العاب فلاش

صفحة 2 من 2 الأولىالأولى 12
النتائج 21 إلى 40 من 40

علم الدولة : Users Country Flag

اولا شكرا لك ياستاذ عمرو على البرنامج
    ثانيا انا بجد كان نفسى ابى يتفرج على البرنامج كان نفسى يشوف ان احنا محتاجينه ومحتاجين حنانها ومش الفلوس وبس وكمان احنا علاقتنا بامى اقوى من علاقتنا بيه لو عايزين حاجه منه بنقولها تقولها ولايوم اقولنا ليه على شئ حتى هو كمان شايل ايديه من مسئوليه مدارسنا لو فيه مشكله فى مدارسنا ماما هى اللى بتروح وهو لا مش بيرضى يروح كل حياتنا مع ماما
    انا عمرى ما افتكر ان ابى خاذنى فى حضنه فى يوم اوحتى طبطب عليه وكمان بيعاملنا معامله جافه جدا وبيعامل اخويا الصغير احسن مننا وكانت عايزه حضرتك تتكلم فى موضوع التفرقه فى المعامله بين الابناء وكمان بحس ان ابى غريب عنى جدا واول ما بيدخل البيت بحس باكتئاب بحاول ادخل حجره تانيه حتى لاتحدث مشاداه بينى وبينه وعلشان انا عارفه غضب ربى لو عاملت ابى وحش او حتى زعل منى علشان كده بدخل حجره اخرىوكمان ابى بيعاملنا مش كا بنى ادمين مش يحترمنا واقل الاحترام ان هو ينادينا باسمنا الا انه مش ينادينا باسمنا ولكن بينادينا من غير احترام لينا وكمان بيعاملنا على اننا خادمين هو اكيد طاعه الاب فوق كل شى بس لما الاب يكون امامه الشئ ويقوم ابنه من مكان اخر علىشان يجبه يبقى كده معامله جافه واكتر حاجه ان الناس شايفه ابى طيب وحلو جدا اما فى البيت طو ل الوقت يزعق ويضايق امى وكمان انا بحاول مع بابا يصلى وهو مش بيسمع كلامى وكمان مش بياخد بارائنا وممكن كمان ياخد العكس ولو قالنا ليه يقول هو اسمع كلام عيال صغيره اوهو انتوا اللى هتعلمونى اعمل ايه
    انا اسفه على الاطاله بس بجد انا حبيت اتكلم واقول كل اللى جواياه
    وشكرا لك يا ستاذ عمرو على البرنامج الرائع
    هبه

انا كنت عايزة اقول تعليق بسيط على حلقة امس
    اما ان تبنى اسرة واما ان تبنى سجن
    فعلا عندهم حق بس اساسا معظم الاسر حاليا ما هى الا سجووون

حلقة اليوم
    حلوة اوى كلمة توكيل ومعبرة بس احيانا كمان بيبقى عقد تنزال وحتى الدعم المالى مش بيبقى موجود

فى مشكلة كبيرة كمان بتحصل ان ممكن الاب يطلع معاش فجاءة او يطر للبقاء فى المنزل بصفة طويلة بعد اما كان بيجى ياكل ينام يمشى والاولاد نيامين او فى المدرسة مثلا
    ولما بيرجع بيكون عايز يكون اب اب بالمنظر يستاذن فى الرايحة والجاية وما شابة من الروتين البيتى ولكن الابناء لم يتعودوا على وجودة اساسا وبتحصل مشاكل كتيرررررررررر بسبب هذى المشكلة الجديدة

وفى حالات انا شوفتها وعصرتها شغل الاب بيكون فى البيت تقريبا او لايستلزم خروجه الا قليل ولكن بردوة الاب لو الاولاد غلطوا بيكون الرد تربيتك يا هانم
    مع انه كان معاهم تقريبا ال24 ساعه

لعل تلك الحلقات شعاع نور وسط الظلام الدامس

Post أبي يجرحني 100 مرة في اليوم

بسم الله الرحمان الرحيم

أبي يجرحني 100 مرة في اليوم
    أنا لدي مشكلة و هي أن أبي بعيد عني لايفهمني.( دايما بيحسسني اني بالنسبالو ولا حاجة. على خلاف تعامله مع أختي التانية. بيحبها و بيلاعبها و بيهزر معاها. و أنا كل مشوف المنظر ده قلبي بيتقطع مش لأني بحسدها لاء عشان بيدور في بالي سؤال :ليه أنا مبيعملنيش زيها . هو أنا عملت ايه)
    وعلى فكرة معاناتي هذه بدأت من ونا صغيرة (الى الان و انا عمري 19 سنة). عندما كنا صغارا كان يشتري لأختي أشياء و يحضرها للبيت و تفرح أختي كثيرا و أنا أرى و قلبي يتقطع من الحزن. لأنه لم يكن يشتري لي أنا أيضا بحجة أني ما زلت صغيرة ولا أحتاج لذلك الغرض (هذا ما كان يقوله لي عندما أسأله) رغم أن أختي تكبرني ب3 سنوات و نصف فقط. (فأدخل غرفتي و أظل أبكي حتى أنام )فظلت معاناتي هذه تكبر معي الى وقتنا هذا فهو طوال الوقت يمازحها و يمدحها و يتكلم اليها و أنا كالغريبة بالنسبة اليه رغم محاولاتي الكثيرة بالتقرب اليه و خصوصا عندما بدأت أشاهد برنامجك (الجنة في بيوتنا) قررت أن لا يفوت علي رمضان الا وقد تقربت اليه. لكن محاولاتي دائما تفشل و أعود منها دائما بجرح يقطع قلبي.(وخصوصا و أني حساسة جدا) حاولت أن أقنعه بأن يشاهد برنامجك لكن....
    و الله أنا أتقطع من الألم في كل يوم تتكرر أمامي نفس المشاهد. و قلبي يزيد حسرة لما أرى أبا يضحك أو يمازح بناته. وبكيث كثيرا لما حكيت لنا عن الرسول (ص) مع ابنته فاطمة.
    أنا مش عارفة أعمل ايه. ..?
    قصتي هذه أريد أن أناشد بها كل أب وأقول له (( رفقا بالقويررات))_أنا أحب هذا الحديث كثيرا_
    أنا اكتب ولا أعرف إن كنت يا أستاذ عمر ستقرأ قصتي أم لا. أتمنى أن تقرأها لتستفيد منها في دعوتك.
    أنا أريد منك شيئا واحدا فقط أتمنى أن تحققه لي : دعاء من قلبك
    جزاك الله خيرا و أعانك و يا رب يخليلك ابنك علي

