إعـــــــلان

تقليص
1 من 2 < >

تنويه هام - خاص بساحات السياسة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

تم اخفاء ساحات السياسة بما انها كانت سبب في فرقة العديد من الاعضاء
ونتمنى عدم التحدث في السياسة في اي ساحة سواء العامة او غيرها
المنتدى منتدى تنموي ديني والالفاظ والكلمات التي استخدمت في ساحات السياسة
اصبحت لا تناسب المنتدى وهدفه .. وتم اتخاذ هذا القرار
في ضوء بقاء الحالة السياسية كما هي في بلادنا العربية
وفي ضوء استعدادنا لاستقبال شهر رمضان المبارك في الأيام القادمة
فكل عام وانتم بخير وبلغنا واياكم شهر رمضان الكريم نشكركم

ونتمنى لكم كل التوفيق

ادارة المنتدى

2 من 2 < >

انتظرونا بعد رمضان

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

انتظرونا بعد رمضان

مع تحياتي
المودريتور الاحمر

شاهد أكثر
شاهد أقل

نادى النجاح

تقليص
X
  • تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

المشاركة الأصلية بواسطة منار الزميتى مشاهدة المشاركة
    فكره الموسوعه الالكترونيه اوحت لى بفكره تانيه قولت اعرضها عليكوا وتقولولى رايكوا
    وهى اننا نعمل موسوعه برده للتاريخ
    يعنى مثلا نبتدى بتاريخ الفراعنه ونبدأ نحط كل حاجه خاصه بيه
    وبعد كده ناخد الفترات اللى بتليه بالترتيب لحد ما نوصل للعصر الحديث وده حيبقى مشارك فيه المصرين
    ومثلا الاخوه السورين يجمعوا برده تاريخ سوريا وكذلك لبنان والعراق والاردن وغيرهم
    كل فتره فى تاريخ كل بلد تتجمع فى موضوع خاص بيها وبعد ما ننهى العمل نجمع تاريخ كل الدول فى موضوع واحد نسميه مثلا تاريخ العرب ولو فى اسماء تانيه ممكن تقترحوها عليا
    وبالنسبه للموضوع الخاص بتاريخ كل دوله نسميه باسم الدوله يعنى مثلا تاريخ مصر وهكذا
    فكررررررررررررررره حلووووووووووووووووه بس للاسف احنا بقى عندنا فى كل بلد تقريباً تاريخين
    هى فكره حلوووووووووووه ورائعه كمان بس انا ماليش فى التاريخ بصراحه فاشله جداااااااااا فيه

المشاركة الأصلية بواسطة Inspire Graphic مشاهدة المشاركة
      فكررررررررررررررره حلووووووووووووووووه بس للاسف احنا بقى عندنا فى كل بلد تقريباً تاريخين
      هى فكره حلوووووووووووه ورائعه كمان بس انا ماليش فى التاريخ بصراحه فاشله جداااااااااا فيه
      ****************** على رايك بقى فى لكل بلد تاريخين بس احنا منكتبش التاريخ الديث اللى هو الحالى انا اقصد بالعصر الحديث اللى هو جديد بس عدى عليه فتره كبيره وتم تاريخه زى مثلا فى مصر تاريخها الحديث بيبتدى من 1805 منذ تولى محمد على حكم مصر ونقف بيه يوم 25 يناير 2011 ان الثوره قامت وخلاص بعد كده ملناش فيه لانه اساسا لسه جارى ومتمش تاريخه وكل مدى بتبان حقايق تانيه كنت غايبه عننا
      وطالما بقى يا جميل ملكيش فى التاريخ ابقى تابعى المواضيع عشان تستفيدى بيها وتضيفى الى معلوماتك
      على فكره انا مش دارسه تاريخ بس انا بطلع عالتاريخ كهوايه من ايام ما كنت صغيره تقريبا من وانا فى فى اعدادى وكمان وانا اصغر من كده فكانت بتستهوينى المسلسلات التاريخيه اللى بتحكى تاريخ مصر وعصور انا معشتهاش كان نفسى اعيش زمان واشوف كل ده بنفسى ولما بدات اكبر بدات اقرا فيه ورغم كده مدرستوش رغم ان كتير بيقولولى لو كنتى درستى تاريخ كان زمانك بتطلعى الاولى عالدفعه يلا بقى نصيب *********هه

