العاب فلاش

صفحة 1 من 5 12345 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 20 من 83

الموضوع: تعامل برحمة

Moderators الصورة الرمزية عمرو خالد
    علم الدولة : Users Country Flag

افتراضي تعامل برحمة

هل ممكن يا شباب أن تنطلق بيوتنا فتكون هي نواة النهضة ؟

هل ممكن ان يبدأ كل واحد منكم بنفسه ويقول أنا ساجمع شمل اسرتي ؟

هل يمكن إلا نلتفت إلي معوقات وسلبيات وأخطاء افراد الاسرة ويركز كل منكم على نفسه ويتعامل برحمة مع الجميع من أجل لم شمل الجميع؟

هل ممكن أن ترفعوا روحي المعنوية وتتصلوا بي وترسلوا لنا تجارب ناجحة لشباب وبنات من المنتدي بدأو بأنفسهم وتعاملوا برحمة فانصلح حال الاسرة ؟

هل ممكن أن نسمع بالالاف الاسر جمع شملها في رمضان وفي ايام الرحمة وطرد الشيطان من بيوتهم فتكون هذه الاسر هي نواة النهضة ؟

هل من الممكن أن يكون برنامج هذا العام هو نواة كبيرة لفكرة النهضة؟

أرجوكم يا شباب أنا متابع لكل مداخلتكم على النت وأدخل يوميا في حدود الثانية عشر ليلا

أرجوكم اعبدوا ربنا في رمضان هذا العام بجمع شمل الاسرة .. أرجوكم ابذالوا كل جهدكم وليكن شعارك تـعامل بـرحـمة

... معاً في طريق التنمية بالايمان...

عضو مميز الصورة الرمزية حامى المستقبل

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عمرو خالد مشاهدة المشاركة

هل يمكن إلا نلتفت إلي معوقات وسلبيات وأخطاء افراد الاسرة ويركز كل منكم على نفسه ويتعامل برحمة مع الجميع من أجل لم شمل الجميع؟

هل ممكن أن ترفعوا روحي المعنوية وتتصلوا بي وترسلوا لنا تجارب ناجحة لشباب وبنات من المنتدي بدأو بأنفسهم وتعاملوا برحمة فانصلح حال الاسرة ؟

هل ممكن أن نسمع بالالاف الاسر جمع شملها في رمضان وفي ايام الرحمة وطرد الشيطان من بيوتهم فتكون هذه الاسر هي نواة النهضة ؟

أرجوكم يا شباب أنا متابع لكل مداخلتكم على النت وأدخل يوميا في حدود الثانية عشر ليلا

أرجوكم اعبدوا ربنا في رمضان هذا العام بجمع شمل الاسرة .. أرجوكم ابذالوا كل جهدكم وليكن شعارك تـعامل بـرحـمة
    السلام عليكم
    اعجبتني كلمه حضرتك قولتها في برنامج 90 دقيقه
    ان البيت هو الجزء الباقي لنا في هذه الامه
    اذا صلح حاله صلحت الامه واذا فسد فان لله وان اليه راجعون
    اختيار حضرتك لهذا الموضوع في رمضان كان اختيار صائب مليون في المائه
    اعتقد ان شباب الامه الان حالهم لن ينصلح الا بصلاح البيت
    فقدنا المدرسه والجامعه وكل بيت تعليمي ولم ولن يتبقي سوي بيت الاسره
    والبيت تماما مثل خط الانتاج في المصنع
    اذا كان خط الانتاج غير سوي فيكون الانتاج بكامله غير سوي
    ولم هناك مهندسين قادرين علي اعاده صيانه وتشغيل خط الانتاج
    وهم اعضاء الاسره نفسهم

ولكن هناك شباب في غيبوبه لان ابائهم وامهاتهم في غيبوبه
    فكيف لنا ان نوقظ هؤلاء من غفلتهم

هناك الكثير جدا يشاهدون برنامج الجنه في بيوتنا
    ولكن ايضا هناك الكثير لا يشاهدونه

كيف نصل بصوتك وبرنامجك الي هؤلاء ؟
    هل امر اصلاح الاسره سيكون سهلا عند البعض؟

هناك من الاسره المفكك والضائع والمشرد
    هل سيكون البرنامج عصا سحريه لمعالجه كل هذه الامر؟

من الاولي في لم شمل الاسره
    الاهل ام الابناء؟

جزاك الله كل خير علي الدعاء في ساعه تفتح فيها ابواب الجنبه
    جعله في ميزان حستانك ان شاء الله

