العاب فلاش

صفحة 2 من 5 الأولىالأولى 12345 الأخيرةالأخيرة
النتائج 21 إلى 40 من 83

الموضوع: تعامل برحمة

عضو مجتهد الصورة الرمزية (غصن الزيتون)
    علم الدولة : Users Country Flag

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    الله يعزك استاذنا الفاضل ويباركلك على مجهوداتك الرائعة والله عندك حق الرحمة في البيت شيء مهم واساسي واذكر مرة اني حضرت برنامج كان بيناقش كارثة اولاد الشوارع واتضح ان معظم الاسباب بل كل الاسباب في ان طفل يهرب من بيته هو انقطاع الرحمة من قلب اهله فهو فضل عذاب الشارع على انه يعيش في عذاب اسرته
    تاني حاجة حابة اقولها والله الاسرة بمعناها المفروض احلى حاجة في حياة كل انسان وبيظهر دور الا سرة في كل حالة بيكون فيها الا نسان سواء حزن او فرح وخاصة عند الازمات التي يمر بها افراد الاسرة وعن تجربة شخصية ففي احدى المرات وخلال فترة الانتفاضة قامت قوات الا حتلال الا سرائيلي باجتياح المنطقة التي اسكن فيها وقامت بمجزرة استشهد فيها اكتر من خمسين شهيد لكن انا سوف احكي في هذا الوقت عن اسرتي فانا رايت تكافل بين افراد اسرتي لم اعهده من قبل فهم عمرهم ما اتفقو خاصة والدي عصبي جدا ولا يقدر احد على التفاهم معه انا كنت معتقدة انو بكرهنا لكن الوقت الذي حدث فيه الاجتياح رايته وهو يخاطر بحياته ليؤمن لنا الطعام وكيف احتضننا في ذلك الوقت العصيب الاجتياح انتهى والحمدلله لكن بقي في قلبي مشهد ابي وهو يعرض نفسه للخطر ليحضر لنا الماء والطعام ويحاول طمئنتنا والله رغم الرعب الذي كنت فيه وقتها الا ان وجود والدي عندنا كان بيشيل الخوف والرعب والان كل ما بزعل منه اتذكر هذا المشهد واهدا

عضو متألق الصورة الرمزية mimoo

I15

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عمرو خالد مشاهدة المشاركة
    هل ممكن يا شباب أن تنطلق بيوتنا فتكون هي نواة النهضة ؟

هل ممكن ان يبدأ كل واحد منكم بنفسه ويقول أنا ساجمع شمل اسرتي ؟

هل يمكن إلا نلتفت إلي معوقات وسلبيات وأخطاء افراد الاسرة ويركز كل منكم على نفسه ويتعامل برحمة مع الجميع من أجل لم شمل الجميع؟

هل ممكن أن ترفعوا روحي المعنوية وتتصلوا بي وترسلوا لنا تجارب ناجحة لشباب وبنات من المنتدي بدأو بأنفسهم وتعاملوا برحمة فانصلح حال الاسرة ؟

هل ممكن أن نسمع بالالاف الاسر جمع شملها في رمضان وفي ايام الرحمة وطرد الشيطان من بيوتهم فتكون هذه الاسر هي نواة النهضة ؟

هل من الممكن أن يكون برنامج هذا العام هو نواة كبيرة لفكرة النهضة؟

أرجوكم يا شباب أنا متابع لكل مداخلتكم على النت وأدخل يوميا في حدود الثانية عشر ليلا

أرجوكم اعبدوا ربنا في رمضان هذا العام بجمع شمل الاسرة .. أرجوكم ابذالوا كل جهدكم وليكن شعارك تـعامل بـرحـمة

