العاب فلاش

صفحة 1 من 5 12345 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 20 من 84
    عضو جديد الصورة الرمزية MAR_HABIB
    علم الدولة : Users Country Flag

افتراضي الحلقة 17 - العقوبة 2

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    الحلقة راائعة يا استاذ عمرو كالعادة وانا موافقة حضرتك ان العقوبة تبقى اخر حل بس ان بلاحظ ان فى ناس مينفعش يعمل الحاجة الا لما ينضرب اويتهزاء هو كدة سبحان الله فى نوع من الناس لازم تتعامل معاة كدة وان احترمتة ميعملكش الى انت عاوزة ويعندك واول ماتشخط فية يمشى ذاى ....... بلاش نخلط

التعديل الأخير تم بواسطة مدير المنتدى ; 30-09-2007 الساعة 12:33 AM

عضو متألق الصورة الرمزية hanaa khattab

افتراضي العقاب؟؟؟؟

يا نهار ابيييييييييييييييييييييييض ده الموضوع طلع عكس ما انا فاهمه خالص ...انا كنت فاهمه حاجات كتير اوي بالعكس...اسوأ حاجه في الدنيا دي الجهل فعلا...خصوصا في مسؤليه كبيرة زي تربيه الاطفال و تكوين مستقبل انسان...هل حضرتك تؤيد فكرة ان الامهات و الاباء يشتركوا في دورات تدريبيه قبل الزواج لمعرفه الحاجات دي؟؟

بسم الله الرحمن الرحيم
    السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
    للأسف لا اعرف اكتر من كلمة راااااااااااااااائعة على الحلقة
    ربنا يبارك في حضرتك و يجعله في ميزان حسناتك
    و يعطيك الاجر و الثواب على كل اسرة اتلم شملها بسبب هذا البرنامج الرائع
    على فكرة انا مستنية حلقة بر الوالدين بفااااااااارغ الصبر
    ممكن حضرتك تدعيلي ببر الوالدين
    مع خالص دعواتي لحضرتك بالتوفيق
    الزهراء

عضو جديد الصورة الرمزية jasmen ali

[align=center]الحلقة حلوة اوى يادكتور عمرو ونفسى بجد كل الاباء الجدد يطبقوا الكلام دة لان الاباء القداما مش ممكن يطبقوا الكلام دة لانك متقدرش تغير طاب اب بعد مرور 20سنة بس الناس المقبلين على الزواج او عندهم اطفال يقدروا بالفعل يربوهم بالطريقة دية وانا بدعى لكل اب وامى انها متظلمش اولادها ولا تطلع مضيقتها عليهم

وكمان انا فرحانة جدا وسعيدة جدا ان حلقات بر الوالدين خلاص حتبتدى بكرة لانى نفسى اعرف حتقول اية ياترى حتقول حاجات جديدة احنا مش بنعملها وياترى حتقولنا ازاى ننول رضاهم لان رضى الاب والام على ولادهم يسبقى ربنا رضى عتهم كلهم

وشكرا جدا ليك على حلقاتك الجميلة[/align]

بسم الله الرحمن الرحيم
    انا بصراحة مش عارف ايش اقولك الكلمات تعجز على ان الرد
    اقولك رنا يحفظك في الدنياء وينور قلبك زي مانورت قلوبنا ياحبيبي

[align=center]الحلقة حلوة اوى يادكتور عمرو ونفسى بجد كل الاباء الجدد يطبقوا الكلام دة لان الاباء القداما مش ممكن يطبقوا الكلام دة لانك متقدرش تغير طاب اب بعد مرور 20سنة بس الناس المقبلين على الزواج او عندهم اطفال يقدروا بالفعل يربوهم بالطريقة دية وانا بدعى لكل اب وامى انها متظلمش اولادها ولا تطلع مضيقتها عليهم

وكمان انا فرحانة جدا وسعيدة جدا ان حلقات بر الوالدين خلاص حتبتدى بكرة لانى نفسى اعرف حتقول اية ياترى حتقول حاجات جديدة احنا مش بنعملها وياترى حتقولنا ازاى ننول رضاهم لان رضى الاب والام على ولادهم يسبقى ربنا رضى عتهم كلهم[/align]

[align=center]وشكرا جدا ليك على حلقاتك الجميلة[/align]