فكره الموسوعه الالكترونيه اوحت لى بفكره تانيه قولت اعرضها عليكوا وتقولولى رايكوا
        وهى اننا نعمل موسوعه برده للتاريخ
        يعنى مثلا نبتدى بتاريخ الفراعنه ونبدأ نحط كل حاجه خاصه بيه
        وبعد كده ناخد الفترات اللى بتليه بالترتيب لحد ما نوصل للعصر الحديث وده حيبقى مشارك فيه المصرين
        ومثلا الاخوه السورين يجمعوا برده تاريخ سوريا وكذلك لبنان والعراق والاردن وغيرهم
        كل فتره فى تاريخ كل بلد تتجمع فى موضوع خاص بيها وبعد ما ننهى العمل نجمع تاريخ كل الدول فى موضوع واحد نسميه مثلا تاريخ العرب ولو فى اسماء تانيه ممكن تقترحوها عليا
        وبالنسبه للموضوع الخاص بتاريخ كل دوله نسميه باسم الدوله يعنى مثلا تاريخ مصر وهكذا
        عجبتنى الفكره جدا يا منار محتاجين نبدأ فيها شايفه بدايه ازاى
        sigpic

****************** على رايك بقى فى لكل بلد تاريخين بس احنا منكتبش التاريخ الديث اللى هو الحالى انا اقصد بالعصر الحديث اللى هو جديد بس عدى عليه فتره كبيره وتم تاريخه زى مثلا فى مصر تاريخها الحديث بيبتدى من 1805 منذ تولى محمد على حكم مصر ونقف بيه يوم 25 يناير 2011 ان الثوره قامت وخلاص بعد كده ملناش فيه لانه اساسا لسه جارى ومتمش تاريخه وكل مدى بتبان حقايق تانيه كنت غايبه عننا
          وطالما بقى يا جميل ملكيش فى التاريخ ابقى تابعى المواضيع عشان تستفيدى بيها وتضيفى الى معلوماتك
          على فكره انا مش دارسه تاريخ بس انا بطلع عالتاريخ كهوايه من ايام ما كنت صغيره تقريبا من وانا فى فى اعدادى وكمان وانا اصغر من كده فكانت بتستهوينى المسلسلات التاريخيه اللى بتحكى تاريخ مصر وعصور انا معشتهاش كان نفسى اعيش زمان واشوف كل ده بنفسى ولما بدات اكبر بدات اقرا فيه ورغم كده مدرستوش رغم ان كتير بيقولولى لو كنتى درستى تاريخ كان زمانك بتطلعى الاولى عالدفعه يلا بقى نصيب *********هه
          فعلاً انتى ليه مادرستيش تاريخ
          دى انا اول ما قريت المقطع الاول كنت هاقولك انتى دراساتك تاريخ ولا ايه
          ماااااااااااااااااااشاء الله عليكى جدعه والله انا بقى مالايش فى التاريخ خاااااااااااااااااااااالص طيب انا هاتابع وهاشجعكم بقى

المشاركة الأصلية بواسطة Moderator4 مشاهدة المشاركة
            شايفه ان شباب كل دوله حيكونوا ادرى طبعا بتاريخها فاحنا كمصريين نبتدى بالتاريخ الفروعونى ثم اليونانى والرومانى والقبطى والاسلامى ثم العصر الحديث
            وحنحتاج كمان معانا شباب من الدول التانيه لتجميع تاريخ هذه الدول وبقترح لو يتم عمل قسم للتاريخ فى المنتدى لانى بصراحه مش شايفه ولا قسم مناسب لموضوع زى كده انا قبل كده عملت كام موضوع عن شخصيات تاريخيه وكده وحطتهم فى الساحه العامه فلو فى قسم لتاريخ الدول حيبقى افضل وبرده يقسم من الداخل الى اقسام يعنى قسم لمصر وقسم لسوريا وقسم لبنان وهكذا او ممكن لو عملنا القسم ده نخلى تقسيم الاقسام الداخليه لما نلاقى متطوعين من البلاد دى لتجميع تاريخهم عشان متبقاش اقسام كتير موجوده ومفيهاش شغل عشان منضرش الموقع
            فياترى ايه رايك ؟

يااااااااااااااااااااااااااله حمله تشجعيه منى لكيم ظبطوها كده وانا لو ليه وجهه نظر هاعرضها

جتلى فكره
                أولا فعلا عندك حق لا يوجد ساحه مناسبه للموضوع ده
                فهنا جأت فكرتين
                الأولى انه ده بالنسبه لنا هدف فممكن نعمل موضوع فى ساحة هدف و تحقق
                و اما نحقق الوصول المطلوب نقدر نأسس ساحه لتاريخ على منتدى
                فكره ثانيه ان احنا نبدأ بالمواضع بالتاريخ الفرعونى
                و نوه ان كل مشاركه تكون فاعله عن تاريخ فارعونى و تانى طلب ان اللى من دول مختلفه يساعدنا فى انشاء موضوع لها
                sigpic

المشاركة الأصلية بواسطة Inspire Graphic مشاهدة المشاركة
                  فعلاً انتى ليه مادرستيش تاريخ
                  دى انا اول ما قريت المقطع الاول كنت هاقولك انتى دراساتك تاريخ ولا ايه
                  ماااااااااااااااااااشاء الله عليكى جدعه والله انا بقى مالايش فى التاريخ خاااااااااااااااااااااالص طيب انا هاتابع وهاشجعكم بقى

