العاب فلاش

صفحة 3 من 10 الأولىالأولى 12345678910 الأخيرةالأخيرة
النتائج 41 إلى 60 من 194
    عضو جديد
    علم الدولة : Users Country Flag

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
    انا زعلانة جدا و يئست كلما اكتب مشاركة و اطلب منك طلب و اكون متفائلة و اقول في نفسي اليوم سيرد و بكرة سيرد و انت لا ترد ابدا و كاني لم اكتب اي شيء و كل شيء يذهب هباء و كأن كل كلامي ليس له اي اهمية ..
    فارجوك رد و لو بكلمة ..
    جزاك الله خير الحلقة كانت في منتهى الروعة و وجدت نفسي بنفذ كل هذه الطرق السبعة من زمان من غير ما اشعر فامي ام عظيمة و تستحق كل البر ..
    في الحقيقة انا ليس لدي اي تعليق اخر لاني يئست من رد حضرتك.
    ارجو منك اذا صادفت مشاركتي ان تدعو لي بالعتق من نار جهنم و ان يشفي امي و ان يرزقني بالزوج الصالح .. اختك في الله صفا

مشرف الصورة الرمزية أمل صبحى محمد

جزاكم الله كل خير

ورزقكم بر ابنائكم وبر ابائكم

أستاذنا ومعلمنا الفاضل
    ربنا يبارك فى حضرتك
    تصدق يا استاذ عمرو شروق قبل ما تنام قبل السحور قالت لى صحينى اجهز السحور ( طبعا هذا تاثير الحلقة ليس عندى تفسير آخر )

ربنا يبارك فى حضرتك و يرزقك باخت لعلى وعمر مثل شروق بنتى

الحمد لله رب العالمين
    رحلت جدتى لابى وهى عنى راضية كانت تدعوا لى طوال اليوم بدعوة احسب ان الله قد إستجاب لها كانت الدعوة (إلهى تنسعدى سعادة تستعجب لها امة محمد ) والحمد لله مرت بى احداث أستعجب لها امة محمد
    ( جدى لأبى لم يراه ابى و طبعا ولا انا )

و رحلت جدتى امى و كذلك جدى لأمى وهما عنى راضين داعين لى اللهم لك الحمد

واليوم
    ابى و امى دائمين الدعاء لى قائلين لى راضيين عنك

الحمد لله رب العالمين
    كلمة حاضر لأمى و ابى هى الكلمة التى عودتهم على سماعها حتى ولو كان فوق طاقتى أقول حاضر و اجتهد لتنفيذ ما طلبا منى

ولحضرتك الفضل بعد الله عز وجل فيما جد على فى التعامل معهما
    فقد كنت اقول حاضر و اسمع لهما و اطيعهما لكن ما كنت اقبل ايديهما
    لكن بعد سماع درس حضرتك فى الإحسان بعدها بدأت أستمتع و استلذ بتقبيل يد ابى و امى

و اشعر بسعادة ورضى نفس وقلب و انا فى حضن ابى كأننى احاول اشبع نفسى بشىء قرب موعد نفاذه