عضو جديد الصورة الرمزية فتاة من ارض الرباط

[align=center]السلام عليكم
    الحلقة رائعه ...............
    انا والله اوافقك على ما تقول فعلا العقوبه لا تحل المشكله وهذه الطريقة فاشلة
    من خلال تجارب اناس اعرفهم فأحدهم يشتم ابنه ويضربه ضربا مبرحا على كل ما يفعل حتى اضحى هذا الولد يقع في الاعمال السيئة كالكذب وما شابه فهو يقول في قرارة نفسة علقة وبتروح يعني ما عاد يقلق وجسمه تعود على الضرب
    هناك ايضا عقوبة اقصى من الضرب ............... حرمانه من التعليم
    الولد بمعرفتي به ذكي جدا ولكنه للأسف لم يلقى عناية جيدة ولم يشجعه والداه بل على العكس ملؤا عقله انه لا يصلح للتعليم الولد لا يعرف ان يقرأ ولا يكتب رغم انه سريع الحفظ انا حاولت ان اساعده بكل ما استطيع لكن لم تساعدني امه فيدا واحده لا تصفق
    انا اشعر بالحزن الشديد عليه امثاله كثيرون فمن الجاني [/align]

I15

ممكن استأذن سكرتيرالبرنامج واعرف اية هو الايميل الخاص بدكتور عمرو خالد واذا لم يكن متاح ممكن حضرتك تبعتهولى على رسالة خاصة لانى فى اشد الحاجة اليه جدا جدا

التعديل الأخير تم بواسطة jasmen ali ; 30-09-2007 الساعة 01:17 AM

ابنة الخنساء
    Guest

I11 حكم وأمثال من العالم في العفو والعقاب ...

حلقة جميلة والبدائل التي ذكرتها لطيفة ... ولا شكّ هي ناجحة جدّاً لمن يجرّبها ....

فجزاك الله خيراً ....

قيل في العقوبة :

ـ لا أعاقب على الظّنّة ( عليّ بن أبي طالب ) رضي الله عنه .

ـ ألا إنّ خير العفو عفو معجّلٌ ... وشرّ عقاب ما يجازي به القدر ( شاعر جاهليّ )

ـ إنزال العقاب بلا داعٍ هو تعدٍّ على رحمة الله ( فوفنارغ )

ـ بالعصا يصبح الطّيّب شرّيراً والشّرير أسوأ ( مثل إسباني )

ـ العقاب سيف ذو حدّين ( مثل أمريكي )

ـ العقوبة ألأم حالات القدرة ( مثل عربيّ )

ـ اجلد السّرج لكي تحمل الحصان على المسير ( مثل صربي ) .

قيل في العفو :

ـ أولى النّاس بالعفو أقدرهم على العقوبة .

ـ إنّ المسيء إذا جازيته أبـــــــــــــداً ... بفعله زدته في غيّه شططا
    العفو أحسن ما يجزى المسيء به ... يُهينه أو يريه أنّه ســـقطا

ـ من يغفر يغفر الله له ومن يعفُ يعف الله عنه ( ابن مسعود ) رضي الله عنه .

ـ إذا عفوت عن الإنسان سيّئة ... فلا تروّعه تأنيباً وتقريعا ( أبو العلاء المعرّيّ ) .

ـ العفو عند المقدرة كرم ( مثل عربيّ )

ـ محبّةٌ لا تغفر تعيش باسم مستعار ( ميخائيل نعيمة )

ـ التّسامح جزء من العدالة ( جوزف جوبير )

ـ أشرف الثأر العفو ( مثل انكليزي )

ـ من عفا ساد ، ومن حلُم عظُم )

ـ النّفوس الكبيرة وحدها تعرف كيف تسامح ( جواهر لال نهرو )

ـ لأن أندم على العفو خير من أندم على العقوبة ( جعفر الصّادق )

ـ إذا قابلت الإساءة بالإساءة فمتى تنتهي الإساءة ( غاندي )

ـ نحن لا نعادي الأشخاص بل أخطاءهم ( غاندي )

ـ الشجرة لا تحجب ظلّها حتّى عن الحطّاب ( هيتو باديسا )