عضو جديد

افتراضي قصص مختلفة :الاب هو الزوج اولا

بسم الله الرحمن الرحيم
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    الموضوع جد مهم و هو اساس مشاكل الاسرة و الطلاق و فساد الاابناء فى مصر .
    انا زوجة و ام لاربعة اطفال فى الاربعينات ... نشات فى اسرة متوسطة الحال ماديا لكنا محترمة جدا اجتماعيا حيث كان والدى متعة الله بالصحة و العافية يعمل فى مجال يحترمة الشعب المصرى و يقدرة ... رايت امى فى البيت ملكة متوجة بدون تاج يحترمها ابى شديد الاحترام لا يقطع امرا الا بمشورتها و لم يوجة اليها اى لفظ غير لائق طول حياتها ... و كان و مازال يحبها و يعطف عليها و يساعدها فى كافة شئون البيت و يشاركها فى كل كبيرة و صغيرة ... و كنت اعتقد ان كل الرجال مثل ابى و كنت اتعجل الايام و اتزوج لكى اصبح مثل امى ... ملكة غير متوجة فى بيتى ....وكان من حسن حظى انا و اختى الوحيدة ان رزقنا اللة بشابيين اعتقد انهما عمل ابى الصالح فى الدنيا قد ادخرة لة الله فى بنتية ... لا تتسرعوا فتعتقدوا اننا ملكتان فى بيتينا مثل امى الحبيبة ... لكن بالنسبة لكل مارأيت من احوال سيئة فى الزيجات الفاشلة خلال الستة عشر عاما التى قضيتها متزوجة نحن نعتبر من المحظوظات .... فانا اعتبر اى رجل يحترم زوجتة و لا يسخرها لخدمة اهله هو الرجل الكامل فى هذا المجتمع ... فالاحترام اهم من الحب و المشاعر و اى شئ اخر ....فى مجالى فى العمل التقى بعشرات الفتيات المتزوجات و الغير متزوجات و الشباب ايضا المتزوجين و الغير متزوجين و كثيرا ما يطيب لى تقمص شخصية حلال المشاكل....و غالبا تكون الجملة الفاصلة للاسف التى انهى بها مناقشة اى فتاة غاضبة و ساخطة على زوجهاو تريد الانفصال او فتاة قاربت على العنوسة و لا تجد اى شخص مناسب للزواج منه هى : عاوزة تتجوزى راجل محترم و طيب و كويس و كريم زى جوز مين كدة ؟ قولى لى واحد بس .او : عاوزة تعيشى مبسوطة و مرتاحة زى مين ؟ قولى لى كدة واحدة مبسوطة و مرتاحة ؟. وهنا ينعقد لسان اى سيدة او فتاة و تذهل تماما ولا تجد ما ترد بة على ثم تعود الى صوابها و تعرف ان مفيش فايدة و ترجع عن اللى فى دماغها ...
    خلال الاعوام السابقة عرفت ان الارامل واولادهن اسعد حالا من المطلقات واولادهن رغم شعورى بقلة الذوق الشديدة و انا اكتب هذا الكلام و لكن هذة هى بعض النماذج التى صادفتنى خلال الاعوام الماضية ولدى من هذه النماذج الكثير :
    1 – زوجة شابة فى العشرينات لديها 3 اطفال بالكاد يستطيعون المشى توفى زوجها الشاب فجاة بطريقة مفجعة و عندما اتصلت بها لاواسيها قالت لى شفتى المفاجاة ؟؟ فقلت فى نفسى ربما المصيبة اذهلتها فلم تستطيع اختيار الكلمات و بعد يومين فى العزاء قالت لى بالحرف الواحد :عقبال منعزيكى فى جوزك ثم ضحكت بسعادة غامرة .. وبعد ثلاثة ايام خلعت الاسود تماما بلا رجعة فقد كان رحمة الله عصبى المزاج و مدخن شرة وغيور جدا و كان يضربها و يسبها باحط الالفاظ .. فكانت هذة هى طريقتها فى التعبير عن مشاعرها بعد وفاتة المفجعة ز
    2- سيدة محترمة توفى اثر مرض اليم وقانا االله و اياكم شرة زوجها وشريك عمرها بعد35 عاما من العشرة و الاولاد و البنات و عندما ذهبنا للعزاء و جدنا البيت مملوء بسيدات لم نراهم من قبل و هم يتضاحكون و يتهامسون وعندما حاولنا ان نختم للمرحوم القران القت كل منهن الجزء الخاص بها بجانبها و استغرقت فى الكلام و الضحك بما فيهم زوجة المرحوم و ابنتة الوحيدة !! . وعرفت ان السيدات هن اخوات الارملة الللائى حرمت منهن طول زواجها بسبب يمين طلاق القاة عليها و هى عروسة شابة بايعاز من والدتة لان والدها لم يكن موافقا علية فى البداية ... ووالدها نفسة توفى الى رحمة الله تعالى دون ان تراة خوفا من يمين الطلاق الغادر.. فعاشت عمرها كلة تنقم علية انها لم ترى والدها قبل وفاتة ... فلما مات التئم شملها مع اسرتها .
    3- سيدة محترمة عاشرت زوجها 50 عاما و لديها من الاولاد و الاحفاد قبيلة صغيرة توفى زوجها بعد صراع مرير مع المرض خمسة اعوام و هو فى اوائل السبعينات .... عندما عاتبها البعض على تقصيرها فى بعض شئونة و مطالبتهم لها بالحنو علية ثارت فى وجهم قائلة انها قضيت معة تابيدتين بدون ذنب اقترفتة و عندما ذكروها بان مرضة عضال و ايامة فى الدنيا معدودة .... قالت بقلة صبر : دة ولا حيموت ابدا ... ولما قضى نحبة اصبحت تتباهى بانها لم تعد تطهى اى من الاطعمة التى كان يحبها ... وعرفت انة تزوج عليها و هى شابة عمرها 15 سنة لتعجلة الانجاب و كان يعاملها معاملة سيئة جدا ... اما اولادة فكان يعاملهم معاملة ليس لها مثيل و لا اريد ان اجرح مشاعركم بذكرها اقلها حرمانهم من كل مباهج الدنيا
    4-
    فى مجال عملى مع الاجانب من بلد اسيوية وجدت انجذابا شديدا متبادلا بين الاجانب و الفتاة المصرية نظرا لوداعة الفتاة المصرية و ايضا للنظرة المحترمة التى ينظر بها رجال هذا البلد مثل اغلب البلاد المتحضرة للمراة , مما دعا ب 49 فتاة مصرية الى الزواج من رجال من هذا البلد فى العام الماضى فقط و هذا كلام صحيح مما دعا باحد المذيعين بالتليفزيون الى السخرية منهن ووصفهن بانهم سوف ينجبون اطفالا يسرحون بالبضائع فى الشوارع و هذا غير صحيح لان كلهم شبان و شابات متعلمين و محترمين . و هناك عشرات اخريات فى مجال عملى صرفن نظر تماما عن التعرف باى شاب مصرى و ينتظرن فرصتهن مثل زميلاتهن .. و المحزن من متابعتى للعديد من الفتيات المتزوجات من هؤلاء الاجانب ان كلهن سعيدات محترمات فى بيوتهن رغم اننى لم ولن اوافق ابدا على هذة الزيجات لاننى لا استطيع ان اكون منافقة و ما لا ارضاة لابنتى لا ارضاة لاى فتاة اخرى .... لكنها الحقيقة المحزنة .... و لا حول و لا قوة الا بالله ...و العكس صحيح اذ ان الشباب المصرى المسلم المحترم فى مجالنا اصبح ايضا يقبل على الزواج من فتيات هذا البلد بحجة ان الفتيات من هذا البلد تجدن فنون الحياة المختلفة !!! و ان الفتاة المصرية نكدية و مغرورة و تكرة دائما اهل الزوج بسبب او بدون سبب

