها فها انا مخطئة ارجوك يا استاز عمرو ان ترد علية لانني في حاجة اليك

إن شاء الله يتحقق أحلامك وأهدافك من أول كلية الصيديلة لغاية الزوج الصالح وتضعي معه هدف رائع لاسرة المستقبل وسادعو لك بذلك في هذه الليالي العظيمة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة داعية الإيمان مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته...أنا ياأستاذي العظيم ممن سيكونون في لائحة الخمسه آلاف ...
    صراحة عائلتي قريبه إلى حد ما من بعض ولكن يرون هذه الأمور من الصعب جدا تحقيقها فيتغافلون ليعيشوا
    حال غيرهم ولكن أنا من سأقنعهم وأبذل قصارى جهدي في ذلك وسيكون هذا مشروعي الأساسي بعد رمضان
    حتى وإن لم يقتنعوا سأسلك سبيلي لأحقق أهدافي وبإذن الله وقتها سيدركون ماأقول. أي سأعمل ضمن المثل{ دع تصرفاتك تتحدث }
    والسلام على من اتبع الهدى
    يارب يعزك ويتحقق هدفك ويبلغك واسرتك ليلة القدر

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nonanemo مشاهدة المشاركة
    بسم الله الرحمن الرحيم
    السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
    اولا اشكر الاستادعمرو خالد علي برنامجه الرائع
    عايزه اقول لحضرتك ياستاد عمرو انك كنت ليك بالغ الاثر في حياتي وتعلمت منك الكثير
    انا عمري 27 سنه متزوجه من 11 شهر كنت بدعي ربنا انه يرزقني بزوج صالح يتقي الله فيا كنت بدعي كل سجده والحمد لله
    استجاب الله لدعوتي والحمد لله.
    انا وزجي نشاهد البرنامج يوميا ونحاول تنفيد مافيه فنحن نصلي معا الان ونقرأ القرآن معاً علشان نختمه مع بعض ان شاء الله.
    وبعد انتهاء حلقه اليوم جلسنا معاً نتناقش في تحيد اهدفنا.
    قبلها صلنا ركتين لله معا دعنا الله بالتوفين.
    بس النهارده قعدنا نتكلم علي امنتنا:
    1- الجنه
    2-يرزقنا الله باولاد يخدموا الاسلام ويكونوا من حفظه القران
    علشان كده قررنا نحفظ القرآن معاً

3- علي المستوي ا لعملي
    نفتح شركه خاصه بنا

بس لسه مكتبناش الخطه بس حلمنا واتكلمنا عن احلمنا
    ادعولنا يا بالتوفين .وكمان ادعلنا ان بتنا يبقي جنه
    علي فكره ممكن يساعد في تحديد الاهداف وعمل الخطه كتاب اسمه كيف تحدد هدفك في الحياه لاستاد صلاح صالح الراشد
    أنا فرحان بمداخلتك جدا ملئت قلبي امل واحساس إن الناس بتنفذ الكلام يارب يسعدك أنت وجوزك .. ارجوك ابلغيه السلام ويارب يتحقق أهدافكم

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة في سبيل الله امضي مشاهدة المشاركة
    أستاذي الفاضل / عمرو خالد
    يشهد الله ، واشهدكم جميعا ...
    ان اسرتي ستكون بعون الله ثم عونكم ومساعدتكم من ال 5000 اسرة .....
    فقط اشر لنا علي الطريق ..... ونحن سنسير فيه بكل ما اوتينا من قوة ....
    سيدي هذا والله حلمي ( أن تكون أبنتي من حافظات القرآن العاملات باوامرة والمنتهيات بنواهيه والسائرات علي خطي الحبيب وان تكون اكبر مهندسة كمبيوتر علي مستوي العالم لتكون قدوة لكل فتاة فاريد ان تنشأ متعلمة عاملة مخترعة حافظة لكتاب الله وسائرة علي خطي رسول الله ،،،، اما ابني فاتمني الي جانب حفظ القرآن والعمل به ان يكون فارسا احلم من الان ان اعلمه الاعتماد علي النفس وحب الشهادة وحلمي له الذي ارجو الله ان يحققه لي ان يكون ولدي من المجاهدين في تحرير الاقصي مع جيوش المهدي وان لم يكن فيكون قادرا علي ان يخرج من صلبه من يسطيع ذلك وهكذا حتي يامر الله بظهور المهدي فيكون ولدي او احد احفادي من جيوشه وربي المستعان علي ذلك ) ورغم ان زوجي بعيدا قليلا عن ان يشاركني حلمي ... بانشغاله في عمله ... خاصا انه في بداية مشواره المهني الا انني انتظر توجيهكم الي كيفية جذبه لمشاركتي تحقيق حلمي .....
    في انتظار توجيهاتكم .... وجزاكم الله خيرا ....
    سبحان الله حلقة بكرة بتتكلم عن الازواج والزوجات عندما يقوي الحب بينهم أعتقد أن حلقة الغد ستساعدك على مزيد من التفاهم والحب وعندها ستكوني قادرة على تحقيق هدفك