التعديل الأخير تم بواسطة ابنة الخنساء ; 30-09-2007 الساعة 12:31 AM

عضو مجتهد

Icon34 فتح الله عليك

[align=center]الحلقة أكثر من رائعة ولقد دعوت الله لك يا استاذي عمرو بأن يعزك الله ويرفع قدرك ويبعد عنك شر الحاقدين والحاسدين ويثبتك ويعينك في بلاد الغربة ويعطيك من فضله وكرمه وجوده عليك ونحن نشعر تجاهك بالود والاحترام والتقدير والفخر كونك مسلما تحب الله ورسوله وتدعو الى ذلك وأيضا افتخر أني مصرية مثلك وأرجو أن يعذرني باقي أخواننا من البلاد الأخرى فهم أشقاؤنا طبعا ولكن عاطفة الجنسية الواحدة أحيانا تطغى على النفس .. واسمح لي استاذنا عمرو كنت أود أن تطرح في البرنامج بعض التوجيهات للمدرس.. فهو نواة مهمة تماما مثل الأم والأب في بناء شخصية الطفل .. وخصوصا في مرحلة الطفولة والتي يكون فيها الانسان مثل الصفحة البيضاء. وجانب التأثير فيها كبيرجدا وخصوصا أن القرآن الكريم لم يغفل مكانة العالم وكذلك الرسول الكريم سيدنا محمد صلى الله عليه وسلم كان يحث على فضل العالم على الناس آسفة للاطالة وجزاك الله عنا الخير كله.[/align]

الصورة الرمزية جمال الجنة

Icon34

السلام عليكم ورحمة الله.
    أستادي الفاضل وأخي الكريم " عمرو خالد"
    حلقة اليوم جد هامة و هادفة لما فيه الخير لنا جميعا ولفتت إنتباهي النقطة الرابعة (تعالو نجدد نيتنا) الله كم أعجبتني هذه العبارة و أثارت فضولي وساعدتني إني أشغل دماغي....
    بالفعل ليه ما نحاولش نتعامل مع النقطة ذي بالذات مع أهلنا وأسرتنا ومجتمعنا وأمتنا وعالمنا ومع حياتنا من ثاني وجديد . ، قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: ( إنما الأعمال بالنيّات ، وإنما لكل امريء مانوى ،)
    وإحنا خير أمة أخرجت للناس...........أعتقد لو كل واحد مما أعاد حسباتو من جديد في كل أموره
    مع تجديد النوايا يمكن نوصل لحاجة ويمكن نكون سبب نهضة أمتنا من جديد
    سلاحنا الأول نتعامل مع أسماء الله الحسني وندعمها مع نية كل يوم مثلا أنا نيتي اليوم حجددهاحصدق علي المحتاج الفلاني فأدعو إسم القوي أن يقويني في نيتي دي..
    سلاحنا الثاني حيكون تطبيق أسالب حبيبنا محمد صلي الله عليه وسلم وبالتالي نمشي علي خطاه في معاملاته مع زوجاته مع أبنائه مع الغرباء مع ناس مش من دينو وبالتالي نكون طبقنا التعايش وكنتيجة حتمية نصنع حياتنا ونكون خليفة الله عز وجل في أرضه.
    جزاك الله خير وأسمي تقديري.
    ’’’’’’’’’’’ياسمين’’’’’’’

الصورة الرمزية م.مروة عطوان

جيت أكحلها عمتها
    هادا اللي حصل معي اليوم أصلي فضلت ورا ماما و بابا لحد ما أقنعتهم إنهم يحضروا حلقة اليوم لأني حسيت إنها مهمة ليهم لأنه فعلا بابا بعاني مع أخوي من إنه العقوبة ما بقى إلها فايدة

و أنا بصراحة مقدرة موقفه و معاناته لأنه أخوي عنيد وعصبي فبابا دايما بزعق فيه و بيشخط و بقلل منه لكن أنا متعاطفة مع أخوي أكتر لأني متأكدة إنه بداخله شاب جميل أوي بس هو بده حد يفهمه و يتعامل معه بأساليب أخرى هيبقى حاجة تانية خااااالص

أحكيلكم يقى اللي حصل

أصله لسة امبارح كنا عازمين إخواتي المتجوزين عندنا راح بابا مزعق لأخوي وأهانه و أحرجه قدامهم مع أنه غلطته كانت بسيطة و مش مستاهلة