لو كنت/ي

اب - ام - اخ - اخت

خاطب / مخطوبه - متزوج / متزوجه

لو كان عندك مشكله مع

مراتك

او مع والدك - او اخوك - او بنتك - او خطيبك

لو نفسك تلم شمل الاسره مره تانيه

لو نفسك تقرب من مراتك او ابنك

لو مقبله علي الزواج وعايزه تعرفي تربي ابنك ازاي

كل ده هانتكلم فيه بصراحه ووضوح وحريه

هانقدم حلول عمليه منطقيه

ابدا بنفسك اولا

التعديل الأخير تم بواسطة حامى المستقبل ; 17-09-2007 الساعة 02:39 PM
    جروب قصص القران علي الفيس بوك

عضو جديد الصورة الرمزية صفاء الديان

السلام عليكم......
    عندي بعض الأسئلة...
    الرحمه بالأم دي أعظم حاجه بس أزي الواحد يرحم أمه وهو محروم منها بسبب أبوه..... أنا حاسه أني أتيتمت وأمي عايشه على بعد ربع ساعه مني ومش قادره أشوفها.......
    دلوقتي لما أب ييتم أولاده ويحرمهم من أمهم للأسباب تافهه يبقى يستاهل رحمه........
    انا بطبعتي عمري ما بشيل من أي بني أدم وطول عمري بسامح اللي بيأذيني مهما عمل لكن لما توصل لحرماني من أمي والله والله والله لأسباب تافهه جداً يبقى الواحد يسامح أزاي..........الواحد رمضان مش حاسس بيه لأنه من غير أمي.... أنا وأختي بنعقد نفطر لوحدنا زي اليتامي.......
    ولما كنت زمان بسامح أبي كان يقول عليا عبيطه وساذجه ........
    أحكموا أنتو ده يستاهل الرحمه سواء من عبد ولا رب...........

أبي رجل قاسي مش بمعنى أنه دايما بيضرب ويعملنا وحش بس بمعنى أن عمرنا محسينا أنه أبونا
    هو بالنسبه لينا بنك وبس وهو بيتعامل معانا على هذا الأساس وأي حاجه تانيه زي الحنان والمشاعر والدفء كل ده في نظره كلام فاضي ودلع .أهم حاجه عنده أنه بيصرف علينا كويس.........
    أما عن المشاكل بينه وبين أمي فحدث ولا حرج كتيييييييييييييييره جداااااااااااااااً متتعدش وكل بسبب التمسك بالرأي وأنه مش بيسمع غير صوته هو بس وزي ما الأستاذ عمرو قال بالضبط لو دخل في حوار وحب ينهيه بيعلي صوته ويقول هو ده اللي عندي واللي مش عجبه يشوف بيت تاني ....
    في أكتر من أن أب يطرد أولاده من الشقه لمجرد أن كلمهم مش عجبه ....... وبالرغم انه مشبيرحمنا من تصرفاته إلا إن إحنا بنقول أنه أبونا ولازم نبره بس لحد أمتى وبالنسبه لموضوع حلقه أنهارده" الرحمه" دي حاجه هو عمره ماعرفها لأنه بيعتبر أن اللعب مع أولاده وأنه يقبلهم ويشيلهم ده عيب كبييييير ......لذلك عمره ما حس بينا ولا حاول يفهمنا ويتعب نفسه ليه في أنه يعرفنا أصلاً مش مهم مدام هو بيعمل اللي عليه من الناحيه الماديه...أنا عارفه أن كلامي ممكن ميوصلش لأستاذ عمرو بس مفيش غيره أفضفض معاه....... أنا مش هتكلم كتير لأن الكلام في الموضوع ده بيتعبني ...والله أتخنقت...و الشكوه لغير الله مزله........
    وعلى فكره بيتفرج على البرنامج بس لا حياه لمن تنادي.......
    ربنا يهدي......
    السلام عليكم.......

يا أستاذي وأبي الحقيقي....
    في حاجه من أتنين أما حضرتك شايف الدنيا وردي يأما أنا شايفاها سوداء
    بس أنا بحاول أستفيد من البرنامج علشان حياتي في المستقبل
    والحمد لله على كل حال
    وكفايه عليا أن حضرتك موجود في الدنيا
    وجزاء الله عنا كل خير.....