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amani_6277 مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم يا أستاذ عمرو :
    أنا أسرة مؤلفة مني أنا و طفلي الذي يبلغ من العمر 8 سنوات و أمي و أختي أنا شاهدت الحلقة الآن و الحلقة أكثر من رائعة و أنا كنت متابعة لبرنامجك صناع الحياة و من يومها وضعت هدفا لابني و غرسته في نفسه و هو أن يصبح طبيب أطفال و اشتركت باسمه في جمعية للفقراء و على فكرة هو أصغر مشترك في الجمعية طبعا حاليا أدفع أنا و أقول له عندما تكبر ستدفع المبلغ المقرر في الجمعية للفقراء من مصروفك وفي المستقبل من عملك طبعا تعرضت للاستهزاء قليلا و لكني لم أكترث لذلك و أنا اليوم وضعت أهدافا جديدة و هي :
    أن أتخرج من الجامعة هذه السنة فأنا في السنة الرابعة لغة عربية
    و أن أعمل في التدريس لأنشئ جيلا سليما من الشوائب التي يعاني منها مجتمعنا
    واحفظ ابني القرآن و أحفظه معه
    و ما زلت أفكر في أهداف جديدة عسى الله أن يوفقني و جزال الله كل الخير أتمنى التعليق على مشاركتي فأنا الى مثل هذه الصحبة الصالحة
    ربنا يبارك فيك في ابنك وإن شاء الله يكون عظيم وتاكدي إن تربيتك له والبذرة التي تضيعها الان سيكبرها وينميها لك الله وتفحرين فرح كبير باذن الله

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة نسمات طيبة مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته الحلقة كما تعودنا من حضرتك فوق الرائعة هزتنى جدا جدا وذكرتنى باخواتى بمسجد عمر بن الخطاب بشارع بور سعيد بالاسكندرية لما كانوا على طول ياكدوا علينا ان نحددهدف الحلقة دى هزتنى اوى اوى من جواية لانها لمست الوتر الحساس عندى ارجوا الدعاء ان يوفقنى الله ويرزقنى التقوى ( انا ذكرت مسجد عمر بن الخطاب ) لان دة كان فاتحة خير عليا وانا بدرس ولعل احد من من كان بة معنا الان بجد انا عندى هدف معين بل اهداف بس بعد الاسرة دى الى شفناها والحلقة هنجدد النية واستعيد النية لهدفى والله فى عوننا جميعا .
    ربنا يديم عليك النسمات الطيبة والذكريات الحلوة ويارب يبلغد ليلة القدر ويرضى عنك

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ديمة الحسن مشاهدة المشاركة
    لا يسعني الا أن أشكرك أستاذي ومعلمي على هذا الكلام الجميل
    في أول الحلقو وجدت أنها صعبة وانتهت الحلقة وحزنت جدا حسيت أن أسرتي لن تكون من 5000 أسر
    لأن أمي وأبي يشاهدون الحلقة وينتهي تاثيرها بانتهاء الحلقة مباشرة اي تتبخر
    ولكن تفاجئت أن أمي تأثرت بالحلقة وقالت أنا نريد وضع هدف لأسرتنا سعدت كثيرا وأحسست صراحة بسلبيتي
    وأول اجتماع سيكون لنا الخميس انشالله
    وسأخبرك حلمنا انشالله عندما نقرره
    فما من حلقةأستاذي موجه لهؤلاء الاباء والامهات
    وشكرا لك

وبالنسبة لصديقتك

سيكون هناك حلقات مخصوصة لمثل هذه الحالات عند استكمال البرنامج بعد رمضان إن شاء الله كما أن حلقة التقوي في العلاقات الزوجية ستكون يوم 28 رمضان .. ستكون هامة لهم .. كذلك حلقة الغد اعتقد انها ستكون مفيدة باذن الله ... حاولي أن تجعليهم يشاهدوها

