العاب فلاش

صفحة 1 من 2 12 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 20 من 40
    Webmaster الصورة الرمزية مدير المنتدى
    علم الدولة : Users Country Flag

افتراضي الحلقة 6 - جوهرية دور الاب

اليوم السادس من رمضان

حلقة اليوم بعنوان "جوهرية دور الاب"

العالم العربي تقوم فيه الاسرة على افتراض خاطئ قام في القرن الماضي هذا الافتراض هو ان الاب عمل توكيل وتفويض للام تربي الولاد وانا ممول مالي .. ونجد دائما صورة الاب وهو يتخانق مع الام عندما يخطئ ابنه

ايها الاب ما هو دروك أصلا خلفتهم ليه؟ ...

أحيانا يقول الاب أنا موجود معكم اهوه .. موجود بجسده فقط .. موجود بجسدك لكن روحك وعقلك وقلبك فين ..كلمة موجود أصلا معناها لغويا من الوجد وليس الوجود
    الوجد يعني الحب والود والتفاعل الجميل فهو موجود

هناك اربع اسباب تدفعك لالغاء التوكيل الذي اعطته للام في تربية الاولاد وحدها ...

تابعوا معنا حلقة اليوم
    وفي انتظار تعليقاتكم

معا نصنع الحياة .

عضو امبراطور الصورة الرمزية هابى5

شاهدت الحلقة وهى من اهم الحلقات حضرتك حسستنا فعلا بجوهرية دور الاب كنا متخيلين
    ان دور الاب هو الانفاق وهو ده معنى القوامة ودور الام التربية حضرتك فعلا جئتنا بمفهوم جديد واتمنى ان الازواج يتقبلوا هذا المعنى ويستشعروا فعلا دورهم الجوهرى فى الاسرة وان الاولاد فى اشد الاحتياج اليهم حلقة اليوم اثرت فى جدا لانى افتقدت الاب وانا صغيرة ولذلك شعرت بكل كلمة من كلام حضرتك ودعيت لابى رحمه الله وحضرتك قلت الا يقتصر دور الاب على الانفاق وللاسف حتى هذا الدور بعض الرجال لم يعد يقوم به وظهرت حالات كثيرة للام المعيلة يعنى اصبح لا يقوم بدوره فى الانفاق ولا التربية والعديد من الاسر الان تفتقد للاب مع كثرة حالات الطلاق اووفاة الزوج او سفره للخارج وبذلك هناك العديد من الاسر تعتمد على وجود الام فقط هل معنى كلام
    حضرتك ان هؤلاء الاولاد حيطلعوا غير اسوياء نفسيا فهناك العديد من النساء الارامل تكفلوا بتربيةالاولاد وزى ما بيقولوا قاموا بتربية الاولاد احسن تربية وتصور يا استاذ عمرو احيانا كثيرة بقابل نساءيقولوا خلاص احنا جبنا اولاد والاب كده ليس له اهمية المهم الاولاد نربيهم وخلاص وفى نساء بتبقى السبب عند بداية الزواج الاب بيبقى عايز يشارك وهى بتمنعه وتقوله انا حتولى تربية الاولادليس لك دعوة بالمطبخ انا حذاكر للاولاد فهى بتكون مشاركة فى عزله عن الاولاد وبعدين لما تزيدالمسئولية على عاتقهاتشتكى انها لا تجد معاونة من الزوج وعجبنى اوى مثال القارب لابد ان يكون له مجدافين مثال رائع جدا والحلقة فوق الممتازة ربنا يعزك ويجرى الخير على يديك ويرزقك الاخلاص ويبارك لك فى زوجتك واولادك وينفع بهذا الكلام كل البيوت ويجعله فى ميزان حسناتك باذن الله

عضو مميز الصورة الرمزية حامى المستقبل

لي كلمه واحده في حلقه اليوم

كم كنت اتمني ان اكون عبدا ليوما واحدا من ايام الرسول

.................................................. .................................................. ....

تعليق حلقه الامس
    السلام عليكم

اجمل مافي الحلقه هو تجسيد ونقل الصوره الحيه لامتنا المريضه

عندما شاهدت الفيلم التسجيلي كاني نظرت من شرفة كل بيت مصري وعربي للاسف

هل نفكر في ان يعود الاب والام الحقيقيين الي البيت (الحاضرين الغائبين)
    ام نسير في نفس الطريق المتبع الان وهو الاب والام المستوردين

للاسف استوردنا القيم والتربيه والتعاملات والاخلاق وهذا بسبب اننا استوردنا اب وام من المسلسلات والافلام والنت (الاستخدام الخاطئ للتكنلوجيا الحديثه)

دخلت بيوتنا التربيه الغربيه وتتجسد في كل السلبيات التي ذكرت في حلقه اليوم
    وهذا لان الاهل فتحوا باب الحريه علي مصرعيها
    يظننون انها حريه ولكنها سجن المستقبل

ونشاهد كل يوم جني ثمار الحريه الخاطئه في المجرمين والمدمنين وعاقي الوالدين والزواج العرفي والزنا والفشل التعليمي
    وكل هذا لصب خرسانه هاشه تبني عليها الامه

ومن شاب علي شي شاب عليه

التعديل الأخير تم بواسطة مدير المنتدى ; 19-09-2007 الساعة 01:18 AM
    جروب قصص القران علي الفيس بوك

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
    اكيد دور الاب مهم جدا
    وانا فى حياتى افتكر مواقف كثيره جدا كان دور الاب معى حاسم ومحورى وفعلا وجود الاب بيفرق كتير
    وطبعا انا لسه مشفتش الحلقه لكن طبعا برضوا ليا تعليق بعد الحلقه
    مع انى من دلوقتى عايزة اهنى الجميع بيها ودا على ثقه تامه بانها جميله ورائعه كالعاده ماشاء الله
    وشكرا لكم
    وجزاكم الله خيرا
    والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته

عضو برونزي

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    تحياتي أستاذنا الفاضل / عمرو خالد ....
    تحياتي الأستاذة الفاضلة سكرتير البرنامج ..
    " والله جعل لكم من أنفسكم أزواجاً وجعل لكم من أزواجكم بنين وحفدة ورزقكم من الطيبات أفبالباطل يؤمنون وبنعمت الله هم يكفرون ".
    ماذا نقول بعد هذا ...؟
    الأبناء والأحفاد نعمة يا آباء ويا أمهات ....
    يبدو أني كتبت مشاركة اليوم في حلقة أمس رقم (5) ... فقد كان كلامي أمس عن الأب الذي يعمل بالخارج ويترك الوصاية للأم أو للجدة في تربية الأولاد ...
    ولكن بالصدفة اليوم وأنا أكتب سيرة الشيخ محمد رفعت كان فيها هذا الجزء ..
    ( حدث أن ذهب لزيارة أحد أصدقائه المرضى، وكان في لحظاته الأخيرة، وعند انصرافه أمسك صديقه بيده ووضعها على كتف طفلة صغيرة، وقال له: "تُرى، من سيتولى تربية هذه الصغيرة التي ستصبح غدًا يتيمة؟"، فلم يتكلم الشيخ محمد رفعت، وفي اليوم التالي كان يتلو القرآن في أحد السرادقات، وعندما تلا سورة الضحى، ووصل إلى الآية الكريمة: "فَأَمَّا الْيَتِيمَ فَلا تَقْهَر"، ارتفع صوته بالبكاء وانهمرت الدموع من عينيه كأنها سيل؛ لأنه تذكر وصية صديقه، ثم خصص مبلغًا من المال لهذه الفتاة حتى كبرت وتزوجت) .
    هذا الأب المريض يعرف دوره ويحمل همّ ابنته من سيرعاها بعد وفاته ...
    بعض الآباء يتحمل المسؤلية وربما تعطيه الأم الوصاية في تربية الأبناء لتتفرغ هي لأمور أخرى ... وهذه الناحية الإيجابية لدور الأب ...
    أما الناحية السلبية فوجدتها عندما سمعت أحد الأبناء يقول لأمه :
    - لماذا لا يكون فلان أبي ؟ (وهو زوج عمته ... فهو يرى طريقة تعامله مع أولاده وحرصه على رعايتهم وضمهم ) ... لا أريد هذا الأب الذي لا يشعر بي ( ويقصد والده الحقيقي ) .
    الأب الذي يخرج من بيته صباحاً ويعود إلى البيت مساءً حيث لا يتحمل ازعاج الأولاد ... فيبدأ في الشخط والنطر ... ومع نمو الأولاد وزيادة مطالبهم .. اتخذ قراره ... ترك المنزل نهائياً ولم يعد إليه مرة أخرى ... ولا يعرفون له مكاناً ..
    هذه النماذج حقيقية ... من الواقع .. وأراها حولي ..
    شكراً لكم جميعاً ..

التعديل الأخير تم بواسطة أم كريم7 ; 18-09-2007 الساعة 09:52 PM

عضو مجتهد الصورة الرمزية سارة فلسطنية

السلام عليكم ورحمة
    بداية اشكرك استاذ عمرو على هذه الحلقة الرائعة
    ولكنها مؤلمة جدا بالنسبة الي
    ان ابي اعطى امي التوكيل في تربيتنا ولكنه لم يكن على الحياد دائما
    بل شارك في التربية ولكن كان دور امي هو الاساسي في التربية .

توفي منذ 10 اشهر
    فقدنا الاب رمز الأمان .. رغم ان الجميع يحاول ان يساعدنا لكن لا فائدة فالأب هو الأب لا احد يسد مكانه
    اشعر اني بحاجة له
    وواخوتي ايضا
    وامي ..
    التي تعاني اشد المعاناة بسبب فقدانه
    ولكننا متوكلين على الله .. والحمد لله الذي افرغ علينا صبرا .

من آثار فقدانه ان اخوتي الصبيان(12 و 13 سنة ) بدأوا في ممارسة الحرية المطلقة في الخروج واللعب مع الاطفال واهمال دراستهم... ولكن بحمد استطاعت امي ان ترجعهم الى ما كانوا عليه واحاول ان اعينها بما استطيع .. والله المستعان .

التعديل الأخير تم بواسطة سارة فلسطنية ; 18-09-2007 الساعة 04:17 PM
    أمران ما عيبَ البكاءُ عليهمـافقدُ الرجال، وعـزّةُ الأسيـافِ
    أين الكرامةُ أينَ مجـدُ جدودِنـاأينَ الجيوشُ الأُسْـدُ بـالآلافِ

عضو محترف

بسم الله الرحمان الرحيم
    السلام على من إتبع الهدى و حضرتكم منهم
    الله أكبر عليك يا أستاذ عمر الحلقة جميلة و مهمة جدا
    فعلا غياب الأب عن الأسرة باتنعكس على البيت و خصوصا نفسية الطفل لأن لما يكبر حتبقى شخصية مش متوزنة
    ربنا يخليك لولادك و زوجتك و الأولادك و لينا يا أبو علي و يخلي كل الأباء و يخليلي بابا يا رب
    أعزك الله يا أستاذي الفاضل و جازاك عنا كل خير
    و شكرا لحضرتكم
    و صلي اللهم و سلم و بارك على سيدنا و حبيبنا المصطفى و على آله و صحبه أجمعين
    و السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
    أختكم في الله عبير من تونس

عضو محترف الصورة الرمزية ( فتاوى على الهواء مباشر... ايمان ) ام عبد الرحمن

الاخ الكريم الاستاذ //عمرو خالد

برغم من ان الاب ليس معى الان لانه توفى الى رحمة الله تعالى منذ سنة 2001 ولكن هو موجود بداخل وجدانى ومشاعرى ولم انساه ابدا واننى احمل اسمه ولا اسىء اليه باى تصرف يجعل من حولى يقولون اه بنت ماهر اه شوفو كيف تفعل وان امى فخورة بى لاننى كل مدى فى تقدم وانا فخوره ان اسمى ايمان محمدماهر واعتبر كل تقدم افعله هو يرجع لاسم ابى اولا معاكم تعليقى بعد الحلقة