عضو محترف الصورة الرمزية (حبيب الرحمن)

طبعا استاذي نحتاج الى اعاة الروح مجددا الى اسرنا في هذا الوقت المرير الذي نمر به و خير وسيلة لذلك هو اشاعة روح التراحم داخل بيوتنا,,,
    و كل بني آدم يملك هذه الروح لكن نحتاج دائما الى من يوقضها
    فبــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــارك الله فيكم ...

omooahmed
    أختي أم أحمد أنا كنت رديت على مشكلتك ويارب يكون رسالتي وصلتك لو لم تقرأيه أدخلي على الرابط ده.........
    http://forum.amrkhaled.net/showthrea...=147044&page=9

عضو مجتهد الصورة الرمزية *mona*

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

استاذى عمرو خالد
    ربنا يعزك ويستخدمك لنصره الاسلام
    الحلقه الحمد لله كانت كويسه وانا بدات انفذ ده فى حياتى ومع عائلتى الحمد لله
    وكل سنه وانت طيب
    حضرتك تخيل انا كل يوم لما افتكر انى شوفت حضرتك فى اجتماع المنتديات وانت داخل وازاى مش وقفتك واتكلمت معاك ومسبتكش خالص اتجنن بس حضرتك عارف لما تكون عندك امنيه وربنا يحققهالك بتقى مش متخيل انا مش عارفا ازاى ضيعت الفرصه دى من ايدى
    ان شا ءالله هاتتعوض ان شاء لله

سلام

عضو مجتهد الصورة الرمزية منايا الحبيب

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    الحمدلله والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وصحبه أجمعين
    صفاء وساره انا مش عارفه لو اخوات ولا مش اخوات
    بس انا عايزه اقول حاجه لكم
    انا عارفه ان الالم الى بتشعروا بيه مش ممكن حد يوصفه او يقول لكم انه حاسس بيكم
    بس انا بحاول
    عارفه ان ده عذاب يومى والم نفسى كبير الحرمان من الام والاب وان كان موجود
    انا عارفه ان انكم بكيتوا لحد ما نشفت دموعكم
    وانكم حاولتوا معاه لحد ما اصبح تخيل اى استجابه منه خيال فى خيال
    وانكم عارفين ان حال الوالد مش ممكن يتغير حتى بمعجزه
    بس انا عايزه اقول لكم على ناس كانت ذى والدكم واكتر بس بفضل من ربنا ورحمه من وحده اتغير الحال بس برحمه ربنا
    منهم اب كان يشرب الخمر وكان يرش الخمر على اولاده وحتى فى طعامهم وامام كل من يعرفهم ولم يترك مصيبه الا فعلها فيهم مع العلم انهم كانوا مجتهدين ومتدينين جدا ويبروه بر شديد طاعه لله وحبا واملا فى صلاحه اعوام واعوام من الاسائه وسؤء السمعه لهم امام كل من يعرفهم وان مش عايزه افصلكم ايه اللاى كان بيعمله فيهم
    طبعا بتفكرى ان الموت احسن له ولهم
    هل تتخيلى ان الاب ده بنفسه هو هو
    تحول من جبار ظالم تدعى عليه
    بدعاء اولاده وحسن ظنهم فى الله الى بيده امر القلوب وانه هو وحده القادر على كشف الكرب وتحويل هذا الاب من مصيبه وبليه الى شخص اخر لا يكاد يعرفه احد كان يعرف كيف كان ويقسموا انه ليس هو ابدا انها رحمه الله التى شملت اولاده الذين ظلوا سنين فى عذاب لابوصف ولكنها رحمه الله التى اعرف انكم لا تتخيلوا ان تحصلوا على مثله ولكن اولاده احسنوا الظن فى الله انه هو وحده القادر على ان ينقذهم من هذا العذاب اسألكم بالله الا تسيؤوا الظن فى الله فهو كريم ورحيم فذهبوا له بشكواكم ولا تملوا من سؤاله فلم نذهب لكشف ضرنا والنظر فى امرنا ولتعلموا انى من اليوم سوف ادعوا الله لكم ان تروا رحمه الله تشملكم وان تذوقوا برد الرحمه
    واتوسل لكم الا تفقدوا الامل ابدا ابدا ابدا فأنه لا ييأس من روح الله الا القوم الكفرون وارجو ان تعرفوا ان هذا ابتلاء اختبار من الله وان الدنيا ماشيه ومش هيفضلنا فيها غير ورق الاجابه اللى جوبتوا عليه فى الدنيا والسؤال كان فى الاب فكروا عيزين تلاقوا اوراقكم متجاوب فيها بأيه صدقونى ان ربنا ان شاء الله سوف يرحمكم بحس ظنكم فيه ولا اريد ان اقول فى والدكم حتى لا تغضبوا ولكن انا مش ممكن ايأاس من حد بعد تغير ناس كان خيال انهم يتغيروا ابد وان مش بحكم عليكم ولا عايزاكم تزعلوا منى انا حاسه انى برد عليكم بقدر من الله فانظروا انها رساله بقدر الله واسأل الله لكم فرج قريبا وسعاده فى الدنيا والاخره