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mostafa_fanan مشاهدة المشاركة
    أخى الكبير العزيز أ / عمرو خالد
    هذه الصورة رسمتها من ضمن
    فيديو رسوم متحركة مع لايف أقوم بالعمل عليه الأن
    اهداء منى اليك يا أستاذ عمرو
    وكل فريق
    عمل برنامج الجنه فى بيوتنا
    أرجوك يا أستاذ عمرو تعلق على المشاركة دى ولو بكلمة
    لأنى بقالى كتييير بحاول اتواصل معاك لكن مش عارف فى ايه ونفسى اعرف سبب انقطاع التواصل ما بينا لو حضرتك مضايق منى فى حاجة أرجوك تقولى
    وحفرح جدا لو حضرتك علقت على الصورة دى
    بجد انا نفسى اشتغل مع حضرتك للنهضة
    حضرتك قولت كلمة قبل كده وهى ان اللى بيشتغل معاك بيبقى صاحبك و مفيش حد صاحبك مش بيشتغل معاك
    اما عن الهدف فهدفى انا واخواتى اننا نرسم البسمة على وجه ابويه وامى انا حاسس اننا لسه مش عارفين نسعدهم لحد دلوقتى لكن احنا بنسعى للهدف ده
    اما هدف الأسرة كلها ان لا نفترق ابدا ولا يكون بيننا اى بغضاء فى يوم من الأيام

من أخوك الصغير
    مصطفى عبد المنعم
    وحشيني يا مصطفي أين أنت يا اخي .. أرجوك تواصل معي في أقرب وقت

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة waleed_ww مشاهدة المشاركة
    بسم الله الرحمن الرحيم
    بارك الله فيك يا أ- عمرو ، من فترة طويلة لم أتابع برنامج حضرتك ، ولقد أوحشتني فعلاً ، وأوحشني الشعور بالحماس والتفاؤل الذي أشعر به بعد حلقات حضرتك ، أتعلم يا أ- عمرو أنني كنت أشعر من فترة طويلة أنني بعيد عن جو رمضان الروحاني ، ولكن حلقة هدف الأسرة جددت لي الشعور الذي أحسسته من حلقات ( صناع الحياة) . بارك الله لنا فيك وفي المسلمين
    يا وليد نا كمان سعيد أنني ساهمت في تجديد شعورك بالامل . صدقني يا اخي كلماتك هذه أعطتين أنا ايضا الامل فجزاك الله خيرا وارجوك ابقى على تواصلك معي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مشتاقةللملك مشاهدة المشاركة
    بصراحة انا تقريبا حطيت هدفى من زمان وكنت بردو بتفرج على احدى حلقاتك
    كان هدفى من زمان تقريبا من الاعدادية انى اجيب ولد ويكون البكرى واسميه يوسف والحمدلله وقد تم وعنده ماشاء الله حوالى 7 شهور ومش مصدقة ان الايام جرت بسرعة وبقى بيتحرك ويلعب اول ما اتولد كان زى القطة المغمضة بس هدفى اللى حطيته من بعد ما سمعتك بتتكلم عن القدس ان يوسف هو اللى يمسك مصر وهو اللى يحرر القدس ويظبط حال الدنيا اللى اتقلب حالها طبعا مش لوحده بس ده امل وطبعا يحفظ القرآن قبل ما يدخل المدرسة بس هدفى الاخير بالنسبة ليوسف انه(يموت شهيد فى سبيل الله ) وبعد ما نويت النية قلت ممكن اجيب ولد تانى وبعد كدة بنوتة حلوة كدة وممكن اسميها حنين بس لسة مارسيت على الاسم كل ده خلال 15 سنة وطبعا ال3 من الحفظة بالنسبة لى كنت اتمنى انى يكون لى كيان مستقل وان اشتغل بوظيفة محترمة بس زوجى مانعنى
    بس قررت ان احفظ القرآن مع يوسف
    اما بالنسبة لهدفى المادى كنت زمان ما بفكر فيه بس قررت انى أعزل فى مكان تانى حتى انى بدعى الايام ده ان ربنا يوسع رزقى بس مكسوفة اوى ادعى ربنا وانا اعصيه نفسى اسكن فى مصر الجديدة
    وطبعا عربية و........
    وطبعا مرافقة النبى فى الجنة
    لكن انا كنت مفكرة فى الاهداف دى قبل الحلقة وكنت لوحدى بس قبل الحلقة بردوا سألت زوجى على اهدافه لاقيته بيقولى اللى نفسك فيه حققهولك
    يعنى لم يشاركنى فىوضعها
    احيانا يراودنى حلم انه يكونلنا مشروع صغير انا وزوجى بس لسة ما حددته
    احيانا ايضا يكون لى هدف ان ادخل معهد اعداد الدعاة بعدما اكون ختمت حفظ القرآن ويكون اولادىكبروا يعنى يكون اصغرهم فى الاعدادية بس ده طبعا زمن ......
    انا بصراحة مكسوفة حتى انى افاتح زوجى فى اننا نحدد اهدافنا بس انا عارفاه مش حيدينى الرد اللى بتمناه وخاصة انه مش بيشوف البرنامج معايا
    بس الحمدلله على كل شئ معلش طولت عليكم
    ما شاء الله الحمد لله ربنا يبارك في يوسف إن شاء الله إن شاء الله يصلح يوسف مصر كما اصلحها يوسف عليه السلام