الصورة الرمزية careless whisper 88

احسن حاجه في الحلقه دي انها كانت بتشاور علي بيتنا, اسمع جرس الباب واعرف انه بابا ادخل اوضتي واقفل الباب وامسك اي كتاب وماما تدخل المطبخ ولا كأن كان في هنا ام وولادها قاعدين يتضحكوا مع بعض,المشكله مش في ده كله الحمد لله ربنا خلق البني آدم وعلمه ازاي يتأقلم مع اي وضع هو مش حبه طالما امي موجوده في الدنيا وبابا بيصرف علينا خلاص الحمد لله احنا احسن من اليتامي واولاد الشوارع وانا كنت راضيه بالتوكيل مدام انا معرفش بابا اصلا من وانا صغيره يعني مكنش في حاجه في ايدي عشان اخسرها. بس اللي مكنش مكتوب في التوكيل ان بابا هيهين امي واهلها ولو كانت امي ربتنا علي اني ميكنش ليا كرامه واني اسمع امي بتتهان قدامي واسكت يمكن كانت التربيه دي ريحتني لكن مشكلتي ومشكله معظم الشباب انه بيتربي علي المثاليه ويلاقي الدنيا حاجه تانيه خالص فيلغي كل اللي تعلمه وتبدأ الدنيا تعلمه اخلاقها والمفروض انه يتكيف معاها ويتقبل الصدمات,وانا كنت فاكره زمان اني عندي ايمان ثابت لأن ماما علمتني كده وان مهما يحصل مفيش حد بيفقد ايمانه واني مكنتش اتخيل ان من كتر خلافات بابا وماما وعدم احترام بابا لأمي علي الأقل قدامنا هيعلمني ازاي ارد علي بابا برغم اني عارفه ان عقوق الوالد من الكبائر ودي كانت البدايه انما النهايه اني سألت نفسي هو ربنا موجود وشايف اللي احنا فيه وفهمت ان الأيمان مش راسخ زي ماما مقلتلي واصعب حاجه في ده كله انك تحس انك بتفقد ايمانك وان ربنا بعد كده مش هيحبك لأنك في يوم شكّيت انه موجود وانسي حاجه كان اسمها رعايه ربنا ليك وهنا الواحد كبر وعرف انه لما كان بيبكي لربنا في رمضان بالليل وكان فاكر ان هو ده الايمان كان بيضحك علي نفسه,انا مش عايزه حاجه غير انكم تدعوا لي بالايمان الثابت اما مشكله بابا فاحنا أحسن من بيوت تانيه كتير وانا مش بحكي القصه دي لمجرد ذكر سلبيات لأن البرنامج ده ان شاء الله هيفيد اسر تانيه ومش لازم تكون (اسرتنا)-كتبتها وممكن تحذفوها- واحده منهم .