اللهم بارك لى فى عمرهما و بارك لهما فى صحتهما و ارحمهما كما ربيانى صغيرا

اسالكم الدعاء لوالدى بالشفاء لأنهما هذه الأيام فى حالة صحية سيئة والله هو الشافى

عضو محترف الصورة الرمزية أم عمرو و رامى

افتراضي طعم آخر للبر

أنا كنت و مازلت إبنة بارة لأبى و أمى .. و دايما راضية عن نفسى كإبنة و كزوجة و كأم .. و عملت و مازلت أعمل كل اللى أوصتنا به فى حلقة النهاردة بل أكثر منها بكثير , فقد رعيت أمى فى مرض موتها الذى إستمر 3 سنوات و كنت أنا نفسى مريضة و بنزف ..و بعد وفاتها قررت أن أقدم لأخوتى كل ما كانت تنوى هى تقديمه لهما , و فعلا وضعانى إخوتى مكانها و حملنى أبى المسئولية التى كانت على عاتقها إلى جانب مسئوليتى نحو بيتى وولادى و زوجى .. و كان الحمل فوق طاقتى و لكنى فضلت أجاهد حتى لا أعصى لأبى أمر و ترتاح و ترضى أمى من ناحية, و حتى لا أغضب زوجى بإهمال أو تقصير نحو أسرتى الصغيرة من ناحية أخرى ..
    و لما ضعفت صحتى و بشوف أولادى و هما بيخدمونى لما أرقد , أزعل و أقول لنفسى : " ياريتنى وفرت صحتى لأولادى بدل ما أنا تعباهم كدة .. ضيعتها فى طاعة أم و أب طول عمرهم بيفضلوا إخواتى علىّ لكن أنا أطعتهم علشانك وحدك يارب "..
    و لما بدأت الحلقات اللى بتتكلم عن حسن معاملة الأباء للأبناء كنت متصورة أنى هفرح بنفسى إنى أم مثالية ..و لكن ما أن بدأت و أنا ببكى بشدة .. عارف ليه ؟ : كل ما كنت تقول " يا أباء إعملوا كذا..." ألاقينى أقول لزوجى " بابا كان بيعمل معايا كدة .. ماما كانت بتعمل معايا كدة .. "
    يا الله....
    عرفت إنه إن كنت إبنة بارة أو زوجة صالحة أو أم مجتهدة فدة بفضل ماما و بابا علىّ فقط ....
    و لما شفت حلقة النهاردة إفتكرت قد إيه كانوا الوحيدين وسط أخواتهم البارين بأباءهم بل و بأباء بعض ( حماهم و حمواتهم ) و لذلك خلانى ربنا أبرهم - أنا و إخواتى حبايبى - حتى و الشيطان عمينى بالغرور اللى خلانى ما أشوفش فضلهم علىّ ..
    أنا دلوقتى مش قادرة أخبى بكائى اللى بقالى عدة أيام بخفيه مش لأنى عاوزة أعمل لهم أكتر مما عملت لأن ربنا وحده اللى يعلم إنى لم أبخل عليهم بجهد أو حنان أو رعاية .. و لكن لأنى لو كنت شايفة اللى أنا شايفاه دلوقتى ( بعد مشاهدت حلقاتك ) كان أصبح لبرى لهم حلاوة و طعم تانى ..

عضو متألق الصورة الرمزية ¤آية الرحمٰن¤

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    حلقة رائعة كالعادة
    أنا الحمد لله أنفذ الأغلبية من النقاط التي ذكرتها لكن أحيانا بتنرفز ثم أعود و أستغفر ربي و أقول هذم والدي و المعاملة معهم يجب أن تكون مختلفة عن أصدقائي و لا ترتكز على طبيعة شخصيتي إنما في بعض الأحيان يجب أن أنسى شخصيتي و أتوالم مع شخصيتهم لإرضائهم.
    و لي قصة حدثت حيث أن منذ اربع سنوات كنت قد تحصلت على الباكالوريا و كنت أرغب في الإلتحاق بكلية الإقتصاد إلا أن أبي نصحني بالإلتحاق بكلية الإعلامية و أصر أنها دراسة لها آفاق و ميدان التشغيل مفتوح جدا خاصة في تونس في هذه السنوات،و قال لي أن كلية التجارة ليس لها آفاق هذه الأيام من حيث التشغيل حيث أن نسبة البطالة عالية جدا في تونس في هذا الميدان(التجارة) ، مع ذلك أصررت على رأيي و أحسست أن هذا مستقبلي و لا أسمح بأحد في التدخل فيه.حاولت إقناعه بوجهة نظري و لكنه لم يقتنع .و يوم تعمير ورقة التوجيه أرغمني أبي أن أكتب في الإختيار الأول كلية الإعلامية و تم قبولي في الكلية. و لم أسلم حيث أردت إعادة التوجيه حاولت إقناع أبي و لكن لا فائدة و قال لي في الآخر أنت حرة و أحسست أنه غير راضي عني.
    فقمت بتعمير ورقة إعادة التوجيه و كتبت كلية التجارة و تم قبولي فيها.
    و أصبح لدي ورقتي تعيين إما في كلية التجارة أو في كلية الإعلامية .وكنت في تلك الأيام أفكر في لبس الحجاب.
    و يوم الترسيم في الكلية قررت طاعة أبي و أن أذهب للتسجيل في كلية الإعلامية فتفاجأت أمي بقراري وكان أول مرة أخرج فيها متحجبة هو ذلك اليوم الذي أخذت فيه هذا القرار.فالله أنعمني في ذلك اليوم و جازاني بالتحجب . والحمد لله أحببت الإعلامية و مرت الأيام و عرفت أنه فعلا هذا هو الميدان اللذي يساعدني و أن أبي كان له حق و تفوقت في الكلية و الحمد لله و إن شاء الله هذه السنة سأتحصل على الإجازة.كما أني أحس ببركة ربي لي في هذة الكلية حيث أن الأبواب كانت مفتوحة دائما في وجهي.هذه التجربة و غيرها أكدت لي لي أن طاعة الوالدين هي في آخر الأمر طاعة لله و الله يريد دائما الخير لعباده فكل ماهو مقدر هو خير لنا في كل الأحوال.
    و الحمد لله و الصلاة و السلام على رسول الله