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة دعاء نحاس مشاهدة المشاركة
    [align=center]جزاك الله خيرآ أستاذ حلقة جميلة جمعنا الله وإياك في جنة الفردوس الأعلى مع الحبيب المصطفى صلى الله عليه وسلم , على فكرة انا بعتبرك زيّ أهلي ( بابا و ماما ) يعني أنا كل يوم بستغفر لنفسي مئة مرة ولبابا وماما مئة وبستغفرلك مئة مرة , ومع ذلك بتمنى تقبلني أخت في الله لك أو بنتك ..[/align]

جزاك الله خيرا اشكرك على الصورة الجميلة ويشرفني أن تكون ابنتي وأختي في الله

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة فاطمة الزهراء عرابي مشاهدة المشاركة
    إنشاء الله استاذ عمرو نحن في الإنتظار و ياريت ما تكونش مرة واحدة فقط
    انا هدفي انو يلتم شمل عائلتى اكثر و اكثر وتتحق امنيتي في أكون بدوري عائلة متماسكة متعاطفة و محبة
    والله نحبك في الله دكتور عمرو
    تحياتي
    جزاك الله خيرا وسيتمر الحوار الحي يوميا إن شاء الله

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة باحثة متواضعة مشاهدة المشاركة
    شـكــ وبارك الله فيك ـــرا ... الحمد الله أنك معنا الأن
    لكي تشهد علي هدفي أن شاء الله لي وللأولادي ان شاء الله
    1- حفظ كتاب الله لي ولولدي
    2- حفظ أحاديث الحبيب صلي الله علي وسلم
    3- ربنا بفضله علي أنعم علي بنعمة الفكر والبحث فعلمت اشياء عن الحبيب في مجال عملي ساوصلها للطلاب ( أصلي دكتورة في الجامعه )
    4- أ خذ زوجي معي في الطريق ولن اياس أبد ا كما كنت أفعل أن شاء الله
    هدفي الأكبر أن شاء الله الجنة بل الفردوس الأعلي أن شاء الله
    ربنا يعطي لك أمل واصرار من فضلك طمنيني على نجاح أهدافك أول باول

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مؤمنة2008 مشاهدة المشاركة
    احب ان اشكر الاستاذ عمرو خالد واحيك على برامجك الهايلة اتمنى ان انول شرف مقابلتك ان شاء الله انا مؤمنة من المنيا تانية كلية التربية النوعية قسم تكنولوجيا....حلقة النهاردة حلوة جدا ....فعلا وضع هدف قصاد عينينا هيخلينا نركز فيه ونبذل اقصي جهد عشان نحققه بس المهم اننا منياسش بسرعة انا عن نفسي اهدافى وهى نوعين دينية ودنيوية...
    .1-عاوزة اكون حاجة كويسة يتشرف بيا سيدنا النبي يوم القيامة.
    2- دخول الجنة ومجوارة النبي فى الجنة ودى طبعا بالعبادة
    3- عاوزة احفظ قران
    4- عاوزة ان شاء الله اجيب تقدير امتياز واتخصص قسم الحاسب الالى
    5- عاوزة اكون الاولى على الدفعة وابقي معيدة تمهيد للحصول على الدكتوراة .
    اما بالنسبة لاسرتى اتمنى ان اخى يدخل كلية اللى يحبها لكن بابا و ماما معرفش امانيهم..................مؤمنة
    مروى أولا يا مروي ..سلامي لكل أهلي في المنيا .. أنا لي جزء كبير من فريق العمل الذي يعمل معي من المنيا ولكن لي ملحوظة أن من شروط الهدف أن يكون محدد وقابل للقياس ولقد لاحظت أن بعض الاهداف التي كتبتها غير محددة لكن سعدت بوجود بعض الاهداف القابلة للقياس مثل أجيب امتياز يا رب يعنيك ويفتح عليك

صفحة 4 من 4 الأولىالأولى 1234

معلومات الموضوع

الأعضاء الذين يشاهدون هذا الموضوع

الذين يشاهدون الموضوع الآن: 1 (0 من الأعضاء و 1 زائر)

المفضلات

المفضلات