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

بعد ان تزوجت سن العشرين عاما بحث عن قدوة مثل ابى كما علمنى تحمل المسئولية والاعتماد على النفس ولا الجاء الى ضرب ابنائى واحاول اجد حل لكل مشاكلى العائلية بينى وبين زوجى وهذا ما حاولت ان احققة فعلا وبحثت عن هذه القدوة فى ابو اولادى فكان يعلم ابنه الصغير وكان عمره وقتها 9 سنوات ويقول له اذا احد اتصل بى قل له بابا ميش موجود وهو يكون موجود فى البيت اضطر انا اسفه ان انزع فيشة التليفون حتى لا اجعل ابنى يكذب واقول له كدا كدا الى هيتصل ميش هيجد احد على الاقل اجعل ابنى لا يكذب وكان الاب لا يصلى ولكنه كان كثير الحلف بكلمة تهز عرش الرحمن وكان دئما يهددنى بها اذا الوالد لم يصلى تكونين كذا واثناء صلاة الجمعة كان يتشاجر معى حتى يجعل ابنه ينزل الى الصلاة فاقول له هو كل جمعة بيصلى والناس فى المسجد تسائلة اين بابا فيقول لهم هو نايم فى البيت الا تبعد الاحراج عن ابنك انت تحلف وتغضب ربك وانت اول ما لا تفعل هذا حتى فى صلاة العيد كنت انا دئما اخذ ابنائى لصلاة العيد وهو يكون نايم فى المنزل حاولت كثيرا ان ابلغة انه قدوة لابنه ولابد الذى يقوله هو الذى ينفذه ايضا فاقد الشىء لا يعطية وكان ابنى يتحدث معى انا ولا يتحدث مع الاب لدرجة ان الاب كان يغير منه ويضربه لانه كان يثق فى كلامى معه لاننى عندما اوعد ابنى بشى انفذه اما الاب اذا وعده اخلف ولهذا فقد الثقة به وكثيرا اقول له اذا وعدت نفذ وعدك لابنك حتى لا تفقد ثقته بيك كنت دئما اقول لابنائى كلام بابا يتنفذ سواء موجود ام لا لانه كان مسافر ولا يرجع البيت الا خميس وجمعة ولمدة 12 سنة وبعد ذلك استقر فى مصر وكان الشغل ضعيف فكان معظم الوقت فى المنزل وبدل ما يجلس مع ابنائه كان يذهب الى اصدقائه يصطاد السمك ومعظم وقته ضايع ولا يفرغ نفسه يوم حتى للجلوس مع ابنائه وترجيته كثيرا ان ياخذنا الى المسجد حتى نصلى سويا او حتى يقف بينا امام نصلى ركعتين حتى يشعر ابنائه بنعمة الايمان ولكن لا جدوى من الكلام وكنت انا اقوم بكل شىء للاسف ارابى واعلم واراعى واعرفهم الصح من الخطاء وعندما كانت ابنتى فى الصف الرابع الابتدائى طلبت منى ان تلبس الحجاب فلبيت طلبها وبعد شهرين اعترضت العمه على لبس البنت الحجاب وبلغتها ان تخلعه حتى تستطيع ان تلعب وتجرى فضرت البنت ان تخلعة فلم اتكلم لانها صغيره وبعد شهر رجعت البنت طلبته منى مرة اخرى اريد ان البس الحجاب امى لو سمحتى فقلت لها لبسته لكى وانتى لم تدافعى عن حبك له فقالت لن افعل هذا ثانية فلبست الحجاب وبعد ذلك ذهبت الى العمة فى زيارة فقالت لها العمه سرحى شعرك وضعى به توكة وانزلى هاتى لنا اشياء من الشارع فقالت لها ابنتى لن انزل الشارع الا بحجابى وبكت البنت وجاءت خاله الاب الكبرى ولبستها خيمار صغير واخذتها ونزلت الى الشارع تحضر ما يطلبون ومن وقتها واسماء ابنتى تدافع عن حبها للبس الحجاب فكنت انا الام والاب لها وقدوتها التى ترانى وتفعل مثلى وهى الان فى الصف الخامس الابتدائى ما دمت انا قبلت ان امضى توكيل تحملى المسئولية والغير لا يعنية شىء فسوف اكمل لنهاية العمر وما اجمل ان تراى ابنائك يكبرون امام عينيك وتشعر انهم قطعة ثانية منك ربنا يطيل فى عمرى واشوف ابنتى اسماء دكتورة نساء وابنى عبد الرحمن باش مهندس وابنى محمد خمس سنين ونصف ظابط شرطةان شاء الله تعالى اقدر اقول الان انا الاب والام لهم اللهم دمها نعمة عليه واستطيع ان اقدم لهم القيم والاخلاق الحميدة كما كسبتها من ابى واجدادى
    مع ارق تحياتى
    الاب والام انا

التعديل الأخير تم بواسطة ( فتاوى على الهواء مباشر... ايمان ) ام عبد الرحمن ; 18-09-2007 الساعة 08:19 PM
    ضحيتم بارواحكم لتحرير مصر من الفساد

((الان نتنفس حرية)) ويغلب فى تعاملتنا الان ((الصدق والوفاء والامانه )) يا بختك يا مصر بشبابك وشباب ثورة25

¤°الفائزة الثانية بمسابقة التصوير 2°¤ ★*الفائز الثالث بأفضل صورة في مسابقة أبدع بكاميرتك لتصوير أجواء بلدك فى رمضان*★ الصورة الرمزية هبه الحمصي

السلام عليكم ورحمته الله وبركاته
    جزاك الله الخير أسأل الله أن يجعلها في ميزان حسناتك الله يعزك ويزقك الإخلاص
    طول الحلقة وانا ببكي لاني حسيت انك عم تحكي عني عن ابي اللي على طول غايب عن البيت حتى وقت ما سكنا مع بعض لانو كنا متفرقين هو ببلد ونحنا ببلد بس الحمد لله الله جمعنا ببلد واحد بس ما بيقعد معنا بيقعد بس ساعتين ساعة بالنهار ويمكن ساعة بالليل انا تمنيت ان ابي يشوف الحلقة لكن لسى الوقت ما فات بعدها ما طلعت على قناة الرسالة ان شاء الله يارب الله يقدرني اني خلي يشوفها