التعديل الأخير تم بواسطة ¤آية الرحمٰن¤ ; 30-09-2007 الساعة 11:44 PM

عضو متألق الصورة الرمزية nourgabrah

بسم الله الرحمن الرحيم السلام عليكم و رحمة الله وبركاته أستاذ عمرو خالد جزاك الله خيراً كثيراً على برنامجك الجنة في بيوتنا فأنا استفدت منه كثيراً ، جعله الله في ميزان حسناتك.
    و أنا أعاهدك إن شاء الله أن أحسن من نفسي و اكون بارة بأبي و أمي قدر ما أستطيع ، و أرجو ان تدعو الله لي أن يعينني على ذلك.
    كما أرجو أن تدعو الله لي أن يغفرلي و يرضى عني و يعتق رقبتي من النار و أنا سأدعو لك بالمغفرة و العتق و النصر و التأييد و الإخلاص.
    و لك سلام من أبي و أمي.و أنا يا أستاذ عمرو أحبك في الله و أعتبرك أخاً لي فهل تقبل أن أكون أختاً صغيرة لك؟؟؟؟

أختك نور الهدى

التعديل الأخير تم بواسطة nourgabrah ; 01-10-2007 الساعة 02:21 AM

عضو متألق الصورة الرمزية هبة الله خاطر

بسم الله الرحمن الرحيم

نشكرك على هذه الحلقة المباركة إن شاء الله ولكن لدي تعليق بسيط وعن تجربة شخصية وهي أن من أعظم اللذائذ التي يتلذذ بها العبد بر الوالدين هذا ما أشعر به ولها حلاوة في القلب صعب وصفه .
    وجزاك الله خيراً ونفع بك .

عضو مجتهد الصورة الرمزية shitat

حلقة كثير كثير مؤلمة
    لكنها ايضا تنير الدروب الموحشة
    وتصنع ارواحا تطير في سماء الرضا والبر بالوالدين

تحياتي

عضو متألق الصورة الرمزية radoda83

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
    الحلقه ماشاء الله زي ما عودتنا حلوه قووووووي
    انا بقه قولت لازم انفذ الحلقه بحزافيرها خلصت من هنا وانا لزقت لبابا
    والراجل يا عيني مش متعود مني علي كده
    قاعد مستغرب
    في الآخر قالي يلا يا بنتي قومي شوفي مصلحتك
    كتر السلام يقل المعرفه
    ************************ه