عضو جديد

افتراضي كأنك تعيش معنا

كأنك تعيش معنا وتصف حالنا، الرجل المنهمك في عمله المفوض ليس فقط تربية الأولاد بل كل مسئولياته الأخرى إلى زوجته أو إلى أمه أو إلى أحد زملائه على حسب المسئولية، الذي يخرج صباحا ويعود ليلا معتبرا البيت فندقا وعندما يشارك فإن مشاركته هي اللوم على أي تقصير يحدث بغير قصد والاعتراض على كل ما لا يعجبه، وإن كنت قد نجحت جزئيا على مدى عشر سنوات في أن أجعله يشارك في تربية الأولاد ويهتم بهم أكثر قليلا من قبل.
    أعترف أنني لست سعيدة بهذا الوضع وأؤمن تماما بجوهرية دور الأب في الأسرة كما تفضلت، ولكني في نفس الوقت لن أكون سعيدة بإلغاء التفويض في تربية الأولاد.
    إنني أعيش حياتي من أجل هدف واحد رئيسي هي أن يصبح ولدى الاثنين رجالا حقيقيين، وأشباه الرجال لا يصنعون رجالا حقيقيين.
    المشكلة ليست في الرجل فرجال هذه الأيام ليسوا مؤهلين لتربية أبنائهم، لسبب بسيط أنهم أنفسهم تربوا بطريقة خاطئة فهم قدوة سيئة وفاقد الشيء لا يعطيه.
    الأمل في تغيير طريقة التربية فالطفل (الذكر بالذات) يولد محاطا برعاية أمه وحمايتها الزائدة منذ ولادته إلى زواجه، فهي لا تتركه يعاني من أي شيء، فهي تطعمه دون أن يجوع حتى لا يضعف، وتحمل عنه حقيبة المدرسة لأنها ثقيلة عليه، وقد تكتب له الواجب حتى لا تتألم يديه، ولا تشركه في أي شيء من أعباء المنزل لأنه: ( ده راجل، ده شغل ستات، إنت عايزة مراته تتحكم فيه؟!)، وعندما يكبر فالأسرة كلها تقوم بخدمته، وهكذا يتربى الطفل على هذه التعابير فيترسخ في ذهنه أن الرجل لا يفعل شيئا. أذكر في أحد برامج الأطفال رد الطفل على المذيع الذي سأله عما يحب أن يكون عندما يكبر بقوله: مثل بابا، وعندما سأله المذيع وماذا يفعل بابا، رد الطفل: "يأكل ويشرب وينام ويشاهد التليفزيون". هذه هي صورة الرجل التي يكبر عليها الطفل إلى أن يتزوج فيجد نفسه فجأة مسئولا عن نفسه وعن إطعام أسرة ويتعرض لضغوط العمل ويضطر لتحملها فيبدأ في التذمر ويعتبر أنه يحمل مسئولية ضخمة من أجل هذه الأسرة وأنه ليس مطلوبا منه أي شيء آخر ومطلوب من زوجته أن تقوم بدور أمه في حمايته من أعباء الحياة.
    مطلوب من الأمهات أن تعلم أبناءها أدوارهم في الحياة وكيف يتحملون مسئولياتهم ويصبرون عليها حتى يصبحوا رجالا حقيقيين وحينئذ سوف يقومون بتربية أبنائهم تربية صحيحة، بل ويقومون بكل أدوارهم بطريقة صحيحة.

Thumbs up من لقى الله فمذا فقد ومن فقد الله فماذا وجد

السلام عليكم ورحمة الله
    الاب الروحى للشباب اسمحلى انا بعتبرك اب الروحى واخ والصاحب الصالح جزاك الله فينا خيراوجعلة فى ميزان حسناتك
    الحلقة دى كان فيها حجات كانت بتحصلنا وهيا ان بابا كان مشغول كتير فى الشغل يعنى يروح الشغل الساعة لثامنة يجى الساعة الثانية صباحا وسعات ميجيش بس الحمد لله اتفرغ لينا فى الوقت المانسب والى الىفترة دى الى انت قولتها بلظبت وهى فترة المراهقة مقدرش اوصفلك ساعدنى كتير ومشهوا وبس هوا وكمان اخويا الى اكبر من بسنتين صحبونى وعوضونى الحب الى كنت ممكن القية برة فى نفس الوقت الى كان فية اخوية الكبير بيحطم نفسيتى ويقلل من قمتى ويصخر منى كانو بيدونى الثقة فى نفثى وهوما الى حببونى فى التدين بس لسة حسة انى مشبعتش منة كطفلة وعلشان كدة بفرح لما يعاملنى زى الاطفال بحس انى عايزة اشبع منة كمان ولما بقولة كدة بتئثر ويزعل من نفسة اوى تعرف دلوقتى لوخرجت مع اخويا وجيت متاخر مينمش الا لمايجى يبص فى عينى ويشوفى اذا كنت مبصوتة ولا لاء وصل درجة الحب بينا الى ابعد الحدود لدرجة انة بيعرف انا عايزة اية من عنية ولدرجة ان ماما اوقات كتير بتغير منىوبيقولى انا لسة متفطمتش منكو الكلام دة برضة بينطبق عليا انا واختى لاننا توئم بقى يخرج معانا فى كل مكان وكل كلامة مع اصحابة علينا واحنا كمان بقينا حسسين انة اكتر من ابونا اوقات زى ابننا واوقات صحبنا
    علشان كدة انابقول محدش يزعل من ابوة ويلتمس العزر
    (وما تدرى لعل الله يحدث بعد ذلك امرا )وربنا يهدى الجميع