مشرف الصورة الرمزية أمل صبحى محمد

افتراضي الرحمة يا خلق الله لخلق الله

ربنا يرحمنا جميبعا اللهم آمين

جزاكم الله خير
    استاذ عمرو
    الأول كل سنة وحضرتك بخير وربنا راض عنك ومثبتك
    ثانيا
    لى ثلاث ايام لا استطيع ان اكتب فى المنتدى
    والسبب الخوف
    كنت اكتب و انا عضوة من اعضاء المنتدى كنت أتكلم براحتى كل ما يمكن ان يحدث هو حذف مشاركة ويمكن ابكى شوية على حذفها وينتهى الأمر
    لكن رمضان هذا أنا رئيسة جمعية خايفة أكتب براحتى الجمعية يقف نشاطها ويتم غلقها
    لن أطيل الحديث
    لكن أكتب المشاركة وأنا أبكى
    أبكى على من
    على بلادنا
    لماذا
    عزب و قرى باكملها فى إسكندرية تبصم لا تستطيع كتابة أسمها
    مناطق عشوائية باكملها السكن الذى يخص الأسرة الذى تصل إلى 13 فرد (اب و ام و 11 عيل ) السكن عبارة عن حجرة و دورة المياة مشتركة بين عدة أسر
    أبكى على ناس مسلمة صائمة تتقاتل من اجل زجاجة زيت و كيس رز يوزعها ولاد الحلال فى رمضان
    أبكى على مسلمين يعيشون محاصرين بالأغنياء من كل مكان وهم وسطهم ينظرون ويتحسرون وأياديهم لا تطول منهم شىء

الرحمة يا مسلمين
    الرحمة يا متعلمين
    الرحمة يا أغنياء
    الرحمة يا تجار الرحمة يا بائع اللحمة
    الرحمة يا معلمين فى المدارس طفشتم التلاميذ من طلباتكم والكراسات التى يشترونها ولا يكتبون فيها إلا صفحتين
    الرحمة يا خلق الله يا عباد الرحمن ارحموا عباد الرحمن ارحموهم و إلا ستكونون سبب فى كفرهم
    ناس لا تشرب إلا مياه معدنية وناس لا تستطيع شراء زجاجة زيت
    الرحمة
    الرحمة الرحمة
    الرحمة من اجل أن يرحمكم الله ويجعل بيوتكم جنة
    الجنة عرضها السوات والأرض
    إجعلوا صدوركم واسعة مثل الجنة وأرحموا الفقراء والمساكين
    اللهم أعنا اللهم ارسل لنا مددا من عبادك الصالحين يكونوا معنا جند من جنودك لخدمة عبادك المحتاجين

عضو متألق الصورة الرمزية ريم على القاع

االسلام عليكم
    استاذي الجليل/ عمرو خالد
    البرنامج راااااااااائع و لكن هي المشكله أخي في التنفيذ
    ادعيلي اخي ان ربنا يعني علي ذلك
    انا الحمد لله علاقاتي مع اخواتي بخير و علاقات طيبه ايضاً
    امي.................؟؟ ربنا يعني علي رضاها واني فعلا ارحمهاااااااا
    ارجوك استاذي عند قراءه الرساله اديعيلي

أنا لم أَهن عندَ الخُطوبِ ولا فقدتُ شجاعتي
    أنا ما هدرتُ على بلاطِ الأقواياء كرامتي
    أنا ما خفضتُ لغير ربي و العدالة هامتي
    أنا في سبيل الضادِ أحمل في الصعاب رسالتي

أختي الحبيبه" منايا الحبيب"
    شـكــ وبارك الله فيك ـــرا ... والله أنا أرتحت بعد ما قرأت رسالتك وعلى فكره أنا وساره أخوات..
    وشكراً على أهتمامك بالرد علينا........ المهم بالنسبه لحسن الظن بالله ده عندي من زمان ولو تعرفي أني بدعي لأبي وأمي أن ربنا يهديهم من زمان يصلح أحوالهم........
    بس اللي صعبان عليا حرقه قلب أمي علينا وبعدنا أحنا عنها لأننا بنحبها جدا جداً ........
    بس والله عارفه اننا أحسن من غيرنا كتييييييييير وبقول دايما الحمد لله كما ينبغي لجلال وجهك وعظيم سلطانك........
    وأنا مؤمنه أن الإنسان ممكن يتغير بفضل الله والدعاء....... لكن عارفه بعد أمي عني مخليني شايفه الدنيا سوداء وبقول " متى نصر الله" وبرجع أكمل الأيه " ألا نصر الله قريب"
    والحمد لله أن الواحد عند قوت يومه وعنده مكان يعيش فيه مش زي ناس كتير في الشارع ربنا يخفف عنهم ويلهمهم الصبر ........ بس الأستاذ عمرو في حلقاته بيقلب عليا المواجع لأني بتأثر بكلامه جداً ....... لكن الأمن والدفء وحنان الأم حاجات أغلى كتيير من الأكل والشرب ويارب تكوني فهمتيني........... وبأكدلك أني عندي حسن ظن بالله كبيييييييييييييير قوي ........
    شكراً على أهتمامك...... السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