بس علي فكره ان شاء الله هعوده علي كده

التعديل الأخير تم بواسطة radoda83 ; 30-09-2007 الساعة 10:49 PM

عضو متألق الصورة الرمزية ريناد الجنة

ده اول رد اكتبه للبرنامج مش عارفة ايه اللي خلانى اكتب
    من اول ما شفت جدول البرنامج وانا مقررة مش هشوف حلقتين بر الوالدين لانى عارفة الكلمتين اللي بيتقالوا وعارفة انى كمان مش هتغير حتى لو سمعت الحلقة
    سمعت الحلقة عجبتى جدا وكمان شفتها لوحدى من غير ماما واخواتى عجبتنى جدا وحيت قد ايه انا صغيرة وقد ايه انى امى المفروض تبقي اغلي انسانة عندى مع انى صغيرة وعندى 15 سنة حسيت انى كبيرة بامى وماليش لزمة من غيرها وان كانت بتقولي حاجة فده عشانى انا حتى لو الاسلوب مش كويس انا زمان كنت معتقدة انى لو ماما او بابا عاملونى وحش يبقي انا كمان اعمالهم وحش وخصوصا انى مش بحب حد يقولي اعملي او متعمليش وحضرتك عارف الاموار الكتير اوووووووى بتاعت الامهات بس انا عارفت دلوقتى انى الواحد لازم يبصبر علشان ربنا وعلشان الجنة وعلشان امى مش معقول بعد ما ربت وكبرت تحس انها معملتش حاجة وتحس انها ضيعت عمرها هدر

الصورة الرمزية -_- إيمان -_-

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته شكرا استاذنا الجليل على هذه الحلقه اللى اقدر اقوله انى مهما عملت مش هاقدر اوفى حقهم واد ايه بحس دلوقتى انى مشتاقه ليهم واد ايه نفسى اديهم بس دلوقتى بحس انى ايدى قصيره ومش قادرة لانى سافرت مع زوجى ودلوقتى بشتقلهم كتير كتير وامى بتوحشنى قوى بس انا بكلمها كل يوم واطمن عليها واقول يارب اقدر اوفى اللى مقدرتش اعمله زمان واطلب منها تسامحنى لو كنت زعلتها فى يوم اد ايه الواحد بيحس بالندم اكتر لما يفارقهم وعندى نصيحه لاخوانى يعملوا قد ما يقدروا قبل ما يحين ميعاد الفراق ويندم انه موفاش حقهم اللهم ارحم والدينا

الصورة الرمزية **نور الهدى**

عاوزة اشكرك ياستاذ عمرو خالد على الحلقات الاكثر من رائعة بجد
    انا مش هقول انى برا بيهم تمام في نقص وهو بحتة وحدة بس هى طولت لسانى لانى مبقبلش حد يغلط ويشتم بيا هى امى بتقول شتايم فضيعة حتى ربنا ميقبلهاش بس اوعدك وقدام ربنا مش هنطق بكملة لما تشتمنى لانى مش عايزة اخذ اثم
    تانى نقطة هى الصحبية مفيش خالص
    مش ممكن اقولهم حاجة خالص ابدااا ماما مبتسمعش وببابا لو تقوليلو حاجة حتى لو معلومة علمية وصح بيكدبنى وبيتريق عليا قولي اعمل ايه ؟
    اعمل ايه علشان اخليهم يسمعونا اكثر
    اخواتى بعدين عن بعض وبعدين عنهم بابا قاسي عليهم وعلينا
    نفسي يبقو حنينين علينا اكثر
    بس انا همسك نفسي اكثر ومش هرد عليهم
    اما باقي الحجات بعملها والحمدلله
    وعندى ملاحظة انا لما بتفوتنى حلقة واجى احملها مش بيقبل انى احمل لازم نوعين نت وانا بالسعودية ممكن اعرف ازاى احمل الحلاقات