Moderators الصورة الرمزية عمرو خالد

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة happy5 مشاهدة المشاركة

شاهدت الحلقة وهى من اهم الحلقات حضرتك حسستنا فعلا بجوهرية دور الاب كنا متخيلين
    ان دور الاب هو الانفاق وهو ده معنى القوامة ودور الام التربية حضرتك فعلا جئتنا بمفهوم جديد واتمنى ان الازواج يتقبلوا هذا المعنى ويستشعروا فعلا دورهم الجوهرى فى الاسرة وان الاولاد فى اشد الاحتياج اليهم حلقة اليوم اثرت فى جدا لانى افتقدت الاب وانا صغيرة ولذلك شعرت بكل كلمة من كلام حضرتك ودعيت لابى رحمه الله وحضرتك قلت الا يقتصر دور الاب على الانفاق وللاسف حتى هذا الدور بعض الرجال لم يعد يقوم به وظهرت حالات كثيرة للام المعيلة يعنى اصبح لا يقوم بدوره فى الانفاق ولا التربية والعديد من الاسر الان تفتقد للاب مع كثرة حالات الطلاق اووفاة الزوج او سفره للخارج وبذلك هناك العديد من الاسر تعتمد على وجود الام فقط هل معنى كلام
    حضرتك ان هؤلاء الاولاد حيطلعوا غير اسوياء نفسيا فهناك العديد من النساء الارامل تكفلوا بتربيةالاولاد وزى ما بيقولوا قاموا بتربية الاولاد احسن تربية وتصور يا استاذ عمرو احيانا كثيرة بقابل نساءيقولوا خلاص احنا جبنا اولاد والاب كده ليس له اهمية المهم الاولاد نربيهم وخلاص وفى نساء بتبقى السبب عند بداية الزواج الاب بيبقى عايز يشارك وهى بتمنعه وتقوله انا حتولى تربية الاولادليس لك دعوة بالمطبخ انا حذاكر للاولاد فهى بتكون مشاركة فى عزله عن الاولاد وبعدين لما تزيدالمسئولية على عاتقهاتشتكى انها لا تجد معاونة من الزوج وعجبنى اوى مثال القارب لابد ان يكون له مجدافين مثال رائع جدا والحلقة فوق الممتازة ربنا يعزك ويجرى الخير على يديك ويرزقك الاخلاص ويبارك لك فى زوجتك واولادك وينفع بهذا الكلام كل البيوت ويجعله فى ميزان حسناتك باذن الله
    يجب يا شباب أن نكون إيجابين ونبدأ بانفسنا ونتحرك نحن من الان ولا نتظر أن يتغير هو .. ليس هدف البرنامج إلقاء اللوم على بعضنا البعض لكن هدف البرنامج هو أن نتحرك جميعا لجمع شمل الاسرة والثواب كبير لمن يريد ذلك

التعديل الأخير تم بواسطة عمرو خالد ; 19-09-2007 الساعة 02:13 PM
    ... معاً في طريق التنمية بالايمان...

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة fadhelkrichene مشاهدة المشاركة
    بسم الله الرحمن الرحيم
    أستاذ عمرو خالد، بارك الله فيك.. الله يوفقك

حسب رأيي، حتى ينشأ الشباب على صلاح، يجب العمل بالحديث القائل (لاعبوهم 7، و أدبوهم 7، و صاحبوهم 7)
    و دور الأب مهمّ في الفترتين الثانية و الثالثة (لزوم التأديب و الإرشاد)
    هكذا، نهنأ على جيل المستقبل بعد 10 أو 20 سنة.
    و لكن، بالنسبة لي، أشعر بضعف تكويني.. من بين الأسباب أن أبي توفي في بداية الفترة الثالثة، كما أنني كلّما أردت التحرّر بعض الشيء، أجد نفسي مثل العصفور الذي قطعنا جناحيه..
    و بالتالي :-( .. رغم أنني صاحب عقلية رجعية.. لكم أن تتخيلوا

و السلام
    رحم الله والدك وكتبه من أهل الجنة لكن أعلم يا اخي أنه ليس معني غياب الاب انهيار الانسان فالنبي صلى الله عليه وسلم كان يتيماً والمسيح عليه السلام ربته امه السيدة مريم وكثير من العظماء فقدوا آبائهم وهم أطفال فرغم أهمية دور الاب لا أريدك أن تستسلم لعدم وجوده فتفشل فغيرك نجح بالعزم والاصرار على النجاح

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة (_حامي المستقبل_) مشاهدة المشاركة

الاخوه والاخوات الافاضل

ايهما اولي

امن الدوله ؟ ام امن البيت ؟

لا يختلف اثنين علي اهميه كلاهما
    كل منهما اجهزه امن تحافظ علي كيان وبقاء الدوله سالمه في امان

ولكن هل يوجد اجهزه امنيه في البيت ؟

معنا في هذا الموضوع سنحاول تكوين فريق امني . مسلح . قادر علي حفظ امن البيت . قادر علي ترميم كل ما دمر او فقد داخل حروب ودمار المنازل

طبعا الفريق الامني اقصد به كل عضو من اعضاء الاسره قادر ان يصلح وحروب ودمار

المنازل اقصد بها كل ماحدث نتيجه اختلال توازن الاسره من مشاكل اسريه . علاقات زوجيه . التعاملات داخل الاسره .

لو كنت/ي

اب - ام - اخ - اخت

خاطب / مخطوبه - متزوج / متزوجه

لو كان عندك مشكله مع

مراتك

او مع والدك - او اخوك - او بنتك - او خطيبك

لو نفسك تلم شمل الاسره مره تانيه

لو نفسك تقرب من مراتك او ابنك

لو مقبله علي الزواج وعايزه تعرفي تربي ابنك ازاي

كل ده هانتكلم فيه بصراحه ووضوح وحريه

هانقدم حلول عمليه منطقيه
    من خلال حلقات متتاليه

وهايكون من اهداف الفريق.....

1- تنفيذ البرنامج والواجب اليومي لبرنامج الجنه في بيوتنا.

2- تخريج شباب وبنات قادرين علي اصلاح اسرهم من تفكك اسري الي لم شمل الاسره مره اخري.

3- المحاولة من اعداد امهات للمستقبل تبني اسرة صحيحة سليمه وتخرج للمجتمع اولاد صالحين وبنات صالحات .

4- مقالات ودورس تحث وتهدف الي الوصول الي هدفنا من الموضوع.

جزاك الله خيرا يا اخي أنا سعيد بجهدك ونشاطك ومعجب بكلمتك .. الله ينصرك

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة fati.85.86 مشاهدة المشاركة
    شـكــ وبارك الله فيك ـــرا ... أستاذ عمر
    غياب الأب الدائم وهو مازال على قيد الحياة هو أهم سبب في شتات الأسرة .
    و هناك بعض الآباء لديهم مفهوم أنه عيب أن يكون "الرجل" حنون مع أبنائه فالحنان من صفات النساء, وإذا أخطأت مرة و بدون قصد أو نسيت فلا تعاقب فقط و إنما تدل لتصبح رجل في نظرهم و بعض الأحيان يحاول أن يوقعك في الخطء عمدا لأنه ينهج مبدأ "الأنسان يتعلم من أخطائه" وهو يريدك أن تتعلم كل شيء بسرعة فسبحان الله و أصعب شيء في الحياة أن يكون الأب أمي "لا يعرف القراءة و لا الكتابة" فهنا ينعدم التواصل من الأساس. حسبي الله و نعمة الوكيل
    إذا كان الامر كذلك فماذا نفعل يا Fati فاننا لا نستطيع أن نغير ابائنا فليكن الحل أن نصبر على ابائنا ونتعامل معهم بعاطفة وبحب ونفس طويل حتى نغيرهم خطوة خطوة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة (Eng. Eman) مشاهدة المشاركة
    الجنة في بيوتنا
    الحلقة السادسة

***جوهرية دور الأب***

الأب: المربي.. المثل الأعلي.. القيم...
    و تغير الافتراض في اخر خمسين سنة..