ياااااه يا استاذ عمرو التوكيل اللي الاب بعطيه لزوجته موجووود كتير من بيوت المسلين واول ما يصير مشكلة صغيرة دغيري الاب بقلها انت المسؤولة عنه هي اخر تربايتك طيب ليش ما هاد كلو من قلة الدين وعدم فهم الدين الاب مو بس ليشتغل ويجيب مصاري الاب الاب بدو يسأل على اولاده
    يااااااااه والله كنت بحلم ان ابي يكون وقت الطفوله وقت ما كنت صغيرة لما كان يجي كنت خاف منه لاني كا كنت اجلس معه ما كنت فكرو ابي بسبب السفر لكن الحمد لله الحمد لله الحمد لله
    انا بهني كل انسان عاش مع ابو في مرحلة الطفوله وبقلن حمدوا ربنا على هي النعمه نعمه كبيير من الله سبحانه وتعالى
    استاذ عمرو انا اسفة ما اقدرت خلي ابي يشوف الحلقة من اولها كنت بتمنى يشوفها هو تقريبا شاف اخر الحلقة بس بعد ما خلصت سألني امتى بكرى ببتطلع خلص بدي شوفها بكرى
    بس اول ما بدأت الحلقة هو ما كان موجود كنت كتير زعلانة وببكي ومقهورة من كل قلبي لانو ما شاف الحلقة بس بعد ما شاف اخره وقلي هالكلام ما بعرف حسيت انو حديثك في اخار الحلقة شوقه ان يشوف حلقة بكرة يارب والله بتمنى انو يشوفها

التعديل الأخير تم بواسطة هبه الحمصي ; 18-09-2007 الساعة 11:12 PM
    الى الموهوبين في سوريا شاركونا
    http://forum.amrkhaled.net/showthread.php?t=313585
    تفضلوا معرضي للتصوير الأول ما كنت متوقعة هيك الحمد لله
    http://forum.amrkhaled.net/showthread.php?t=372505

عضو جديد الصورة الرمزية اميرة صلاح الدين

3agek13

السلام عليكم ابى قبل استاذى عمرو خالد(انا اسفة بس انا بعتبر حضرتك كده اصلى يادوبك16سنة مع انى كبرت حضرتك)
    قبل كل شئ ر مضان كريم وادام الله النعمة و ازادها عليكم وعلى اخوتى الصغار على و عمر وعلى كامل عائلتك و اهلك
    انا مش عارفة انا ليه بعيط فى وقتى ده بس يمكن لانى مش عارفة اعبر عن مدى خنقتى من حالنا هنا
    بيتى اشبه بكوكب و كل واحد فى قارة..... انا بطبعى احب الود والكلام وكده يعنى
    بس اللى يعرف فى عيلة زى دى انا لسه صغيرة اللى انى عرفت معنى التشريد
    لو حكيت لاخواتى حاجة يا اطلع كافرة يا اطلع هبلة ما يستحقش الكلام معها ابويا وامى فى بيت واحد(معنا برده)بس علنين حالة الطوارئ ومش بيكلمو بعض خالص خالص و يقولو اهون من الطلاق(ماعنى مفيش فرق فى حلهم المثالى ده)
    انا عايزة عيلة اب وام واخوات
    امى وابويا واختى واخويا وعيلتى كلها اختى الوحيدة(ربنا يارب يحفظها لية)
    للعلم انا بارة بيهم .....بس عينى وجعتنى من البكا واحاول ابقى طبيعية مع اصحابى
    انا كل اللى طلباه مش كتيرر ومش هبقى طماعة
    بس يكون عيلتى(فى بيت المستقبل طبعا)ده ان كان لية واحدة ما تطلعش زى اسرتى
    تطلع عيلة بمعنى العيلة زى حلم حضرتك كده
    انا مش عايزة ولادى (ده ان كان ليه برده) يطلعو زي بيتمنو موتهم او يتعقدو نفسيا
    لا يا رب هققلى امنيتى يارب مش عايزة حد تانى يحس باللى انا فيه(رغم صغر سنى)
    ولا حتى فى الدنيا كلها ولا حتى عند حد كافر.....
    ادعو معايا ...انا مطمعتش وطلبت الحلو فى الحاضر و المستقبل ...انا ضحيت بنفسى علشان عيلتى(فى المستقبل ...ده ان كان ليه)مش عايزة حد يتالم ومش يبقى عارف يعبر او خايف ينام يصحى على الاسوء ادعولى
    وادعيللى يا بابا عمرو
    والحمد الله

عضو جديد الصورة الرمزية صفاء الديان

Icon33 سأترك التشائم

السلام عليكم.... أبي الغالي.......
    الحلقه مش عايزه كلام ......... طبعاً جميله جداً وأكثر من رائعه.......
    أنا متأكده أن الرسول صلى الله عليه وسلم "ما ينطق عن الهوى إن هو إلا وحي يوحى"...
    لكن أنهارده لما سمعت من حضرتك الحديث اللي بيتكلم عن الأب اللي لما يدخل البيت البيت كله يغتم والزوجه تهتم والأولاد يفرون قولت سبحان الله هو الرسول كان شايف بيتنا في زمانه ....
    حضرتك عايز تعرف سلوك أبي هو الرجل اللي في الحديث....... إحنا لما نكون قاعدين أنا وأخواتي وأمي نضحك ونهزر ونسمع صوت المفاتيح بتاع بابا كنا كل واحد يروح غرفته قبل ما يدخل والواحد يكسف يقوم ........ بالظبط " الأولاد يفرون " فعلا يا رسول الله مافيش تعبير أعمق من كده ... على فكره أنا مش زعلانه من الحديث بالعكس أنا مذهوله من عظمه حبيبي محمد عليه الصلاه والسلام يعني في زمانه كان عارف أن هيجي اليوم اللي يكون حال الأسر كده.... المهم:
    بالنسبه لدور الأب كلام حضرتك جميل ومقنع جداً بس ممكن واحد مترباش على أنه يغير طريقته أو حتى يصلح من نفسه ممكن يفكر في أنه يلعب دور تاني بجانب دوره كمورد مالي ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    يعني واحد معرفش أيه معني الحنان وأنا عذراه لأنه ملقهوش في بيتهم لا من أبوه أو من أمه
    ممكن يتغير في معملته لأولاده؟؟؟؟؟؟
    لكن الحلقه جميله وإن شاء الله بكره هتكون أجمل والحلقات دي إن شاء الله هفرجها لزوج المستقبل حتى يكون أب ناجح ولو لم يقتنع بها لن أتزوجه.......