اصلى مبحبش التدريس وكل حاجه ليها علاقه بالتاريخ حتخلينى مدرسه سواء اداب تربيه او اثار انتى عارفه بقى حتى الاثار قليل اللى بيشتغل منهم فى السياحه فحبيت دراسه اللغات اكتر وقولت ابقى مترجمه وحبقى برده قريبه من الاثار والتاريخ المهم فى الاخر برده مشتغلتش وادينى فى البيت

جتلى فكره
                    أولا فعلا عندك حق لا يوجد ساحه مناسبه للموضوع ده
                    فهنا جأت فكرتين
                    الأولى انه ده بالنسبه لنا هدف فممكن نعمل موضوع فى ساحة هدف و تحقق
                    و اما نحقق الوصول المطلوب نقدر نأسس ساحه لتاريخ على منتدى
                    فكره ثانيه ان احنا نبدأ بالمواضع بالتاريخ الفرعونى
                    و نوه ان كل مشاركه تكون فاعله عن تاريخ فارعونى و تانى طلب ان اللى من دول مختلفه يساعدنا فى انشاء موضوع لها
                    تمام حلو اوى اننا لما نخلص عالاقل ولو تاريخ دوله واحده نعمل القسم الجديد
                    ونبتدى بالتاريخ الفرعونى ولما ننتهى منه خالص ندخل على الحقب التانيه
                    ونعمل اعلان عن اللى عاوز يتطوع معانا سواء من مصر او من الدول التانيه حتى ولو بارسال رسايل خاصه ليهم

اصلى مبحبش التدريس وكل حاجه ليها علاقه بالتاريخ حتخلينى مدرسه سواء اداب تربيه او اثار انتى عارفه بقى حتى الاثار قليل اللى بيشتغل منهم فى السياحه فحبيت دراسه اللغات اكتر وقولت ابقى مترجمه وحبقى برده قريبه من الاثار والتاريخ المهم فى الاخر برده مشتغلتش وادينى فى البيت
                      ********************* كلنا فى مصر كده والشتغل اشتغل فى حاجا خارج تخصصه خااااااااااااااااااااالص
                      بس انتى مترجمه لغه ايه دى مجال حلوووووووووووووو

تمام حلو اوى اننا لما نخلص عالاقل ولو تاريخ دوله واحده نعمل القسم الجديد
                        ونبتدى بالتاريخ الفرعونى ولما ننتهى منه خالص ندخل على الحقب التانيه
                        ونعمل اعلان عن اللى عاوز يتطوع معانا سواء من مصر او من الدول التانيه حتى ولو بارسال رسايل خاصه ليهم

يعني القرار الاخيــر تاريخ مصر ولا تاريخ كل الدول العربية؟
                        المشاركة الأصلية بواسطة عمرو خالد
                        اللهم آمين ... ربنا يباركلك ويعزك
                        وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته وانتِ طيبة وبخير يا وصال ربنا يبارك فيكِ ويحفظك

المشاركة الأصلية بواسطة وصال الملكي مشاهدة المشاركة
                          يعني القرار الاخيــر تاريخ مصر ولا تاريخ كل الدول العربية؟
                          لا يا حبيبتى طبعا كل الدول بس احنا كمصرين حنعمل تاريخ مصر لاننا قولنا كل اهل دوله ادرى بتاريخها فعاوزين متطوعين من كل الدول يقوموا بتجميع تاريخ دولتهم
                          ياترى حتكونى معانا يا قمر ولا ايه ؟؟؟؟؟؟؟

لا يا حبيبتى طبعا كل الدول بس احنا كمصرين حنعمل تاريخ مصر لاننا قولنا كل اهل دوله ادرى بتاريخها فعاوزين متطوعين من كل الدول يقوموا بتجميع تاريخ دولتهم
                            ياترى حتكونى معانا يا قمر ولا ايه ؟؟؟؟؟؟؟

ان شاء الله حبيبتي ، يشرفني اكون معكم و ان شاء الله ابدا ابحث في تاريخ بلدي
                            والله يعينا و يوفقنا كلنا لما يحبه و يرضــاه
                            وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته وانتِ طيبة وبخير يا وصال ربنا يبارك فيكِ ويحفظك

و فين قررتو تكون الساحة لي تكتب فيها الموضوعات التاريخية؟؟
                              و كل بلد يعمل له موضوع لتاريخه؟

المشاركة الأصلية بواسطة وصال الملكي مشاهدة المشاركة
                                ان شاء الله حبيبتي ، يشرفني اكون معكم و ان شاء الله ابدا ابحث في تاريخ بلدي
                                والله يعينا و يوفقنا كلنا لما يحبه و يرضــاه
                                احنا اللى بيشرفنا تواجدك معنا يا حبيبتى

يعمل...
                                X