و تحول الأب لموكل للام بتوكيل عام..
    و أصبح مجرد ممول لتمويل الأسرة.. السعي علي الرزق..

و الأم في بعض الاحيان بتوكل المربية...
    و غالبا المربية بتقطع التوكيل..
    و يطلع جيل "مش متربي"
    الأم لا تستطيع وحدها انها تربي الاولاد..

- افتكروا مثال: القارب بالمجدافين..

ربنا خلقنا عشان كل واحد يؤدي دوره...
    و الأب له عده أدوار..
    في حاجتين نديها لأولادنا: أشياء و أوقات...
    فمن فيهما أغلي.. أثمن.. الأعمق..

أكيد الأوقات.. لانها بتعني وجود المثل الأعلي.. وجود القيم.. وجود الحب..

و الدليل علي غلط التوكيل.. كمية الانحرافات الموجودة في حياتنا..

و الحل الوحيد: الأب يربي أولاده.. و يمارس شغله..
    "اشتغل الصبح.. و ربي أولادك بالليل..."

"شغل زرار التفاعل.. انا مش هادخل مكشر.. انا مش هادخل قرفان.. انا مش هادخل مش متفاعل..."

فين وجود الأب... بالروح مش بالجسد... فين الأب المؤثر؟؟؟

لاحظوا الانبياء كلها.. كل الانبياء ناجحين كآباء..
    و مافيش حد مشغول قدهم...

داود و سليمان... ابراهيم و اسماعيل...

حديث شريف... "ان شر الرجال.. من اذا دخل بيته اهتمت زوجته و هرب أولاده.. فاذا خرج فرحت زوجته و فرح أولاده..."
    وللاسف ده حال أباء كتير في حياتنا...

- افتكروا بناء الكعبة... مساعدة اسماعيل لوالده.. ليه؟؟ لانه نشأ بجوار والده أصحاب
    اذا اللي بني الكعبة: أب و ابنه... الكعبة مجرد قصة أب و ابنه...

افتكر...
    1 - ابنك محتاجلك.. و بنتك محتاجالك...
    2 - انت حارم نفسك من ألذ نعمة في الدنيا...
    3 - هاتتسأل عنهم يوم القيامة...

افتكر...
    من سن 1 لـ 3: الأم هي محور اهتمام الطفل.. و الأب هامشي..

من سن 4 لـ 7: خصوصا الولد... بيهتم أوي بعام الذكورة و بيحاول يبعد عن عالم الأنوثة و يتخلص منه... و لن يدخل عالم الذكورة الا من خلال والده... و طبعا بيحاول يلفت انتباه أبوه...
    تخيلوا لو الأب حرم ابنه من غريزة رؤية الرجل و الدخول للعالم ده..
    هاتحصل عنده معاناه.. حرمان..

مرحلة دخول المراهقة: خصوصا البنت... بتحصل اضطرابات نفسية و جسدية.. و بيبقوا محتاجين للامان... و ده بيلاقوه في الأب... و البنت أكتر لانها أضعف...

افتكروا النبي الأب: مع بنته فاطمة... عرفت ان ابوها هايموت من بوسه!!! - افتكروا في زواجها من علي بن أبي طالب - افتكروه في ليلة البناء... - افتكروه في الغزوات... فاطمة أول حد بيسلم عليه و أخر حد... - افتكروا موقف: "قم ابا تراب"...

و لو مالاقوش ده في حضن اباءهم... بيتجهوا لمصادر برا... و هنا بتحصل الكارثة...

"انا ماعرفتكش... شايل اسمك بس ماحسيتكش... مين كان في حياتك أهم مني؟؟ أنا اكتشفت ان كل حاجة كانت أهم مني..."

قاعدة اليوم: الأب جوهري أوي... حب أولادك... اديهم وقتك مش بس أموالك...
    مافيش أههم من أولادك... حس بقيمتهم... حس بحبهم...
    جزاك الله خيرا على التليخص الرائع المفيد

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mariotta مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم .. لقد شاهدت الحلقة اليوم وهي جميلة جدا وأتمنى أن يكون هناك حلقة خاصة للأمهات لأن المشكلة ليست في الأباء فقط .(لللأسف)
    جزاك الله خيرا يا أستاذ عمرو
    يوجد حلقتين للامهات يا mariotta بعد حلقات الاب .. تابعي معنا وجزاك الله خيرا على تعليقك

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة farh_h مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم ورحمته الله وبركاته
    جزاك الله الخير أسأل الله أن يجعلها في ميزان حسناتك الله يعزك ويزقك الإخلاص
    طول الحلقة وانا ببكي لاني حسيت انك عم تحكي عني عن ابي اللي على طول غايب عن البيت حتى وقت ما سكنا مع بعض لانو كنا متفرقين هو ببلد ونحنا ببلد بس الحمد لله الله جمعنا ببلد واحد بس ما بيقعد معنا بيقعد بس ساعتين ساعة بالنهار ويمكن ساعة بالليل انا تمنيت ان ابي يشوف الحلقة لكن لسى الوقت ما فات بعدها ما طلعت على قناة الرسالة ان شاء الله يارب الله يقدرني اني خلي يشوفها