عضو متألق الصورة الرمزية احلام يوسف

شكرا لك استاذي وابي على البرنامج الرائع
    والله عندك حق الاسرة هي نواة المجتمع هي الاساس هي اللي تعلم ولادها انهم يعيشوا لدينهم ويتعلموه هي اللي تخلي ولادها انهم يحبوا بلدهم وقبل ده كله يحبوا ربنا يخافوا ربنا ويحب الرسول لو كل اب وام اتعملوا مع اولادهم بصراحة وبثقة يتعملوا معهم باحترام لافكارهم لو خطا لكن يصححها له بطريقة توالم سنه وتوالم العيشة والحياة يتعملوا مع اولادهم ويعطوهم مساحة من الحرية في كل شيء ويعطيهم فرصة الاختيار يمكن تقول في شباب ما بيحسنوش الفرصة وما بيتعملوش مع الحرية ديه بمسؤولية ده صح لكن السبب اباهتهم لانهم تركوا الحبل بيعطو الحرية دون السؤال اه الاب والام يعطو الحرية لكن بمراقبة من بعيد من غير ما اتحسسوا انك مراقبه حتى لا تفقده الثقة بينفسه
    كل هدا الذي قلته ينطبق علي لاني ابي لم يعطني حريتي ولكن كان ينتقد كل تصرفاتي زدائما يحسسني اني فاشلة لا اعرف شيئا ولما اتخدت قرار يمكن لم اتخده بالكلام واو اقول انا اخدت قرار قدام الناس وقدام العالم لكن كنت بنتقم من نفسي دون ان احس واقول الصدق اني كنت في لحظة سانتهي لولا ستر الله لولا ان الله يحبني لم اترك فتاة سيئة الصمعة الا وصحبتها كانت تبين لي ان الدنيا ورد بما افعله كلما قالو لي في البيت اتركيها لا اسمع ولا ابالي اقول نعم وانا اعرف ماذا اقول لكن ولله الحمد في يوم عرفت ان الله حق وان الله يحب كل واحد ولا يريد ان ياذيني وانا الان الحمد لله في كل صلاة كنت ادعوا يارب ا صلح الحال بيني وبين والدي وان يحبني وسمع الله دعائي واستجابه لي الحمد لله وانا الان الحمد لله اعامل ابي بما يرضي الله واطلب من الله ان يسامحني على كل ما فعلته مع ابي اللهم امين
    كنت اتمنى انك ترد علي ولو بكلمة لكن انا حاسة ان حضرتك حتقرى كلامي واطلب من حضرتك انك تدعيلي وتدعي لعائلتي بنتك التي تحبك احلام

الله ناظري
    الله راقبي
    الله شهيد علي

عضو متألق الصورة الرمزية فتاةعلى خطى الحبيب

ما شاء الله الحلقة كانت جميلة
    عندي صديقة هي واهلها ليسوا على تفاهم ابدا
    واستغرب عندما تقول لي ان كل شخص في البيت ياكل لوحده يعني ليس عندهم تجمع ابدا
    ولا تعرف بنات عمها ولا بنات خالاتها
    عايشة في جزيرة خاصة لوحدها حتى عندما تصلي الصبح كل شي يصلي وينام ولا يوقظ الاخر

بجد بجد انا بحمد الله وبشكره على عائلتي وعلى ترابطنا الاسري
    فكلنا نجتمع عند الطعام وفي الصلاة

كنا نشاهد الحلقة انا واهلي
    وعندما قلت حضرتك يا استاذ عمرو خالد انو الاب مستبد في رايه بموضوع التصييف
    كلنا ضحكنا وبصينا على بابا لانو مش بحب يصيف ابدا لانو عنده مملكته البيت
    ممكن يسافر في حال وحدة اذا كان مسافر لعمرة او الحج
    قلناله نحن راضيين استبد في رايك من ناحية التصييف وخدنا للمكان يلي بتريده
    ضحك كتير وقلناه باذن الله الصيف القادم
    هو والدي بخلينا نسافر بس نحنا انا واخواتي بنحب يسافر معنا