سؤال أخير:
    حضرتك سمحتني ورضيت عني ولا لسه؟

شـكــ وبارك الله فيك ـــرا ...

عضو متألق الصورة الرمزية mimoo

حلقة النهارده كانت صعبة جدااااااااا فهى من اصعب الحلقات لانها بتمس قائد الاسرة
    والله انا ليه قصة مع والدى
    انا بنت وحيده مع ولدين
    والدى كان بيشتغل فى شركة وبعدين سابها وفضل حوالى كام شهر بيشتغل حر وبعدين لقى شركة تانية من حوالى شهر ونصف واشتغل فيها الحمد لله
    بس الشركة ده بتقدم وجبة لكل الموظفين اللى فيها وجبة غداء
    الاول كان والدى لما يرجع من الشغل كنا نقعد كلنا مع بعض وناكل ويااه على المتعه وعلى طعم الاكل مع العيله
    لما اشتغل بقى فى الشركة الجديده بدا ياخد وجبة الغداء وبقى بييجى البيت طبعا مش قادر ياكل اى حاجه
    لدرجة انى انا وماما بقينا ناخر اكلنا لحد ما هوه يجوع علشان نتجمع زى الاول وناكل مع بعض
    بجد انا بقى عندى احساس غريب جدا بالبعد واكنى فى غربة حتى بقينا بعد ما كنا بنفكر ناكل ايه؟ دلوقتى ممكن ناكل اى حاجه تقضى الغرض وخلاص
    انا عارفه ان الموضوع عادى وبالنسبة لناس كتير اوى
    لكن اكلى مع اسرتى ابويه وامى واخوانى ليه طعم تانى خالص
    وبيقرب ابونا مننا اوى اوى اوى
    احنا دلوقتى فى رمضان والحمد لله محدش مننا بياكل لوحده كله بياكل مع بعضه
    وعلشان كده بقى بينا وصلة وبقى بينا حب وموده وخير
    وان شاء حنستمر كده بعد رمضان
    جزاك الله كل خير يا استاذ عمرو
    منة الله
    مصر

عضو مجتهد

السلام عليكم

بشكرك جدا على الحلقة الرائعة ده لأن فعلا الأب هو لب الاسرة وحضرتك فعلا تناولت الحته ده بواقعية شديدة وحتى خدتها من الناحية التانية الي هي إن الأب ممكن يكون موجود فعلا وطول اليوم في البيت بس بيبقى الحدود او الجسور هي هي بينه وبين أولاده أه ممكن يضحك معاهم ويخرج ويبقى أب عادي جدا بس ييجي في حته العاطفة وأن أبناءه محتاجين احضانة وحنانه ويقف هنا وميقدرش يعمل حاجة ممكن يكون لأنه هو كمان والده معملش معاه كدا بس إزاي ياخد الأب الخطوة ده حتى لو كان والده مبيعملش معاه كدا ويبدأهو مع اولاده ويبدأيبوسهم ويحضنهم و إحتمال كبير يكون الاولاد كبروا وبقوا في سن الجامعة فهل الموضوع هيبقى سهل ولا ايه ..

وأنا بتفرج على الحلقة جه في بالي إن فعلا الموضوع كله في ايد الاب وأنه لوحيد الي هيقدر يأثر على الأسرة كلها إن ربنا حلل للرجل المسلم أنه يتزوج من إمرأة كتابية لأنه ممكن يخليها تسلم بعدين لكن العكس حرمة لأن عارف إن المرأة مهما كان ايمانها قوي فالراجل هيكون تأثيره عليه أكبر لذلك حرم عليها الزواج من غير مسلم واعتقد أن حضرتك كنت عملت عين الصواب إن خلتها على حلقتين فجزاك الله خيرا....

وانا بجد مش عارفة أشكرك إزاي لأن والدي وهو بيسمع قصة الحبيب صلى الله عليه وسلم وابنته فاطمة قال (معلش محدش علمنا )وأعتقد إن فيه آباء كتير قالو الكلمة ده وانا كمان مكنتش أعرف القصة ده بس بجد ربنا يعزك ويخليك لينا يارب لأن بجد البرنامج روعة وفي وقته ..
    وربنا يكرمك ويرزقكوإيانا الإخلاص دائما وأعز بك وبنا هذا الدين ...آميييين

عضو جديد الصورة الرمزية zhra501

استاذىالعزيز واخونا الحبيب وقدوتنا الطيبه بعد رسول الله صلى الله عليه وسلم
    انا سمعت الحلقه والحلقه كانت جميله جدا جدا جدا ومهمه اوى لكل الاباء بس وانا بسمع الحلقه حسيت ان بيتنا مش بعيد ابدا عن الصوره اللى رسمتها فابى والحمد لله منذصغرنا وهو موجود مع كل واحد فينا بكل ما تحمله الكلمه من معانى فهو دائما العون والسند وصاحب الرىء السديد عند اللجوء اليه هو رمز الامان والكفاح الشريف وكلنا نحبه جدا جدا ونستشعر مدى قيمته وقدره واهميته بنسبه لينا
    وعندما كنت بتحلم بالبيت الجميل كانت صوره بيتنا قدام عيني كان قريب اوى من حلمك بس مش بنفس الميثاليه طبعا انا بحمد ربنا طبعا على النعمه دى بسالك يا استاذى الدعاء لابى بالشفاء
    وفى النهايه احب اهنيك اوى على البرنامج الجميل اوى بس كان رايى ان البرنامج فى رمضان كان لازم يكون مباشر لاننا بنفتقد الدعاء معاك والتامين عليك ومتابعه جدول العبادات وعد ايام رمضان يوم بيوم فى حلقاتك
    بس انا زعلانه من حضرتك اوى يا استاذى عشان مردتش على ولا مشاركه ليا من اول رمضان مع انى اشتركت فى المنتدى اصلا بناء على رايك عندما بعدتلك ايميل اول يوم ليا على الموقع وبعدتلى قولتلى اشتركى فى المنتدى وكانت نعم النصيحه بس ارجو التواصل معى عشان احس انى حققت حلم كبيييييييييييير اوى ليا فانت شىء كبييييييييييير جدا فى حياتى واتمنى ان اكون شىء صغييييييييييييييييير جدا فى حياتك بمجرد ان اكون عضوة فى المنتدى تقرأمشاركتى وترد عليا وكل سنه وانت طيب والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