جزاك الله كل خير عننا يا استاذ عمرو وربنا يارب يحققلك هدفك من البرنامج
    ايوه ممكن وان شاء الله حنجمع شملنا تانى باذن الله
    وانا ان شاء الله اكون من اول من يبدا بنفسه
    هل يمكن إلا نلتفت إلي معوقات وسلبيات وأخطاء افراد الاسرة ويركز كل منكم على نفسه ويتعامل برحمة مع الجميع من أجل لم شمل الجميع؟
    حقول لحضرتك تانى ان شاء الله ينفع
    وانا برده ان شاء الله اكون من اول من يبدا
    هل ممكن أن ترفعوا روحي المعنوية وتتصلوا بي وترسلوا لنا تجارب ناجحة لشباب وبنات من المنتدي بدأو بأنفسهم وتعاملوا برحمة فانصلح حال الاسرة ؟
    ايوه يا استاذ عمرو ان شاء الله كلنا حنرفع من معنويات حضرتك
    انا الحمد لله بدات بانى رحمت امى وقعدت اساعدها وقسمت الشغل بينى وبينها بالنصف بمجرد ما سمعت الحلقه بتاعة حضرتك وفعلا حسيت بتغيير كبير يمكن حسيت بامى لما ساعدتها
    حسيت فعلا اد ايه هيه بتتعب فقربت منها
    وان شاء الله حستمر لحد متتصلح الاسرة بتاعتى ان شاء الله
    انا حابة برده اقول لحضرتك انى الحمد لله بدات انزل مع والدى لصلاة الفجر انا واخويا الصغير وبدانا نذكر ربنا مع بعض وبامانه والدى هوه اللى بدا بالذكر مع ان كان نفسى انى انا اللى ابدا
    وكمان الحمد لله انا واصلة رحمى وارجوا من الله ان تكون صلتى لرحمى شفاعة لى عنده سبحانه وتعالى لعتق رقبتى
    بس لسه خطوة اجتماعنا على القران لسه ان شاء الله نحاول ننفذها
    ادعيلنا يا استاذ عمرو ان ربنا يعينا ويجمع شملنا
    وان شاء الله ربنا يحققلك هدفك فى تجميع الاسر ويقوم النهضه على ايد حضرتك واحنا طبعا معاك
    منة الله
    مصر

عضو جديد الصورة الرمزية بنت الحرمين

يارب يعيني بكل عيله في ناس تكرهه نفسها فيك بالقوه

بس راح احاول معهم

والله شهيد اني ماحقد عليهم الا بسبب مشاكل يكونو هم سبب فيها واحيانا تدخلاتهم هي سبب تعاسه اسرتي الصغيره

عموما جزاك الله خير يا استاذي الفاضل

[align=center]بسم الله الرحمن الرحيم
    شـكــ وبارك الله فيك ـــرا أ/ عمرو خالد
    و ان استفدت من هذه الحلقة كثيرا و سأبدء
    من الآن ان شاء الله و ارجوا ان اكون سبب فى
    لم شمل اسرتى ...(ادعولى)
    و الآن اصبح معنا ثلاث قواعد لتصبح الجنة فى بيوتنا حقا
    * اعبدوا ربنا سوا *
    * استشعر بقيمة الاسرة *
    * تعامل برحمة *[/align]

الإبداع : قدرة الفرد على التفكير الذي يمكنه من تجاوز المشكلات و المواقف الصعبة و تقديم البدائل الجديدة و الخروج على المألوف ...

عضو جديد الصورة الرمزية jwairia shalaby

ليه لأ ..ليه مش هنقدر ننفذ .. احنا كلنا نفذنا حاجات صعبة قبل كده .. فاكرين لما قررنا نصلى الفجر.. فاكرين لما قررنا نتحجب ..فاكرين لما قررنا نبطل الصحوبية الحرام.. فاكرين لما قررنا نعمل نهضة فى بلادنا .. فاكرين فاكرين أكيد ان شاء الله هنقدر باخلاص النية و التوكل على الله و ابتغاء الأجر من الله عز و جل هنقدر

عضو محترف الصورة الرمزية ( فتاوى على الهواء مباشر... ايمان ) ام عبد الرحمن

افتراضي التغير النهضة للزوجين لن تجده الا داخل شباب صناع الحياة فقط وليس خارج هذا الاطار

هل ممكن يا شباب أن تنطلق بيوتنا فتكون هي نواة النهضة ؟

هل ممكن أن نسمع بالالاف الاسر جمع شملها في رمضان وفي ايام الرحمة وطرد الشيطان من بيوتهم فتكون هذه الاسر هي نواة النهضة ؟

هل من الممكن أن يكون برنامج هذا العام هو نواة كبيرة لفكرة النهضة؟

أرجوكم يا شباب أنا متابع لكل مداخلتكم على النت وأدخل يوميا في حدود الثانية عشر ليلا