بجد الحلقة كانت رائعة

الله يجزيك الخير يا استاذ عمرو خالد على البرنامج

عضو متألق الصورة الرمزية في سبيل الله امضي

Icon33

بسم الله الرحمن الرحيم
    قرأت كل الردود علي موضوع سيادتكم الرائع كما عودتنا دائما
    احزنني جدا الوضع الذي وضعت به زهرتان مثل صفاء وسارة ، وادعو لهما ولكل من تمر بوضع مشابه بان يفرج الله كربهما ويزيح همهما ....
    كما ان قصة الاخت norhana تبين مدي ما قد نصل اليه بعناد الصغار وعدم تفهم الكبار اعننا الله علي حسن التصرف صغارا وكبارا ...
    ولكي اضع لك استاذي الفاضل بارقه امل .... شمعه تنير الطريق .... اقول لك وبكل فخر .... انني ومنذ عام كام اتعامل مع زوجي وبيتي بما توصينا به في برنامجك الاكثر ن رائع .... اي والله استاذي ... رغم انه هنالك نقطه تتعبني من حين لاخر الا وهي عدم تحمس زوجي لان نتعبد سويا ... وطالما قلت له انه هو المعلم والقائد وعليه ان تكون همته اعلي مني حتي نرتقي بمستوي اسرتنا التعبدي الا انه لا حياة لمن تنادي خلاف ذلك فكل شيء بيننا علي اتم خير ....فهو متدين باعتدال ، يعرف حق ربه ويؤديه ، لا يعصي لله امرا الا في السهو والنسيان ، ومنذ عام وانا اتعامل معه بما يرضي الله ولذلك فهو يعاملني بكل رحمة وموده ، يشاورني في كل صغيرة وكبيرة ، يأخذ رأي في مشاريعه واعماله ( حتي ولو لم ياخذ بها كلها او بعضها ) لا يحرمنا من اي طلب نطلبه انا او ابنتنا الصغيرة ( نوارة البيت ) متفقين علي مشوار اولادنا كيف سيكون وماذا سنفعل لنقدمهم مسلم ومسلمة نفتخر بهم وندخل بهما الجنة باذن الله ( اعاننا الله )
    دعائك لنا استاذي الفاضل ...
    ورجاء اين دعائك الذي ننتظره في رمضان يا ليت تعيده الي برنامجك ....

عضو مجتهد الصورة الرمزية منايا الحبيب

الحمدلله والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وصحبه أجمعين
    شـكــ وبارك الله فيك ـــرا ...
    ساره وصفاء اخواتى فى الله واشهد الله انى احببتكم فيه وانى لا اكتب لكم الا بدافع الحب اعلمى ان النصر مع الصبر وان الدنيا دار امتحان وان الاخره وطن وان وان حنان امك الغائب عنكم و جفاءوظلم الاب مع احساسى انه سوف يتغير وان الله القادر سوف يهديه انشاء الله هدايه واسعه قد يكون السبيل الذى سوف يحملكم لحب وحنان وكنف رحمان الدنيا والاخره ورحيمهما
    فكرتى قبل كده ان ربنا جعلكوا فى الاختبار ده عشان متلاقوش غيره حبيب وقريب وصاحب ومعين فكرتوا قبل كده انه سبحانه قفل الابواب عشان متقفوش غير على بابه وانه بيحبكوا لدرجه انه سبحانه مش عايز حد يشغل قلبكوا اكتر منه ولو الام فكرتوا انه احن عليكوا من امكم اللالى ولدتكم وان حنانها ورحمتها اللى انتوا مفتقدنها هى جزء من 100 جزء من رحمته
    فكرتوا ان اللى انتوا فيه دى ممكن تكون نعمه عارفه انكم هاتقولوا مجنونه وبخرف بس تفتكرى حنان امك يجى ايه فى حنانه وعطفها يجى ايه فى عطفه وحبها ايه فى حبه سبحانه لكم
    خلقكم مسلمين الحمد لله
    من امه حبيبه الحمد لله
    عارفين دى تساوى ايه عارفين انه هداكم للدين ومش العكس وانتوا عارفين يعنى ايه العكس لبنات وفى سنكم
    عافين فى كلمه بتقول متى اوحشك من خلقه فقد فتح لك باب الانس به
    عارفين ياعنى ايه انتوا شايفين ماما هى الحنان والدفء والراحه والاطمئنان قفل لكم الباب ده وفتح ليكم باب كبير عشان تأنسوا بيه سبحانه
    ففضلتوا واقفين قدام الباب الى قفله ومصممين ان السعاده والراحه فيه ومش واخدين بالكوا ان بابه المفتوح اللى بس عايزكوا تتوجهوا ليه وهتشوفوا ساعتها يعنى ايه ربنا بيحبكم يعنى ايه رعايته يعنى ايه حنانه ورحمته ممكن تقولوا ببالغ ولا احنا ايه ومين اللى ربنا يحبنا ويعمل كل ده عشانا وباب ايه اللى بيتفتح ويتقفل ولحنا مين اصلا فى ملكه عشان يحبنا ويقرب لنا
    عرفين انتوا مين
    انتوا اللى خلقكم بأيده ونفخ فيكم من روحه
    ودلل على حبه بأنه اختركم مسلمين
    تصدقونى لو قلت لكم انى مش عارفه انا رديت عليكم ليه وانى قريت فى المنتدى قبل كده مشاكل ومصايب لناس كتير وما كتبتش كلمه لحد قبل كده تفتكروا انا كتبت لكم ليه تفتكروا بأردتى ولا بقدر الله دى مش رساله
    حاولوا تقروا رسايله الممدوده ليكم واقبلوا دعوته لكم وقابلوه سبحانه بفهم ورضا وحب لافعاله
    وهتشوفوا انشاء الله الثمره فى الدنيا قبل الاخره