عضو جديد الصورة الرمزية Young' Future

بسم الله الرحمن الرحيم
    أولا أود أن أشكر أستادنا المبدع الأستاد عمرو خالد على هده الحلقة الرائعة والمميزة.
    ثم أود أن أقول أن كل ما تفضلت به صحيح لكن أنا أظن أن الواقع الحالي هو الدي فرض على الآباء بحكم عملهم أن يكون حضورهم بالبيت وجيز وبالتالي لا يكون عندهم الوقت الكافي للجلوس مع الأسرة والإستماع إليهم ومتابعة أخبارهم خاصة لو كان عملهم عمل حر كما هو الحال فيما يخص أبي.وأنا شخصيا وجميع إخوتي نفتقده كثيرا لأنه في غالب الأحيان يعود متأخرا إلى البيت وحتى في أيام العطلة يكون عنده عمل في البيت ولدلك فنحن لا نجلس معه إلا قليلا.وعندما تحكي لي صديقتي عن أبيها المتقاعد وكيف أنه دائما حاضر معهم ويعرف كل كبيرة وصغيرة عنهم ’كيف يخرجون جميعا يتفسحون ويزورون أقاربهم وهم دائما مع بعضهم وكيف يمازحهم ويتحدث معهم أحس بفرق كبير بين ما نحن عليه وماهم عليه وأحسدها(أبغضها)كثيرا على أسرتها وعلى علاقتهم الحميمية.هدا لا يعني أنني لا أحب أبي بالعكس أنا أحبه كثيرا وأقدر ظروفه وأتمنى أن أسعده دائما لكنني لا أحب عمله بل أنا أكرهه جدا جداجدا........

عضو مميز الصورة الرمزية حامى المستقبل

هام جدا للجميع والاعضاء الجدد
    السلام عليكم
    ياجماعه انا شايف ان في ناس اول مره تشارك وتكتب في المنتدي
    انا بشكر من قلبي استاذ عمرو
    انه خلي الناس الكويسيين الي ذي حضراتكم يشتركوا معانا في المنتدي ويعبروا عن ارائهم

ودعوه عامه
    مني ومن اداره المنتدي لكل الاعضاء الجدد
    نتمني الا يقتصر مشاركاتك في المنتدي علي ردود برنامج الجنه في بيوتنا فقط
    ولكن نتمني ان تكون ايجابي وتشارك وتكتب وتعبر عن رايك في مواضيع المنتدي المختلفه

وعن صدق
    اذا تجولت في ساحات المنتدي المختلفه ستري مايهمك في جميع نواحي حياتي ومن كل اهتماماتك

جزاكم الله جميعا كل خير

جروب قصص القران علي الفيس بوك

جزاك الله خيرا يا استاذ عمرو خالد وجزى الله كل من عمل في اعداد هذا البرنامج الطيب

فعلا انت تحدثت عن نقطة جوهرية وخطيرة فاذا غاب دور الاب كمربي فقد الابن اشياء

كثيرة منها انه يفقد معنى الرجولة وتحمل المسؤ لية لان الاب اذا لم يتفرغ لابنه فانه

يحاول ان يبحث عن اشخاص آخرين وبيئة اخرى لكي يشعر بوجود نفسه

حقا نحن نفتقد لآباء مثالين نفتقد لآ با ء يتعاملون مع ابنائهم معاملة الصديق للصديق

معاملة الحب والتفاهم لذلك انا اقول انه يجب على كل اب ان ينتبه لابنه فاذا بلغ سن

الرابعة مثلا يبدأ بمصاحبة ابنه بأخذه معه الى مجالس الرجال واشعاره با نه رجل والى

اعداده لكي يصبح رجلا حقا مثلا ماذا لو كان الاب يصتحب ابنه الى كل مكان يذهب اليه

ويستشيره ويحمله مسؤلية لكي يصبح رجلا ويشعره با نه اهل للمسؤلية ولا يحضرني في هذا

المقام الا جد رسول الله صلى الله عليه وسلم حيث انه كان يأخذ النبي في ظل الكعبة

ويجلسه الى جانبه مع الرجال وانا اعتقد ان هذا كان له دور كبير في تكوين شخصية النبي

صلى الله عليه وسلم فقد اشعره جده با نه رجل وانه اهل لمجالسة الرجال وكذلك يحضرني

ما يفعله الاستاذ عمرو خالد مع ابنه علي حيث انه يستشير ابنه ويتعامل معه معاملة الصديق

للصديق ويلعب معه كرة القدم ويجلس معه ويسمع كلامه ويشعره بانه رجل كم نتمنى

ان يصبح آبائنا بهذه الايجابية وهذا الاسلوب

وانا اتذكر ان ابي هداه الله وغفر الله له ولي لم يكن يصطحبني معه الى كل مكان ولم يكن

يحملني مسؤ ليات حتى انني مرة كنت مع اهلي وجيراني في نزهة في احدى البساتين

وحينما جاء وقت المرواح كل الاباء اععطو ابنائهم مفاتيح السيارة لكيو يشغلوها فطلبت منه

المفتاح فابى واخذ يصرخ في وجهي فحزنت كثيرا حتى ان الامر بقى في صدري حتى

جاء يوم فاخذة مفتاح السيارة من دون علمه وشغلتها ثم انني اعدة المفتاح الى مكانه ولم