أرجوكم اعبدوا ربنا في رمضان هذا العام بجمع شمل الاسرة .. أرجوكم ابذالوا كل جهدكم وليكن شعارك تـعامل بـرحـمة

الاخ الفاضل //الاستاذ عمرو خالد

انا هرفع روحك المعنوية واقول لك اننى غيرت من طريقة ابو اولادى كان لا يصلى وكان لا يهتم بشؤن الاولاد وكان يعتمد على فى كل شىء لحد ما انا كنت الاب والام لهم وبعد ما اخذت موقف حازم لهذه المواقف كلها فاق واتعظ بعد مرور 3 سنوات على هذا الموقف الحازم اصبح يصلى واصبح يهتم بالاولاد ويحضر لهم كل مطالباتهم وبالزيادة كمان ويهتم حتى بذهابه معاهم الى الطبيب بعد ما كان لا يعرف حتى هم تعبانين عندهم ايه ولا حتى الطبيب كتب لهم اى دواء وهل هم سعداء ام لا وتغير الحال الى حال بعد اصعب قرار اخذته فى حياته لاننى كنت اشعر بمهزلة حقيقية واشعر اننى اعيش فى سراب وكنت اعيش الحياة الوردية واحدى وعندما شعرت انها بداية خير ابتعدت ومن هنا حدث التغير الشامل لهذا الشخص استاذ //عمرو حضرك بتتكلم اكيد عن نفسك وشخصيتك فى الحياة ليس كل الرجال مثلك ولا فى طباعك ولا حتى عندهم ثقافتك ليس اصابع اليد مثل بعض ولهذا ممكن يحدث تغير بس ميش شرط يكون الزوجين سويا ممكن تنفذ سورة الطلاق فى حالة ان الاصلاح هيحدث لو تفارقا الشخصين لان هناك واحد منهم يقيد الاخر وينزل به الى الاسفل وان الشخص الثانى يبحث عن النهضة فعلا فلا يساعدة الشخص الاول ومن هنا يحدث النفور بينهم لان هناك شخص طموح والاخر لا فليس الحياة الوردية موجودة الان للاسف برغم من بحثى عنها لمدة 14 سنة ولكن عندما وجدتها بعيدة عن المشاكل التى ليس لها اى مبرر هذا ملخص لحياة التغير التى حدثت فى حياتى وطبعا يسعدنا الاتصال بحضرتك والتحدث لك عبر الهاتف ولكن تكرر الاتصال بحضرتك ولم يستجب احد واننى من الشخصيات التى تسمع الجرس التليفون مرتين او ثلاث على الاكثر اذا رد احد خير لى واذا لم يرد احد لم اكرر الاتصال اكثر من ثلاث مرات فاذا سمحت نريد ان نعرف اى وقت يناسبك يمكننى ان اتصل بحضرتك واتمنى ان يعيش المجتمع فى سلام وتعاون ومودة ورحمة بس المشكلة استاذ عمرو ان كل الشخصيات لهم تفكير مختلف وثقافة مختلفة وهناك شخصيات تاخذ ثقافتها وراثيا يعنى من الاباء والاجداد ولا تتغير بمرور الزمن فكيف تغير هذه الافكار والتقاليد والعادات الله معاك فى تغير نفوس البشر وانا اول من يقف بجانبك لتحقيق هذه الفكرة التى صابرت كثيرا لتحقيقها بس يسعدنى ان اقول لك ان ابو اولادى تغير فعلا يكفى انه يشعر بمسئوليتة تجاه الاولاد بس التغير جاء متاخر بعد فوات الاوان للاسف كان عقابى له شديد لدرجه انه فاق من الغيبوبه التى كان يعيش بها وكان صدمة له عندما فاق ولم يجدنى بجانبه بل وجدنى ابحث عن النهضة بمفردى مع شباب صناع الحياة واننى سعيدة لهذا القرار فلن تجد شباب صانع للحياة الا اذا كانو هم عاشو فعلا مع صناع الحياة يعنى تقابلو فى صناع اما الذى كان خارج صناع وبداء يغير من حياته انفصل عن الحياة الخارجية بكل شخصياتها ودخل صناع من غيرهم وبداء يبحث هو عن اهل جدد يتاقلم معاهم حتى يعيش حياة النهضة التى نبحث عنها استاذ عمرو فلن تجد زوج وزوجة مترابطين فكرة النهضة الا من داخل فريق صناع فاتمنى ان الجيل الجديد يشارك فى فكرة صناع الحياة حتى عندما يكبرو يجدو زوجين فى اطار صناع الحياة ومن هنا نقول فعلا هناك امل للتغير ونبداء الحياة الوردية التى تتمناها لهم استاذ عمرو