Thumbs up

أختى صفاء الديان أشكرك للرد التى رديتى على به و الى حد ما استرحت من كلامك بأننى لم أكن مقصرة فى حقها لأننى فعلا يؤرقنى كثيرا هذا الموضوع, و كثيرا أشعر أننى لم أؤدى واجبى ناحيتها بسبب موضوع عدم إخبار جدتى بالأمر بسبب خالى ،هذا و فى نفس الوقت أخاف على جدتى كما ذكرت من قبل و تعلمين أيضا اننى حاولت أقناعه مرة أخرى اليوم بأن أخبر جدتى و لكنه رفض بشدة بل و إتهمنى بأننى لا أخاف على جدتى و انه يخاف عليها أكثر منى و الله يعلم كم احب جدتى و أخاف عليها فهى ربتنى مع والدتى رحمها الله و هى أمى أيضا . و أنا لا أعرف ماذا أفعل . و السلام عليكم و رحمة الله وبركاته

عضو متألق الصورة الرمزية حنين القلب

افتراضي بسم الله الرحمن الرحيم

ما شاء الله لا قوة إلا بالله
    الحلقة ممتازة
    و كلماتها كافية و وافية
    بالنسبة لأسئلتك أستاذي الكريم
    نقول لك كلنا أعضائنا المنتدى نعم
    نعم بإذن الله تعالى سيكون هذا البرنامج هو نواة كبيرة لفكرة النهضة
    و بالنسبة للعلاقات في الأسرة بفضل الله سبحانه و تعالى
    منذ سنوات كنت أشاهد أحد برامجك و كان السؤال ماذا لو آتى ملك الموت هل أنت مستعد ؟؟؟؟؟
    انتهت الحلقة و لكن الليل لم ينتهي و أنا أفكر
    هناك كم من أقاربنا لم نسأل عنهم
    و هناك أحدهم ...خالي.... منذ ثلاث سنوات بالضبط لم أتحدث معه مطلقا ......أيام قليلة من عذاب الضمير و التفكير بإجابة السؤال الذي طرحته و ثم حصلت على رقمه و اتصلت به
    كنت خائفة من ردة فعله من أن يغلق الهاتف أو يصرخ أو يُهينني
    ثوان أثناء ذلك مرت طويلة جدا و قلبي ينبض بشدة و لكن سبحان الله فوجئت بدفء كلماته بحنانه بحبه
    و أغلق الهاتف بعد دقائق كانت مليئة بالحب
    و بكيت من كل قلبي على كل وقت مضى كنت فيها قاطعة للرحم
    و الحمد لله و منذ ذلك الوقت و الفضل لله سبحانه و تعالى
    لا أقطع أي انسان تربطني به صلة الرحم لدرجة أنه إذا قاطعت العائلة كلها ذلك الشخص فأبقى على اتصال به
    أشكرك أستاذي الغالي على سؤالك ذلك الذي أيقظني من غفلتي و جعلني أفكر بأن ملك الموت لن ينتظرني حتى أصل رحمي
    بارك الله فيك يا رب
    قلوبنا و أيدينا و عقولنا معك لنهضة أمة محمد عليه الصلاة و السلام
    جزاك الله خيرا يا أستاذ عمرو

الى أستاذى عمرو خالد برنامجك رائع جدا و مفيد للغاية و أريد أن أقول لك أن ما تقوله يؤثر فى بشده و يقوى فى محاولة التواصل مع أهلى و صلة رحمى و صلة رحم زوجى أيضا بالرغم من أنك تعلم يا أستاذى أنه لا يوجد بيت يخلو من المشاكل و عدم إستجابة البعض و لكننى من داخلى أقول أننى سوف أعامل ربى و أشكرك على مجهودك الكبير و ربنا يجازيك خيرا و السلام عليكم ورحمة الله و بركاته