الصورة الرمزية م.مروة عطوان

أكيد حلقة اليوم رااائعة مع اني بعد ما حضرت الحلقة حسيت إني خايفة خاصة لما قلت حضرتك يا شباب الموضوع كبير فعلا أنا أول مرة أحس إنه كبير لهادي الدرجة و حطيت هاي الأمور السبعة قدامي وقعدت أفكر شو أنا بعمل و شو ما بعمل منهم
    و بصراحة اكتر حاجة عجبتني في الحلقة لما حضرتك وضحت في آخر الحلقة الفرق بين الطاعة و البر وليش سبحانه و تعالى أمرنا ببر الوالدين و ليس بطاعتهم
    الله معنى كتييييييييييييييير رائع وفعلا مغزى أروع
    ويمكن آباءنا لما يكون سنهم مش كبير و أبناءهم كمان أطفال ممكن يكتفوا بالطاعة و لكن لما بيكبروا بكونوا في أمس الحاجة للبر محتاجين لحد يحن عليهم ويقعد معاهم و يسمع منهم و يسألهم عن أخبارهم و نفسيتهم ويحسسهم باهتمامه وبحبه ليهم
    و عشان أنا اللي فاضلة بالبيت بعد ما تزوجوا اخواتي الثلاثة صح معانا أخوي بس هو شبه عازل نفسه عننا عشان هيك بحس أنه علي مسؤولية كبيرة أني أحسس ماما و بابا أني معاهم و حاسة بيهم و ما أحسسهم أبدا بالوحدة أو أنه رسالتهم في الحياة انتهت
    والله يا أستاذ عمرو الموضوع هادا شاغلني كتير و دايما بفكر كيف أفرح ماما و بابا و أخلي نفسيتهم مرتاحة والله بحاول بأقصى ما عندي إني أسعدهم و أريحهم لكن أحيانا بلاقي الظروف أقوى مني بحس وقتها إنه اللي بعمله مش كافي وبحس نفسي مقصرة
    فارجوك يا أستاذ عمروربنا يكرمك و يباركلك في أسرتك و يرزقك مرافقة النبي في الجنة ادعيلي إنه ربنا يخليلي ماما وبابا و يكرمهم و أشوف قلوبهم عامرة بالسعادة و إنه يقدرني أني أبرهم على أكمل وجه
    لأني بحبهم كتير وما بقدر أستغنى عنهم

عضو جديد

بسم الله الرحمان الرحيم
    الحلقة رائعة و مفيدة ،لكني أريد أن أجد حلا لعصبيتي في بعض المواقف مع أمي؛فأنا عندما أشعر بالغضب إتجاها أستغفر الله مباشرة.فماالحكم في موقفي هذا؟
    جزاكم الله كل خير

عضو مجتهد الصورة الرمزية سارة فلسطنية

1. شاورهم وخذ نصيحتهم في أمورك.
    2. أصبر على ما لا يعجبك ولا تظهر لهم الضيق.
    3. أسألهم عن أخبارهم واهتم بما يهتمون به.
    4. ساعدهم ولم من حين إلى أخر.
    5. ادخل البسمة على وجوههم مرة يوميا.
    6. أسأل عن أصحابهم وأقاربهم.
    7. ادع لهم.
    أفعل معظمهم بحمد الله

هل نحن مجبرون ببر جداتنا ؟
    ارجو ان تجيبني استاذ عمرو .. هل يعاقبنا الله بعدم بر جداتنا كما يعاقبنا على عدم بر آبائنا ؟ [/align]

أمران ما عيبَ البكاءُ عليهمـافقدُ الرجال، وعـزّةُ الأسيـافِ
    أين الكرامةُ أينَ مجـدُ جدودِنـاأينَ الجيوشُ الأُسْـدُ بـالآلافِ

عضو جديد

محجوووووووووووووووز انا قايمة اتفرج على الحلقة و راجعة
    سلاااااااام يا اخواتي في الله