ضحيتم بارواحكم لتحرير مصر من الفساد

((الان نتنفس حرية)) ويغلب فى تعاملتنا الان ((الصدق والوفاء والامانه )) يا بختك يا مصر بشبابك وشباب ثورة25

الصورة الرمزية فتاة الاسلامr

بــارك الله فيك اخي الغالي الاستاذ عمرو خالد

فهمت الحلقة من الموضوع اللي كتيته .........الحمد لله انا شمل اسرتي داخل البيت مجتمع

لكن هناك بيت عمي كلما وصلناهم نزورهم او تحصل لنا اذية منهم

والبيت الاخر نراهم كل يوم ياتون عندنا لكن عندما ذهبو بيت عمي الذين جاؤ الينا من الامارات

لم نراهم الا مرتين وكلما سئلناهم يقولون كي تاخذو راحتكم

وكما تعلم اخي للزيارة اداب واصول يعني اما يومي نشوفهم حتى ما نكدر نشتاق لهم

او يقطعو الزيارة
    هذه المشاكل التي تحصل

جزاك الله خيرا

عضو متألق الصورة الرمزية رنوة محمود

ان شاء الله يا استاذ عمرو هنحاول قد ما نقدر
    ربنا يعزك ..

عضو مجتهد

أنا والحمد لله احاول ان رضى أمى بعد ان كنت اعاملها بطريقة سيئة والحمد لله عرفت مقدارها ،
    ومن اليوم الذى ربنا هدانى الى طاعتها هى وابى والحمد لله رزقت بعمل لم احلم به وتزوجت وامورى والحمد لله اصبحت مستقرة ، اللهم لك الحمد

قصتى هى أرضاء امى وابى ، رضاء الوالدين من اهم مصادر الرزق وراحة البال

اللهم لك الحمد والشكر [/B][/align][/align]

عضو متألق

السلام عليكم

استاذي الفاضل عمرو خالد .. حفظه الله.

انا صاحب تجربة في هذا المجال, وأحمد الله انها كانت تجربة ناجحة بجميع المقاييس ...
    في بيتنا كنا اناس عاديين فلم اتربى في منزل متدين وانما كانت حياتنا روتين حتى العبادة كانت كالروتين .. الصوم والصلاة وغيره .. لكن بطبيعة الحال الاسرة لم تكن منظمة أو مرتبة ذلك الترتيب, والدي كان انسان عصبي الى حد يجعله يرتكب ويقول أفعال هو غير راضي عنها وكان هذا كفيلا ان يشتت الشمل وان يخلق حاجزا كبيرا بينه وبين ابناءه ...

لكن سبحان الله الهادي كبر الأبناء الثلاثة وبدون سابق انذار تدين الثلاثة ولكل واحد فيهم قصى تدين تختلف عن الاخر, بمعى اخر لم يكن تديننا عبارة عن خطة اتفقنا عليها ...
    منذ ان تدينا بدأ حالا الاسرة يتغير ولله الحمد والدي تغير بشكل جذري وترك الصفات السيئة التي كانت فيه كالتدخين و التعصب والسب والشتم ...

القصة طويلة لكن لا اريد الاطالة فاختصرتها بتلك الأسطر .. لا لشيء الا لاثبت صحة نظريتك فالبيت الذي فيه متدين ان أخلص النية وقرر ان يغير حال البيت فانه سينجح باذن الله ... والخطوات التي ذكرتها حتى هذه اللحظة في ظني ان خطوة واحدة منها كفيلة ان تعيد للأسرة ارتباطها ببعضها ..

جزاك الله خيراً

أخوك أحمد.