و طبعا اليوم حضروا ماما و بابا الحلقة فأول ما خلصت لقيت بين ماما و بابا اشتباكات و لقيت ماما بتقول لبابا سمعت الأستاذ عمرو قال ايه عشان مرة تانية ما تحرج الولد قدام اخواته بهادا الشكل هو مش صغير و ما تقعدش كل شوية اتهزأ فيه
    و بابا اضايق و قلها خليه هو يسمع حلقات بر الوالدين عشان يعرف كيف يعامل أبوه
    بدل ما تلومي علي

بس ما تقلقوا أنا قدرت أسيطر على الموقف و قلتلهم إنه غدا لناظره قريب و إنه احنا نقعد أخوي يحضر بر الوالدين بعدين كل واحد منهم ياخد القرار المناسب

و المهم عندي في الآخر أنهم هيحضروا البرنامج و بنية التغيير حتى لو حصل شوية اشتباكات المهم النتيجة في الآخر والمهم ما يبقى في دم

فالحمد لله و أنا بشكرك كتييييييييييييير يا أستاذ عمرو حضرتك رائع أوي و جميل أوي ربنا يعزك و يكرمك و يجعلك من رفقاء النبي في الجنة

عضو جديد

جزاك الله خيرا أستاذي ومعلمي الفاضل : عمرو خالد

ونحن بأنتظار حلقات الابناء ان شاء الله

وبارك الله فيك .. وحفظك لنفع هذه الامه ونهضتها..

تلميذتك د.جنان من العراق
    أدعو لي ان يوفقني الله في الامتحان.. يا رب

عضو مجتهد الصورة الرمزية sarona88

I15

(أنا سعيد اوي بفكرة ربطك برنامج الاسرة باسماء الله الحسنى وسعيد أكثر بانك أعجبك البرنامج رغم انك كنت غير مقتنعة قبل رمضان واستطيع الان أن أقول لكل أعضاء المنتدي على سر خطير ، الكل كان يعارض فكرة هذا البرنامج أن تعرض في رمضان حتى والدي .. لكنني أنا وفريق الاعداد كنا مؤمنين بشدة أن رمضان ليس شهر الروحانيات فقط وانه شهر الاسرة ايضا ولانني صاحب رسالة واجب علي أن أوصل قواعد التالف الاسري لأكبر عدد من الناس ، ومن المعروف أن اكبر عدد مشاهدين يكون في رمضان لذلك أصررت على فكرة البرنامج رغم اعتراض الكثيرين من المقربين إلي .. فالحمد لله أنك اقتنعتي وأتمنى أن نكون على صواب فيما فعلناه)هادا كلام حضرتك
    والله أنا السعيدة يا أ/عمرو أنا مش سعيدة أنا حأطير من الفرح إنت يا أ/عمرو لو تشوف أنا شو عملت لما لقيتك بنفسك رديت على مشاركتي أنا عملت بالبيت زيطة وزنبليطة... هو لو كان العيد إجا أنا ما كنت عملت هيك .. والله هادا شرف كبير إلي إنك تختار مشاركتي وترد عليها لاء وأطول رد كمان (6 سطور أنا حفظتهم صم)لاء وقلت لأعضاء المنتدى عن سر خطير في ردي
    وفرحانة إنو رأيي وان كان طلع غلط (في توقيت عرض البرنامج) كان من نفس رأي والد حضرتك والمقربين منك ... لعلي أكون منهم ، والسبب انو أكيد والدك والمقربين منك ما بيتمنولك إلا النجاح والخير .... وأنا أكيد منهم.وطبيعي أنا عجبني البرنامج واقتنعت بتوقيته وخاصة بعد ماوضحتلي حضرتك وجهة النظرك. وفرحااااانة كتيير إني أسعدتك بربطي لبرنامج باسمك نحيا ولكن هادا كله دليل على إنه جهدك له ثمرة وإنك بتوصل لنا فكرة برامجك وبنعيش بها فجزاك الله عنا خير الجزاء.
    بس يا أ/عمرو إنت ما قلتلي رأيك بطلبي أنا رح إرجع أطلبه منك ورح انتظر ردك