اختكم رنيم

عضو جديد الصورة الرمزية lifemaker1428

جزاك الله خير وربنا يثبتك على الحق ويهديك ويعزك ويعفو عنك ويغفر لك ويرحمك وايانا
    حلقة بر الوالدين مؤثره جدااااااااا وتؤثر فى اى شخص اب او ام او ابن
    نشكرك على جهودك استاذنا التى بذلتها فى هذا البرنامج انت وفريق العمل وما زلت تبذلها بتواجدك معنا كل يوم فى المنتدى
    الحمد لله اكيد البرنامج رائع "ان الله لا يضيع اجر من احسن عملا" وصوته وصل لناس كتير واثر فى ناس اكتر فلله الشكر ولك ولمن ساهم فى هذا البرنامج ومنهم تامر ومحمد محى جزاهم الله خير وربنا يثبتهم ما علينا الا الدعاء لهم
    ولكن يظل استاذنا شئ واحد فى البرنامج بيضايق بعض الناس وبعض الناس محولوش يسمعوا حضرتك فى البرنامج ده علشان الشئ ده انا عارفه ان هذا ليس مقصود منك ولكنه عفوى واعتقد ان فى احد الاشخاص كلمك فى الموضوع ده فى المنتدى
    انا بس عايزه اقول اننا فاهمين حضرتك وبنفهم كلامك لكن فى بعض الناس بتتربص لك وبتقف على الكلمه وعايزه تتطلع غلطات علشان تكره الناس فيك وده بيخلى طبقه معينه من الشباب تبعد عن حضرتك
    اعتقد استاذنا انك فهمت ماذا اقصد ونحن نعلم انك لا تقصد ولكن انت تعرف ان كثير اوى اوى من الشباب يعشون فى مستوى اقل من المتوسط بكتير وبيمثلوا نسبه كبيره فليه نحسسهم انهم بعيد عنا ومش هما دول المقصودين من البرنامج للاسف ده اللى بيظهر من الكلام فى البرنامج والكلام عن الطبقه دى قليله اوى فى البرنامج فاكثر الكلام عن الطبقه الفوق متوسطه وده بيخالف الواقع
    انا بس حبيت اقول وجهة نظرى ووجهة نظر ناس تانيه فى النقطه دى وارجو تقبل الاراء بس بجد معلش الحكايه دى بضايق ناس كتير وبتؤثر بالسلب على هؤلاء الشباب وعلى الاسر محدودة الدخل لانه مش كله عنده عربيه ومش كله بيسافر رحلات وجولات ومش كله بيروح الساحل الشمالى فيه اسر كتير مش لاقيه بس عايزه تربى عيالها صح وعلى الحلال فبلاش نحسسهم انهم معزولين عن بقية الطبقات
    وجزاك الله خير

عضو محترف الصورة الرمزية ريتاج الله

Icon42 ربنا يعزك ويحفظك يا والدنا العزيز

والدى العزيز الله يكرمك ويعزك ويثبتك ويحفظك يارب
    بس انا دلواتى عايزه اعيط بجد
    ده احنا عندنا كنز مش حاسين بيه وغافلين عنه بجد
    بس انا عندى مشكله
    انا ماما مبسوطه منى جدا
    لكن انا ووالدى بصراحه لا نتفق كثيرا
    ليه طيب؟
    بابا ليه 22 سنه فى الامارات من عمرى تقريبا
    (انا ساعات كتير كنت بحس نفسى محتاجه لوجود بابا جنبى
    وانا بصراحه مقدرش الومه انه عايش الفتره ده كلها هناك
    مهو كله علشان مستقبلنا فى الاخر
    بس لما بيجى بابا علشان يقضى الاجازه معانا
    بيكون الصدام
    ووالله بجد انا حاولت كتيييييييييييييييييييييييييييييير
    وربنا يعلم ومحاولات جاده
    بس فى كل مره بلاقى مش فيه فايده
    وكل المحاولات بتبوء بالفشل
    وبتكون هباءا منثورا
    لان دايما رايى مش بيعجب بابا
    طيب خلاص ابطل اقول رايى
    واللى عايزه هو يمشى
    ومفيش مشاكل
    برضه بتحصل مشكله
    يعنى فى كل الحالات والله بتحصل مشكله
    للدرجه انى حسيت ان فيه تحدى ما بينا
    من طفولتنا كلنا انا واخواتى
    وانا حاسه ان بابا بيفرق ما بينا
    حتى كنت اسمع كتير انا وصغيره
    ماما بتقوله ان ده غلط وحرام
    وبكده الاخوات كلهم هيكرهوا بعض
    وانا كنت ملاحظه ده
    ان ممكن كلنا نغلط
    لكن العقاب ميقعش علينا كلنا
    وناس تتسامح وتخرج لا ولا كان شئ لم يكن وناس تانى تاخد على دماغها
    ومعرفش ليه؟
    ونفسى اعرف لحد دلواتى ليه؟
    بس والله يا ا عمرو بعد الحلقه والكلام الجميل اللى حضرتك اولته
    هراجع نفسى من تانى
    ومش مهم تصرفات الولدين ايه؟
    المهم تصرفاتنا احنا
    ومدام الهدف رضى ربنا والجنه
    يبقى الحل
    الصبر الصبر الصبر
    مش مهم يكون الحب والمعامله الكويسه متبادله
    المهم انا ابدا نفسى
    واكيد ربنا هيكون شاهد عليه وهيبص على نيتى
    ويؤجرنى عليها
    صح ولا انا غلطانه ؟