ماحترق لسان بقوله نار..........ولا اغتنى فقير بقوله الف دينار

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة صفاء الديان مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم......
    عندي بعض الأسئلة...
    الرحمه بالأم دي أعظم حاجه بس أزي الواحد يرحم أمه وهو محروم منها بسبب أبوه..... أنا حاسه أني أتيتمت وأمي عايشه على بعد ربع ساعه مني ومش قادره أشوفها.......
    دلوقتي لما أب ييتم أولاده ويحرمهم من أمهم للأسباب تافهه يبقى يستاهل رحمه........
    انا بطبعتي عمري ما بشيل من أي بني أدم وطول عمري بسامح اللي بيأذيني مهما عمل لكن لما توصل لحرماني من أمي والله والله والله لأسباب تافهه جداً يبقى الواحد يسامح أزاي..........الواحد رمضان مش حاسس بيه لأنه من غير أمي.... أنا وأختي بنعقد نفطر لوحدنا زي اليتامي.......
    ولما كنت زمان بسامح أبي كان يقول عليا عبيطه وساذجه ........
    أحكموا أنتو ده يستاهل الرحمه سواء من عبد ولا رب...........

أبي رجل قاسي مش بمعنى أنه دايما بيضرب ويعملنا وحش بس بمعنى أن عمرنا محسينا أنه أبونا
    هو بالنسبه لينا بنك وبس وهو بيتعامل معانا على هذا الأساس وأي حاجه تانيه زي الحنان والمشاعر والدفء كل ده في نظره كلام فاضي ودلع .أهم حاجه عنده أنه بيصرف علينا كويس.........
    أما عن المشاكل بينه وبين أمي فحدث ولا حرج كتيييييييييييييييره جداااااااااااااااً متتعدش وكل بسبب التمسك بالرأي وأنه مش بيسمع غير صوته هو بس وزي ما الأستاذ عمرو قال بالضبط لو دخل في حوار وحب ينهيه بيعلي صوته ويقول هو ده اللي عندي واللي مش عجبه يشوف بيت تاني ....
    في أكتر من أن أب يطرد أولاده من الشقه لمجرد أن كلمهم مش عجبه ....... وبالرغم انه مشبيرحمنا من تصرفاته إلا إن إحنا بنقول أنه أبونا ولازم نبره بس لحد أمتى وبالنسبه لموضوع حلقه أنهارده" الرحمه" دي حاجه هو عمره ماعرفها لأنه بيعتبر أن اللعب مع أولاده وأنه يقبلهم ويشيلهم ده عيب كبييييير ......لذلك عمره ما حس بينا ولا حاول يفهمنا ويتعب نفسه ليه في أنه يعرفنا أصلاً مش مهم مدام هو بيعمل اللي عليه من الناحيه الماديه...أنا عارفه أن كلامي ممكن ميوصلش لأستاذ عمرو بس مفيش غيره أفضفض معاه....... أنا مش هتكلم كتير لأن الكلام في الموضوع ده بيتعبني ...والله أتخنقت...و الشكوه لغير الله مزله........
    وعلى فكره بيتفرج على البرنامج بس لا حياه لمن تنادي.......
    ربنا يهدي......
    السلام عليكم.......
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ,انا حسا بيكي كتير يا صفاء واكيد انت مش فاقده الثقه في الله عز وجل بس ادعي لربنا يوقف جانبك دعاء خالص لله لان مره حصلت معاي مشكله بس يوميها قاعدت اقرا قران كتييييييييييير وادعي ربنا كتييييييييييير وبعدها المشكلة اتحلت مش عارفة ازاي المهم انها اتحلت واهم حاجة انك تشكري ربنا كتييييييييير وتحمديه على اقل حاجه اعطهالك وبدعيلك من كل قلبي ان يسهلك امورك (واسال الله ان يبشرك بما يسرك...ويكف عنك ما يضرك ...ويثبت يقينك...ويرزقك حلالا يكفيك ويبعد عنك كل شيئ يؤذيك ... ويسترك فوق الارض ويغفر لك ولوالديك يوم العرض وان يبلغك الله رمضان)وكل عام وانتي بالف خير واصبري ان الله مع الصابرين...