ياااااه يا استاذ عمرو التوكيل اللي الاب بعطيه لزوجته موجووود كتير من بيوت المسلين واول ما يصير مشكلة صغيرة دغيري الاب بقلها انت المسؤولة عنه هي اخر تربايتك طيب ليش ما هاد كلو من قلة الدين وعدم فهم الدين الاب مو بس ليشتغل ويجيب مصاري الاب الاب بدو يسأل على اولاده
    يااااااااه والله كنت بحلم ان ابي يكون وقت الطفوله وقت ما كنت صغيرة لما كان يجي كنت خاف منه لاني كا كنت اجلس معه ما كنت فكرو ابي بسبب السفر لكن الحمد لله الحمد لله الحمد لله
    انا بهني كل انسان عاش مع ابو في مرحلة الطفوله وبقلن حمدوا ربنا على هي النعمه نعمه كبيير من الله سبحانه وتعالى
    استاذ عمرو انا اسفة ما اقدرت خلي ابي يشوف الحلقة من اولها كنت بتمنى يشوفها هو تقريبا شاف اخر الحلقة بس بعد ما خلصت سألني امتى بكرى ببتطلع خلص بدي شوفها بكرى
    بس اول ما بدأت الحلقة هو ما كان موجود كنت كتير زعلانة وببكي ومقهورة من كل قلبي لانو ما شاف الحلقة بس بعد ما شاف اخره وقلي هالكلام ما بعرف حسيت انو حديثك في اخار الحلقة شوقه ان يشوف حلقة بكرة يارب والله بتمنى انو يشوفها
    أنا حاسس بكل اللي أنت قولتيه وحاسس باحتياجك لابيك .. لكن اصبري وربنا معاكي وهيعضوك خيرا إن شاء الله

السلام عليكم ايها الأستاذ العظيم
    هل تقصد بدور الأب ان يتابع ابناءه في كل نشاطاتهم ؟ ويقوم بتوجيههم الى ما هو صحيح ؟ان يكون متواجدا بينهم وهو غائب؟انني ارى ان جوهر المشكلة أو منبع الخلل الذي تعيشه اسرنا هو اللخبطة التي تعرفها العلاقة الزوجية وعدم تحقيق الغاية من الزواج الا وهي السكن .. السكن هو اساس التفاهم والانسجام ومنه يشع نور المحبة وتسود المودة والرحمة بين الأب والأم والأبناء ...البيت كله سيكون على مايرام ..وكل توتر في علاقة الوالدين بعضهما ببعض ينعكس على الأبناء بشكل او بآخر..
    يكفي ان نتمسك بهدي الأسلام في اختيار الزوجة (والزوج) ونتعامل داخل وخارج بيتنا وفق ما جاء في الكتاب والسنة سنمنح بذلك فلذات أكباذنا جوا سليما ليكونوا أبناء سعداء وصالحين وسيحملون بدورهم المشعل الى اسرهم ونكون بذلك قد حققنا الغاية الكبرى من الوجود وهي عبادة الله عبر أجيال تشهد ان لا الاه الا الله.
    ما يجب التركيز عليه -وهذا حسب رأيي المتواضع -ان نقوم بتعليم الصغار الأخلاق الحسنةوالدين الصحيح وفق برامج تتبناها وزارة التعليم وتقوم بمراقبة مدى تطبيقها داخل المؤسسات التعليمية بالتوازي مع كل العلوم الأخرى ..وتقدم المساعدات الضرورية لكل طفل يعيش ظروفا صعبة حتى نتمكن من ايقاف هذا التدهور الهائل في التربية والأخلاق وانحراف الشباب في سن مبكرة ...ولا ننس ان تعطى تعليمات للاعلام والاعلاميين لكي يسايروا مسيرة البيت الكبير ،وهو هذا الوطن الذي يجمعنا ،نحو تسليح ابناءه بالأخلاق والقيم الرفيعة والتي كانت في الماضي قارب نجاة لأجدادنا ....
    انني أرى أن الأخلاق والعلم هما الدواء الشافي بالنسبة لنا كأفراد وكذلك بالنسبة لأسرتنا الكبيرة وهي هذا الوطن العربي ..وانني لن أستغرب من أب غير متعلم او لا أخلاق له ان يدير ظهره لبيته ولأبناءه انه لا يعرف ما معنى ذلك فكيف سيكون حال ابناءه من بعده لو قدر الله وتخلي عنهم المجتمع؟
    انت يا أستاذ عمر تتطرق لمواضيع تمس جوهر المشاكل التي يعاني منها المجتمع وتنخر فيه عاما بعد عام وتزامن تقديمها في هذا الشهر العظيم فرصة لكل من فيه ذرة من ايمان وغيرة على مستقبل هذه الأجيال ان يتحرك ويعمل على وضع استراتيجيات جدية فكما نخطط لنوفر الغذاء للبطون الجائعة علينا ان نعمل وبجد كبير على توفير الأمان للنفوس المتألمة وعذرا على هذه الاطالة وجزاكم الله عنا كل خير

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ومزاجه من تسنيم مشاهدة المشاركة
    بجد هذه الحلقة اكتر من رائعة
    جزاك الله عنا كل خير

استاذي الفاضل انا بجد بشكرك من كل قلبي
    علي المجهود الرائع الحلقة ديه اكتر من رائعة
    ربنا يباركلك في اولادك وزوجتك
    وربنا يرزقني زوج صالح مثل الرسول الكريم
    بجد انا نفسي ابقي بنته ويخدني في حضنه
    ياريت كل الاباء مثله

انا لما بقبل ابي بيزهق مني وده بيجرحني اوي
    ارجوك ادعلينا يا استاذ عمرو
    ان ربنا يهدي ابي من العصبية
    وربنا يرزقني زوجا في شيم الرسول

وبشكرك مرة اخريعلي ما تقدمه لنا منبرامج جعله الله في ميزان حسناتك

ومستنيه حلقة بكره ان شاء الله
    أولا لا تبالغي في عاطفة قد تصل بابيك إلي الملل ولكن كوني متوازنة وبر اباك وتوددي إليه في الدنيا ت تكون حبيبة النبي وابنته ورفيقته في الاخرة