التعديل الأخير تم بواسطة ريتاج الله ; 01-10-2007 الساعة 12:44 AM

عضو مجتهد الصورة الرمزية oum el khayr

حلقة اليوم رائعة

عضو جديد

بسم الله الرحمن الرحيم
    الحمد لله وحده والصلاة والسلام على من لا نبي بعده
    حبيبي وأستاذي عمرو
    جزاك الله خيرا على هذه الحلقات والذي نفسي بيده إن هذه الحلقات لها أهمية كبرى لنا نحن الشباب لأن من اختلاطي مع بعض الشباب ولله الحمد أرى بعضهم من الذين يتتبعون بر الوالدين بالخطوة وبهذا يكونون قد أفلحوا وتقبل الله عبادتهم
    ومنهم وللأسف يكون شاب متدين متحمس ولكن أبواه غير متدينون فيكن لهما أشد العداء ويكون لهما من أشد الخصام مع أنه يصلي وهو صوام قوام ولكن قد نسي قول الله تعالى وعاشرهم بالدنيا معروفا
    والله إن أحد الشباب أبواه يفضلان اخوته البنات عليه فلذلك ترك الفطور ببيته وذهب
    إلى أصدقائه لكي يفطر معهم
    هذا حال الشباب إن كان أبواه غير متدينين يقوم عليهم ولا يقعد ونس وصية حبيبي رسول الله عندما جاءه رجب وقال له يا رسول أي أحب الاعمال إلى الله قال الصلاة على وقتها فقال الرجل ثم أي قال رسول الله بر الوالدين ثم قال الرجل ثم أي فقال رسول الله الجهاد في سبيل الله..
    لقد فضل الله البر للوالدين على الجهاد في سبيل الله
    فجزيت خيرا على هذه النقاط التي سنطبقها إن شاء الله ونحن نطبق بعضها ولله الحمد
    جزاك الله خير

الصورة الرمزية لقاء مع السعادة

بسم الله الرحمن الرحيم
    جزاك الله أف خير يا أستاذنا الفاضل ... يعجز اللسان عن شكرك ولكن أفضل طريقة لشكرك هي أن ندعو لك وفقنا الله وإياك ...
    شعرت من هذه الحلقة أنها رؤوس أقلام فخير الكلام ماقل ودل صحيح أنها عبارات قليلة لكنها مفيييييييييييييييييييدة جدا ....
    أنا والدي توفي من 11 سنة ووالدتي من 10 أعوام ولكن هذا لايعني أن لاواجب علي اتجاههما بالعكس أنا والحمدلله أواظب على الدعاء لهما وانت جزاك الله خير نبهتني لحاجات ثانية زي السؤال على أصحابهم ....
    اللهم بلغنا ليلة القدر

صفحة 3 من 10 الأولىالأولى 12345678910 الأخيرةالأخيرة

معلومات الموضوع

الأعضاء الذين يشاهدون هذا الموضوع

الذين يشاهدون الموضوع الآن: 1 (0 من الأعضاء و 1 زائر)

المفضلات

المفضلات