بك استاذي عمرو خالد وجزاك الله كل الخير على ما تفعله وكانت حلقت التعامل برحمه اكثر من رائعة واحنا مستنيين الحلقات القادمه ان شاء الله

عضو جديد الصورة الرمزية make your life

استاذ عمرو
    الحلقه فعلا كانت جميله
    بس ممكن يكون فيه ناس بتحاول وبتنجح الحمد لله
    لكن فيه ناس بتحاول ومبتلاقيش من اسرتها القبول للتفاهم وللتعايش
    كتير بيقولو كلمات جايز تكون بتحبط ابنهم/بنتهم زى
    انتى لسه صغيره/ واش فهمك انتى /روحى ذاكرى ومتكلميش كتير //وكلام كتير غير ده
    لحد مفعلا الدنيا بتقفل وبنشوفها سودا اوى
    وبعدين نقول محدش سامعينى خلاص انا ادور على حد يسمعنى ونبعد عنهم
    يجيو يكلمونا بعد كده مش هيلاقوا رد هما فاكرين ان احنا السبب بس لو فكروا هيلاقوا ان هما السبب لو رجعوا لوره هيفتكروا ان هما اللى قفلوا باب الحوار فى وشنا الاول
    والله انا بدعيهم كل يوم انهم يشوفوا البرنامج بتاع حضرتك بيقولولى احد عبارات الاحباط والله كل يوم اتفرج على البرنامج وانا بعيط لما بسمع كلام حضرتك
    انا اتاثرت وبدات بس لاقيت الباب مقفول ومش لاقيه المفتاح
    بس الحمد لله ان فيه فى الدنياحد ممكن الانسان ياخده كأب زى حضرتك
    جزاك الله كل خير يا استاذ عمرو

عضو جديد

بسم الله الرحمن الرحيم

أدعو الله تعالى أن يسدد خطاك و يتقبل منك

التعديل الأخير تم بواسطة yaarub ; 25-09-2007 الساعة 09:06 PM

عضو جديد

السلام ورحمة الله وبركاته اعمل ايه فى اخواتى لو قلت لاحد نصلى او نقرا القران يرد على ياريت كل واحد يكون فى حاله ممكن اعمل معاهم ايه ارجوك رد على يااستاذ عمرو

عضو جديد

شـكــ وبارك الله فيك ـــرا ... شـكــ وبارك الله فيك ـــرا ... شـكــ وبارك الله فيك ـــرا ...
    الف شكر لك ياوالدي الطيب (عمرو خالد)
    كم تمنيت ان اشاهد البرنامج وخصوصا في ظل الظروف التي تعيشها اسرتي
    فهي بحال يرثى له كي اتعلم منك (ياوالدي)الاسس والمبادئ لعدم انهيار اسرتي
    ابي مانعا عنا التلفاز كما مانعا اشياء اخرى عديدة
    لاتحزني اختي (صفاء الديان) فيوجد من اباك شبيه انه ابي
    اني بحاجة ماسة لمشاهدة البرنامج ولكن لااعرف ماذا افعل
    بالرغم من اني اتواصل مع الموقع واعرف بعض الاشياء عن حلقات البرنامج منه
    شكرا لك ياوالدي الطــــــــــــــيب (عمرو خالد)شـكــ وبارك الله فيك ـــرا ...

الصورة الرمزية د.اميمة

نسأل الله العلي القدير ان يعيننا على لم شمل اسرنا العربية وان نكون بقدر المس}ولية التي وكلتنا بها
    وجزاك الله كل خير وجعله في ميزان حسناتك يا اخي

عضو مجتهد الصورة الرمزية يمامة رسول لله

Red face

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة make your life مشاهدة المشاركة
    استاذ عمرو
    الحلقه فعلا كانت جميله
    بس ممكن يكون فيه ناس بتحاول وبتنجح الحمد لله
    لكن فيه ناس بتحاول ومبتلاقيش من اسرتها القبول للتفاهم وللتعايش
    كتير بيقولو كلمات جايز تكون بتحبط ابنهم/بنتهم زى
    انتى لسه صغيره/ واش فهمك انتى /روحى ذاكرى ومتكلميش كتير //وكلام كتير غير ده
    لحد مفعلا الدنيا بتقفل وبنشوفها سودا اوى
    وبعدين نقول محدش سامعينى خلاص انا ادور على حد يسمعنى ونبعد عنهم
    يجيو يكلمونا بعد كده مش هيلاقوا رد هما فاكرين ان احنا السبب بس لو فكروا هيلاقوا ان هما السبب لو رجعوا لوره هيفتكروا ان هما اللى قفلوا باب الحوار فى وشنا الاول
    والله انا بدعيهم كل يوم انهم يشوفوا البرنامج بتاع حضرتك بيقولولى احد عبارات الاحباط والله كل يوم اتفرج على البرنامج وانا بعيط لما بسمع كلام حضرتك
    انا اتاثرت وبدات بس لاقيت الباب مقفول ومش لاقيه المفتاح
    بس الحمد لله ان فيه فى الدنياحد ممكن الانسان ياخده كأب زى حضرتك
    جزاك الله كل خير يا استاذ عمرو
    السلام عليكم و رحمة لله و بركاته
    أستاذي الفاضل بعد التهنئة بحلول شهر رمضان المبارك جعلنا لله و اياك من عتقاء هذا الشهر و أطال لله بعمرك و حماك و رعاك ، استاذي عمرو خالد أود أن تسمح لي بالرد على اختي الكريمة لأني كنت و مازلت أعاني من هذه المشكلة و لكن اعتقد بأني في بداية حلها انشاء لله