عضو مجتهد الصورة الرمزية mistyyyyyyy

Smile

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عمرو خالد مشاهدة المشاركة

السلام عليكم و رحمة الله و بركاتة
    استاذ عمرو بارك الله فيك و اعزك و سدد خطاك و جازاك الله خير على المجهود و ربنا يجعلة بفايده

انا عايزة اقول لحضرتك على حاجه زي ما تقول كده هي وجه اخر للمعاملة بين الاشخاص

سعات احنا بني ادم بنتخيل ان الحب بايدينا و ان التضحية هي اللي بتولد الحب بس انا في موقف مؤخرا لما فكرت فية لقيت ان المشكلة حضلت لان ربنا سبحانة و تعالى سعات بيبقى فية توليد لطاقة سلبية او خناق بين الاطراف علشان نعرف انها مش شطارة مننا ولا ذكاء اكتر من ان اي هي رحمة من عند ربنا سبحانة و تعالى فسبحانة مقلب القلوب و انة بيبث فيها الرحمة و الحب و الود من فضلة رب العالمين
    و علشان نعرف ان لو اي حد مننا حط دماغة او تركيزة علشان ينجح علاقة او يصل شخص اخر في غير طاعة الله او انة يحسن تقديم النية
    ربنا مش هيبارك حتى لو اخدت وقت انما ربنا مش هيبارك

نسأل الله انة يرضى علينا و يهدينا جميعا باذنة

على فكرة انا لما برركب العربية مع افراد اسرتي دلوقتي علطول بادعوهم اننا نسبح طول الطريق و لو فات وقت و كده باذكر بتسبيح اخر يعني شوية اقول يلا هنقول لا اله الا الله و شوية كده و اوقل استغفرك اللهم و اتوب اليك و كده يعني

و حاجه كمان انا كنت علطول لما نعد ناكل او نفطر اقول كلة يسمي باسم الله دلوقتي بقت ماما او اختي كمان لو انا مقلتش هم يقولوا

بس تعالوا ندعي ان ربنا يكرمنا جميعا امة الاسلام و يفتح على قلوبنا بحبة و العمل على طاعتة

امين يا رب العالمين

لن تمتهن الا اذا تلهفت
    لن تحتقر الا اذا توسلت
    لن تموت الا اذا انبطحت ارضا و زحفت
    http://nohanagied.wordpress.com

عضو متألق الصورة الرمزية nohashier

جزاك الله عنا كل خير أستاذنا الفاضل
    والله هذه الحلقات غيرت فيا الكثير والكثير
    بالنسبه لحلقة التعبد سويا بدأنا والحمد لله نصلى جميعا صلاة الجماعه فى الوقت الذى يكون بابا معانا فى المنزل ليكون هو الأمام
    وفى حالة عدم وجوده نصلى انا واخواتى سويا
    وجلسنا سويا نقرا القران بدل ما كل منا يقرأ لوحده بعيد عن الاخر
    وعن حلقة الرحمة غيرت عندى مفاهيم كثيره ووضعت نصب عينى
    "ارحم من فى الارض يرحمك من فى السماء"
    وفكرت أحنا قد أيه محتاجين لرحمة ربنا خصوصا هذة الايام
    والاجمل انى قدرت أجمع كل الاسره لكى يشاهدوا البرنامج لكى نساعد بعض
    أحنا الحمد لله أسره مترابطه ومتألفه ولكن كان ينقصنا أشياء كثير ومنها ان كل منا كان يتعبد بمفرده وأنا عن نفسى اول مره استشعر قيمة الرحمة ومعناها

والاجمل اللى حصل اثناء مشاهدتنا للحلقه بابا لاقيته بيقولى عندما سمع الحلقه والكلام عن الرحمة والسماحه خصوصا الايه اللى نزلت على أبو بكر " فاعفوا واصفحوا ...... " فلان ده الوحيد اللى انا زعلان منه بس انا خلاص مسامحه رغم أفعاله وهصالحه( رغم انه مش من اسرتنا ولا من العائله )
    لكن بجد الكلام عن الرحمة واننا محتاجين رحمة ربنا علينا قد أيه واللى بدونها تصعب العيشه أستشعرنا قيمتها واننا علشان نحصل عليها لازم نبدأ بنفسنا ونرحم من حولنا حتى يرحمنا الله

اللهم أرحمنا جميعا يارب

التعديل الأخير تم بواسطة nohashier ; 16-09-2007 الساعة 07:04 AM
    مثلى من البشر نادر ومن باعنى هو الخاسر

صفحة 1 من 5 12345 الأخيرةالأخيرة

معلومات الموضوع

الأعضاء الذين يشاهدون هذا الموضوع

الذين يشاهدون الموضوع الآن: 1 (0 من الأعضاء و 1 زائر)

المفضلات

المفضلات