طلب ورجاء وحلم بحلم إنه يتحقق بموافتك .... أنا يا أستاذ عمرو بدرس هندسة ديكور سنه تانيه وبتمنى لو في يوم أكون أنا المسؤوله عن ديكور برنامج خاص بيك فيكون ليا ايد بمساعدتك بالدعوه إلى الله .. هو أكيد مش رح يكون هالمشروع قبل تخرجي يعني بعد 3سنين عشان أقدر أرفعلك راسك ان شا الله اذا إنت قبلت تحققلي حلمي
    تعرف يا استاذ أنا والله كان واحد من أهدافي اللي حطيتهم أول مادخلت تخصصي هو إني أساعد في بناء وتصميم بيت بيتلم فيه أسره وبيكبر فيه أطفال بيسجدوا وبيعبدوا الله ... وأنا ضفت هلأ لهادا الهدف اني لازم أعطي كل عيلة أصمم بيتهم هدية وهي نسخه من برنامج الجنة في بيوتنا وأنا متأكده انهم حيستفيدوا منه ويدعولك ويدعولي ان شا الله

أ/عمرو أنا مبارح ربنا وهبني عمرة والحمد لله ويشهد الله علي إني دعيتلك كتيير الك ولأهلك يارب يتقبل منا جميعا .....
    ابنتك المحبة / صانعة الحياة ساره الهاشمي

التعديل الأخير تم بواسطة sarona88 ; 29-09-2007 الساعة 11:35 PM

عضو مجتهد الصورة الرمزية محبة الإسلام.

Smile

شـكــ وبارك الله فيك ـــرا يا أستاذ عمرو خالد
    الحلقة رائعة جدا بس الحلقة الجية شكلنا حناكلها على راسنا بجد

التعديل الأخير تم بواسطة محبة الإسلام. ; 29-09-2007 الساعة 11:00 PM

عضو متألق الصورة الرمزية اسامه فتحي

افتراضي اللهم اجعلني مثل الاستاذ عمرو..!

بسم الله الرحمن الرحيم
    الاستاذ الفاضل /عمرو خالد جزاك الله خيرا كثيرا شاملا على هذه الحقات جميعا وجعل الله ما تقوم به في ميزان حسناتك.
    ولكن اذا سمحت لي حضرتك انا هشارك بماشركه بسيطه اتحدث بها عن حلقة اليوم من تجارب شخصية مررت بها سواء عن طريقي او عن طريق غيري.
    لما حضرتك كنت بتذكر ان بدل ما اعاقب كان ممكن احفز وكان ممكن اشارك في تصحيح الامور بنفسي وكان ممكن احسس الشخص المخطئ بمشاعر الاخرين فكنت اتذكر بعض المواقف التى لو فعل فيها ابي معي هذا لكانت النتائج افضل ولو كان فعل هذا في الموقف ذاك لكانت الاستجابة اسرع ولكنه قد فات هذا الوقت .
    اما الان فسبحان مغير الاحوال وكلمة الان لا تعني انه من مدة قريبة ولكن من فترة كبيرة مثلا 10سنين او ما يقرب ذلك فقد تغيرت الطريقة تماما فوالله العظيم حضرتك بتذكرالطريقة اتذكر عندما فعلها بابا في الموقف او المشكلة الفلانيه
    وكانه استمع الى البرنامج من قبل وهذا غالبا مع ابي فقط اما امي فقد تغير فقط عند سماعها للبرنامج ولكن الحمد لله في تحسن.
    وانا طبعا عشان حضرتك قلت ان معاملة الاطفال وهما صغيرين هتتعكس عليهم لما يكبروا عشان كده كنت بطبق نفس الطرق السيئة مع اخوتي الاصغر منى ومع الناس كمان لكن والله لما معاملة بابا اتغيريت من فترة كبيرة معامتلى انا كمان بدات تتغير مع اخوتي وبالذات لما سمعت البرنامج.
    انا مستني لما حضرتك تتكلم عن بر الوالدين عشان اعرف لحضتك ازاى انا بتفنن في برهم وافرحكم بيا زي ما انا فرحان.
    انا كنت سمعت حضرتك بتقول ان الصحابة كانوا بيجهزوا لرمضان دعوات خاصه يدعوا بيها الله عزوجل ومكنش بيجي رمضان القادم الا وقد استجاب الله لهم,الدعوات ديه انا مخصصها ل3اشخاص"بابا-ماما-حضرتك(عمرو خالد)". اه والله انا بدعي ليكم في رمضان وغير رمضان في كل مواطن استجابة الدعاء وفي غير كده كمان زي ما بدعي لبابا وماما زي ما بدعي لحضرتك زي ما الامام ابي حنيفه كان بيعمل مع مدرسه ومعلمه اللى علمه وكان السبب في اصلاح حاله.... حضرتك برده علمتني كده
    اتمني حضرتك تشوف المرة ديه ردي انا كل حلقة بكتب والله بس حضرتك مش بتشوف اكيد التعليق
    اسف جدا للاطاله