أختي الكريمة ان هناك نوع من الأهل يحبون أن يضعوا أنفسهم بهالة أو دعيني أسميها كرة زجاجية اعتقاد منهم بأن هذه الكرة ستحفظ العلاقة المحترمة بينهم و بين الأبناء بحيث لا تتعدى حددوك معهم بالكلام و التصرفات و هذا مع الأسف يجعل الأهل بجزيرة و الأبناء بجزية أخرى فلا يجعلونهم يتدخلون بمشاكل البيت و لا حتى يستمعون لهم و نبقى نحن الأبناء لا نعرف من هم أهلنا ما هي شخصيتهم هذا ما كنت اعانيه مع اهلي و لكن قررت بأن اقترب منهم اكثر ادرس شخصياتهم ابي ما هي اهتماماته كيف يفكر و اتقرب منه بالأشياء التي يحبها كأن أناقشه بأمور التي يحبها هو أن أناقشه فيها و نفس الشيء مع أمي اقوم بأفعال التي أجدها تستهويها و ان كنت لا اطيقها و لكن رغبة مني بالتقرب منهم مع الأيام استطعت بناء جسر تواصل معهم ولو رفيع و بدؤوا باستماع القليل من حلولي و احيانا مشاكلي و لكن لم اصل الى هذه المرحلة الا بعد سنتين من المحاولة مرارا و تكرارا و الأصح بعد أن اتخذت قرارا بالتقرب منهم ......... يعني يمكن تكون طريقتك في النقاش معهم لا تلفت أنظارهم أو لا يجدونها مناسبة حاولي انت ان تكوني المبادرة و لا تنتظري منهم ان يبادروا لأنهم هم من سيدخلنا الجنة و هم من سينهضون بنا ......

و بعد مشاهدتي لحلقات الجنة في بيوتنا هذا البرنامج الرائع بدأت باتخاذ الخطوات التي تستهويهم كأن أجعل والدي يقول لنا دعاء الافطار و بدأت مع اخوتي بختمة جديدة .... يعني عليك أن تتخذ خطوات بسيطة و حذرة و لكنها فعالة ... و بالنهاية هذه وجهة نظري يمكن أن ترفض قبل أن تنال القبول آسفة على اطالة و سلام عليكم و رحمة لله و بركاته

عضو متألق الصورة الرمزية سلوى يحيى

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته استاذى العزيز الغالى انا اوعدك انى اصبر واستمر فى التعامل برحمة مع كل اهلى ونيتى فى ذلك اللى انا مستشعراها جدا تقليل المشاكل وبالتالى تهدئة جو البيت والتوتر وان يكون البيت فيه حاجة حلوة

"أحب الناس الى الله أنفعهم للناس"

عضو متألق الصورة الرمزية سلوى يحيى

لا تقلق استاذى الغالى طول ما احنا وراك معنوياتك هتفضل مرفوعة فى السما وهو ايه اللى مهبطها بعد الشر يا استاذى؟؟

"أحب الناس الى الله أنفعهم للناس"

صفحة 2 من 5 الأولىالأولى 12345 الأخيرةالأخيرة

معلومات الموضوع

الأعضاء الذين يشاهدون هذا الموضوع

الذين يشاهدون الموضوع الآن: 1 (0 من الأعضاء و 1 زائر)

المفضلات

المفضلات