يشعر بي وكان ابي من النوع الذي يخشى على ابنائه من اي شيئ مثلا اذا وجد بيدي

حديده يقول اتركها حتى لا تؤ ذي احدا حتى حينما كبرت كان يخشى عليا من تعلم القيادة

ويقول لي اخشى ان تصدم احد الناس وان تصطد م باي شيئ

وهنا انا اقول ان الاباء يجب عليهم ان يحملوا ابنائم المسؤولية منذ صغرهم حتى يكونو عندهم الثقة بالنفس

والاعتماد على انفسهم حتى يكونوا رجالا بمعنى الكلمة ينقصنا هذا النوع من المعاملة

اما اذا تركنا ابنائنا هكذا فانهم سوف يبحثون عن بيئة اخرى وعن اشخاص آخرين قد يلجؤن

للشوارع ولرفاق السؤ لشعورهم بنقص كبير في حياتهم لذلك انا انصح كل اب ان يتعامل مع

ابنائه بهذا الاسلوب وهذه الطريقة قبل ان يكبرو ويفوت الاوان وحتى لا يأتي يوم يكبر فيه الابناء

فلا يلتفتون لابائهم ويتركونهم في كبرهم وحينها تكون الحسرة والندم

واخيرا اقول اسئل الله ان يهدي ابا ئنا واهلينا وان يغفر لنا ذنوبنا وان يجعل بيوتنا جنة بفضله

وكرمه

والسلام عليكم ورحمة الله

عضو مجتهد

جزاكم الله كل خير حلقة اليوم رائعة جداجداجدا.........................
    يارب ابى يكون راها
    المشكلة انه ممكن يعجب بالكلام جدا لكن ميطبقوش على نفسه وكأن الكلام على اى حد تانى الا هو, والمشكلة كمان ان مثل ما كانت الحلقة بتحكى بالظبط فهو مسافر معظم السنة وممكن نراه كام يوم كل كام شهر وطبعا اليومين الى بيقضيهم معنا بيقضيهم ما بين مشاوير للبيت او لقضاء مصلحه ...
    حتى عندما كنا عايشين معه فى نفس البلد كان يقضى الايام فى العمل والنبتشيات وممكن يجيلو انتداب خارج المدينة...وهكذا
    والان الموفروض ان اخى يحل محل ابى ولو فى بعض الاشياء لانه الكبير لكن مع ذلك للاسف مش عايز يتحمل المسؤلية ابدا فاما مش موجود فى البيت او موجود بس الحاضر الغائب
    حتى لايوجد بينى وبينه اى شئ مشترك غير اننا نحمل نفس اسم الاب فكل منا فى جزيرة منعزلة عن الاخر
    وطبعا نتيجة للوضع ده لما اجريت اختبار "هل اسرتك متماسكة"؟...كانت النتيجة طبعا اننا اسرة غير متماسكة بالمرة مع انى فى بعض الاجابات كانت تحمل نعم ولا وجاوبت بنعم , ماذا لو كنت جاوبت بلا ...مش بعيد كان الكمبيوتر شتمنى
    لكن باذن الله مع كل ده انا مش هياس وان شاء الله هكون انا الى هيرجع لم الشمل للعيلة دى
    بداية جيدة انى ابى كان فى مصرمن كام يوم وشاهد الحلقات 1 2 3 الحمد لله كان لها تاثير عليه
    لان فى يوميها صلى بنا جماعة الفجر"وطبعا اخى مش معنا" لكن دى كانت اول مرة تحصل وانا من كتر فرحتى مكنتش عارفة اركز فى الصلاة وبعدها قلتهم طب ندعى مع بعض فبابا قال انا مش بعرف ادعى فماما هى الى دعت واحنا امنا على الدعاء" وبرده اخى مش معانا"
    والحمد لله ثانى يوم كذلك صلى بنا جماعة الفجر لكن اليوم الثالث سافر قبل الفجر لكن الحمد لله تابع الحلقة على الاقل
    ويظهر ان حلقة امس اثرت فيه اوى لدرجة انه بعد الحلقة كلمنا على طول ..... بس الغريب كمان ان نبرة صوته اتغيرت كان بيتكلم بطيبة اوى " وطبعا بابا طيب اصلا" بس المرة دى كان مختلف كانه واحد تانى وكلم اخى وقاله انه لازم يتابع البرنامج لانه هيستفيد اوى منه ...وفعلا ان النهارده صممت ان متفرجش على الحلقة فى غرفتى واتفرجت عليها فى الليفنج وعليت الصوت على الاخر علشان يسمع الحلقة وفعلا كان عامل نفسه مشغول لكن سمعها الحمد لله وكمان اعجب جدا باغنية التتر
    وماما كمان استغلت الفرصة وكلمتو عن حلقة امس وبعدها خليتو اتفرج على برنامج الطريق الصح ل أ/ معز مسعود وكان معجب جدا بكلامه .... الحمد لله انا شعرت انه بدا يقتنع وشعرت ان رجعت احبه اوى تانى بعد مكنت مش طايقاه اسمع اى كلام عنه, الحمد لله ابى ان شاء الله يتغير او على الاقل يعرف انه كان ولازال مقصر فى حقنا ,لكن المهم هو اخى ....لو كنت كتبت تعليقى على حلقة امس او اى حلقة من الحلقات السابقة كنت قلت انى اتخنقت وان مفيش فايدة لكن ربنا خلانى صبرت علشان اعرف ان شاء الله فى امل فى العيلة دى انها تكون نموزج للأسرة المسلمةان شاء الله
    انا اسفة جدا للتطويل بس ده كان تعليقى على الحلقات السابقة كلها
    وايضا كى افعل كما طلب منا الاستاذ عمرو ان نكتب له عن اسر تحاول ان تجمع شملها وتستفيد من البرنامج
    وعلى فكرة انا كلمت اصدقائى عن البرنامج واعجبوا بيه جدا وان شاء الله هيتبعوه والى مش عندها دش هصورلها تفريغ الحلقات ان شاء الله
    جزاكم الله كل خير مرة اخرى
    ووفققكم الله لما يحب ويرضى