http://forum.amrkhaled.net/showthrea...post1051267579
    تعالوا نحب مصر .. تعالوا نعرف مصر

http://forum.amrkhaled.net/showthread.php?t=327347
    انا المصري يا نيل .. رسالة حب

عضو مجتهد الصورة الرمزية Eng_ahmed_kasem

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

وجزاك الله خير على البرنامك الرائع الجنه فى بيوتنا وانا حاسس انى استفدت منه كتير جدا لان انا شخصيا عندى مشكله كبيره بين امى وابويا وبقلها اكتر من سنيتن على هذا الحال

لدرجه انى السنه الى فاتت انا نزلت السنه فى الكليه... انا فى كليه هندسه...واول مره اعيد سنه بحالها لان المشكله دى نفسيا اثرت عليا ومعرفتش اركز ... واخويا برده للاسف عاد السنه
    وحاولت اعمل زى ما حضرتك قولت فى الحلقات الى فاتت بس للاسف ما فيش فايده
    وحاولت كذا مره اقنعهم يتفرجو على البرنامج مش بيرضو ابدا وانا مش عارف اعمل ايه

حاسس انى فى كابوس مؤلم مش قادر افوق منه

وانا عملت كللل شىء ممكن يتعمل من انى جبت ناس كبيره فى العيله يتكلمو معاهم الموضوه يهدى شويه وبعد اى احتكاك بينهم ترجع المشاكل تانى
    وانا واخويا تعبنا جدا وحسين ان كل الحلول خلصت ومش عارفين نعمل ايه

فا لو حضرتك يا استاذ عمر عندك اى نصيحه ليا وكان نفسى اكون ضيف فى برنامج حضرتك احكى المشكله عشان بجد انا مش عايز اى اسره تقع فيها ويحسو فعلا انهم فى نعمه كبيره

ونفسى احكى المشكله وابويا وامى يشوفو مقدار المعناه الى انا واخويا فيه بسببهم

ارجوك ياريت ترد عليا باى وسيله وجزاك الله خيرا

عضو مجتهد الصورة الرمزية Eng_ahmed_kasem

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

وجزاك الله خير على البرنامك الرائع الجنه فى بيوتنا وانا حاسس انى استفدت منه كتير جدا لان انا شخصيا عندى مشكله كبيره بين امى وابويا وبقلها اكتر من سنيتن على هذا الحال

لدرجه انى السنه الى فاتت انا نزلت السنه فى الكليه... انا فى كليه هندسه...واول مره اعيد سنه بحالها لان المشكله دى نفسيا اثرت عليا ومعرفتش اركز ... واخويا برده للاسف عاد السنه
    وحاولت اعمل زى ما حضرتك قولت فى الحلقات الى فاتت بس للاسف ما فيش فايده
    وحاولت كذا مره اقنعهم يتفرجو على البرنامج مش بيرضو ابدا وانا مش عارف اعمل ايه

حاسس انى فى كابوس مؤلم مش قادر افوق منه

وانا عملت كللل شىء ممكن يتعمل من انى جبت ناس كبيره فى العيله يتكلمو معاهم الموضوه يهدى شويه وبعد اى احتكاك بينهم ترجع المشاكل تانى
    وانا واخويا تعبنا جدا وحسين ان كل الحلول خلصت ومش عارفين نعمل ايه

فا لو حضرتك يا استاذ عمر عندك اى نصيحه ليا وكان نفسى اكون ضيف فى برنامج حضرتك احكى المشكله عشان بجد انا مش عايز اى اسره تقع فيها ويحسو فعلا انهم فى نعمه كبيره

ونفسى احكى المشكله وابويا وامى يشوفو مقدار المعناه الى انا واخويا فيه بسببهم

ارجوك ياريت ترد عليا باى وسيله حتى لو حضرتك تبعت ليا رساله على ايملى
    وجزاك الله خيرا

عضو متألق الصورة الرمزية اسامه فتحي

افتراضي اللهم اجعلني مثل الاستاذ عمرو..!