الصورة الرمزية dadsm

Hasrean

بسم الله الرحمن الرحيم
    اخي الغالي عمر خالد
    يبدو ان هذا الكلام لا يحس به الا بيت اليتيم الذي يعيش فيه ايتام صغار سبحان الله
    انا عمر ي اان 23 عام يتيمة من 13 سنة توفي ابي وان في الصف السادس الابتدائي من دون بنات صفي
    كنت اخجل كثيرا او ينتابني الارتباك الشديد في بداية كل سنة لما تاخد مننا المعلمة بيانات الطالب ومنها اسم الاب وبعمل اية ...................ومكان السكن
    اتذكر حتا لما اصبح عمري 15 عام وسالتني المدرسة جاوبتها بصوت واطي جدا جدا وكان الامر بيدي
    او شيئ من هذا القيبل
    .......................................
    انني اان علا ابواب الزواج واتمنى من الله عزوجل ان يرزقني زوج صالح (وقد تستغربو لطلبي )؟؟؟؟
    ان يكون ابو العريس على قيد الحياه حتى اعوض مما حرمت على الاقل من لمسة حنان
    او لجوء اليه عندما اظلم
    سبحان الله الله ييسر لكل انسان الخير
    لكنني مع ذالك مع شعور اليتم هذا لم اشعر به كثير الا عندما كبرت لاني شاهدت من البوت من لهم اب وام
    ولكنهم ايتام فليس اليتيم من مات ابواه انما اليتيم يتيم من ام تخلت واب مشغول
    فانا اشاهد هاذا لامر بعيني الان وهو اخي الله يهدية هو ببلد وبيتة ببلد تاني والاولاد الان يشعرون بحالة من الخوف والقلق عند النوم والارتباك ومغلبين امهم واخوية تزوج على مرته زوجة ارى وبدا الاهمال واضحا ونحن الان من نرعى ابناءة ونحس بدرجة كبيرة من ضياعهم
    هذا هو اليتم الحقيقي
    ........................................
    جزاكم الله خيرا
    ارجو ان نرى ردكم على تعليقاتنا
    ديما

عضو متألق

افتراضي كم أحب مشاركة ابي النقاشات على أعلى المستويات

لسلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
    اخي الأكبر عمرو خالد ، أخوتي أخواتي كيف حالكم...
    القاعدة 9=الأب الصديق
    كل لنقاط 8 التي أشرت اليها أخي عمرو خالد في منته اللأهمية و التميز و يمكن لأي أحد منا ن يجعلها وصفة الأب الصديق...ما نعاني منه نحن الشباب أننا لا نفتح قلوبنا الى آباءنا ربما لأننا قد نخجل من ذلك و لكن هل يمكن للبنت أن تجعل ابوها صديقها يمكن و لكن لبعض الأمور لها خصوصية لا تستطيع التكلم فيها الا مع الأم و يا سلام لو كانت حلقة عن الأم الصديقة، أظن أن صداقة الأم لا حدود لها سواءا من ناحية البنت أو الولد، نفسيا الولد يرتاح الى أمه. أرجو أخي أن تخصص حلقة عن الأم الصديقة و لو حتى نتناقش عنها في المنتدى بحكم أن الحلقات مسجلة.

أبي ، في عمر أصغر مما عنه أنا اليوم ما كمنت أرى أبي هكذا أما اليوم صدقوني أراه كتلة حنان تمشي ، لمسة أبي ليس كمثلها لمسة في الكون، نظرة أبي الى عيني ليس كمثلها نظرة ، بالله عليكم جربوا يوما النظر مباشرة الى عيني أبوكم مباشرة و سترون قمة الحنان و السعادة التي تغمركم، المشكلة هي أننا لا ننظر في أعين بعضنا، عندما ينظر الأب الى عيني أبنه أو بنته روعة ما بعدها روعة، هذه النظرة سحرية تمكن للأب أو الأم من قراءة أفكار ولديهما أو بنتيهما...نظرة العيون أحسن من ألف كلمة و كلمة...

كم أحب مشاركة ابي النقاشات على أعلى المستويات ، و النقاشات في كل الميادين، عندما كان أعمامي يجلسون مع بعض و أبي معهم كم كنت أحب الجلوس معهم لا أتكلم أسمع فقط لكن اليوم عندما كبرت أصبحت أشاركهم النقاش بل و يأخذون رأيي، منذ صغر سني أنا و أخوتي كان أبي يجلسنا معه عندما يتناقش أعمامي عن مسائل مهمة تخص البلاد مثلا ، و اليوم أنا لا أستطيع تفويت مناقشة ، أعشق المناقشة و اساليب طرح الموضوع و الدفاع عن فكرتي و الفضل بعد الله لأسرتي أبي و أمي.

أصبحت المناقشة اسلوب حياتي ، أحب أن أناقش كل شيء، آخذ من أفكار الآخرين و أبني عليها، و ساعدتني كثيرا في مجال دراستي و بحثي العلمي...كل هذا بفضل والدي أبي و أمي...جزاكما الله تعالى عني و عن اسلام كل خير يا أمي و يا أبي الحنونين، ليس كمثلكما شيء...والدي

افكاري من نقش والدي و ابداعي من مناقشة والدي، و حبي للحياة من روعة والدي
    كم أحبكما رب ارحمهما كم ربياني صغيرا...آمين
    الحمد لله على فتح الله
    و السلام عليكم ورحمة الله تعالى و بركاته.

حلقه رائعه

وكنت اتمني اشوفها مباشره

I15

وانا بدوري قد كتبت قصيدة نثر مؤثرة جدا
    تزيد من حماسكم لبر ابائكم
    وتزيد من حماسة الاباء و حبهم لاولادهم
    و هي موجدة في الصالون الادبي للدكتور عمرو خالد
    كتبتها تحت عنوان إلى والدي المغيّب في السماء (عطر اللقاء)

ادخلوا و اقرؤوها فانا اتحداكم هل ستبكون ؟؟؟

صفحة 2 من 2 الأولىالأولى 12

معلومات الموضوع

الأعضاء الذين يشاهدون هذا الموضوع

الذين يشاهدون الموضوع الآن: 1 (0 من الأعضاء و 1 زائر)

المفضلات

المفضلات