Icon27 نصيحه ورساله لكل اب وام

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

الحلقه رائعه يا استاذ عمرو بارك الله لنا فييييك وحفظك لكل المسلمين ولابنائك واهلك يااااارب

الحمد لله بابا معانا صاحبنا والحمد لله هو من النوع اللي بيسمع وبيريح وباله طويل
    بس مش عارفه اظاهر الانسان طماع ولا ايه ..
    انا لما شفت الحلقه .. حسيت اني محتاجه حنان اكتر .. بصراحه هو بابا بيتكسف يعبر ما بيعرفش .. وكذلك امي .. ودي مشكله بقيت فينا احنا كمان .. اننا ما بقناش نعرف نعبر عن اللي جوانا

كلامنا جامد مع ان كلنا من جوانا حنان كبيييييير .. وهما بيتعاملوا معانا بحنيه بس مثلا ما تعودناش ان بابا يبوسنا ولا اننا نبوس ايده او ندلع عليه ... بنتكسف .. هو اه في احترام بس كمان الانسان بيحتاج البوسه وانه يلمس الحنان مش بس يحسه

بابا وهو بيتفرج على البرنامج .. ضحك وقالي تعالي يا ستي في حضني خدي شويه حنان .. بصراحه انا ابتسمت بس كانت ضحكه صفراء من جوايا بقول ياريت من زمان يا بابا

انا عن نفسي ان شاء الله اربي اولادي اننا ما نتكسفش من بعض الاحترام موجود والحدود موجوده بس لاني فعلا عايزه اولادي يحسوا بالعاطفه وياخدوها ويلمسوها ويحسوها

ياريت الاباء ما يفتكروش ان المشاعر دي ضعف او كسوف لاننا محتاجنها قوي واذا الانسان مش اتعود عليها ما بيقدرش يطلعها وهو كبيير

ربنا يخليلنا كلنا اباءنا وامهاتنا ويكونوا سبب دخولنا الجنه برضاهم علينا يااااااااااااااااااارب اميين

ونصيحه لكل شاب لسه متجوز لكل اب اولاده لسه صغيرين .. اتعودوا انكم تبوسوهم اول ما تدخل بيتك ما تتكسفش يا اب دي حنيه وقل لابنك وفين بوسه بابا خليه يشيل الحواجز والرهبه اللي بينكم
    ولكل ام جوزها مش بيقدر يبين مشاعره .. حركيها وعودي اولادك انه ده بابا اجري على بابا احضنه وبوسه صدقيني يمكن بوسه ابنه تحنن قلبه عليه وتكون سبب لاحساسه بدفء الاسره

ما تقولوش دول لسه صغيرين مش هيفهمو والله بياثر فينا من واحنا 3 سنين
    انا فاكره لبابا انه جيه حضن اخويا وانا واختي لا وكان عمري ساعتها 5 سنين لسه المنظر في بالي وانا عندي 25 سنه دلوقتي وبحكيه لبابا يضحك ويقولي لا انا عمري ما فرقت بينكم لانه ما يقصدش بس انا فاكره الموقف وكانه كان امبارح ما نستهوش
    ما تستهونش بابنك وتقول ده صغير

ويارب يلم شمل كل اسر المسلمين ويقوي ايمانا ويثبتا بعد رمضاااان اللهم امين

عضو جديد الصورة الرمزية Sarya

كيف حالكم جميعا

وكيف حالك أستاذنا الفاضل

الحلقة جدا راااااائعة ولكن لدي أسئلة

في اختبار الأمس وعندما أجبت على الأسئلة كانت النتيجة محبطة

بالنسبة لي وذكرت ذلك في مشاركتي رغم أنني أشعر أنني سعيدة جدا

بأسرتي ولكن سؤالي هل من الخطأ أن أؤقلم نفسي على الوضع الراهن

ثم أحاول الارتقاء شيئا فشيئا حتى لا أحبط أم الصواب أن أضع الهدف

السامي وأسعى إليه مرحليا؟

أنا أحب أبي جدا وكما ذكرت في مشاركة سابقة أنني أشبهه في كثير من

الأمور سواء الشكلية أو الأخلاقيات وأشعر أنه يهتم بنا أذكر عندما كنت في

الصف الثالث الثانوي وكانت ظروفنا المادية سيئة وجلس يحكي لي عن

أيام دراستهم وينصحني عما أفعله لأحقق أعلى النتائج لأن أخي كان قد

صرف عليه أموال طائلة عندما كان في امتحان الشهادة للدروس الخصوصية

كما أن ابنة عمي وصديقاتي اللواتي معي كلهن سينتقلن إلى مدارس

خاصة لضمان أفضل النتائج وأنا ونظرا للظروف لن أستطيع ذلك أحسست

وكأنه يوجه لي رسالة أنه لو كان الأمر بيدي لفعلت

يشجعني ويساعدني في الأعمال التطوعية سواء في صناع الحياة أو

سحائب الخير وقد يوصلني لمقر العمل وينتظرني لأنتهي حتى لو استغرقنا

أكثر من ساعة والوقت متأخر

دائما ما يحضر لي كتب الشعر القديم والحديث ويناقش معي أبياتا من

القصائد اذا كنا في السيارة أو يلقي بيتا ويسألني عن الذي يليه لمعرفته

بأنني أعشق الشعر فهل هذا الاهتمام يكفي أم أننا نفتقد لشيء أكبر من

ذلك حتى نصل إلى الأسرة المثالية.

أعتذر عن الإطالة أستاذي ويشهد الله أنني أخصك بدعوة باسمك ولصناع

الحياة في كل صلاة وفي كل ركعتين من صلاة التراويح

وفق الله الجميع لما يحب ويرضى

دمتم في حفظ الله ورعايته

صفحة 1 من 2 12 الأخيرةالأخيرة

معلومات الموضوع

الأعضاء الذين يشاهدون هذا الموضوع

الذين يشاهدون الموضوع الآن: 1 (0 من الأعضاء و 1 زائر)

المفضلات

المفضلات