بسم الله الرحمن الرحيم
    الاستاذ الفاضل /عمرو خالد جزاك الله خيرا كثيرا شاملا على هذه الحقات جميعا وجعل الله ما تقوم به في ميزان حسناتك.
    ولكن اذا سمحت لي حضرتك انا هشارك بماشركه بسيطه اتحدث بها عن حلقة اليوم من تجارب شخصية مررت بها سواء عن طريقي او عن طريق غيري.
    لما حضرتك كنت بتذكر ان بدل ما اعاقب كان ممكن احفز وكان ممكن اشارك في تصحيح الامور بنفسي وكان ممكن احسس الشخص المخطئ بمشاعر الاخرين فكنت اتذكر بعض المواقف التى لو فعل فيها ابي معي هذا لكانت النتائج افضل ولو كان فعل هذا في الموقف ذاك لكانت الاستجابة اسرع ولكنه قد فات هذا الوقت .
    اما الان فسبحان مغير الاحوال وكلمة الان لا تعني انه من مدة قريبة ولكن من فترة كبيرة مثلا 10سنين او ما يقرب ذلك فقد تغيرت الطريقة تماما فوالله العظيم حضرتك بتذكرالطريقة اتذكر عندما فعلها بابا في الموقف او المشكلة الفلانيه
    وكانه استمع الى البرنامج من قبل وهذا غالبا مع ابي فقط اما امي فقد تغير فقط عند سماعها للبرنامج ولكن الحمد لله في تحسن.
    وانا طبعا عشان حضرتك قلت ان معاملة الاطفال وهما صغيرين هتتعكس عليهم لما يكبروا عشان كده كنت بطبق نفس الطرق السيئة مع اخوتي الاصغر منى ومع الناس كمان لكن والله لما معاملة بابا اتغيريت من فترة كبيرة معامتلى انا كمان بدات تتغير مع اخوتي وبالذات لما سمعت البرنامج.
    انا مستني لما حضرتك تتكلم عن بر الوالدين عشان اعرف لحضتك ازاى انا بتفنن في برهم وافرحكم بيا زي ما انا فرحان.
    انا كنت سمعت حضرتك بتقول ان الصحابة كانوا بيجهزوا لرمضان دعوات خاصه يدعوا بيها الله عزوجل ومكنش بيجي رمضان القادم الا وقد استجاب الله لهم,الدعوات ديه انا مخصصها ل3اشخاص"بابا-ماما-حضرتك(عمرو خالد)". اه والله انا بدعي ليكم في رمضان وغير رمضان في كل مواطن استجابة الدعاء وفي غير كده كمان زي ما بدعي لبابا وماما زي ما بدعي لحضرتك زي ما الامام ابي حنيفه كان بيعمل مع مدرسه ومعلمه اللى علمه وكان السبب في اصلاح حاله.... حضرتك برده علمتني كده
    اتمني حضرتك تشوف المرة ديه ردي انا كل حلقة بكتب والله بس حضرتك مش بتشوف اكيد التعليق
    اسف جدا للاطاله

http://forum.amrkhaled.net/showthrea...post1051267579
    تعالوا نحب مصر .. تعالوا نعرف مصر

http://forum.amrkhaled.net/showthread.php?t=327347
    انا المصري يا نيل .. رسالة حب

عضو مجتهد الصورة الرمزية shitat

الحلقة تكملة ممتازة وجد جد جميلة

تهم كل الاطراف
    وتعرينا امام فداحة اخطاءنا اليومية

تحية لاستاذي الكريم
    ولاسرته الطيبة

ولكل المسلمين

صفحة 1 من 5 12345 الأخيرةالأخيرة

معلومات الموضوع

الأعضاء الذين يشاهدون هذا الموضوع

الذين يشاهدون الموضوع الآن: 1 (0 من الأعضاء و 1 زائر)

المفضلات

المفضلات